As tecnologias da informação no dispositivo pedagógico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.uff.br/feuffrevistaquerubim/index.php?option=com_content&view=article&id=4&Itemid=4 http://hdl.handle.net/11449/126827 |
Resumo: | Information technologies have enabled new forms of interactions among individuals, and can also be found in various educational institutions. However, despite appropriating new technological tools, educational practices continue to be based on a supposed pedagogical subject conceived as a transcendent way, ignoring his emergence and his origin in a particular historical period , and the control mechanisms by which is immersed. as well. This article aims to present results of an analysis on technology and education based on the thought of philosopher Michel Foucault. We analyzed proposals and discourses found in articles in a magazine entitled Patio - Revista Pedagógica. |
id |
UNSP_8b2994b2c16b54ca34b3bc9ae31cb3d3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/126827 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
As tecnologias da informação no dispositivo pedagógicoTechnologyEducationFoucaultTecnologiasEducaçãoFoucaultInformation technologies have enabled new forms of interactions among individuals, and can also be found in various educational institutions. However, despite appropriating new technological tools, educational practices continue to be based on a supposed pedagogical subject conceived as a transcendent way, ignoring his emergence and his origin in a particular historical period , and the control mechanisms by which is immersed. as well. This article aims to present results of an analysis on technology and education based on the thought of philosopher Michel Foucault. We analyzed proposals and discourses found in articles in a magazine entitled Patio - Revista Pedagógica.As tecnologias de informação possibilitaram novas formas de interações entre os sujeitos, sendo inclusive difundidas nas mais diversas instituições pedagógicas. Todavia, apesar de se apropriarem de novos instrumentos tecnológicos, as práticas educacionais continuam a se pautar em um suposto sujeito pedagógico concebido como uma forma transcendental, ignorando sua emergência e proveniência num determinado período histórico, bem como os mecanismos de controle aos quais esse sujeito está imerso. A partir disso, este texto pretendeu trazer uma análise sobre tecnologia e educação a partir do pensamento do filósofo Michel Foucault, recorrendo a textos extraídos de uma revista de educação denominada ―Pátio-Revista Pedagógica‖.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de História, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antônio 2001, Campus Universitário, CEP 19806173, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de História, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, Av. Dom Antônio 2001, Campus Universitário, CEP 19806173, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Ramos, Douglas Rossi [UNESP]Cardoso Júnior, Hélio Rebello [UNESP]2015-08-21T17:53:16Z2015-08-21T17:53:16Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article51-58http://www.uff.br/feuffrevistaquerubim/index.php?option=com_content&view=article&id=4&Itemid=4Revista Querubim, v. 1, n. 7, p. 51-58, 2011.1809-3264http://hdl.handle.net/11449/1268277428964121614007Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Querubiminfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-13T19:29:26Zoai:repositorio.unesp.br:11449/126827Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:46:17.823416Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
As tecnologias da informação no dispositivo pedagógico |
title |
As tecnologias da informação no dispositivo pedagógico |
spellingShingle |
As tecnologias da informação no dispositivo pedagógico Ramos, Douglas Rossi [UNESP] Technology Education Foucault Tecnologias Educação Foucault |
title_short |
As tecnologias da informação no dispositivo pedagógico |
title_full |
As tecnologias da informação no dispositivo pedagógico |
title_fullStr |
As tecnologias da informação no dispositivo pedagógico |
title_full_unstemmed |
As tecnologias da informação no dispositivo pedagógico |
title_sort |
As tecnologias da informação no dispositivo pedagógico |
author |
Ramos, Douglas Rossi [UNESP] |
author_facet |
Ramos, Douglas Rossi [UNESP] Cardoso Júnior, Hélio Rebello [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Cardoso Júnior, Hélio Rebello [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ramos, Douglas Rossi [UNESP] Cardoso Júnior, Hélio Rebello [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Technology Education Foucault Tecnologias Educação Foucault |
topic |
Technology Education Foucault Tecnologias Educação Foucault |
description |
Information technologies have enabled new forms of interactions among individuals, and can also be found in various educational institutions. However, despite appropriating new technological tools, educational practices continue to be based on a supposed pedagogical subject conceived as a transcendent way, ignoring his emergence and his origin in a particular historical period , and the control mechanisms by which is immersed. as well. This article aims to present results of an analysis on technology and education based on the thought of philosopher Michel Foucault. We analyzed proposals and discourses found in articles in a magazine entitled Patio - Revista Pedagógica. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011 2015-08-21T17:53:16Z 2015-08-21T17:53:16Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.uff.br/feuffrevistaquerubim/index.php?option=com_content&view=article&id=4&Itemid=4 Revista Querubim, v. 1, n. 7, p. 51-58, 2011. 1809-3264 http://hdl.handle.net/11449/126827 7428964121614007 |
url |
http://www.uff.br/feuffrevistaquerubim/index.php?option=com_content&view=article&id=4&Itemid=4 http://hdl.handle.net/11449/126827 |
identifier_str_mv |
Revista Querubim, v. 1, n. 7, p. 51-58, 2011. 1809-3264 7428964121614007 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Querubim |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
51-58 |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129460956823552 |