A escrita de /an/ por pré escolares: pistas acústico-auditivas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Berti, Larissa Cristina [UNESP]
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Jurado Filho, Lourenço Chacon [UNESP], Pagliuso, Alessandra [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/1620
http://hdl.handle.net/11449/115420
Resumo: The aims of this study were: (i) verified in with measure the children record the /a/ phoneme in nasalization context (ii) in case of records, which type of writing record, conventional or deviant, the children used to mark such phoneme; (iii) to search for possible links between the written records used by the children and the hearing-acoustical cues that these records might indicate. The analysis was realized from of a corpus constituted by 20 prescholars’ texts showing the writing of /aN/ in 08 words adding up to 160 tokens. We verified that the children wrote the phoneme /aN/ in 127 words (79%). Conversely, most of the writings (86%) were deviant records. In addition, the vocalic writing was present in 94% of the deviant records. That occurrence may be explained in perceptual-hearing terms once the vocalic characteristics are enhanced by the hearing system. The outcome suggested that the children have a strong support on hearing-acoustical cues of speech during writing acquisition.
id UNSP_83ee1224f8b811ab347207ed3b884b0a
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/115420
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A escrita de /an/ por pré escolares: pistas acústico-auditivasaquisição da escritaortografianasalidadeThe aims of this study were: (i) verified in with measure the children record the /a/ phoneme in nasalization context (ii) in case of records, which type of writing record, conventional or deviant, the children used to mark such phoneme; (iii) to search for possible links between the written records used by the children and the hearing-acoustical cues that these records might indicate. The analysis was realized from of a corpus constituted by 20 prescholars’ texts showing the writing of /aN/ in 08 words adding up to 160 tokens. We verified that the children wrote the phoneme /aN/ in 127 words (79%). Conversely, most of the writings (86%) were deviant records. In addition, the vocalic writing was present in 94% of the deviant records. That occurrence may be explained in perceptual-hearing terms once the vocalic characteristics are enhanced by the hearing system. The outcome suggested that the children have a strong support on hearing-acoustical cues of speech during writing acquisition.A proposta do presente estudo foi a de verificar: (i) em que medida as crianças registram o fonema /a/ em contexto de nasalização; (ii) em caso de registros, que tipos de registros, convencionais ou desviantes, as crianças utilizaram para marcar tal fonema; e (iii) buscar possíveis vínculos entre os registros escritos utilizados pelas crianças e características acústico-auditivas que estes registros poderiam indiciar. A partir de um corpus constituído de 20 textos de crianças pré-escolares envolvendo a grafia de /aN/ em 08 palavras – computando um total de 160 possibilidades de ocorrência, constatamos que as crianças registraram o fonema /aN/ em 127 palavras (79%). No entanto, a maioria desses registros (86%) não estava de acordo com as convenções ortográficas. Destaca-se que dentre os registros desviantes, o registro do elemento vocálico esteve presente em 94%. Esse fato pode ser explicado em termos auditivo-perceptuais, uma vez que as características formânticas da vogal são favorecidas pelo aparelho auditivo humano. Nossos resultados apontaram para uma forte ancoragem das crianças em informações de natureza acústico-auditiva da fala em seu processo de aquisição da escrita.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Fonoaudiologia, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Fonoaudiologia, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marília, Av. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525900, SP, BrasilFAPESP: 06/61816-4Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Berti, Larissa Cristina [UNESP]Jurado Filho, Lourenço Chacon [UNESP]Pagliuso, Alessandra [UNESP]2015-02-24T13:58:04Z2015-02-24T13:58:04Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article195-219application/pdfhttp://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/1620Cadernos de Educação, v. 35, p. 195-219, 2010.0104-1371http://hdl.handle.net/11449/115420ISSN01041371-2010-35-195-219.pdf2728745764334420757556003265463681630440570028330000-0002-4144-2804Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCadernos de Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-12T06:03:37Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115420Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-10-12T06:03:37Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A escrita de /an/ por pré escolares: pistas acústico-auditivas
title A escrita de /an/ por pré escolares: pistas acústico-auditivas
spellingShingle A escrita de /an/ por pré escolares: pistas acústico-auditivas
Berti, Larissa Cristina [UNESP]
aquisição da escrita
ortografia
nasalidade
title_short A escrita de /an/ por pré escolares: pistas acústico-auditivas
title_full A escrita de /an/ por pré escolares: pistas acústico-auditivas
title_fullStr A escrita de /an/ por pré escolares: pistas acústico-auditivas
title_full_unstemmed A escrita de /an/ por pré escolares: pistas acústico-auditivas
title_sort A escrita de /an/ por pré escolares: pistas acústico-auditivas
author Berti, Larissa Cristina [UNESP]
author_facet Berti, Larissa Cristina [UNESP]
Jurado Filho, Lourenço Chacon [UNESP]
Pagliuso, Alessandra [UNESP]
author_role author
author2 Jurado Filho, Lourenço Chacon [UNESP]
Pagliuso, Alessandra [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Berti, Larissa Cristina [UNESP]
Jurado Filho, Lourenço Chacon [UNESP]
Pagliuso, Alessandra [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv aquisição da escrita
ortografia
nasalidade
topic aquisição da escrita
ortografia
nasalidade
description The aims of this study were: (i) verified in with measure the children record the /a/ phoneme in nasalization context (ii) in case of records, which type of writing record, conventional or deviant, the children used to mark such phoneme; (iii) to search for possible links between the written records used by the children and the hearing-acoustical cues that these records might indicate. The analysis was realized from of a corpus constituted by 20 prescholars’ texts showing the writing of /aN/ in 08 words adding up to 160 tokens. We verified that the children wrote the phoneme /aN/ in 127 words (79%). Conversely, most of the writings (86%) were deviant records. In addition, the vocalic writing was present in 94% of the deviant records. That occurrence may be explained in perceptual-hearing terms once the vocalic characteristics are enhanced by the hearing system. The outcome suggested that the children have a strong support on hearing-acoustical cues of speech during writing acquisition.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2015-02-24T13:58:04Z
2015-02-24T13:58:04Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/1620
Cadernos de Educação, v. 35, p. 195-219, 2010.
0104-1371
http://hdl.handle.net/11449/115420
ISSN01041371-2010-35-195-219.pdf
2728745764334420
7575560032654636
8163044057002833
0000-0002-4144-2804
url http://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/caduc/article/view/1620
http://hdl.handle.net/11449/115420
identifier_str_mv Cadernos de Educação, v. 35, p. 195-219, 2010.
0104-1371
ISSN01041371-2010-35-195-219.pdf
2728745764334420
7575560032654636
8163044057002833
0000-0002-4144-2804
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Cadernos de Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 195-219
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799964529235329024