O livro de Alzira
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.5902/198464445864 http://hdl.handle.net/11449/115069 |
Resumo: | Aiming it contribute to discussions on teaching and learning of reading and writing, is presented, in the form of critical review, the analysis of textual configuration of the book Será que fui eu?, by Alzira Silveria. This analysis was developed based on the assumption that reading and producing written texts are specifically human activities whose function and importance beyond the boundaries of the school and change ways of thinking, feeling, will and act, promoting qualitative changes in process of human development and providing active participation in the public world of written culture, and therefore in society and history. This is the main “life lesson” that the author of the book teaches all interested in the subject, especially to school teachers responsible for teaching reading and writing, which can only be successful if and when they understand themselves as historical and social people who, also experience reading and producing written texts, not only as necessary acturties for their teaching performance, but rather as essential activities for human development, of people who are author of their own speech frow and about their life and history. |
id |
UNSP_86ac995fc7e1a750cdbdfb6e053ecb45 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/115069 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
O livro de AlziraAlzira’s bookmemóriasletramentoalfabetizaçãoensino de leitura e escritaAiming it contribute to discussions on teaching and learning of reading and writing, is presented, in the form of critical review, the analysis of textual configuration of the book Será que fui eu?, by Alzira Silveria. This analysis was developed based on the assumption that reading and producing written texts are specifically human activities whose function and importance beyond the boundaries of the school and change ways of thinking, feeling, will and act, promoting qualitative changes in process of human development and providing active participation in the public world of written culture, and therefore in society and history. This is the main “life lesson” that the author of the book teaches all interested in the subject, especially to school teachers responsible for teaching reading and writing, which can only be successful if and when they understand themselves as historical and social people who, also experience reading and producing written texts, not only as necessary acturties for their teaching performance, but rather as essential activities for human development, of people who are author of their own speech frow and about their life and history.Com o objetivo de contribuir para as discussões sobre o ensino e aprendizagem da leitura e da escrita, apresenta-se, sob a forma de resenha crítica, a análise da configuração textual do livro Será que fui eu?, de Alzira Silvéria. Essa análise foi desenvolvida com base na hipótese segundo a qual ler e produzir textos escritos são atividades especificamente humanas cujas função e importância extrapolam os limites da escola e cujo aprendizado modifica modos de pensar, sentir, querer e agir dos sujeitos que aprendem a ler e a escrever, promovendo mudanças qualitativas em seu processo de formação humana e propiciando sua participação ativa no mundo público da cultura escrita e, portanto, na sociedade e na história. Essa é a principal “lição de vida” que a autora do livro ensina a todos os interessados no assunto, em especial aos professores responsáveis pelo ensino escolar da leitura e da escrita, os quais somente podem ser bem-sucedidos, se e quando compreendem a si mesmos como sujeitos históricos e sociais, que também vivenciam a leitura e a produção de textos escritos, não somente como atividades necessárias para sua atuação docente, mas sobretudo como atividades essenciais para a humana formação de sujeitos-autores do discurso de e sobre sua vida e de sua história.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, RUA HIGYNO MUZZI FILHO, 737, CIDADE UNIVERSITÁRIA, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, RUA HIGYNO MUZZI FILHO, 737, CIDADE UNIVERSITÁRIA, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Mortatti, Maria do Rosário Longo [UNESP]2015-02-24T13:57:44Z2015-02-24T13:57:44Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article55-73application/pdfhttp://dx.doi.org/10.5902/198464445864Educação, v. 38, n. 1, p. 55-73, 2013.1984-6444http://hdl.handle.net/11449/11506910.5902/198464445864ISSN19846444-2013-38-01-55-73.pdf7159018256371571Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-13T06:17:55Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115069Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-12-13T06:17:55Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O livro de Alzira Alzira’s book |
title |
O livro de Alzira |
spellingShingle |
O livro de Alzira Mortatti, Maria do Rosário Longo [UNESP] memórias letramento alfabetização ensino de leitura e escrita |
title_short |
O livro de Alzira |
title_full |
O livro de Alzira |
title_fullStr |
O livro de Alzira |
title_full_unstemmed |
O livro de Alzira |
title_sort |
O livro de Alzira |
author |
Mortatti, Maria do Rosário Longo [UNESP] |
author_facet |
Mortatti, Maria do Rosário Longo [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mortatti, Maria do Rosário Longo [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
memórias letramento alfabetização ensino de leitura e escrita |
topic |
memórias letramento alfabetização ensino de leitura e escrita |
description |
Aiming it contribute to discussions on teaching and learning of reading and writing, is presented, in the form of critical review, the analysis of textual configuration of the book Será que fui eu?, by Alzira Silveria. This analysis was developed based on the assumption that reading and producing written texts are specifically human activities whose function and importance beyond the boundaries of the school and change ways of thinking, feeling, will and act, promoting qualitative changes in process of human development and providing active participation in the public world of written culture, and therefore in society and history. This is the main “life lesson” that the author of the book teaches all interested in the subject, especially to school teachers responsible for teaching reading and writing, which can only be successful if and when they understand themselves as historical and social people who, also experience reading and producing written texts, not only as necessary acturties for their teaching performance, but rather as essential activities for human development, of people who are author of their own speech frow and about their life and history. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2015-02-24T13:57:44Z 2015-02-24T13:57:44Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.5902/198464445864 Educação, v. 38, n. 1, p. 55-73, 2013. 1984-6444 http://hdl.handle.net/11449/115069 10.5902/198464445864 ISSN19846444-2013-38-01-55-73.pdf 7159018256371571 |
url |
http://dx.doi.org/10.5902/198464445864 http://hdl.handle.net/11449/115069 |
identifier_str_mv |
Educação, v. 38, n. 1, p. 55-73, 2013. 1984-6444 10.5902/198464445864 ISSN19846444-2013-38-01-55-73.pdf 7159018256371571 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
55-73 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799965268887207936 |