A Abordagem Intercultural nas Escolas Indígenas Tikuna do Amazonas: o Ensino de Química
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320200059 http://hdl.handle.net/11449/211739 |
Resumo: | This article is part of doctoral work that sought to understand the teaching of chemistry in Tikuna schools of Amazonas and their claims, in order to ensure that this teaching is intercultural. A field study was carried out for six months in the region of Alto Solimões, Amazonas, Brazil, when the school routine of Tikuna teachers was observed in the area of chemistry, with the intention of understanding the teaching approach, planning, teachers' interests and challenges. In addition, teachers were interviewed, and shared the purposes and challenges of making chemistry teaching intercultural. The results show that, in Tikuna schools, the teaching of chemistry reproduces the passivity, the centrality of knowledge in teachers, and massive teaching. During the interview, the indigenous people understand that the teaching of differential and intercultural chemistry will only take place when traditional knowledge is integrated into the school, in a way that is articulated with global knowledge. |
id |
UNSP_7e310fd19af90433536a23634477ab55 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/211739 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A Abordagem Intercultural nas Escolas Indígenas Tikuna do Amazonas: o Ensino de QuímicaThe Intercultural Approach in Tikuna Amazonas Indigenous Schools: Teaching ChemistryIntercultural educationScience educationIndigenous school educationChemistry teachingEducação interculturalEducação científicaEducação escolar indígenaEnsino de químicaThis article is part of doctoral work that sought to understand the teaching of chemistry in Tikuna schools of Amazonas and their claims, in order to ensure that this teaching is intercultural. A field study was carried out for six months in the region of Alto Solimões, Amazonas, Brazil, when the school routine of Tikuna teachers was observed in the area of chemistry, with the intention of understanding the teaching approach, planning, teachers' interests and challenges. In addition, teachers were interviewed, and shared the purposes and challenges of making chemistry teaching intercultural. The results show that, in Tikuna schools, the teaching of chemistry reproduces the passivity, the centrality of knowledge in teachers, and massive teaching. During the interview, the indigenous people understand that the teaching of differential and intercultural chemistry will only take place when traditional knowledge is integrated into the school, in a way that is articulated with global knowledge.Este artigo é uma seção do doutorado que procurou compreender o ensino da química nas escolas de Tikuna do Amazonas e as suas reivindicações, a fim de assegurar que este ensino seja intercultural. Para tal, foi realizado um estudo de campo durante seis meses na região do Alto Solimões, Amazonas, sendo observada a rotina dos professores de química com a intenção de compreender a abordagem pedagógica, o planeamento, os seus interesses e desafios. Além disso, os professores nos concederam entrevistas, compartilhando os propósitos e os desafios de tornar intercultural o ensino da química. Os resultados mostram que nas escolas de Tikuna o ensino da química reproduz a passividade, a centralidade do conhecimento nos professores e o ensino livresco. Em entrevista, os povos indígenas compreendem que o ensino da química diferencial e intercultural só terá lugar quando o conhecimento tradicional estiver integrado na escola, de uma forma articulada com o conhecimento global.Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Departamento de QuímicaUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Programa de Pós-Graduação em Educação para a CiênciaUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Programa de Pós-Graduação em Educação para a CiênciaPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Universidade Federal do Amazonas (UFAM)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Monteiro, Ercila PintoZuliani, Silvia Regina Quijadas Aro [UNESP]2021-07-14T10:28:53Z2021-07-14T10:28:53Z2020-11-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1516-731320200059Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 26, p. -, 2020.1516-73131980-850Xhttp://hdl.handle.net/11449/21173910.1590/1516-731320200059S1516-73132020000100256S1516-73132020000100256.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-01T06:17:49Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211739Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:50:14.460690Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A Abordagem Intercultural nas Escolas Indígenas Tikuna do Amazonas: o Ensino de Química The Intercultural Approach in Tikuna Amazonas Indigenous Schools: Teaching Chemistry |
title |
A Abordagem Intercultural nas Escolas Indígenas Tikuna do Amazonas: o Ensino de Química |
spellingShingle |
A Abordagem Intercultural nas Escolas Indígenas Tikuna do Amazonas: o Ensino de Química Monteiro, Ercila Pinto Intercultural education Science education Indigenous school education Chemistry teaching Educação intercultural Educação científica Educação escolar indígena Ensino de química |
title_short |
A Abordagem Intercultural nas Escolas Indígenas Tikuna do Amazonas: o Ensino de Química |
title_full |
A Abordagem Intercultural nas Escolas Indígenas Tikuna do Amazonas: o Ensino de Química |
title_fullStr |
A Abordagem Intercultural nas Escolas Indígenas Tikuna do Amazonas: o Ensino de Química |
title_full_unstemmed |
A Abordagem Intercultural nas Escolas Indígenas Tikuna do Amazonas: o Ensino de Química |
title_sort |
A Abordagem Intercultural nas Escolas Indígenas Tikuna do Amazonas: o Ensino de Química |
author |
Monteiro, Ercila Pinto |
author_facet |
Monteiro, Ercila Pinto Zuliani, Silvia Regina Quijadas Aro [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Zuliani, Silvia Regina Quijadas Aro [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Amazonas (UFAM) Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Monteiro, Ercila Pinto Zuliani, Silvia Regina Quijadas Aro [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Intercultural education Science education Indigenous school education Chemistry teaching Educação intercultural Educação científica Educação escolar indígena Ensino de química |
topic |
Intercultural education Science education Indigenous school education Chemistry teaching Educação intercultural Educação científica Educação escolar indígena Ensino de química |
description |
This article is part of doctoral work that sought to understand the teaching of chemistry in Tikuna schools of Amazonas and their claims, in order to ensure that this teaching is intercultural. A field study was carried out for six months in the region of Alto Solimões, Amazonas, Brazil, when the school routine of Tikuna teachers was observed in the area of chemistry, with the intention of understanding the teaching approach, planning, teachers' interests and challenges. In addition, teachers were interviewed, and shared the purposes and challenges of making chemistry teaching intercultural. The results show that, in Tikuna schools, the teaching of chemistry reproduces the passivity, the centrality of knowledge in teachers, and massive teaching. During the interview, the indigenous people understand that the teaching of differential and intercultural chemistry will only take place when traditional knowledge is integrated into the school, in a way that is articulated with global knowledge. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-09 2021-07-14T10:28:53Z 2021-07-14T10:28:53Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320200059 Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 26, p. -, 2020. 1516-7313 1980-850X http://hdl.handle.net/11449/211739 10.1590/1516-731320200059 S1516-73132020000100256 S1516-73132020000100256.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320200059 http://hdl.handle.net/11449/211739 |
identifier_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 26, p. -, 2020. 1516-7313 1980-850X 10.1590/1516-731320200059 S1516-73132020000100256 S1516-73132020000100256.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
- application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129365077131264 |