Das orientações curriculares de língua estrangeira da educação básica do Estado de São Paulo para as atividades nos cadernos de inglês: uma proposta de avaliação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinhel-Aguilera, Cristiane Ovidio [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/108936
Resumo: The purpose of this study is to reflect about some aspects of the Didactic Transposition from theoretical knowledge to the Curriculum of Education in São Paulo State, specifically in order to teach EFL, to the activities in the students’ material and teachers’ material. For this reflective process, it is proposed that the materials are evaluated using a list of criteria. The analysis also takes into account, as background information, the public school teachers’ views about the material used. The results show the learning activities in the material are influenced by language and learning conceptions from the Curriculum syllabus. The results also show the text is the line which organizes those activities. It is possible to notice the activities haven´t improved the students’ understanding about the social and cultural aspects and, consequently, their real multiliteracy development. Under the assumption that the Curriculum proposed means an improvement in the educational policies, it is expected that this study motivates further research work to increase the understanding of the curricular influence on EFL teaching. Such improvement will help teachers make informed choices related to material to be used in their classrooms and public school students will have successful experience in their learning of English and other foreign languages
id UNSP_863134d989c124034952284c056d0187
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/108936
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Das orientações curriculares de língua estrangeira da educação básica do Estado de São Paulo para as atividades nos cadernos de inglês: uma proposta de avaliaçãoLingüística aplicadaLínguas – Ensino fundamentalEnsino – São Paulo (Estado) - CurrículosApplied linguisticsThe purpose of this study is to reflect about some aspects of the Didactic Transposition from theoretical knowledge to the Curriculum of Education in São Paulo State, specifically in order to teach EFL, to the activities in the students’ material and teachers’ material. For this reflective process, it is proposed that the materials are evaluated using a list of criteria. The analysis also takes into account, as background information, the public school teachers’ views about the material used. The results show the learning activities in the material are influenced by language and learning conceptions from the Curriculum syllabus. The results also show the text is the line which organizes those activities. It is possible to notice the activities haven´t improved the students’ understanding about the social and cultural aspects and, consequently, their real multiliteracy development. Under the assumption that the Curriculum proposed means an improvement in the educational policies, it is expected that this study motivates further research work to increase the understanding of the curricular influence on EFL teaching. Such improvement will help teachers make informed choices related to material to be used in their classrooms and public school students will have successful experience in their learning of English and other foreign languagesO objetivo deste trabalho é refletir sobre o processo de Transposição Didática dos pressupostos teóricos que embasam o Currículo da Secretaria do Estado de São Paulo, especificamente para o ensino de Língua Estrangeira (LE), para as atividades que constituem os Cadernos do Aluno e os Cadernos do Professor do primeiro bimestre da 8ª série/9ºano do Ensino Fundamental. Para tanto, propõe-se que a avaliação dos cadernos seja conduzida por uma lista de critérios. Como pano de fundo para a discussão da transposição didática enfocada consideram-se as percepções de professores da rede pública a respeito do material em questão. Os resultados apontam que as concepções de linguagem e de aprendizagem que permeiam a grade curricular puderam ser percebidas na elaboração das atividades do caderno, bem como a presença do texto, como eixo articulador dessas atividades. Além disso, é possível observar que as atividades não desencadeiam a reflexão de aspectos culturais e sociais no desenvolvimento efetivo dos letramentos múltiplos, conforme proposto pelo documento oficial. Entendendo que a proposição desse Currículo pode representar um avanço nas políticas educacionais, espera-se que esta pesquisa alimente outras pesquisas que ampliem a compreensão sobre a influência dessas diretrizes no ensino de inglês como LE. Assim, os professores poderão fazer escolhas bem informadas com relação ao material a ser utilizado em suas aulas e os alunos da escola pública passarão a ter uma experiência bem sucedida com a língua inglesa e com outras línguasUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Consolo, Douglas Altamiro [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Pinhel-Aguilera, Cristiane Ovidio [UNESP]2014-08-27T14:36:47Z2014-08-27T14:36:47Z2013-08-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis251 f. : il. color.application/pdfPINHEL-AGUILERA, Cristiane Ovidio. Das orientações curriculares de língua estrangeira da educação básica do Estado de São Paulo para as atividades nos cadernos de inglês: uma proposta de avaliação. 