A escrita de /an/ por pré escolares: pistas acústico-auditivas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/1620 http://hdl.handle.net/11449/115420 |
Resumo: | The aims of this study were: (i) verified in with measure the children record the /a/ phoneme in nasalization context (ii) in case of records, which type of writing record, conventional or deviant, the children used to mark such phoneme; (iii) to search for possible links between the written records used by the children and the hearing-acoustical cues that these records might indicate. The analysis was realized from of a corpus constituted by 20 prescholars’ texts showing the writing of /aN/ in 08 words adding up to 160 tokens. We verified that the children wrote the phoneme /aN/ in 127 words (79%). Conversely, most of the writings (86%) were deviant records. In addition, the vocalic writing was present in 94% of the deviant records. That occurrence may be explained in perceptual-hearing terms once the vocalic characteristics are enhanced by the hearing system. The outcome suggested that the children have a strong support on hearing-acoustical cues of speech during writing acquisition. |
id |
UNSP_83ee1224f8b811ab347207ed3b884b0a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/115420 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A escrita de /an/ por pré escolares: pistas acústico-auditivasaquisição da escritaortografianasalidadeThe aims of this study were: (i) verified in with measure the children record the /a/ phoneme in nasalization context (ii) in case of records, which type of writing record, conventional or deviant, the children used to mark such phoneme; (iii) to search for possible links between the written records used by the children and the hearing-acoustical cues that these records might indicate. The analysis was realized from of a corpus constituted by 20 prescholars’ texts showing the writing of /aN/ in 08 words adding up to 160 tokens. We verified that the children wrote the phoneme /aN/ in 127 words (79%). Conversely, most of the writings (86%) were deviant records. In addition, the vocalic writing was present in 94% of the deviant records. That occurrence may be explained in perceptual-hearing terms once the vocalic characteristics are enhanced by the hearing system. The outcome suggested that the children have a strong support on hearing-acoustical cues of speech during writing acquisition.A proposta do presente estudo foi a de verificar: (i) em que medida as crianças registram o fonema /a/ em contexto de nasalização; (ii) em caso de registros, que tipos de registros, convencionais ou desviantes, as crianças utilizaram para marcar tal fonema; e (iii) buscar possíveis vínculos entre os registros escritos utilizados pelas crianças e características acústico-auditivas que estes registros poderiam indiciar. A partir de um corpus constituído de 20 textos de crianças pré-escolares envolvendo a grafia de /aN/ em 08 palavras – computando um total de 160 possibilidades de ocorrência, constatamos que as crianças registraram o fonema /aN/ em 127 palavras (79%). No entanto, a maioria desses registros (86%) não estava de acordo com as convenções ortográficas. Destaca-se que dentre os registros desviantes, o registro do elemento vocálico esteve presente em 94%. Esse fato pode ser explicado em termos auditivo-perceptuais, uma vez que as características formânticas da vogal são favorecidas pelo aparelho auditivo humano. Nossos resultados apontaram para uma forte ancoragem das crianças em informações de natureza acústico-auditiva da fala em seu processo de aquisição da escrita.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Fonoaudiologia, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Fonoaudiologia, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525900, SP, BrasilFAPESP: 06/61816-4Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Berti, Larissa Cristina [UNESP]Jurado Filho, Lourenço Chacon [UNESP]Pagliuso, Alessandra [UNESP]2015-02-24T13:58:04Z2015-02-24T13:58:04Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article195-219application/pdfhttp://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/1620Cadernos de Educação, v. 35, p. 195-219, 2010.0104-1371http://hdl.handle.net/11449/115420ISSN01041371-2010-35-195-219.pdf2728745764334420757556003265463681630440570028330000-0002-4144-2804Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCadernos de Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-12T06:03:37Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115420Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-12T06:03:37Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A escrita de /an/ por pré escolares: pistas acústico-auditivas |
title |
A escrita de /an/ por pré escolares: pistas acústico-auditivas |
spellingShingle |
A escrita de /an/ por pré escolares: pistas acústico-auditivas Berti, Larissa Cristina [UNESP] aquisição da escrita ortografia nasalidade |
title_short |
A escrita de /an/ por pré escolares: pistas acústico-auditivas |
title_full |
A escrita de /an/ por pré escolares: pistas acústico-auditivas |
title_fullStr |
A escrita de /an/ por pré escolares: pistas acústico-auditivas |
title_full_unstemmed |
A escrita de /an/ por pré escolares: pistas acústico-auditivas |
title_sort |
A escrita de /an/ por pré escolares: pistas acústico-auditivas |
author |
Berti, Larissa Cristina [UNESP] |
author_facet |
Berti, Larissa Cristina [UNESP] Jurado Filho, Lourenço Chacon [UNESP] Pagliuso, Alessandra [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Jurado Filho, Lourenço Chacon [UNESP] Pagliuso, Alessandra [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Berti, Larissa Cristina [UNESP] Jurado Filho, Lourenço Chacon [UNESP] Pagliuso, Alessandra [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
aquisição da escrita ortografia nasalidade |
topic |
aquisição da escrita ortografia nasalidade |
description |
The aims of this study were: (i) verified in with measure the children record the /a/ phoneme in nasalization context (ii) in case of records, which type of writing record, conventional or deviant, the children used to mark such phoneme; (iii) to search for possible links between the written records used by the children and the hearing-acoustical cues that these records might indicate. The analysis was realized from of a corpus constituted by 20 prescholars’ texts showing the writing of /aN/ in 08 words adding up to 160 tokens. We verified that the children wrote the phoneme /aN/ in 127 words (79%). Conversely, most of the writings (86%) were deviant records. In addition, the vocalic writing was present in 94% of the deviant records. That occurrence may be explained in perceptual-hearing terms once the vocalic characteristics are enhanced by the hearing system. The outcome suggested that the children have a strong support on hearing-acoustical cues of speech during writing acquisition. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010 2015-02-24T13:58:04Z 2015-02-24T13:58:04Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/1620 Cadernos de Educação, v. 35, p. 195-219, 2010. 0104-1371 http://hdl.handle.net/11449/115420 ISSN01041371-2010-35-195-219.pdf 2728745764334420 7575560032654636 8163044057002833 0000-0002-4144-2804 |
url |
http://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/1620 http://hdl.handle.net/11449/115420 |
identifier_str_mv |
Cadernos de Educação, v. 35, p. 195-219, 2010. 0104-1371 ISSN01041371-2010-35-195-219.pdf 2728745764334420 7575560032654636 8163044057002833 0000-0002-4144-2804 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Cadernos de Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
195-219 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799964529235329024 |