O que sabemos sobre a pesquisa brasileira voltada à educação em museus de ciências?
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Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/38214 http://hdl.handle.net/11449/135445 |
Resumo: | Over the past four decades it occurred a great expansion of science education research in Brazil (TEIXEIRA, 2008). Considering the scientific production in the area, descriptive studies, called state of the art are necessary, but little found in Brazilian scientific literature, especially in the field of science education. In this context, this paper identifies and describes the main features and trends of Brazilian research in the field of education in science museums, released in the form of dissertations and thesis, in the period 1970 to 2010. It is a qualitative and quantitative research, which performs a document analysis, in a bibliographical review. We mapped 153 academic researches, mainly in the Rio-São Paulo axis, mostly in the last decade, showing that the area can be characterized as an emerging field in science education. |
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O que sabemos sobre a pesquisa brasileira voltada à educação em museus de ciências?State of the artEducation in museumsScience educationEstado da arteEducação em museusEducação em ciênciasOver the past four decades it occurred a great expansion of science education research in Brazil (TEIXEIRA, 2008). Considering the scientific production in the area, descriptive studies, called state of the art are necessary, but little found in Brazilian scientific literature, especially in the field of science education. In this context, this paper identifies and describes the main features and trends of Brazilian research in the field of education in science museums, released in the form of dissertations and thesis, in the period 1970 to 2010. It is a qualitative and quantitative research, which performs a document analysis, in a bibliographical review. We mapped 153 academic researches, mainly in the Rio-São Paulo axis, mostly in the last decade, showing that the area can be characterized as an emerging field in science education.Os últimos quarenta anos evidenciam grande crescimento da pesquisa em educação em ciências no Brasil (TEIXEIRA, 2008). Diante do volume de produção científica da área, são necessários estudos de caráter inventariante e descritivo, denominados pesquisas de estado da arte, ainda pouco encontrados na literatura científica brasileira, em especial no campo da educação em ciências. Nesse contexto, o objetivo principal da pesquisa que originou este artigo residiu na identificação e descrição das principais características e tendências das pesquisas brasileiras desenvolvidas em uma subárea da educação em ciências, a educação em museus de ciências. O estudo considerou trabalhos divulgados sob a forma de dissertações e teses no período de 1970 a 2010, analisando o quantitativo desta produção ao longo do tempo, sua procedência e seu conteúdo. Trata-se de uma pesquisa de natureza qualitativa e quantitativa, que realiza uma análise documental, caracterizando-se como estudo de revisão bibliográfica. Foram mapeados 153 trabalhos, defendidos predominantemente no eixo Rio-São Paulo, em sua maioria na última década, evidenciando que a área em questão caracteriza-se emergente no campo da educação em ciências.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Física, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Eng. Luis Edmundo Carrijo Coube, 14-1, Vargem Limpa, CEP 17033360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Física, Faculdade de Ciências de Bauru, Bauru, Av. Eng. Luis Edmundo Carrijo Coube, 14-1, Vargem Limpa, CEP 17033360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Ovigli, Daniel Fernando BovolentaCaluzi, João José [UNESP]2016-03-02T13:02:50Z2016-03-02T13:02:50Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article23-50application/pdfhttps://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/38214Alexandria, v. 7, n. 2, p. 23-50, 2014.1982-5153http://hdl.handle.net/11449/135445ISSN1982-5153-2014-07-02-23-50.pdf4471455206932709Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporAlexandriainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-25T17:39:39Zoai:repositorio.unesp.br:11449/135445Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:57:31.195649Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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