Habilidades funcionais de crianças atendidas na intervenção precoce

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Braccialli, Lígia Maria Presumido [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Santos, Raissa Fernanda Martinez dos [UNESP], José, Larissa Coelho Paez [UNESP], Silva, Michelle Zampar [UNESP]
Tipo de documento: Artigo de conferência
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/655
http://hdl.handle.net/11449/142495
Resumo: Early intervention, increase the chances of preventing and minimizing the installation of postural pattern and abnormal movement. Because is in period, first years of life, greatest plasticity of the brain. This study aimed to analyze the functional abilities of children enrolled in early intervention service Center Education and Health Studies. Participants were 80 caregivers of children 0-5 years old with developmental delay in period 2008 until 2015. Data collection was conducted through interviews with caregivers by the questionnaire Pediatric Evaluation of Disability Inventory (PEDI) translated and adapted to Portuguese. The predominance of attendance in early stimulation program for children with diagnosis of cerebral palsy, down syndrome and developmental delay with most aged 7-30 months were verified. For domains of functional skills, this had greater relevance to social function. It is noteworthy, therefore, the importance of early intervention in the development of functional skills through incentives offered by various service areas aimed at independence in activities of daily living. We conclude that early stimulation program contribute in the fields of functional abilities significantly to children in early childhood.
id UNSP_80d0d97c3879b21d852525d8181ca5de
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/142495
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Habilidades funcionais de crianças atendidas na intervenção precoceEarly interventionKidChild developmentIntervenção precoceCriançaDesenvolvimento infantilEarly intervention, increase the chances of preventing and minimizing the installation of postural pattern and abnormal movement. Because is in period, first years of life, greatest plasticity of the brain. This study aimed to analyze the functional abilities of children enrolled in early intervention service Center Education and Health Studies. Participants were 80 caregivers of children 0-5 years old with developmental delay in period 2008 until 2015. Data collection was conducted through interviews with caregivers by the questionnaire Pediatric Evaluation of Disability Inventory (PEDI) translated and adapted to Portuguese. The predominance of attendance in early stimulation program for children with diagnosis of cerebral palsy, down syndrome and developmental delay with most aged 7-30 months were verified. For domains of functional skills, this had greater relevance to social function. It is noteworthy, therefore, the importance of early intervention in the development of functional skills through incentives offered by various service areas aimed at independence in activities of daily living. We conclude that early stimulation program contribute in the fields of functional abilities significantly to children in early childhood.A intervenção precoce, aumenta as chances de prevenir e minimizar a instalação de padrões posturais e movimentos anormais. Considera-se os primeiros anos de vida como o período de maior plasticidade do cérebro. Esse estudo teve por objetivo analisar as habilidades funcionais de crianças atendidas no serviço de intervenção precoce do Centro de Estudos da Educação e Saúde (CEES). Participaram do estudo 80 cuidadores de crianças de 0 a 5 anos de idade com atraso no desenvolvimento no período de 2008 até 2015. A coleta foi realizada por meio de entrevista aos cuidadores pelo questionário Pediatric Evaluation of Disability Inventory (PEDI) traduzido e adaptado ao português. Foi verificada a predominância de atendimentos no programa de estimulação precoce de crianças com diagnósticos de paralisia cerebral, síndrome de down e atraso no desenvolvimento neuropsicomotor com maioria na faixa etária de 7 a 30 meses. Destaca-se, a importância da estimulação precoce no desenvolvimento das habilidades funcionais por meio de estímulos oferecidos pelas mais diversas áreas de atendimento visando à independência nas atividades de vida diária. Conclui-se que o programa de estimulação precoce contribui para a aquisição de habilidades funcionais de forma significativa para crianças na primeira infância.Pró-Reitoria de Extensão Universitária (PROEX UNESP)Universidade Estadual Paulista (UNESP), Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências de MaríliaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Braccialli, Lígia Maria Presumido [UNESP]Santos, Raissa Fernanda Martinez dos [UNESP]José, Larissa Coelho Paez [UNESP]Silva, Michelle Zampar [UNESP]2016-08-04T13:35:34Z2016-08-04T13:35:34Z2015-09-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObject1-7application/pdfhttp://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/6558º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-7, 2015.2176-9761http://hdl.handle.net/11449/142495ISSN2176-9761-2015-01-07-braccialli.pdf5197619968036480PROEXreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCongresso de extensão universitária da UNESPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-01T06:17:11Zoai:repositorio.unesp.br:11449/142495Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-01-01T06:17:11Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Habilidades funcionais de crianças atendidas na intervenção precoce
title Habilidades funcionais de crianças atendidas na intervenção precoce
spellingShingle Habilidades funcionais de crianças atendidas na intervenção precoce
Braccialli, Lígia Maria Presumido [UNESP]
Early intervention
Kid
Child development
Intervenção precoce
Criança
Desenvolvimento infantil
title_short Habilidades funcionais de crianças atendidas na intervenção precoce
title_full Habilidades funcionais de crianças atendidas na intervenção precoce
title_fullStr Habilidades funcionais de crianças atendidas na intervenção precoce
title_full_unstemmed Habilidades funcionais de crianças atendidas na intervenção precoce
title_sort Habilidades funcionais de crianças atendidas na intervenção precoce
author Braccialli, Lígia Maria Presumido [UNESP]
author_facet Braccialli, Lígia Maria Presumido [UNESP]
Santos, Raissa Fernanda Martinez dos [UNESP]
José, Larissa Coelho Paez [UNESP]
Silva, Michelle Zampar [UNESP]
author_role author
author2 Santos, Raissa Fernanda Martinez dos [UNESP]
José, Larissa Coelho Paez [UNESP]
Silva, Michelle Zampar [UNESP]
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Braccialli, Lígia Maria Presumido [UNESP]
Santos, Raissa Fernanda Martinez dos [UNESP]
José, Larissa Coelho Paez [UNESP]
Silva, Michelle Zampar [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Early intervention
Kid
Child development
Intervenção precoce
Criança
Desenvolvimento infantil
topic Early intervention
Kid
Child development
Intervenção precoce
Criança
Desenvolvimento infantil
description Early intervention, increase the chances of preventing and minimizing the installation of postural pattern and abnormal movement. Because is in period, first years of life, greatest plasticity of the brain. This study aimed to analyze the functional abilities of children enrolled in early intervention service Center Education and Health Studies. Participants were 80 caregivers of children 0-5 years old with developmental delay in period 2008 until 2015. Data collection was conducted through interviews with caregivers by the questionnaire Pediatric Evaluation of Disability Inventory (PEDI) translated and adapted to Portuguese. The predominance of attendance in early stimulation program for children with diagnosis of cerebral palsy, down syndrome and developmental delay with most aged 7-30 months were verified. For domains of functional skills, this had greater relevance to social function. It is noteworthy, therefore, the importance of early intervention in the development of functional skills through incentives offered by various service areas aimed at independence in activities of daily living. We conclude that early stimulation program contribute in the fields of functional abilities significantly to children in early childhood.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-04
2016-08-04T13:35:34Z
2016-08-04T13:35:34Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/655
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-7, 2015.
2176-9761
http://hdl.handle.net/11449/142495
ISSN2176-9761-2015-01-07-braccialli.pdf
5197619968036480
url http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/655
http://hdl.handle.net/11449/142495
identifier_str_mv 8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-7, 2015.
2176-9761
ISSN2176-9761-2015-01-07-braccialli.pdf
5197619968036480
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Congresso de extensão universitária da UNESP
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 1-7
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv PROEX
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799965475973627904