2013. 251 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, 2013.http://hdl.handle.net/11449/108936000780036000780036.pdf33004153069P56026282743250472Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-15T06:24:26Zoai:repositorio.unesp.br:11449/108936Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:04:56.765813Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Das orientações curriculares de língua estrangeira da educação básica do Estado de São Paulo para as atividades nos cadernos de inglês: uma proposta de avaliação
title Das orientações curriculares de língua estrangeira da educação básica do Estado de São Paulo para as atividades nos cadernos de inglês: uma proposta de avaliação
spellingShingle Das orientações curriculares de língua estrangeira da educação básica do Estado de São Paulo para as atividades nos cadernos de inglês: uma proposta de avaliação
Pinhel-Aguilera, Cristiane Ovidio [UNESP]
Lingüística aplicada
Línguas – Ensino fundamental
Ensino – São Paulo (Estado) - Currículos
Applied linguistics
title_short Das orientações curriculares de língua estrangeira da educação básica do Estado de São Paulo para as atividades nos cadernos de inglês: uma proposta de avaliação
title_full Das orientações curriculares de língua estrangeira da educação básica do Estado de São Paulo para as atividades nos cadernos de inglês: uma proposta de avaliação
title_fullStr Das orientações curriculares de língua estrangeira da educação básica do Estado de São Paulo para as atividades nos cadernos de inglês: uma proposta de avaliação
title_full_unstemmed Das orientações curriculares de língua estrangeira da educação básica do Estado de São Paulo para as atividades nos cadernos de inglês: uma proposta de avaliação
title_sort Das orientações curriculares de língua estrangeira da educação básica do Estado de São Paulo para as atividades nos cadernos de inglês: uma proposta de avaliação
author Pinhel-Aguilera, Cristiane Ovidio [UNESP]
author_facet Pinhel-Aguilera, Cristiane Ovidio [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Consolo, Douglas Altamiro [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinhel-Aguilera, Cristiane Ovidio [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Lingüística aplicada
Línguas – Ensino fundamental
Ensino – São Paulo (Estado) - Currículos
Applied linguistics
topic Lingüística aplicada
Línguas – Ensino fundamental
Ensino – São Paulo (Estado) - Currículos
Applied linguistics
description The purpose of this study is to reflect about some aspects of the Didactic Transposition from theoretical knowledge to the Curriculum of Education in São Paulo State, specifically in order to teach EFL, to the activities in the students’ material and teachers’ material. For this reflective process, it is proposed that the materials are evaluated using a list of criteria. The analysis also takes into account, as background information, the public school teachers’ views about the material used. The results show the learning activities in the material are influenced by language and learning conceptions from the Curriculum syllabus. The results also show the text is the line which organizes those activities. It is possible to notice the activities haven´t improved the students’ understanding about the social and cultural aspects and, consequently, their real multiliteracy development. Under the assumption that the Curriculum proposed means an improvement in the educational policies, it is expected that this study motivates further research work to increase the understanding of the curricular influence on EFL teaching. Such improvement will help teachers make informed choices related to material to be used in their classrooms and public school students will have successful experience in their learning of English and other foreign languages
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-08-02
2014-08-27T14:36:47Z
2014-08-27T14:36:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PINHEL-AGUILERA, Cristiane Ovidio. Das orientações curriculares de língua estrangeira da educação básica do Estado de São Paulo para as atividades nos cadernos de inglês: uma proposta de avaliação. 2013. 251 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, 2013.
http://hdl.handle.net/11449/108936
000780036
000780036.pdf
33004153069P5
6026282743250472
identifier_str_mv PINHEL-AGUILERA, Cristiane Ovidio. Das orientações curriculares de língua estrangeira da educação básica do Estado de São Paulo para as atividades nos cadernos de inglês: uma proposta de avaliação. 2013. 251 f. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, 2013.
000780036
000780036.pdf
33004153069P5
6026282743250472
url http://hdl.handle.net/11449/108936
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 251 f. : il. color.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129488022667264