Educação estatística crítica na formação do engenheiro ambiental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Evangelista, Dilson Henrique Ramos [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/132176
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/13-11-2015/000853973.pdf
Resumo: Exploratory research aimed to discuss and analyze the impact of work with statistical modeling projects in the teaching and learning of statistics in course of Environmental Engineering, considering the socio-critical perspective of education. The Education Statistics Critical values the role that education statistics on the development of democratic capacity of citizens. The methodology is based on a qualitative research approach, from the day of field research, with the data collected in two participating classes for Statistic II discipline of the Federal University of Rondônia. Through this research, we observed the importance of providing conditions for students to perform collaborative projects to develop themselves autonomously in order to build knowledge itself, from the boldness of search, research, and transforming thus the exercise of thinking about building. It was concluded that this environment favored the significant critical learning, promoted collaborative work, interdisciplinarity, and contributed to the socio-critical environmental education of students turning them to exercise critical citizenship. The students developed an investigative, reflective and critical attitude when working with real situations of interest by modeling projects
id UNSP_821a6d7e4d219d162d92efc46c56766c
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/132176
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Educação estatística crítica na formação do engenheiro ambientalEducação - EstatisticaEngenharia ambientalEstatística - Estudo e ensinoEducation StatisticsExploratory research aimed to discuss and analyze the impact of work with statistical modeling projects in the teaching and learning of statistics in course of Environmental Engineering, considering the socio-critical perspective of education. The Education Statistics Critical values the role that education statistics on the development of democratic capacity of citizens. The methodology is based on a qualitative research approach, from the day of field research, with the data collected in two participating classes for Statistic II discipline of the Federal University of Rondônia. Through this research, we observed the importance of providing conditions for students to perform collaborative projects to develop themselves autonomously in order to build knowledge itself, from the boldness of search, research, and transforming thus the exercise of thinking about building. It was concluded that this environment favored the significant critical learning, promoted collaborative work, interdisciplinarity, and contributed to the socio-critical environmental education of students turning them to exercise critical citizenship. The students developed an investigative, reflective and critical attitude when working with real situations of interest by modeling projectsA pesquisa exploratória teve como objetivo discutir e analisar o impacto do trabalho com projetos de modelagem estatística no processo de ensino e aprendizagem da Estatística no curso de Engenharia Ambiental, considerando a perspectiva sócio-crítica da educação. A Educação Estatística Crítica valoriza o papel que a Educação Estatística tem no desenvolvimento da capacidade democrática dos cidadãos. A proposta metodológica baseia-se em uma investigação de abordagem qualitativa, a partir da realização da pesquisa de campo, com os dados levantados em duas turmas participantes da disciplina de Estatística II da Universidade Federal de Rondônia. Através dessa pesquisa, observou-se a importância de proporcionar condições para que os alunos realizem projetos colaborativos para desenvolverem-se de forma autônoma, a fim de construir o próprio conhecimento, a partir da ousadia da busca, da pesquisa, transformando, assim, o exercício de pensar em construir. Concluiu-se que esse ambiente favoreceu a aprendizagem significativa crítica, promoveu o trabalho colaborativo, a interdisciplinaridade e contribuiu para a formação ambiental sócio-crítica dos estudantes, transformando-os para exercer a cidadania crítica. Os alunos desenvolveram uma postura investigativa, reflexiva e crítica ao trabalharem com situações reais do seu interesse por meio de projetos de modelagemUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Wodewotzki, Maria Lúcia Lorenzetti [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Evangelista, Dilson Henrique Ramos [UNESP]2015-12-10T14:24:23Z2015-12-10T14:24:23Z2015-04-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis208 f. : il., tabs.application/pdfEVANGELISTA, Dilson Henrique Ramos. Educação estatística crítica na formação do engenheiro ambiental. 2015. 208 f. Tese - (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2015.http://hdl.handle.net/11449/132176000853973http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/13-11-2015/000853973.pdf33004137031P797504440892576330000-0003-1433-5509Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-24T06:12:35Zoai:repositorio.unesp.br:11449/132176Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T15:51:16.946295Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação estatística crítica na formação do engenheiro ambiental
title Educação estatística crítica na formação do engenheiro ambiental
spellingShingle Educação estatística crítica na formação do engenheiro ambiental
Evangelista, Dilson Henrique Ramos [UNESP]
Educação - Estatistica
Engenharia ambiental
Estatística - Estudo e ensino
Education Statistics
title_short Educação estatística crítica na formação do engenheiro ambiental
title_full Educação estatística crítica na formação do engenheiro ambiental
title_fullStr Educação estatística crítica na formação do engenheiro ambiental
title_full_unstemmed Educação estatística crítica na formação do engenheiro ambiental
title_sort Educação estatística crítica na formação do engenheiro ambiental
author Evangelista, Dilson Henrique Ramos [UNESP]
author_facet Evangelista, Dilson Henrique Ramos [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Wodewotzki, Maria Lúcia Lorenzetti [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Evangelista, Dilson Henrique Ramos [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Educação - Estatistica
Engenharia ambiental
Estatística - Estudo e ensino
Education Statistics
topic Educação - Estatistica
Engenharia ambiental
Estatística - Estudo e ensino
Education Statistics
description Exploratory research aimed to discuss and analyze the impact of work with statistical modeling projects in the teaching and learning of statistics in course of Environmental Engineering, considering the socio-critical perspective of education. The Education Statistics Critical values the role that education statistics on the development of democratic capacity of citizens. The methodology is based on a qualitative research approach, from the day of field research, with the data collected in two participating classes for Statistic II discipline of the Federal University of Rondônia. Through this research, we observed the importance of providing conditions for students to perform collaborative projects to develop themselves autonomously in order to build knowledge itself, from the boldness of search, research, and transforming thus the exercise of thinking about building. It was concluded that this environment favored the significant critical learning, promoted collaborative work, interdisciplinarity, and contributed to the socio-critical environmental education of students turning them to exercise critical citizenship. The students developed an investigative, reflective and critical attitude when working with real situations of interest by modeling projects
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-10T14:24:23Z
2015-12-10T14:24:23Z
2015-04-29
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv EVANGELISTA, Dilson Henrique Ramos. Educação estatística crítica na formação do engenheiro ambiental. 2015. 208 f. Tese - (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2015.
http://hdl.handle.net/11449/132176
000853973
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/13-11-2015/000853973.pdf
33004137031P7
9750444089257633
0000-0003-1433-5509
identifier_str_mv EVANGELISTA, Dilson Henrique Ramos. Educação estatística crítica na formação do engenheiro ambiental. 2015. 208 f. Tese - (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2015.
000853973
33004137031P7
9750444089257633
0000-0003-1433-5509
url http://hdl.handle.net/11449/132176
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/13-11-2015/000853973.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 208 f. : il., tabs.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128573811195904