Ligas Acadêmicas de Medicina: extensão das ciências médicas à sociedade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hamamoto Filho, Pedro Tadao [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Venditti, Vinicius Cunha [UNESP], Oliveira, Cristiano Claudino [UNESP], Vicentini, Henrique Claudio [UNESP], Schellini, Silvana Artioli [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/366
http://hdl.handle.net/11449/141060
Resumo: Academic Leagues (AL) are student organizations directed led to study a specific knowledge area in order to help solvinge social demands. The contact of students with the community allows them to act as agents of social change and gives them the opportunity to attend professional queries. Botucatu Medical School from São Paulo State University has 17 AL which develop various activities in Botucatu and the surrounding region. This insertion of AL in the community may contribute in changing the relationship between universities and society. AL, however, cannot be scientific societies for precocious students’ specialization. To avoid this risk, AL must be evaluated to ensure that teaching, research and university extension are linked. This waySo, AL may contribute to the improvement of Brazilian Unified Health System. In this article we present ALs’ activities as examples of scientific knowledge in service of society. We also defend AL as ways of improving community institutional relations, and not reinforcement of university’s bias.
id UNSP_7f98682e062b0e8a2d8f9ffb77dfc489
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/141060
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Ligas Acadêmicas de Medicina: extensão das ciências médicas à sociedadeMedical academic leagues: extending medical science to societyLigas académicas de medicina: extensión de las ciencias médicas a la sociedadCommunity institutional relationsMedicineStudents, medicalEducation, medicalRelaciones comunidad-instituciónMedicinaEstudiantes de MedicinaEducación médicaRelações comunidade-instituiçãoMedicinaEstudantes de MedicinaEducação médicaAcademic Leagues (AL) are student organizations directed led to study a specific knowledge area in order to help solvinge social demands. The contact of students with the community allows them to act as agents of social change and gives them the opportunity to attend professional queries. Botucatu Medical School from São Paulo State University has 17 AL which develop various activities in Botucatu and the surrounding region. This insertion of AL in the community may contribute in changing the relationship between universities and society. AL, however, cannot be scientific societies for precocious students’ specialization. To avoid this risk, AL must be evaluated to ensure that teaching, research and university extension are linked. This waySo, AL may contribute to the improvement of Brazilian Unified Health System. In this article we present ALs’ activities as examples of scientific knowledge in service of society. We also defend AL as ways of improving community institutional relations, and not reinforcement of university’s bias.Ligas Académicas (LAs) son entidades estudiantiles destinadas a la profundización en determinada área del conocimiento para sanar demandas sociales. El contacto de los estudiantes con la comunidad les permite actuar como agentes de transformación social y les propicia la oportunidad de atender a indagaciones profesionales. La Facultad de Medicina de Botucatu, de la Universidad Estadual Paulista (FMB/UNESP), posee 17 LAs que desarrollan actividades en el municipio de Botucatu y región. Se cree que esta inserción de las LAs en la comunidad contribuye con la transformación de la relación entre universidad y sociedad. Las LAs, entretanto, no pueden ser simples sociedades científicas para especialización precoz de los estudiantes. Para evitar este riesgo, las LAs precisan ser evaluadas para que se garantice la articulación entre las actividades de la enseño enseñanza, pesquisa y extensión, visando la mejoría del Sistema Único de Salud brasileño. En este trabajo, mostramos las actividades de las LAs como ejemplos del conocimiento científico en beneficio de la comunidad, desde que las LAs no contribuyan con las imperfecciones universitarias.Ligas Acadêmicas (LAs) são entidades estudantis destinadas ao aprofundamento em determinada área do conhecimento para sanar demandas sociais. O contato dos estudantes com a comunidade lhes permite atuar como agentes de transformação social e lhes propicia a oportunidade de atender a indagações profissionais. A Faculdade de Medicina de Botucatu, da Universidade Estadual Paulista (FMB/UNESP), possui 17 LAs que desenvolvem diversas atividades no município de Botucatu e região. Acredita-se que esta inserção das LAs na comunidade contribui com a transformação da relação entre universidade e sociedade. As LAs, entretanto, não podem ser simples sociedades científicas para especialização precoce dos estudantes. Para evitar este risco, as LAs precisam ser avaliadas para que se garanta articulação entre atividades de ensino, pesquisa e extensão, visando à melhoria do Sistema Único de Saúde brasileiro. Neste artigo, apresentamos as LAs da FMB/UNESP como exemplos de extensão universitária em que o conhecimento científico é utilizado a serviço da sociedade, ponderando-se, por