A Abordagem Intercultural nas Escolas Indígenas Tikuna do Amazonas: o Ensino de Química

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Monteiro, Ercila Pinto
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Zuliani, Silvia Regina Quijadas Aro [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320200059
http://hdl.handle.net/11449/211739
Resumo: This article is part of doctoral work that sought to understand the teaching of chemistry in Tikuna schools of Amazonas and their claims, in order to ensure that this teaching is intercultural. A field study was carried out for six months in the region of Alto Solimões, Amazonas, Brazil, when the school routine of Tikuna teachers was observed in the area of chemistry, with the intention of understanding the teaching approach, planning, teachers' interests and challenges. In addition, teachers were interviewed, and shared the purposes and challenges of making chemistry teaching intercultural. The results show that, in Tikuna schools, the teaching of chemistry reproduces the passivity, the centrality of knowledge in teachers, and massive teaching. During the interview, the indigenous people understand that the teaching of differential and intercultural chemistry will only take place when traditional knowledge is integrated into the school, in a way that is articulated with global knowledge.
id UNSP_7e310fd19af90433536a23634477ab55
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/211739
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A Abordagem Intercultural nas Escolas Indígenas Tikuna do Amazonas: o Ensino de QuímicaThe Intercultural Approach in Tikuna Amazonas Indigenous Schools: Teaching ChemistryIntercultural educationScience educationIndigenous school educationChemistry teachingEducação interculturalEducação científicaEducação escolar indígenaEnsino de químicaThis article is part of doctoral work that sought to understand the teaching of chemistry in Tikuna schools of Amazonas and their claims, in order to ensure that this teaching is intercultural. A field study was carried out for six months in the region of Alto Solimões, Amazonas, Brazil, when the school routine of Tikuna teachers was observed in the area of chemistry, with the intention of understanding the teaching approach, planning, teachers' interests and challenges. In addition, teachers were interviewed, and shared the purposes and challenges of making chemistry teaching intercultural. The results show that, in Tikuna schools, the teaching of chemistry reproduces the passivity, the centrality of knowledge in teachers, and massive teaching. During the interview, the indigenous people understand that the teaching of differential and intercultural chemistry will only take place when traditional knowledge is integrated into the school, in a way that is articulated with global knowledge.Este artigo é uma seção do doutorado que procurou compreender o ensino da química nas escolas de Tikuna do Amazonas e as suas reivindicações, a fim de assegurar que este ensino seja intercultural. Para tal, foi realizado um estudo de campo durante seis meses na região do Alto Solimões, Amazonas, sendo observada a rotina dos professores de química com a intenção de compreender a abordagem pedagógica, o planeamento, os seus interesses e desafios. Além disso, os professores nos concederam entrevistas, compartilhando os propósitos e os desafios de tornar intercultural o ensino da química. Os resultados mostram que nas escolas de Tikuna o ensino da química reproduz a passividade, a centralidade do conhecimento nos professores e o ensino livresco. Em entrevista, os povos indígenas compreendem que o ensino da química diferencial e intercultural só terá lugar quando o conhecimento tradicional estiver integrado na escola, de uma forma articulada com o conhecimento global.Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Departamento de QuímicaUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Programa de Pós-Graduação em Educação para a CiênciaUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Programa de Pós-Graduação em Educação para a CiênciaPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Universidade Federal do Amazonas (UFAM)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Monteiro, Ercila PintoZuliani, Silvia Regina Quijadas Aro [UNESP]2021-07-14T10:28:53Z2021-07-14T10:28:53Z2020-11-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1516-731320200059Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 26, p. -, 2020.1516-73131980-850Xhttp://hdl.handle.net/11449/21173910.1590/1516-731320200059S1516-73132020000100256S1516-73132020000100256.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-01T06:17:49Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211739Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T21:50:14.460690Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A Abordagem Intercultural nas Escolas Indígenas Tikuna do Amazonas: o Ensino de Química
The Intercultural Approach in Tikuna Amazonas Indigenous Schools: Teaching Chemistry
title A Abordagem Intercultural nas Escolas Indígenas Tikuna do Amazonas: o Ensino de Química
spellingShingle A Abordagem Intercultural nas Escolas Indígenas Tikuna do Amazonas: o Ensino de Química
Monteiro, Ercila Pinto
Intercultural education
Science education
Indigenous school education
Chemistry teaching
Educação intercultural
Educação científica
Educação escolar indígena
Ensino de química
title_short A Abordagem Intercultural nas Escolas Indígenas Tikuna do Amazonas: o Ensino de Química
title_full A Abordagem Intercultural nas Escolas Indígenas Tikuna do Amazonas: o Ensino de Química
title_fullStr A Abordagem Intercultural nas Escolas Indígenas Tikuna do Amazonas: o Ensino de Química
title_full_unstemmed A Abordagem Intercultural nas Escolas Indígenas Tikuna do Amazonas: o Ensino de Química
title_sort A Abordagem Intercultural nas Escolas Indígenas Tikuna do Amazonas: o Ensino de Química
author Monteiro, Ercila Pinto
author_facet Monteiro, Ercila Pinto
Zuliani, Silvia Regina Quijadas Aro [UNESP]
author_role author
author2 Zuliani, Silvia Regina Quijadas Aro [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal do Amazonas (UFAM)
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Monteiro, Ercila Pinto
Zuliani, Silvia Regina Quijadas Aro [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Intercultural education
Science education
Indigenous school education
Chemistry teaching
Educação intercultural
Educação científica
Educação escolar indígena
Ensino de química
topic Intercultural education
Science education
Indigenous school education
Chemistry teaching
Educação intercultural
Educação científica
Educação escolar indígena
Ensino de química
description This article is part of doctoral work that sought to understand the teaching of chemistry in Tikuna schools of Amazonas and their claims, in order to ensure that this teaching is intercultural. A field study was carried out for six months in the region of Alto Solimões, Amazonas, Brazil, when the school routine of Tikuna teachers was observed in the area of chemistry, with the intention of understanding the teaching approach, planning, teachers' interests and challenges. In addition, teachers were interviewed, and shared the purposes and challenges of making chemistry teaching intercultural. The results show that, in Tikuna schools, the teaching of chemistry reproduces the passivity, the centrality of knowledge in teachers, and massive teaching. During the interview, the indigenous people understand that the teaching of differential and intercultural chemistry will only take place when traditional knowledge is integrated into the school, in a way that is articulated with global knowledge.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-09
2021-07-14T10:28:53Z
2021-07-14T10:28:53Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320200059
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 26, p. -, 2020.
1516-7313
1980-850X
http://hdl.handle.net/11449/211739
10.1590/1516-731320200059
S1516-73132020000100256
S1516-73132020000100256.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320200059
http://hdl.handle.net/11449/211739
identifier_str_mv Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 26, p. -, 2020.
1516-7313
1980-850X
10.1590/1516-731320200059
S1516-73132020000100256
S1516-73132020000100256.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ciência & Educação (Bauru)
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129365077131264