Efeito da intervenção terapêutica ocupacional junto a crianças com déficts de percepção visual, coordenação motora e integração visuo-motora
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/article/view/4665 http://hdl.handle.net/11449/114910 |
Resumo: | To students with special educational needs participate actively at school are required effective and systematic investment, involving the school community as a whole. The occupational therapist is one of the professionals who can facilitate this student inclusion process. This study aimed to discuss the occupational therapy intervention effects with two disability children with deficits in visual perceptual skills, motor coordination and visual motor integration, that was included in regular education. The Beery-Buktenica Developmental Test of Visual Motor Integration was use to evaluate visual perceptual skills, motor coordination and visual-motor integration. Because the deficits presented in the functions investigates was identified the need of an occupational therapy intervention program designed to improve the performance in theses functions. After the program, the test was reapplied. The results pointed to an improvement of all functions considered deficient. These results highlight to the training importance to improve the performance in abilities evaluated. |
id |
UNSP_835dd502c03c1046e03ae8551a84f19e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/114910 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Efeito da intervenção terapêutica ocupacional junto a crianças com déficts de percepção visual, coordenação motora e integração visuo-motoraOccupational therapy intervention effect for children with deficits in visual perception, motor coordination and visual- motor integrationTerapia OcupacionalEducação Especialintegração visomotoraTo students with special educational needs participate actively at school are required effective and systematic investment, involving the school community as a whole. The occupational therapist is one of the professionals who can facilitate this student inclusion process. This study aimed to discuss the occupational therapy intervention effects with two disability children with deficits in visual perceptual skills, motor coordination and visual motor integration, that was included in regular education. The Beery-Buktenica Developmental Test of Visual Motor Integration was use to evaluate visual perceptual skills, motor coordination and visual-motor integration. Because the deficits presented in the functions investigates was identified the need of an occupational therapy intervention program designed to improve the performance in theses functions. After the program, the test was reapplied. The results pointed to an improvement of all functions considered deficient. These results highlight to the training importance to improve the performance in abilities evaluated.Para que o aluno com necessidades educacionais especiais participe ativamente da escola são necessários investimentos efetivos e sistemáticos, envolvendo a comunidade escolar como um todo. O terapeuta ocupacional é um dos profissionais que pode favorecer o processo de inclusão destes alunos. Este estudo teve como objetivo discutir o efeito da intervenção terapêutica ocupacional junto a duas crianças com deficiência incluídas no ensino regular, com déficits de percepção visual, coordenação motora e integração visuo-motora. Para a avaliação das habilidades de percepção visual, coordenação motora e integração visuo-motora foi utilizado o Beery-Buktenica Developmental Test of Visual-Motor Integration. Em virtude dos déficits apresentados nas funções investigadas foi verificada a necessidade de aplicação de um programa de intervenção terapêutico ocupacional visando à melhora dessas funções. Após aplicação do programa, o teste foi reaplicado. Os resultados apontaram para a melhora de todas as funções consideradas deficitárias, sinalizando a importância do treinamento de desempenho.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Hygino Muzzi, 737, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Hygino Muzzi, 737, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Araújo, Rita de Cássia Tibério [UNESP]Zafani, Mariana Dutra [UNESP]Pereira, Débora Morais [UNESP]2015-02-24T13:57:35Z2015-02-24T13:57:35Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article267-276application/pdfhttp://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/article/view/4665Revista Educação Especial, v. 25, n. 43, p. 267-276, 2012.1808-270Xhttp://hdl.handle.net/11449/114910ISSN1808-270X-2012-25-43-267-276.pdf5831040272980294Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Educação Especialinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T20:28:36Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114910Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T20:28:36Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Efeito da intervenção terapêutica ocupacional junto a crianças com déficts de percepção visual, coordenação motora e integração visuo-motora Occupational therapy intervention effect for children with deficits in visual perception, motor coordination and visual- motor integration |
title |
Efeito da intervenção terapêutica ocupacional junto a crianças com déficts de percepção visual, coordenação motora e integração visuo-motora |
spellingShingle |
Efeito da intervenção terapêutica ocupacional junto a crianças com déficts de percepção visual, coordenação motora e integração visuo-motora Araújo, Rita de Cássia Tibério [UNESP] Terapia Ocupacional Educação Especial integração visomotora |
title_short |
Efeito da intervenção terapêutica ocupacional junto a crianças com déficts de percepção visual, coordenação motora e integração visuo-motora |
title_full |
Efeito da intervenção terapêutica ocupacional junto a crianças com déficts de percepção visual, coordenação motora e integração visuo-motora |
title_fullStr |
Efeito da intervenção terapêutica ocupacional junto a crianças com déficts de percepção visual, coordenação motora e integração visuo-motora |
title_full_unstemmed |
Efeito da intervenção terapêutica ocupacional junto a crianças com déficts de percepção visual, coordenação motora e integração visuo-motora |
title_sort |
Efeito da intervenção terapêutica ocupacional junto a crianças com déficts de percepção visual, coordenação motora e integração visuo-motora |
author |
Araújo, Rita de Cássia Tibério [UNESP] |
author_facet |
Araújo, Rita de Cássia Tibério [UNESP] Zafani, Mariana Dutra [UNESP] Pereira, Débora Morais [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Zafani, Mariana Dutra [UNESP] Pereira, Débora Morais [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Rita de Cássia Tibério [UNESP] Zafani, Mariana Dutra [UNESP] Pereira, Débora Morais [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Terapia Ocupacional Educação Especial integração visomotora |
topic |
Terapia Ocupacional Educação Especial integração visomotora |
description |
To students with special educational needs participate actively at school are required effective and systematic investment, involving the school community as a whole. The occupational therapist is one of the professionals who can facilitate this student inclusion process. This study aimed to discuss the occupational therapy intervention effects with two disability children with deficits in visual perceptual skills, motor coordination and visual motor integration, that was included in regular education. The Beery-Buktenica Developmental Test of Visual Motor Integration was use to evaluate visual perceptual skills, motor coordination and visual-motor integration. Because the deficits presented in the functions investigates was identified the need of an occupational therapy intervention program designed to improve the performance in theses functions. After the program, the test was reapplied. The results pointed to an improvement of all functions considered deficient. These results highlight to the training importance to improve the performance in abilities evaluated. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2015-02-24T13:57:35Z 2015-02-24T13:57:35Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/article/view/4665 Revista Educação Especial, v. 25, n. 43, p. 267-276, 2012. 1808-270X http://hdl.handle.net/11449/114910 ISSN1808-270X-2012-25-43-267-276.pdf 5831040272980294 |
url |
http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/educacaoespecial/article/view/4665 http://hdl.handle.net/11449/114910 |
identifier_str_mv |
Revista Educação Especial, v. 25, n. 43, p. 267-276, 2012. 1808-270X ISSN1808-270X-2012-25-43-267-276.pdf 5831040272980294 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Educação Especial |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
267-276 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128131998941184 |