Avaliação de competências profissionais de aprendizes com deficiência
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php?journal=quaestio&page=article&op=view&path%5B%5D=1016 http://hdl.handle.net/11449/114985 |
Resumo: | Professional competence can be one of the paths for the insertion of the disabled students in the labor market. This study evaluated the development of skills from the perspective of five learners with disabilities, their tutors and teachers. The survey was conducted in a non-governmental organization that had a range of 32 skills to be taught. The assessment revealed that some of the skills improve with provided training, others remained at the same level and only one decreases its score. It is possible to conclude that the learning program contributed to the development of the skills, which may mean the inclusion of young people in the labor market. |
id |
UNSP_87f5bfe92d0b9600daf78eeeadcbaa46 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/114985 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Avaliação de competências profissionais de aprendizes com deficiênciaEvaluation of professional skills of apprentices with disabilitiesEducacao EspecialProfissionalização do deficienteProfessional competence can be one of the paths for the insertion of the disabled students in the labor market. This study evaluated the development of skills from the perspective of five learners with disabilities, their tutors and teachers. The survey was conducted in a non-governmental organization that had a range of 32 skills to be taught. The assessment revealed that some of the skills improve with provided training, others remained at the same level and only one decreases its score. It is possible to conclude that the learning program contributed to the development of the skills, which may mean the inclusion of young people in the labor market.A competência profissional pode ser um dos caminhos para a inserção do aprendiz com deficiência no mercado de trabalho. O presente estudo avaliou o desenvolvimento de competências profissionais na perspectiva de cinco aprendizes com deficiência, seus tutores e professores. A pesquisa foi realizada em uma organização não governamental que possuía uma matriz de 32 competências a serem desenvolvidas. A avaliação revelou que algumas das competências melhoram com o treinamento oferecido, outras se mantiveram no mesmo nível e apenas uma diminui o seu escore. Conclui-se que o programa de aprendizagem contribuiu para o desenvolvimento de competências, o que pode significar a inclusão desses jovens no mercado de trabalho.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua Prof. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua Prof. Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Zanote, Marco AurélioManzini, Eduardo José [UNESP]2015-02-24T13:57:38Z2015-02-24T13:57:38Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article337-356application/pdfhttp://periodicos.uniso.br/ojs/index.php?journal=quaestio&page=article&op=view&path%5B%5D=1016Quaestio, v. 14, n. 2, p. 337-356, 2012.1518-2886http://hdl.handle.net/11449/114985ISSN15182886-2012-14-02-337-356.pdf9155295594995876Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporQuaestioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T20:28:52Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114985Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T20:28:52Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação de competências profissionais de aprendizes com deficiência Evaluation of professional skills of apprentices with disabilities |
title |
Avaliação de competências profissionais de aprendizes com deficiência |
spellingShingle |
Avaliação de competências profissionais de aprendizes com deficiência Zanote, Marco Aurélio Educacao Especial Profissionalização do deficiente |
title_short |
Avaliação de competências profissionais de aprendizes com deficiência |
title_full |
Avaliação de competências profissionais de aprendizes com deficiência |
title_fullStr |
Avaliação de competências profissionais de aprendizes com deficiência |
title_full_unstemmed |
Avaliação de competências profissionais de aprendizes com deficiência |
title_sort |
Avaliação de competências profissionais de aprendizes com deficiência |
author |
Zanote, Marco Aurélio |
author_facet |
Zanote, Marco Aurélio Manzini, Eduardo José [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Manzini, Eduardo José [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Zanote, Marco Aurélio Manzini, Eduardo José [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educacao Especial Profissionalização do deficiente |
topic |
Educacao Especial Profissionalização do deficiente |
description |
Professional competence can be one of the paths for the insertion of the disabled students in the labor market. This study evaluated the development of skills from the perspective of five learners with disabilities, their tutors and teachers. The survey was conducted in a non-governmental organization that had a range of 32 skills to be taught. The assessment revealed that some of the skills improve with provided training, others remained at the same level and only one decreases its score. It is possible to conclude that the learning program contributed to the development of the skills, which may mean the inclusion of young people in the labor market. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2015-02-24T13:57:38Z 2015-02-24T13:57:38Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php?journal=quaestio&page=article&op=view&path%5B%5D=1016 Quaestio, v. 14, n. 2, p. 337-356, 2012. 1518-2886 http://hdl.handle.net/11449/114985 ISSN15182886-2012-14-02-337-356.pdf 9155295594995876 |
url |
http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php?journal=quaestio&page=article&op=view&path%5B%5D=1016 http://hdl.handle.net/11449/114985 |
identifier_str_mv |
Quaestio, v. 14, n. 2, p. 337-356, 2012. 1518-2886 ISSN15182886-2012-14-02-337-356.pdf 9155295594995876 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Quaestio |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
337-356 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128158158815232 |