REGULAÇÃO TECNOIDEALISTA EDUCACIONAL NA EUROPA: O CASO ITALIANO*

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Rogério Gonçalves
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Costa, Áurea De Carvalho [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/ES0101-73302019218165
http://hdl.handle.net/11449/212642
Resumo: This article discusses the global phenomenon of techno-idealistic regulation in education. Our initial hypothesis is that to create a model of educational integration, European politics developed new regulatory practices from the neoliberal governance system. We aim to analyze this system in the context of the last educational reforms in Italy. It is a documentary research under the framework of historical and dialectical materialism. We conclude that the forms of disciplinary regulation of the Italian educational system to safeguard European companies in crisis, which tried to collaborate to construct new chains of value creation, through the technological innovation and the generation of a new form of alienation, i.e., a techno-idealist.
id UNSP_7e884f395aa694ebb908df0a96c00c70
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/212642
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling REGULAÇÃO TECNOIDEALISTA EDUCACIONAL NA EUROPA: O CASO ITALIANO*Techno-idealistic educational regulation in Europe: the Italian caseRegulación de la educación Tecno-idealista en Europa: el caso italianoTechno-idealistic regulationEuropean NeoliberalismEducational reformItalian educationRegulação tecnoidealistaNeoliberalismo europeuReforma educacionalEducação italianaThis article discusses the global phenomenon of techno-idealistic regulation in education. Our initial hypothesis is that to create a model of educational integration, European politics developed new regulatory practices from the neoliberal governance system. We aim to analyze this system in the context of the last educational reforms in Italy. It is a documentary research under the framework of historical and dialectical materialism. We conclude that the forms of disciplinary regulation of the Italian educational system to safeguard European companies in crisis, which tried to collaborate to construct new chains of value creation, through the technological innovation and the generation of a new form of alienation, i.e., a techno-idealist.El tema de este artículo es un fenómeno global de la regulación tecno-idealista de la educación. Se parte de la hipótesis que, para crear el modelo de integración educativa, la política europea desarrolló el nuevo plan de acciones del sistema de gobernanza neoliberal. Es una investigación documental bajo la referencia del materialismo histórico y dialéctico. Se concluye que las formas de regulación disciplinaron el sistema educativo italiano para salvaguardar empresas en crisis, las cuales intentaron colaborar en la construcción de nuevas cadenas de creación de valores, por a través de la innovación tecnológica y la generación de una nueva forma de alineación, es decir, un tecno-idealista.O tema do artigo é o fenômeno global da regulação tecnoidealista na educação. Partimos da hipótese de que, para criar o modelo de integração educacional, a política europeia desenvolveu práticas de regulação oriundas do sistema de governança neoliberal. Objetivamos analisar esse sistema no âmbito das últimas reformas educacionais na Itália. Trata-se de uma pesquisa documental sob o referencial do materialismo histórico e dialético. Concluímos que as formas de regulação disciplinaram o sistema educacional italiano para salvaguardar empresas europeias em crise, as quais tentaram colaborar para a construção de novas cadeias de criação de valor por meio da valência tecnológica e do discurso da inovação, produzindo uma nova maneira de alienação, ou seja, a tecnoidealista.Universidade Federal do ParáUniversidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”Centro de Estudos Educação e Sociedade - CedesUniversidade Federal do ParáUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Freitas, Rogério GonçalvesCosta, Áurea De Carvalho [UNESP]2021-07-14T10:42:59Z2021-07-14T10:42:59Z2019-12-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/ES0101-73302019218165Educação & Sociedade. Centro de Estudos Educação e Sociedade - Cedes, v. 40, p. -, 2019.0101-73301678-4626http://hdl.handle.net/11449/21264210.1590/ES0101-73302019218165S0101-73302019000100326S0101-73302019000100326.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducação & Sociedadeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-10T06:08:53Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212642Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-10T06:08:53Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv REGULAÇÃO TECNOIDEALISTA EDUCACIONAL NA EUROPA: O CASO ITALIANO*
Techno-idealistic educational regulation in Europe: the Italian case
Regulación de la educación Tecno-idealista en Europa: el caso italiano
title REGULAÇÃO TECNOIDEALISTA EDUCACIONAL NA EUROPA: O CASO ITALIANO*
spellingShingle REGULAÇÃO TECNOIDEALISTA EDUCACIONAL NA EUROPA: O CASO ITALIANO*
Freitas, Rogério Gonçalves
Techno-idealistic regulation
European Neoliberalism
Educational reform
Italian education
Regulação tecnoidealista
Neoliberalismo europeu
Reforma educacional
Educação italiana
title_short REGULAÇÃO TECNOIDEALISTA EDUCACIONAL NA EUROPA: O CASO ITALIANO*
title_full REGULAÇÃO TECNOIDEALISTA EDUCACIONAL NA EUROPA: O CASO ITALIANO*
title_fullStr REGULAÇÃO TECNOIDEALISTA EDUCACIONAL NA EUROPA: O CASO ITALIANO*
title_full_unstemmed REGULAÇÃO TECNOIDEALISTA EDUCACIONAL NA EUROPA: O CASO ITALIANO*
title_sort REGULAÇÃO TECNOIDEALISTA EDUCACIONAL NA EUROPA: O CASO ITALIANO*
author Freitas, Rogério Gonçalves
author_facet Freitas, Rogério Gonçalves
Costa, Áurea De Carvalho [UNESP]
author_role author
author2 Costa, Áurea De Carvalho [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal do Pará
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Rogério Gonçalves
Costa, Áurea De Carvalho [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Techno-idealistic regulation
European Neoliberalism
Educational reform
Italian education
Regulação tecnoidealista
Neoliberalismo europeu
Reforma educacional
Educação italiana
topic Techno-idealistic regulation
European Neoliberalism
Educational reform
Italian education
Regulação tecnoidealista
Neoliberalismo europeu
Reforma educacional
Educação italiana
description This article discusses the global phenomenon of techno-idealistic regulation in education. Our initial hypothesis is that to create a model of educational integration, European politics developed new regulatory practices from the neoliberal governance system. We aim to analyze this system in the context of the last educational reforms in Italy. It is a documentary research under the framework of historical and dialectical materialism. We conclude that the forms of disciplinary regulation of the Italian educational system to safeguard European companies in crisis, which tried to collaborate to construct new chains of value creation, through the technological innovation and the generation of a new form of alienation, i.e., a techno-idealist.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-09
2021-07-14T10:42:59Z
2021-07-14T10:42:59Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/ES0101-73302019218165
Educação & Sociedade. Centro de Estudos Educação e Sociedade - Cedes, v. 40, p. -, 2019.
0101-7330
1678-4626
http://hdl.handle.net/11449/212642
10.1590/ES0101-73302019218165
S0101-73302019000100326
S0101-73302019000100326.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/ES0101-73302019218165
http://hdl.handle.net/11449/212642
identifier_str_mv Educação & Sociedade. Centro de Estudos Educação e Sociedade - Cedes, v. 40, p. -, 2019.
0101-7330
1678-4626
10.1590/ES0101-73302019218165
S0101-73302019000100326
S0101-73302019000100326.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educação & Sociedade
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Estudos Educação e Sociedade - Cedes
publisher.none.fl_str_mv Centro de Estudos Educação e Sociedade - Cedes
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1797789353804562432