Fundamentos das políticas de ação afirmativa etnicorracial no ensino superior

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Venturini, Ana Elisa João Francisco
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Braga, Mariana Moron Saes [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.unicep.edu.br/cenip/docs/revistamulticiencia/Multiciencia_Vol11_0.pdf
http://hdl.handle.net/11449/114972
Resumo: This article aims to contextualize the educational affirmative action policies for ethnic racial groups in Brazilian legal system, present the main philosophical fundamentals that support these educational policies and discuss the validity of those fundamentals. In the legal context, the principle of substantive equality and the fundamental objectives of the Federative Republic of Brazil, positivised in the Constitution of 1988, as well as the International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination, allow the implementation of these policies. The philosophical fundamentals presented in this article are the thesis of compensatory justice and the thesis of distributive justice. The thesis of distributive justice has been refuted by logical legal arguments and by analysis of the right to higher education positivised in the Constitution. The thesis of compensatory justice has been considered a valid argument to support affirmative action policies, due to historical facts and sociological factors existing in the Brazilian context. It is concluded that the affirmative action policies for ethnic racial groups should be part of the Brazilian social policies, but these affirmative action policies should not invade the context of higher education, since the intended purposes are unrelated to this.
id UNSP_7c0723e5eea83fea585c215aa9f81e20
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114972
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Fundamentos das políticas de ação afirmativa etnicorracial no ensino superiorFundamentals of affirmative action policies for ethnic racial groups in higher educationThis article aims to contextualize the educational affirmative action policies for ethnic racial groups in Brazilian legal system, present the main philosophical fundamentals that support these educational policies and discuss the validity of those fundamentals. In the legal context, the principle of substantive equality and the fundamental objectives of the Federative Republic of Brazil, positivised in the Constitution of 1988, as well as the International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination, allow the implementation of these policies. The philosophical fundamentals presented in this article are the thesis of compensatory justice and the thesis of distributive justice. The thesis of distributive justice has been refuted by logical legal arguments and by analysis of the right to higher education positivised in the Constitution. The thesis of compensatory justice has been considered a valid argument to support affirmative action policies, due to historical facts and sociological factors existing in the Brazilian context. It is concluded that the affirmative action policies for ethnic racial groups should be part of the Brazilian social policies, but these affirmative action policies should not invade the context of higher education, since the intended purposes are unrelated to this.Este artigo teve como objetivo contextualizar no ordenamento jurídico brasileiro as políticas educacionais de ação afirmativa etnicorracial, apresentar os principais fundamentos filosóficos que sustentam essas políticas educacionais e discutir a validade desses fundamentos. No contexto jurídico, o princípio da igualdade material e os objetivos fundamentais da República Federativa do Brasil, positivados na Constituição Federal de 1988, assim como a Convenção Internacional sobre a Eliminação de Todas as Formas de Discriminação Racial permitem a implantação das referidas políticas. Os fundamentos filosóficos apresentados neste artigo foram as teses da justiça compensatória e da justiça distributiva. A tese da justiça distributiva foi refutada por argumentos de lógica jurídica e pela análise do direito ao ensino superior positivado na Constituição. A tese da justiça compensatória foi considerada argumento válido para fundamentar as políticas de ação afirmativa, devido aos fatos históricos e aos fatores sociológicos existentes no contexto de nosso país. Conclui-se que as políticas de ação afirmativa por motivo etnicorracial são medidas que devem fazer parte das políticas sociais de nosso país, porém essas medidas não deveriam invadir o contexto do ensino superior, visto que os fins a que se destinam são alheios a este.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Av. Higyno Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilDepartamento de Sociologia e Antropologia da UNESP – Campus de Marília – Av. Hygino Muzzi Filho, 737, CEP 17.525-900, Marília, SP, BrasilCentro Universitário Central Paulista (UNICEP)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Venturini, Ana Elisa João FranciscoBraga, Mariana Moron Saes [UNESP]2015-02-24T13:57:38Z2015-02-24T13:57:38Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article234-245application/pdfhttp://www.unicep.edu.br/cenip/docs/revistamulticiencia/Multiciencia_Vol11_0.pdfMulticiência, v. 11, p. 234-245, 2012.1413-8972http://hdl.handle.net/11449/114972ISSN14138972-2012-11-234-245.pdf99088804758944749720494426897762Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporMulticiênciainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T19:07:40Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114972Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-09T19:07:40Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Fundamentos das políticas de ação afirmativa etnicorracial no ensino superior
Fundamentals of affirmative action policies for ethnic racial groups in higher education
title Fundamentos das políticas de ação afirmativa etnicorracial no ensino superior
spellingShingle Fundamentos das políticas de ação afirmativa etnicorracial no ensino superior
Venturini, Ana Elisa João Francisco
title_short Fundamentos das políticas de ação afirmativa etnicorracial no ensino superior
title_full Fundamentos das políticas de ação afirmativa etnicorracial no ensino superior
title_fullStr Fundamentos das políticas de ação afirmativa etnicorracial no ensino superior
title_full_unstemmed Fundamentos das políticas de ação afirmativa etnicorracial no ensino superior
title_sort Fundamentos das políticas de ação afirmativa etnicorracial no ensino superior
author Venturini, Ana Elisa João Francisco
author_facet Venturini, Ana Elisa João Francisco
Braga, Mariana Moron Saes [UNESP]
author_role author
author2 Braga, Mariana Moron Saes [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Centro Universitário Central Paulista (UNICEP)
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Venturini, Ana Elisa João Francisco
Braga, Mariana Moron Saes [UNESP]
description This article aims to contextualize the educational affirmative action policies for ethnic racial groups in Brazilian legal system, present the main philosophical fundamentals that support these educational policies and discuss the validity of those fundamentals. In the legal context, the principle of substantive equality and the fundamental objectives of the Federative Republic of Brazil, positivised in the Constitution of 1988, as well as the International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination, allow the implementation of these policies. The philosophical fundamentals presented in this article are the thesis of compensatory justice and the thesis of distributive justice. The thesis of distributive justice has been refuted by logical legal arguments and by analysis of the right to higher education positivised in the Constitution. The thesis of compensatory justice has been considered a valid argument to support affirmative action policies, due to historical facts and sociological factors existing in the Brazilian context. It is concluded that the affirmative action policies for ethnic racial groups should be part of the Brazilian social policies, but these affirmative action policies should not invade the context of higher education, since the intended purposes are unrelated to this.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-02-24T13:57:38Z
2015-02-24T13:57:38Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.unicep.edu.br/cenip/docs/revistamulticiencia/Multiciencia_Vol11_0.pdf
Multiciência, v. 11, p. 234-245, 2012.
1413-8972
http://hdl.handle.net/11449/114972
ISSN14138972-2012-11-234-245.pdf
9908880475894474
9720494426897762
url http://www.unicep.edu.br/cenip/docs/revistamulticiencia/Multiciencia_Vol11_0.pdf
http://hdl.handle.net/11449/114972
identifier_str_mv Multiciência, v. 11, p. 234-245, 2012.
1413-8972
ISSN14138972-2012-11-234-245.pdf
9908880475894474
9720494426897762
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Multiciência
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 234-245
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128160189906944