Recursos de Alta-Tecnologia Assistiva Disponíveis no Mercado Nacional:ferramentas para alunos com paralisia cerebral

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lourenço, Gerusa Ferreira
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Mendes, Eniceia Gonçalves, Toyoda, Cristina Yoshie [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/article/view/23165
http://hdl.handle.net/11449/115051
Resumo: In Brazil, the interest on the applicability of assistive technology resources in the school environment has grown for children with cerebral palsy, according to the evidences on the diffi culties in their process of scholarization. The objective of the project was the construction of a data base about the resources of high assistive technology in the national market, indicated for the use in the classroom environment for children with cerebral palsy, with the purpose to systemize information, to assist in the selection, prescription and implementation of this type of resource. From a search in the literature available in existing national sites, a computerized archive on the availability of these resources was constructed, having as parameters the applied methodology already used in previous study. Therefore, information on adapted resources had been systemized, constituting an accessible source of data to all the interested parties, aiming to contribute for a effective implementation of these resources in the promotion of the scholarization of children with cerebral palsy in the country.
id UNSP_8b6a948ea6fb5b1f527b7904914919dd
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/115051
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Recursos de Alta-Tecnologia Assistiva Disponíveis no Mercado Nacional:ferramentas para alunos com paralisia cerebralAvailable Devices of High Assistive Technology in The National Market: tools for the teaching and learning by students with cerebral palsytecnologia assistivaRecursos computacionaisparalisia cerebralinclusão escolarIn Brazil, the interest on the applicability of assistive technology resources in the school environment has grown for children with cerebral palsy, according to the evidences on the diffi culties in their process of scholarization. The objective of the project was the construction of a data base about the resources of high assistive technology in the national market, indicated for the use in the classroom environment for children with cerebral palsy, with the purpose to systemize information, to assist in the selection, prescription and implementation of this type of resource. From a search in the literature available in existing national sites, a computerized archive on the availability of these resources was constructed, having as parameters the applied methodology already used in previous study. Therefore, information on adapted resources had been systemized, constituting an accessible source of data to all the interested parties, aiming to contribute for a effective implementation of these resources in the promotion of the scholarization of children with cerebral palsy in the country.No Brasil, tem crescido o interesse sobre a aplicabilidade de recursos de tecnologia assistiva no ambiente escolar para crianças com paralisia cerebral. O objetivo do projeto foi a construção de um banco de dados sobre os recursos de alta tecnologia assistiva existentes no mercado nacional, indicados para o uso no ambiente de sala de aula por crianças com paralisia cerebral, com a finalidade de sistematizar informações, auxiliar na seleção, prescrição e implementação desse tipo de recurso. A partir de uma busca na literatura em sites nacionais existentes sobre o assunto, foi construído um arquivo computadorizado de banco de dados sobre a disponibilidade desses recursos, tendo como parâmetros a metodologia já aplicada em estudo anterior. Assim, foram sistematizadas informações sobre recursos adaptados, constituindo uma fonte de dados acessível a todos os interessados, visando contribuir para a implementação efetiva desses recursos na promoção da escolarização das crianças com paralisia cerebral no país.Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Lourenço, Gerusa FerreiraMendes, Eniceia GonçalvesToyoda, Cristina Yoshie [UNESP]2015-02-24T13:57:43Z2015-02-24T13:57:43Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article229-245application/pdfhttp://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/article/view/23165Informática na Educação, v. 15, n. 2, p. 229-245, 2012.1516-084Xhttp://hdl.handle.net/11449/115051ISSN1516084X-2012-15-02-229-245.pdf38976275547389835872141115382552Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporInformática na Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T15:17:38Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115051Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-09T15:17:38Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Recursos de Alta-Tecnologia Assistiva Disponíveis no Mercado Nacional:ferramentas para alunos com paralisia cerebral
Available Devices of High Assistive Technology in The National Market: tools for the teaching and learning by students with cerebral palsy
title Recursos de Alta-Tecnologia Assistiva Disponíveis no Mercado Nacional:ferramentas para alunos com paralisia cerebral
spellingShingle Recursos de Alta-Tecnologia Assistiva Disponíveis no Mercado Nacional:ferramentas para alunos com paralisia cerebral
Lourenço, Gerusa Ferreira
tecnologia assistiva
Recursos computacionais
paralisia cerebral
inclusão escolar
title_short Recursos de Alta-Tecnologia Assistiva Disponíveis no Mercado Nacional:ferramentas para alunos com paralisia cerebral
title_full Recursos de Alta-Tecnologia Assistiva Disponíveis no Mercado Nacional:ferramentas para alunos com paralisia cerebral
title_fullStr Recursos de Alta-Tecnologia Assistiva Disponíveis no Mercado Nacional:ferramentas para alunos com paralisia cerebral
title_full_unstemmed Recursos de Alta-Tecnologia Assistiva Disponíveis no Mercado Nacional:ferramentas para alunos com paralisia cerebral
title_sort Recursos de Alta-Tecnologia Assistiva Disponíveis no Mercado Nacional:ferramentas para alunos com paralisia cerebral
author Lourenço, Gerusa Ferreira
author_facet Lourenço, Gerusa Ferreira
Mendes, Eniceia Gonçalves
Toyoda, Cristina Yoshie [UNESP]
author_role author
author2 Mendes, Eniceia Gonçalves
Toyoda, Cristina Yoshie [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Lourenço, Gerusa Ferreira
Mendes, Eniceia Gonçalves
Toyoda, Cristina Yoshie [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv tecnologia assistiva
Recursos computacionais
paralisia cerebral
inclusão escolar
topic tecnologia assistiva
Recursos computacionais
paralisia cerebral
inclusão escolar
description In Brazil, the interest on the applicability of assistive technology resources in the school environment has grown for children with cerebral palsy, according to the evidences on the diffi culties in their process of scholarization. The objective of the project was the construction of a data base about the resources of high assistive technology in the national market, indicated for the use in the classroom environment for children with cerebral palsy, with the purpose to systemize information, to assist in the selection, prescription and implementation of this type of resource. From a search in the literature available in existing national sites, a computerized archive on the availability of these resources was constructed, having as parameters the applied methodology already used in previous study. Therefore, information on adapted resources had been systemized, constituting an accessible source of data to all the interested parties, aiming to contribute for a effective implementation of these resources in the promotion of the scholarization of children with cerebral palsy in the country.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-02-24T13:57:43Z
2015-02-24T13:57:43Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/article/view/23165
Informática na Educação, v. 15, n. 2, p. 229-245, 2012.
1516-084X
http://hdl.handle.net/11449/115051
ISSN1516084X-2012-15-02-229-245.pdf
3897627554738983
5872141115382552
url http://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/article/view/23165
http://hdl.handle.net/11449/115051
identifier_str_mv Informática na Educação, v. 15, n. 2, p. 229-245, 2012.
1516-084X
ISSN1516084X-2012-15-02-229-245.pdf
3897627554738983
5872141115382552
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Informática na Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 229-245
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128211585859584