O Currículo Oficial de Geografia do Estado de São Paulo e os Conceitos Geográficos Escolares

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Lílian Maria dos [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/108631
Resumo: This work is linked to the search line Public Policy, School Organisation and Teacher Training, in the Post-Graduation in Education, in the Faculty of Science and Technology of the Universidade Estadual Paulista (UNESP), Presidente Prudente campus - SP. This work is an analysis of the current Official Curriculum of Geography for Elementary School Cycle II in São Paulo, with the purpose of reflecting on the importance of school Geographical Concepts, inserted in the Official Curriculum document of the State of São Paulo (COESP). The research was directed towards an investigation of the Geography Curriculum contextualizing Geographical Concepts and changes in the state education. Thus, analysis of curriculum theories was performed in a debate that included the various conceptions of curriculum, Geography and its teaching, focus on understanding the methodological theoretical perspective inserted in the material, beyond the understanding of its genesis and implications contained in the educational policy process in relation to this new Curriculum. Thus, along with the literature, allowing us greater understanding of the subject, we sought the articulation between the methodology of documentary analysis, qualitative techniques and interviews...
id UNSP_83530f2b8348f553662031be9537ac7b
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/108631
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O Currículo Oficial de Geografia do Estado de São Paulo e os Conceitos Geográficos EscolaresEducaçãoCurriculosGeografiaGeografia (Ensino médio)EducationThis work is linked to the search line Public Policy, School Organisation and Teacher Training, in the Post-Graduation in Education, in the Faculty of Science and Technology of the Universidade Estadual Paulista (UNESP), Presidente Prudente campus - SP. This work is an analysis of the current Official Curriculum of Geography for Elementary School Cycle II in São Paulo, with the purpose of reflecting on the importance of school Geographical Concepts, inserted in the Official Curriculum document of the State of São Paulo (COESP). The research was directed towards an investigation of the Geography Curriculum contextualizing Geographical Concepts and changes in the state education. Thus, analysis of curriculum theories was performed in a debate that included the various conceptions of curriculum, Geography and its teaching, focus on understanding the methodological theoretical perspective inserted in the material, beyond the understanding of its genesis and implications contained in the educational policy process in relation to this new Curriculum. Thus, along with the literature, allowing us greater understanding of the subject, we sought the articulation between the methodology of documentary analysis, qualitative techniques and interviews...Esta dissertação está vinculada à linha de pesquisa “Políticas Públicas, Organização Escolar e Formação de Professores”, do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Estadual Paulista (UNESP), campus de Presidente Prudente – SP. Este trabalho consiste numa análise do Currículo Oficial de Geografia vigente para o Ensino Fundamental Ciclo II no Estado de São Paulo, com objetivo de refletir sobre a importância dos Conceitos Geográficos escolares, inseridos no documento Currículo Oficial do Estado de São Paulo (COESP). A pesquisa foi direcionada para uma investigação do Currículo de Geografia contextualizando os Conceitos Geográficos e as mudanças na educação paulista. Com isso, foi realizada análise das teorias curriculares, dentro de um debate que incluiu as diversas concepções de currículo, de Geografia e seu ensino, objetivando compreender a perspectiva teórica metodológica inserida no material, além da compreensão de sua gênese e as implicações contidas no processo político educativo em relação a esse novo Currículo. Dessa forma, juntamente com a pesquisa bibliográfica, que nos possibilita maior compreensão do tema, buscou-se a articulação entre a metodologia da análise documental, técnicas qualitativas e entrevistas...Universidade Estadual Paulista (Unesp)Giorgi, Cristiano Amaral Garboggini Di [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Santos, Lílian Maria dos [UNESP]2014-08-13T14:50:48Z2014-08-13T14:50:48Z2013-12-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis185 f. : il., tabls.application/pdfSANTOS, Lílian Maria dos. O Currículo Oficial de Geografia do Estado de São Paulo e os Conceitos Geográficos Escolares. 2013. 185 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2013.http://hdl.handle.net/11449/108631000759088000759088.pdf33004129044P67340016437698240Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-20T12:45:23Zoai:repositorio.unesp.br:11449/108631Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-06T00:02:13.739034Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O Currículo Oficial de Geografia do Estado de São Paulo e os Conceitos Geográficos Escolares
title O Currículo Oficial de Geografia do Estado de São Paulo e os Conceitos Geográficos Escolares
spellingShingle O Currículo Oficial de Geografia do Estado de São Paulo e os Conceitos Geográficos Escolares
Santos, Lílian Maria dos [UNESP]
Educação
Curriculos
Geografia
Geografia (Ensino médio)
Education
title_short O Currículo Oficial de Geografia do Estado de São Paulo e os Conceitos Geográficos Escolares
title_full O Currículo Oficial de Geografia do Estado de São Paulo e os Conceitos Geográficos Escolares
title_fullStr O Currículo Oficial de Geografia do Estado de São Paulo e os Conceitos Geográficos Escolares
title_full_unstemmed O Currículo Oficial de Geografia do Estado de São Paulo e os Conceitos Geográficos Escolares
title_sort O Currículo Oficial de Geografia do Estado de São Paulo e os Conceitos Geográficos Escolares
author Santos, Lílian Maria dos [UNESP]
author_facet Santos, Lílian Maria dos [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Giorgi, Cristiano Amaral Garboggini Di [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Lílian Maria dos [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Curriculos
Geografia
Geografia (Ensino médio)
Education
topic Educação
Curriculos
Geografia
Geografia (Ensino médio)
Education
description This work is linked to the search line Public Policy, School Organisation and Teacher Training, in the Post-Graduation in Education, in the Faculty of Science and Technology of the Universidade Estadual Paulista (UNESP), Presidente Prudente campus - SP. This work is an analysis of the current Official Curriculum of Geography for Elementary School Cycle II in São Paulo, with the purpose of reflecting on the importance of school Geographical Concepts, inserted in the Official Curriculum document of the State of São Paulo (COESP). The research was directed towards an investigation of the Geography Curriculum contextualizing Geographical Concepts and changes in the state education. Thus, analysis of curriculum theories was performed in a debate that included the various conceptions of curriculum, Geography and its teaching, focus on understanding the methodological theoretical perspective inserted in the material, beyond the understanding of its genesis and implications contained in the educational policy process in relation to this new Curriculum. Thus, along with the literature, allowing us greater understanding of the subject, we sought the articulation between the methodology of documentary analysis, qualitative techniques and interviews...
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-11
2014-08-13T14:50:48Z
2014-08-13T14:50:48Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTOS, Lílian Maria dos. O Currículo Oficial de Geografia do Estado de São Paulo e os Conceitos Geográficos Escolares. 2013. 185 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2013.
http://hdl.handle.net/11449/108631
000759088
000759088.pdf
33004129044P6
7340016437698240
identifier_str_mv SANTOS, Lílian Maria dos. O Currículo Oficial de Geografia do Estado de São Paulo e os Conceitos Geográficos Escolares. 2013. 185 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2013.
000759088
000759088.pdf
33004129044P6
7340016437698240
url http://hdl.handle.net/11449/108631
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 185 f. : il., tabls.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129574867828736