outro lado, a importância de que não reforcem vicíos acadêmicos, mas aperfeiçoem a relação entre Universidade e comunidade.Universidade Estadual Paulista, Departamento de Neurologia, Psicologia e Psiquiatria, Faculdade de Medicina de BotucatuUniversidade Estadual Paulista, Oftalmologia, Otorrinolaringologia e Cirurgia de Cabeça e Pescoço, Faculdade de Medicina de BotucatuUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Hamamoto Filho, Pedro Tadao [UNESP]Venditti, Vinicius Cunha [UNESP]Oliveira, Cristiano Claudino [UNESP]Vicentini, Henrique Claudio [UNESP]Schellini, Silvana Artioli [UNESP]2016-07-07T12:36:40Z2016-07-07T12:36:40Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article126-133application/pdfhttp://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/366Revista Ciência em Extensão, v. 7, n. 1, p. 126-133, 2011.1679-4605http://hdl.handle.net/11449/141060ISSN1679-4605-2011-07-01-126-133.pdf942024910083549294202491008354929420249100835492Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Ciência em Extensãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-16T18:44:04Zoai:repositorio.unesp.br:11449/141060Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-16T18:44:04Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Ligas Acadêmicas de Medicina: extensão das ciências médicas à sociedade
Medical academic leagues: extending medical science to society
Ligas académicas de medicina: extensión de las ciencias médicas a la sociedad
title Ligas Acadêmicas de Medicina: extensão das ciências médicas à sociedade
spellingShingle Ligas Acadêmicas de Medicina: extensão das ciências médicas à sociedade
Hamamoto Filho, Pedro Tadao [UNESP]
Community institutional relations
Medicine
Students, medical
Education, medical
Relaciones comunidad-institución
Medicina
Estudiantes de Medicina
Educación médica
Relações comunidade-instituição
Medicina
Estudantes de Medicina
Educação médica
title_short Ligas Acadêmicas de Medicina: extensão das ciências médicas à sociedade
title_full Ligas Acadêmicas de Medicina: extensão das ciências médicas à sociedade
title_fullStr Ligas Acadêmicas de Medicina: extensão das ciências médicas à sociedade
title_full_unstemmed Ligas Acadêmicas de Medicina: extensão das ciências médicas à sociedade
title_sort Ligas Acadêmicas de Medicina: extensão das ciências médicas à sociedade
author Hamamoto Filho, Pedro Tadao [UNESP]
author_facet Hamamoto Filho, Pedro Tadao [UNESP]
Venditti, Vinicius Cunha [UNESP]
Oliveira, Cristiano Claudino [UNESP]
Vicentini, Henrique Claudio [UNESP]
Schellini, Silvana Artioli [UNESP]
author_role author
author2 Venditti, Vinicius Cunha [UNESP]
Oliveira, Cristiano Claudino [UNESP]
Vicentini, Henrique Claudio [UNESP]
Schellini, Silvana Artioli [UNESP]
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Hamamoto Filho, Pedro Tadao [UNESP]
Venditti, Vinicius Cunha [UNESP]
Oliveira, Cristiano Claudino [UNESP]
Vicentini, Henrique Claudio [UNESP]
Schellini, Silvana Artioli [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Community institutional relations
Medicine
Students, medical
Education, medical
Relaciones comunidad-institución
Medicina
Estudiantes de Medicina
Educación médica
Relações comunidade-instituição
Medicina
Estudantes de Medicina
Educação médica
topic Community institutional relations
Medicine
Students, medical
Education, medical
Relaciones comunidad-institución
Medicina
Estudiantes de Medicina
Educación médica
Relações comunidade-instituição
Medicina
Estudantes de Medicina
Educação médica
description Academic Leagues (AL) are student organizations directed led to study a specific knowledge area in order to help solvinge social demands. The contact of students with the community allows them to act as agents of social change and gives them the opportunity to attend professional queries. Botucatu Medical School from São Paulo State University has 17 AL which develop various activities in Botucatu and the surrounding region. This insertion of AL in the community may contribute in changing the relationship between universities and society. AL, however, cannot be scientific societies for precocious students’ specialization. To avoid this risk, AL must be evaluated to ensure that teaching, research and university extension are linked. This waySo, AL may contribute to the improvement of Brazilian Unified Health System. In this article we present ALs’ activities as examples of scientific knowledge in service of society. We also defend AL as ways of improving community institutional relations, and not reinforcement of university’s bias.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2016-07-07T12:36:40Z
2016-07-07T12:36:40Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/366
Revista Ciência em Extensão, v. 7, n. 1, p. 126-133, 2011.
1679-4605
http://hdl.handle.net/11449/141060
ISSN1679-4605-2011-07-01-126-133.pdf
9420249100835492
9420249100835492
9420249100835492
url http://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/366
http://hdl.handle.net/11449/141060
identifier_str_mv Revista Ciência em Extensão, v. 7, n. 1, p. 126-133, 2011.
1679-4605
ISSN1679-4605-2011-07-01-126-133.pdf
9420249100835492
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Ciência em Extensão
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 126-133
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128151438491648