Educação ambiental nos anos finais do ensino fundamental em uma escola do campo: uma análise a partir do projeto político pedagógico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.ensinosaudeambiente.uff.br/index.php/ensinosaudeambiente/article/view/77 http://hdl.handle.net/11449/124693 |
Resumo: | Environmental education (EE), a critical component to face the environmental crisis, must be present in formal education in a continuous, permanent and transversal way. Studies show, however, that EE occurs, often, in a sporadic and discontinuous way, and that it is mainly linked to Sciences. The objective of this study was to investigate the inclusion of environmental subjects in the Political Pedagogical Project (PPP) of a rural school, in Araraquara, SP. Through documentary analysis of the PPP, proposals for the Environmental Education for the last years of elementary education were examined. The results allowed the understanding, in a complex and contextualized way, of aspects related to the presence of environmental subjects in the school curriculum. They reveal that the suggestion of working with Environment attend the recommendations of the conference of Tbilisi and of Brazilian National Curriculum (PCN). |
id |
UNSP_7f59dd872554dcaf20fde3355ef51836 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/124693 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Educação ambiental nos anos finais do ensino fundamental em uma escola do campo: uma análise a partir do projeto político pedagógicoEnvironmental education in the last years of elementary education in a rural school: an analysis from the political pedagogical projectEnvironmental educationpedagogical practiceselementary educationpolitical pedagogical projectEducação ambientalpráticas pedagógicasensino fundamentalprojeto político pedagógicoEnvironmental education (EE), a critical component to face the environmental crisis, must be present in formal education in a continuous, permanent and transversal way. Studies show, however, that EE occurs, often, in a sporadic and discontinuous way, and that it is mainly linked to Sciences. The objective of this study was to investigate the inclusion of environmental subjects in the Political Pedagogical Project (PPP) of a rural school, in Araraquara, SP. Through documentary analysis of the PPP, proposals for the Environmental Education for the last years of elementary education were examined. The results allowed the understanding, in a complex and contextualized way, of aspects related to the presence of environmental subjects in the school curriculum. They reveal that the suggestion of working with Environment attend the recommendations of the conference of Tbilisi and of Brazilian National Curriculum (PCN).A Educação Ambiental (EA), elemento crítico para o enfrentamento da crise ambiental, deve estar presente na educação formal de maneira contínua, permanente e transversal. Pesquisas apontam, no entanto, que o trabalho com a EA ocorre, muitas vezes, de maneira esporádica e descontínua e está vinculado, principalmente, à disciplina Ciências. O objetivo deste estudo foi investigar como se dá a inserção da temática ambiental no Projeto Político Pedagógico (PPP) de uma escola do campo, do município de Araraquara-SP. Por meio da análise documental do PPP foram examinadas as propostas referentes à Educação Ambiental para os anos finais do ensino fundamental. Os resultados permitiram compreender, de forma complexa e contextualizada, aspectos relevantes da inserção da temática ambiental no currículo escolar e revelam que as sugestões para os trabalhos com o tema Meio Ambiente, atendem, em linhas gerais às recomendações da conferência de Tblisi e às orientações dos Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN).Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciências da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de AraraquaraUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Ciências da Educação, Faculdade de Ciências e Letras de AraraquaraUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Lopes, Talita Mazzini [UNESP]Zancul, Maria Cristina de Senzi [UNESP]2015-07-15T18:27:29Z2015-07-15T18:27:29Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article211-221application/pdfhttp://www.ensinosaudeambiente.uff.br/index.php/ensinosaudeambiente/article/view/77Ensino, Saúde e Ambiente, v. 5, n. 2, p. 211-221, 2012.1983-7011http://hdl.handle.net/11449/124693ISSN1983-7011-2012-05-02-211-221.pdf68479588620332522331966328119514Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEnsino, Saúde e Ambienteinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-10T18:11:08Zoai:repositorio.unesp.br:11449/124693Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:44:21.259787Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação ambiental nos anos finais do ensino fundamental em uma escola do campo: uma análise a partir do projeto político pedagógico Environmental education in the last years of elementary education in a rural school: an analysis from the political pedagogical project |
title |
Educação ambiental nos anos finais do ensino fundamental em uma escola do campo: uma análise a partir do projeto político pedagógico |
spellingShingle |
Educação ambiental nos anos finais do ensino fundamental em uma escola do campo: uma análise a partir do projeto político pedagógico Lopes, Talita Mazzini [UNESP] Environmental education pedagogical practices elementary education political pedagogical project Educação ambiental práticas pedagógicas ensino fundamental projeto político pedagógico |
title_short |
Educação ambiental nos anos finais do ensino fundamental em uma escola do campo: uma análise a partir do projeto político pedagógico |
title_full |
Educação ambiental nos anos finais do ensino fundamental em uma escola do campo: uma análise a partir do projeto político pedagógico |
title_fullStr |
Educação ambiental nos anos finais do ensino fundamental em uma escola do campo: uma análise a partir do projeto político pedagógico |
title_full_unstemmed |
Educação ambiental nos anos finais do ensino fundamental em uma escola do campo: uma análise a partir do projeto político pedagógico |
title_sort |
Educação ambiental nos anos finais do ensino fundamental em uma escola do campo: uma análise a partir do projeto político pedagógico |
author |
Lopes, Talita Mazzini [UNESP] |
author_facet |
Lopes, Talita Mazzini [UNESP] Zancul, Maria Cristina de Senzi [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Zancul, Maria Cristina de Senzi [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Talita Mazzini [UNESP] Zancul, Maria Cristina de Senzi [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Environmental education pedagogical practices elementary education political pedagogical project Educação ambiental práticas pedagógicas ensino fundamental projeto político pedagógico |
topic |
Environmental education pedagogical practices elementary education political pedagogical project Educação ambiental práticas pedagógicas ensino fundamental projeto político pedagógico |
description |
Environmental education (EE), a critical component to face the environmental crisis, must be present in formal education in a continuous, permanent and transversal way. Studies show, however, that EE occurs, often, in a sporadic and discontinuous way, and that it is mainly linked to Sciences. The objective of this study was to investigate the inclusion of environmental subjects in the Political Pedagogical Project (PPP) of a rural school, in Araraquara, SP. Through documentary analysis of the PPP, proposals for the Environmental Education for the last years of elementary education were examined. The results allowed the understanding, in a complex and contextualized way, of aspects related to the presence of environmental subjects in the school curriculum. They reveal that the suggestion of working with Environment attend the recommendations of the conference of Tbilisi and of Brazilian National Curriculum (PCN). |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2015-07-15T18:27:29Z 2015-07-15T18:27:29Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.ensinosaudeambiente.uff.br/index.php/ensinosaudeambiente/article/view/77 Ensino, Saúde e Ambiente, v. 5, n. 2, p. 211-221, 2012. 1983-7011 http://hdl.handle.net/11449/124693 ISSN1983-7011-2012-05-02-211-221.pdf 6847958862033252 2331966328119514 |
url |
http://www.ensinosaudeambiente.uff.br/index.php/ensinosaudeambiente/article/view/77 http://hdl.handle.net/11449/124693 |
identifier_str_mv |
Ensino, Saúde e Ambiente, v. 5, n. 2, p. 211-221, 2012. 1983-7011 ISSN1983-7011-2012-05-02-211-221.pdf 6847958862033252 2331966328119514 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ensino, Saúde e Ambiente |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
211-221 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129240529371136 |