Corporalidade brasileira na fabricação da identidade nacional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castro, Ana Lúcia de [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Pires, Renata
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://revistas.unisinos.br/index.php/ciencias_sociais/article/view/csu.2014.50.1.04
http://hdl.handle.net/11449/124643
Resumo: This paper discusses how, through the creation of Embratur (Brazilian Tourism Company) in 1966, an idealized Brazilian female body was constructed and used to help manufacture a national identity, reinforcing the stereotype of the sexualized Brazilian woman. As it was often associated with sex tourism, this stereotype received much criticism and led to a negative image of Brazil abroad. However, in the 1990s the official tourism lobby softened the “sexy tone” of its discourse, and in 1999 Embratur received an award from the World Tourism Organization for its campaign to help fight the exploitation of children and youth by sexual tourism. In order to better understand how this change in the idealized Brazilian female body unfolded, it is important to deconstruct beauty standards – focusing on those that apply to Brazilian women as seen from abroad – and their relationship to modern consumer culture. Assuming that the cultural analysis of the female body emerges as an important issue in the field of Social Science, the focus on body image can be viewed as a key element in discussions about the construction of national identity.
id UNSP_7e3c2a28e15964d7ff7811ec09870abe
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/124643
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Corporalidade brasileira na fabricação da identidade nacionalThe body of Brazilian women in the construction of national identityNational identityBody and cultureConsumptionIdentidade nacionalCorpo e culturaConsumo culturalThis paper discusses how, through the creation of Embratur (Brazilian Tourism Company) in 1966, an idealized Brazilian female body was constructed and used to help manufacture a national identity, reinforcing the stereotype of the sexualized Brazilian woman. As it was often associated with sex tourism, this stereotype received much criticism and led to a negative image of Brazil abroad. However, in the 1990s the official tourism lobby softened the “sexy tone” of its discourse, and in 1999 Embratur received an award from the World Tourism Organization for its campaign to help fight the exploitation of children and youth by sexual tourism. In order to better understand how this change in the idealized Brazilian female body unfolded, it is important to deconstruct beauty standards – focusing on those that apply to Brazilian women as seen from abroad – and their relationship to modern consumer culture. Assuming that the cultural analysis of the female body emerges as an important issue in the field of Social Science, the focus on body image can be viewed as a key element in discussions about the construction of national identity.O presente ensaio pretende discutir a maneira como um ideal de corpo feminino brasileiro foi construído historicamente e instrumentalizado na fabricação de uma identidade nacional a partir da criação da Embratur, em 1966, reforçando o estereótipo de mulher brasileira sensual. Esta instrumentalização do corpo da mulher brasileira recebeu muitas críticas e levou à construção de uma imagem negativa do Brasil no exterior, associada ao turismo sexual; contudo, a partir dos anos 90, os discursos oficiais de divulgação turística amenizaram o tom “sensual”, o que acabou levando a Embratur a receber, em 1999, o prêmio da Organização Mundial do Turismo pela sua Campanha de Combate à Exploração do Turismo Sexual Infantojuvenil. Para melhor percorrermos a trajetória desta mudança de imagem, faz-se necessário problematizarmos os padrões de beleza corporal – focando nas especificidades do padrão de beleza da mulher brasileira, sempre tão propagado em outros países – e sua relação com a cultura de consumo contemporânea. Partindo do pressuposto de que a análise cultural do corpo vem se revelando um tema importante para as ciências sociais, o foco na corporalidade pode ser tomado como um elemento-chave nas discussões acerca dos processos de construção de identidades nacionais.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Antropologia, Política e Filosofia, Faculdade de Ciências e Letras de AraraquaraUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Antropologia, Política e Filosofia, Faculdade de Ciências e Letras de AraraquaraUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Castro, Ana Lúcia de [UNESP]Pires, Renata2015-07-15T18:27:21Z2015-07-15T18:27:21Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article34-41application/pdfhttp://revistas.unisinos.br/index.php/ciencias_sociais/article/view/csu.2014.50.1.04Ciências Sociais Unisinos, v. 50, n. 1, p. 34-41, 2014.1519-7050http://hdl.handle.net/11449/124643ISSN1519-7050-2014-50-01-34-41.pdf7666683358005843Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiências Sociais Unisinosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T15:54:42Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124643Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:00:53.591375Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Corporalidade brasileira na fabricação da identidade nacional
The body of Brazilian women in the construction of national identity
title Corporalidade brasileira na fabricação da identidade nacional
spellingShingle Corporalidade brasileira na fabricação da identidade nacional
Castro, Ana Lúcia de [UNESP]
National identity
Body and culture
Consumption
Identidade nacional
Corpo e cultura
Consumo cultural
title_short Corporalidade brasileira na fabricação da identidade nacional
title_full Corporalidade brasileira na fabricação da identidade nacional
title_fullStr Corporalidade brasileira na fabricação da identidade nacional
title_full_unstemmed Corporalidade brasileira na fabricação da identidade nacional
title_sort Corporalidade brasileira na fabricação da identidade nacional
author Castro, Ana Lúcia de [UNESP]
author_facet Castro, Ana Lúcia de [UNESP]
Pires, Renata
author_role author
author2 Pires, Renata
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Castro, Ana Lúcia de [UNESP]
Pires, Renata
dc.subject.por.fl_str_mv National identity
Body and culture
Consumption
Identidade nacional
Corpo e cultura
Consumo cultural
topic National identity
Body and culture
Consumption
Identidade nacional
Corpo e cultura
Consumo cultural
description This paper discusses how, through the creation of Embratur (Brazilian Tourism Company) in 1966, an idealized Brazilian female body was constructed and used to help manufacture a national identity, reinforcing the stereotype of the sexualized Brazilian woman. As it was often associated with sex tourism, this stereotype received much criticism and led to a negative image of Brazil abroad. However, in the 1990s the official tourism lobby softened the “sexy tone” of its discourse, and in 1999 Embratur received an award from the World Tourism Organization for its campaign to help fight the exploitation of children and youth by sexual tourism. In order to better understand how this change in the idealized Brazilian female body unfolded, it is important to deconstruct beauty standards – focusing on those that apply to Brazilian women as seen from abroad – and their relationship to modern consumer culture. Assuming that the cultural analysis of the female body emerges as an important issue in the field of Social Science, the focus on body image can be viewed as a key element in discussions about the construction of national identity.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-07-15T18:27:21Z
2015-07-15T18:27:21Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://revistas.unisinos.br/index.php/ciencias_sociais/article/view/csu.2014.50.1.04
Ciências Sociais Unisinos, v. 50, n. 1, p. 34-41, 2014.
1519-7050
http://hdl.handle.net/11449/124643
ISSN1519-7050-2014-50-01-34-41.pdf
7666683358005843
url http://revistas.unisinos.br/index.php/ciencias_sociais/article/view/csu.2014.50.1.04
http://hdl.handle.net/11449/124643
identifier_str_mv Ciências Sociais Unisinos, v. 50, n. 1, p. 34-41, 2014.
1519-7050
ISSN1519-7050-2014-50-01-34-41.pdf
7666683358005843
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ciências Sociais Unisinos
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 34-41
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128885090418688