Efeito da intervenção terapêutica ocupacional junto a crianças com déficts de percepção visual, coordenação motora e integração visuo-motora

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Rita de Cássia Tibério [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Zafani, Mariana Dutra [UNESP], Pereira, Débora Morais [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/article/view/4665
http://hdl.handle.net/11449/114910
Resumo: To students with special educational needs participate actively at school are required effective and systematic investment, involving the school community as a whole. The occupational therapist is one of the professionals who can facilitate this student inclusion process. This study aimed to discuss the occupational therapy intervention effects with two disability children with deficits in visual perceptual skills, motor coordination and visual motor integration, that was included in regular education. The Beery-Buktenica Developmental Test of Visual Motor Integration was use to evaluate visual perceptual skills, motor coordination and visual-motor integration. Because the deficits presented in the functions investigates was identified the need of an occupational therapy intervention program designed to improve the performance in theses functions. After the program, the test was reapplied. The results pointed to an improvement of all functions considered deficient. These results highlight to the training importance to improve the performance in abilities evaluated.
id UNSP_835dd502c03c1046e03ae8551a84f19e
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114910
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Efeito da intervenção terapêutica ocupacional junto a crianças com déficts de percepção visual, coordenação motora e integração visuo-motoraOccupational therapy intervention effect for children with deficits in visual perception, motor coordination and visual- motor integrationTerapia OcupacionalEducação Especialintegração visomotoraTo students with special educational needs participate actively at school are required effective and systematic investment, involving the school community as a whole. The occupational therapist is one of the professionals who can facilitate this student inclusion process. This study aimed to discuss the occupational therapy intervention effects with two disability children with deficits in visual perceptual skills, motor coordination and visual motor integration, that was included in regular education. The Beery-Buktenica Developmental Test of Visual Motor Integration was use to evaluate visual perceptual skills, motor coordination and visual-motor integration. Because the deficits presented in the functions investigates was identified the need of an occupational therapy intervention program designed to improve the performance in theses functions. After the program, the test was reapplied. The results pointed to an improvement of all functions considered deficient. These results highlight to the training importance to improve the performance in abilities evaluated.Para que o aluno com necessidades educacionais especiais participe ativamente da escola são necessários investimentos efetivos e sistemáticos, envolvendo a comunidade escolar como um todo. O terapeuta ocupacional é um dos profissionais que pode favorecer o processo de inclusão destes alunos. Este estudo teve como objetivo discutir o efeito da intervenção terapêutica ocupacional junto a duas crianças com deficiência incluídas no ensino regular, com déficits de percepção visual, coordenação motora e integração visuo-motora. Para a avaliação das habilidades de percepção visual, coordenação motora e integração visuo-motora foi utilizado o Beery-Buktenica Developmental Test of Visual-Motor Integration. Em virtude dos déficits apresentados nas funções investigadas foi verificada a necessidade de aplicação de um programa de intervenção terapêutico ocupacional visando à melhora dessas funções. Após aplicação do programa, o teste foi reaplicado. Os resultados apontaram para a melhora de todas as funções consideradas deficitárias, sinalizando a importância do treinamento de desempenho.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Hygino Muzzi, 737, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Hygino Muzzi, 737, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Araújo, Rita de Cássia Tibério [UNESP]Zafani, Mariana Dutra [UNESP]Pereira, Débora Morais [UNESP]2015-02-24T13:57:35Z2015-02-24T13:57:35Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article267-276application/pdfhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/article/view/4665Revista Educação Especial, v. 25, n. 43, p. 267-276, 2012.1808-270Xhttp://hdl.handle.net/11449/114910ISSN1808-270X-2012-25-43-267-276.pdf5831040272980294Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Educação Especialinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T20:28:36Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114910Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T20:28:36Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Efeito da intervenção terapêutica ocupacional junto a crianças com déficts de percepção visual, coordenação motora e integração visuo-motora
Occupational therapy intervention effect for children with deficits in visual perception, motor coordination and visual- motor integration
title Efeito da intervenção terapêutica ocupacional junto a crianças com déficts de percepção visual, coordenação motora e integração visuo-motora
spellingShingle Efeito da intervenção terapêutica ocupacional junto a crianças com déficts de percepção visual, coordenação motora e integração visuo-motora
Araújo, Rita de Cássia Tibério [UNESP]
Terapia Ocupacional
Educação Especial
integração visomotora
title_short Efeito da intervenção terapêutica ocupacional junto a crianças com déficts de percepção visual, coordenação motora e integração visuo-motora
title_full Efeito da intervenção terapêutica ocupacional junto a crianças com déficts de percepção visual, coordenação motora e integração visuo-motora
title_fullStr Efeito da intervenção terapêutica ocupacional junto a crianças com déficts de percepção visual, coordenação motora e integração visuo-motora
title_full_unstemmed Efeito da intervenção terapêutica ocupacional junto a crianças com déficts de percepção visual, coordenação motora e integração visuo-motora
title_sort Efeito da intervenção terapêutica ocupacional junto a crianças com déficts de percepção visual, coordenação motora e integração visuo-motora
author Araújo, Rita de Cássia Tibério [UNESP]
author_facet Araújo, Rita de Cássia Tibério [UNESP]
Zafani, Mariana Dutra [UNESP]
Pereira, Débora Morais [UNESP]
author_role author
author2 Zafani, Mariana Dutra [UNESP]
Pereira, Débora Morais [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Rita de Cássia Tibério [UNESP]
Zafani, Mariana Dutra [UNESP]
Pereira, Débora Morais [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Terapia Ocupacional
Educação Especial
integração visomotora
topic Terapia Ocupacional
Educação Especial
integração visomotora
description To students with special educational needs participate actively at school are required effective and systematic investment, involving the school community as a whole. The occupational therapist is one of the professionals who can facilitate this student inclusion process. This study aimed to discuss the occupational therapy intervention effects with two disability children with deficits in visual perceptual skills, motor coordination and visual motor integration, that was included in regular education. The Beery-Buktenica Developmental Test of Visual Motor Integration was use to evaluate visual perceptual skills, motor coordination and visual-motor integration. Because the deficits presented in the functions investigates was identified the need of an occupational therapy intervention program designed to improve the performance in theses functions. After the program, the test was reapplied. The results pointed to an improvement of all functions considered deficient. These results highlight to the training importance to improve the performance in abilities evaluated.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-02-24T13:57:35Z
2015-02-24T13:57:35Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/article/view/4665
Revista Educação Especial, v. 25, n. 43, p. 267-276, 2012.
1808-270X
http://hdl.handle.net/11449/114910
ISSN1808-270X-2012-25-43-267-276.pdf
5831040272980294
url http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/article/view/4665
http://hdl.handle.net/11449/114910
identifier_str_mv Revista Educação Especial, v. 25, n. 43, p. 267-276, 2012.
1808-270X
ISSN1808-270X-2012-25-43-267-276.pdf
5831040272980294
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Educação Especial
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 267-276
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128131998941184