Formação Contínua em Serviço: o olhar do professor

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Assis, Tatiana Pinheiro de [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/108630
Resumo: This report presents the research masters linked of the research line of Public Policy, School Organisation and Teacher Education, on Master's program in Education of the Faculty of Sciences and Technology - FCT - Universidade Estadual Paulista - UNESP, Presidente Prudente . The research’s object consists in a continuous training providing for the teachers of the Municipal Education System Araçatuba/SP which is entitled: Working Hours in Project’s Development and Research (HTPP). The subjects of this study are eleven teachers of a school for early childhood education of the mentioned education system. This research titled Training Continuous in Service: the look of the teacher brings as a general objective the analyze and reflection about the teachers’ vision/perception about the effects of HTPP program in the professional performance in the classroom. This guiding objective is deal with the common problem in the Brazil’s education system that refers to the following question: provide continuous training for teachers, often does not reflect significant changes in teaching practices and student learning. For this reason, we went to school listening to the teachers about how they evaluate the contributions provide by HTPP program for the educational process. One assumption is that continuous training program promotes the (re) construction of reflective and critical professional profile...
id UNSP_894af6a9a7bbbed29f848de0267f3feb
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/108630
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Formação Contínua em Serviço: o olhar do professorEducaçãoProfessores - FormaçãoPoliticas publicasEducationThis report presents the research masters linked of the research line of Public Policy, School Organisation and Teacher Education, on Master's program in Education of the Faculty of Sciences and Technology - FCT - Universidade Estadual Paulista - UNESP, Presidente Prudente . The research’s object consists in a continuous training providing for the teachers of the Municipal Education System Araçatuba/SP which is entitled: Working Hours in Project’s Development and Research (HTPP). The subjects of this study are eleven teachers of a school for early childhood education of the mentioned education system. This research titled Training Continuous in Service: the look of the teacher brings as a general objective the analyze and reflection about the teachers’ vision/perception about the effects of HTPP program in the professional performance in the classroom. This guiding objective is deal with the common problem in the Brazil’s education system that refers to the following question: provide continuous training for teachers, often does not reflect significant changes in teaching practices and student learning. For this reason, we went to school listening to the teachers about how they evaluate the contributions provide by HTPP program for the educational process. One assumption is that continuous training program promotes the (re) construction of reflective and critical professional profile...Este relatório apresenta a pesquisa de mestrado vinculada à linha de pesquisa Políticas Públicas, Organização Escolar e Formação de Professores, do programa de mestrado em Educação da Faculdade de Ciências e Tecnologias – FCT – Universidade Estadual Paulista – UNESP de Presidente Prudente. O objeto desta pesquisa consiste em um programa de formação contínua em serviço para os professores do Sistema Municipal de Educação de Araçatuba/SP que tem como nomenclatura: Horas de Trabalho no Desenvolvimento de Projetos e Pesquisa (HTPP). Os sujeitos deste estudo são onze professoras de uma escola de Educação Infantil do referido sistema educacional. Esta pesquisa cujo título é Formação Contínua em Serviço: o olhar do professor traz como objetivo geral analisar e refletir sobre qual é a visão/percepção dos professores sobre os efeitos do programa HTPP na atuação profissional em sala de aula. Esse objetivo norteador visa responder uma problemática comum no sistema educacional brasileiro que se refere à seguinte questão: a implantação de programas de formação contínua para professores, muitas vezes, não traduz mudanças significativas nas práticas pedagógicas e na aprendizagem dos alunos. Por isso, fomos até a escola ouvir das professoras como avaliam as contribuições oferecidas pelo programa HTPP para o processo educativo. Um dos pressupostos é que a formação contínua oportuniza a (re) construção do perfil profissional reflexivo e crítico. Outro pressuposto é que essas características, quando congregadas ao exercício de uma Pedagogia da Autonomia, podem favorecer transformações sociais e institucionais na escola em prol da democratização e humanização desse espaço. Para tanto, torna-se fundamental a participação dos professores na organização e no desenvolvimento do projeto educativo escolar...Universidade Estadual Paulista (Unesp)Giorgi, Cristiano Amaral Garboggini Di [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Assis, Tatiana Pinheiro de [UNESP]2014-08-13T14:50:48Z2014-08-13T14:50:48Z2014-02-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis197 f. : il.application/pdfASSIS, Tatiana Pinheiro de. Formação Contínua em Serviço: o olhar do professor. 2014. 197 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2014.http://hdl.handle.net/11449/108630000759076000759076.pdf33004129044P67340016437698240Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-20T12:45:22Zoai:repositorio.unesp.br:11449/108630Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:09:35.906610Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação Contínua em Serviço: o olhar do professor
title Formação Contínua em Serviço: o olhar do professor
spellingShingle Formação Contínua em Serviço: o olhar do professor
Assis, Tatiana Pinheiro de [UNESP]
Educação
Professores - Formação
Politicas publicas
Education
title_short Formação Contínua em Serviço: o olhar do professor
title_full Formação Contínua em Serviço: o olhar do professor
title_fullStr Formação Contínua em Serviço: o olhar do professor
title_full_unstemmed Formação Contínua em Serviço: o olhar do professor
title_sort Formação Contínua em Serviço: o olhar do professor
author Assis, Tatiana Pinheiro de [UNESP]
author_facet Assis, Tatiana Pinheiro de [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Giorgi, Cristiano Amaral Garboggini Di [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Assis, Tatiana Pinheiro de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Professores - Formação
Politicas publicas
Education
topic Educação
Professores - Formação
Politicas publicas
Education
description This report presents the research masters linked of the research line of Public Policy, School Organisation and Teacher Education, on Master's program in Education of the Faculty of Sciences and Technology - FCT - Universidade Estadual Paulista - UNESP, Presidente Prudente . The research’s object consists in a continuous training providing for the teachers of the Municipal Education System Araçatuba/SP which is entitled: Working Hours in Project’s Development and Research (HTPP). The subjects of this study are eleven teachers of a school for early childhood education of the mentioned education system. This research titled Training Continuous in Service: the look of the teacher brings as a general objective the analyze and reflection about the teachers’ vision/perception about the effects of HTPP program in the professional performance in the classroom. This guiding objective is deal with the common problem in the Brazil’s education system that refers to the following question: provide continuous training for teachers, often does not reflect significant changes in teaching practices and student learning. For this reason, we went to school listening to the teachers about how they evaluate the contributions provide by HTPP program for the educational process. One assumption is that continuous training program promotes the (re) construction of reflective and critical professional profile...
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-08-13T14:50:48Z
2014-08-13T14:50:48Z
2014-02-05
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ASSIS, Tatiana Pinheiro de. Formação Contínua em Serviço: o olhar do professor. 2014. 197 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2014.
http://hdl.handle.net/11449/108630
000759076
000759076.pdf
33004129044P6
7340016437698240
identifier_str_mv ASSIS, Tatiana Pinheiro de. Formação Contínua em Serviço: o olhar do professor. 2014. 197 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2014.
000759076
000759076.pdf
33004129044P6
7340016437698240
url http://hdl.handle.net/11449/108630
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 197 f. : il.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129398903144448