O livro de Alzira

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mortatti, Maria do Rosário Longo [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.5902/198464445864
http://hdl.handle.net/11449/115069
Resumo: Aiming it contribute to discussions on teaching and learning of reading and writing, is presented, in the form of critical review, the analysis of textual configuration of the book Será que fui eu?, by Alzira Silveria. This analysis was developed based on the assumption that reading and producing written texts are specifically human activities whose function and importance beyond the boundaries of the school and change ways of thinking, feeling, will and act, promoting qualitative changes in process of human development and providing active participation in the public world of written culture, and therefore in society and history. This is the main “life lesson” that the author of the book teaches all interested in the subject, especially to school teachers responsible for teaching reading and writing, which can only be successful if and when they understand themselves as historical and social people who, also experience reading and producing written texts, not only as necessary acturties for their teaching performance, but rather as essential activities for human development, of people who are author of their own speech frow and about their life and history.
id UNSP_86ac995fc7e1a750cdbdfb6e053ecb45
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/115069
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O livro de AlziraAlzira’s bookmemóriasletramentoalfabetizaçãoensino de leitura e escritaAiming it contribute to discussions on teaching and learning of reading and writing, is presented, in the form of critical review, the analysis of textual configuration of the book Será que fui eu?, by Alzira Silveria. This analysis was developed based on the assumption that reading and producing written texts are specifically human activities whose function and importance beyond the boundaries of the school and change ways of thinking, feeling, will and act, promoting qualitative changes in process of human development and providing active participation in the public world of written culture, and therefore in society and history. This is the main “life lesson” that the author of the book teaches all interested in the subject, especially to school teachers responsible for teaching reading and writing, which can only be successful if and when they understand themselves as historical and social people who, also experience reading and producing written texts, not only as necessary acturties for their teaching performance, but rather as essential activities for human development, of people who are author of their own speech frow and about their life and history.Com o objetivo de contribuir para as discussões sobre o ensino e aprendizagem da leitura e da escrita, apresenta-se, sob a forma de resenha crítica, a análise da configuração textual do livro Será que fui eu?, de Alzira Silvéria. Essa análise foi desenvolvida com base na hipótese segundo a qual ler e produzir textos escritos são atividades especificamente humanas cujas função e importância extrapolam os limites da escola e cujo aprendizado modifica modos de pensar, sentir, querer e agir dos sujeitos que aprendem a ler e a escrever, promovendo mudanças qualitativas em seu processo de formação humana e propiciando sua participação ativa no mundo público da cultura escrita e, portanto, na sociedade e na história. Essa é a principal “lição de vida” que a autora do livro ensina a todos os interessados no assunto, em especial aos professores responsáveis pelo ensino escolar da leitura e da escrita, os quais somente podem ser bem-sucedidos, se e quando compreendem a si mesmos como sujeitos históricos e sociais, que também vivenciam a leitura e a produção de textos escritos, não somente como atividades necessárias para sua atuação docente, mas sobretudo como atividades essenciais para a humana formação de sujeitos-autores do discurso de e sobre sua vida e de sua história.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, RUA HIGYNO MUZZI FILHO, 737, CIDADE UNIVERSITÁRIA, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, RUA HIGYNO MUZZI FILHO, 737, CIDADE UNIVERSITÁRIA, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Mortatti, Maria do Rosário Longo [UNESP]2015-02-24T13:57:44Z2015-02-24T13:57:44Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article55-73application/pdfhttp://dx.doi.org/10.5902/198464445864Educação, v. 38, n. 1, p. 55-73, 2013.1984-6444http://hdl.handle.net/11449/11506910.5902/198464445864ISSN19846444-2013-38-01-55-73.pdf7159018256371571Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-13T06:17:55Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115069Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-12-13T06:17:55Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O livro de Alzira
Alzira’s book
title O livro de Alzira
spellingShingle O livro de Alzira
Mortatti, Maria do Rosário Longo [UNESP]
memórias
letramento
alfabetização
ensino de leitura e escrita
title_short O livro de Alzira
title_full O livro de Alzira
title_fullStr O livro de Alzira
title_full_unstemmed O livro de Alzira
title_sort O livro de Alzira
author Mortatti, Maria do Rosário Longo [UNESP]
author_facet Mortatti, Maria do Rosário Longo [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Mortatti, Maria do Rosário Longo [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv memórias
letramento
alfabetização
ensino de leitura e escrita
topic memórias
letramento
alfabetização
ensino de leitura e escrita
description Aiming it contribute to discussions on teaching and learning of reading and writing, is presented, in the form of critical review, the analysis of textual configuration of the book Será que fui eu?, by Alzira Silveria. This analysis was developed based on the assumption that reading and producing written texts are specifically human activities whose function and importance beyond the boundaries of the school and change ways of thinking, feeling, will and act, promoting qualitative changes in process of human development and providing active participation in the public world of written culture, and therefore in society and history. This is the main “life lesson” that the author of the book teaches all interested in the subject, especially to school teachers responsible for teaching reading and writing, which can only be successful if and when they understand themselves as historical and social people who, also experience reading and producing written texts, not only as necessary acturties for their teaching performance, but rather as essential activities for human development, of people who are author of their own speech frow and about their life and history.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-02-24T13:57:44Z
2015-02-24T13:57:44Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.5902/198464445864
Educação, v. 38, n. 1, p. 55-73, 2013.
1984-6444
http://hdl.handle.net/11449/115069
10.5902/198464445864
ISSN19846444-2013-38-01-55-73.pdf
7159018256371571
url http://dx.doi.org/10.5902/198464445864
http://hdl.handle.net/11449/115069
identifier_str_mv Educação, v. 38, n. 1, p. 55-73, 2013.
1984-6444
10.5902/198464445864
ISSN19846444-2013-38-01-55-73.pdf
7159018256371571
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 55-73
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799965268887207936