As tecnologias da informação no dispositivo pedagógico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramos, Douglas Rossi [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Cardoso Júnior, Hélio Rebello [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.uff.br/feuffrevistaquerubim/index.php?option=com_content&view=article&id=4&Itemid=4
http://hdl.handle.net/11449/126827
Resumo: Information technologies have enabled new forms of interactions among individuals, and can also be found in various educational institutions. However, despite appropriating new technological tools, educational practices continue to be based on a supposed pedagogical subject conceived as a transcendent way, ignoring his emergence and his origin in a particular historical period , and the control mechanisms by which is immersed. as well. This article aims to present results of an analysis on technology and education based on the thought of philosopher Michel Foucault. We analyzed proposals and discourses found in articles in a magazine entitled Patio - Revista Pedagógica.
id UNSP_8b2994b2c16b54ca34b3bc9ae31cb3d3
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/126827
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling As tecnologias da informação no dispositivo pedagógicoTechnologyEducationFoucaultTecnologiasEducaçãoFoucaultInformation technologies have enabled new forms of interactions among individuals, and can also be found in various educational institutions. However, despite appropriating new technological tools, educational practices continue to be based on a supposed pedagogical subject conceived as a transcendent way, ignoring his emergence and his origin in a particular historical period , and the control mechanisms by which is immersed. as well. This article aims to present results of an analysis on technology and education based on the thought of philosopher Michel Foucault. We analyzed proposals and discourses found in articles in a magazine entitled Patio - Revista Pedagógica.As tecnologias de informação possibilitaram novas formas de interações entre os sujeitos, sendo inclusive difundidas nas mais diversas instituições pedagógicas. Todavia, apesar de se apropriarem de novos instrumentos tecnológicos, as práticas educacionais continuam a se pautar em um suposto sujeito pedagógico concebido como uma forma transcendental, ignorando sua emergência e proveniência num determinado período histórico, bem como os mecanismos de controle aos quais esse sujeito está imerso. A partir disso, este texto pretendeu trazer uma análise sobre tecnologia e educação a partir do pensamento do filósofo Michel Foucault, recorrendo a textos extraídos de uma revista de educação denominada ―Pátio-Revista Pedagógica‖.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de História, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antônio 2001, Campus Universitário, CEP 19806173, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de História, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antônio 2001, Campus Universitário, CEP 19806173, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Ramos, Douglas Rossi [UNESP]Cardoso Júnior, Hélio Rebello [UNESP]2015-08-21T17:53:16Z2015-08-21T17:53:16Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article51-58http://www.uff.br/feuffrevistaquerubim/index.php?option=com_content&view=article&id=4&Itemid=4Revista Querubim, v. 1, n. 7, p. 51-58, 2011.1809-3264http://hdl.handle.net/11449/1268277428964121614007Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Querubiminfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-13T19:29:26Zoai:repositorio.unesp.br:11449/126827Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:46:17.823416Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv As tecnologias da informação no dispositivo pedagógico
title As tecnologias da informação no dispositivo pedagógico
spellingShingle As tecnologias da informação no dispositivo pedagógico
Ramos, Douglas Rossi [UNESP]
Technology
Education
Foucault
Tecnologias
Educação
Foucault
title_short As tecnologias da informação no dispositivo pedagógico
title_full As tecnologias da informação no dispositivo pedagógico
title_fullStr As tecnologias da informação no dispositivo pedagógico
title_full_unstemmed As tecnologias da informação no dispositivo pedagógico
title_sort As tecnologias da informação no dispositivo pedagógico
author Ramos, Douglas Rossi [UNESP]
author_facet Ramos, Douglas Rossi [UNESP]
Cardoso Júnior, Hélio Rebello [UNESP]
author_role author
author2 Cardoso Júnior, Hélio Rebello [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Ramos, Douglas Rossi [UNESP]
Cardoso Júnior, Hélio Rebello [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Technology
Education
Foucault
Tecnologias
Educação
Foucault
topic Technology
Education
Foucault
Tecnologias
Educação
Foucault
description Information technologies have enabled new forms of interactions among individuals, and can also be found in various educational institutions. However, despite appropriating new technological tools, educational practices continue to be based on a supposed pedagogical subject conceived as a transcendent way, ignoring his emergence and his origin in a particular historical period , and the control mechanisms by which is immersed. as well. This article aims to present results of an analysis on technology and education based on the thought of philosopher Michel Foucault. We analyzed proposals and discourses found in articles in a magazine entitled Patio - Revista Pedagógica.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2015-08-21T17:53:16Z
2015-08-21T17:53:16Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.uff.br/feuffrevistaquerubim/index.php?option=com_content&view=article&id=4&Itemid=4
Revista Querubim, v. 1, n. 7, p. 51-58, 2011.
1809-3264
http://hdl.handle.net/11449/126827
7428964121614007
url http://www.uff.br/feuffrevistaquerubim/index.php?option=com_content&view=article&id=4&Itemid=4
http://hdl.handle.net/11449/126827
identifier_str_mv Revista Querubim, v. 1, n. 7, p. 51-58, 2011.
1809-3264
7428964121614007
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Querubim
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 51-58
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129460956823552