Recursos de Alta-Tecnologia Assistiva Disponíveis no Mercado Nacional:ferramentas para alunos com paralisia cerebral
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/article/view/23165 http://hdl.handle.net/11449/115051 |
Resumo: | In Brazil, the interest on the applicability of assistive technology resources in the school environment has grown for children with cerebral palsy, according to the evidences on the diffi culties in their process of scholarization. The objective of the project was the construction of a data base about the resources of high assistive technology in the national market, indicated for the use in the classroom environment for children with cerebral palsy, with the purpose to systemize information, to assist in the selection, prescription and implementation of this type of resource. From a search in the literature available in existing national sites, a computerized archive on the availability of these resources was constructed, having as parameters the applied methodology already used in previous study. Therefore, information on adapted resources had been systemized, constituting an accessible source of data to all the interested parties, aiming to contribute for a effective implementation of these resources in the promotion of the scholarization of children with cerebral palsy in the country. |
id |
UNSP_8b6a948ea6fb5b1f527b7904914919dd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/115051 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Recursos de Alta-Tecnologia Assistiva Disponíveis no Mercado Nacional:ferramentas para alunos com paralisia cerebralAvailable Devices of High Assistive Technology in The National Market: tools for the teaching and learning by students with cerebral palsytecnologia assistivaRecursos computacionaisparalisia cerebralinclusão escolarIn Brazil, the interest on the applicability of assistive technology resources in the school environment has grown for children with cerebral palsy, according to the evidences on the diffi culties in their process of scholarization. The objective of the project was the construction of a data base about the resources of high assistive technology in the national market, indicated for the use in the classroom environment for children with cerebral palsy, with the purpose to systemize information, to assist in the selection, prescription and implementation of this type of resource. From a search in the literature available in existing national sites, a computerized archive on the availability of these resources was constructed, having as parameters the applied methodology already used in previous study. Therefore, information on adapted resources had been systemized, constituting an accessible source of data to all the interested parties, aiming to contribute for a effective implementation of these resources in the promotion of the scholarization of children with cerebral palsy in the country.No Brasil, tem crescido o interesse sobre a aplicabilidade de recursos de tecnologia assistiva no ambiente escolar para crianças com paralisia cerebral. O objetivo do projeto foi a construção de um banco de dados sobre os recursos de alta tecnologia assistiva existentes no mercado nacional, indicados para o uso no ambiente de sala de aula por crianças com paralisia cerebral, com a finalidade de sistematizar informações, auxiliar na seleção, prescrição e implementação desse tipo de recurso. A partir de uma busca na literatura em sites nacionais existentes sobre o assunto, foi construído um arquivo computadorizado de banco de dados sobre a disponibilidade desses recursos, tendo como parâmetros a metodologia já aplicada em estudo anterior. Assim, foram sistematizadas informações sobre recursos adaptados, constituindo uma fonte de dados acessível a todos os interessados, visando contribuir para a implementação efetiva desses recursos na promoção da escolarização das crianças com paralisia cerebral no país.Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Lourenço, Gerusa FerreiraMendes, Eniceia GonçalvesToyoda, Cristina Yoshie [UNESP]2015-02-24T13:57:43Z2015-02-24T13:57:43Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article229-245application/pdfhttp://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/article/view/23165Informática na Educação, v. 15, n. 2, p. 229-245, 2012.1516-084Xhttp://hdl.handle.net/11449/115051ISSN1516084X-2012-15-02-229-245.pdf38976275547389835872141115382552Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporInformática na Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T15:17:38Zoai:repositorio.unesp.br:11449/115051Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-09T15:17:38Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Recursos de Alta-Tecnologia Assistiva Disponíveis no Mercado Nacional:ferramentas para alunos com paralisia cerebral Available Devices of High Assistive Technology in The National Market: tools for the teaching and learning by students with cerebral palsy |
title |
Recursos de Alta-Tecnologia Assistiva Disponíveis no Mercado Nacional:ferramentas para alunos com paralisia cerebral |
spellingShingle |
Recursos de Alta-Tecnologia Assistiva Disponíveis no Mercado Nacional:ferramentas para alunos com paralisia cerebral Lourenço, Gerusa Ferreira tecnologia assistiva Recursos computacionais paralisia cerebral inclusão escolar |
title_short |
Recursos de Alta-Tecnologia Assistiva Disponíveis no Mercado Nacional:ferramentas para alunos com paralisia cerebral |
title_full |
Recursos de Alta-Tecnologia Assistiva Disponíveis no Mercado Nacional:ferramentas para alunos com paralisia cerebral |
title_fullStr |
Recursos de Alta-Tecnologia Assistiva Disponíveis no Mercado Nacional:ferramentas para alunos com paralisia cerebral |
title_full_unstemmed |
Recursos de Alta-Tecnologia Assistiva Disponíveis no Mercado Nacional:ferramentas para alunos com paralisia cerebral |
title_sort |
Recursos de Alta-Tecnologia Assistiva Disponíveis no Mercado Nacional:ferramentas para alunos com paralisia cerebral |
author |
Lourenço, Gerusa Ferreira |
author_facet |
Lourenço, Gerusa Ferreira Mendes, Eniceia Gonçalves Toyoda, Cristina Yoshie [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Mendes, Eniceia Gonçalves Toyoda, Cristina Yoshie [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lourenço, Gerusa Ferreira Mendes, Eniceia Gonçalves Toyoda, Cristina Yoshie [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
tecnologia assistiva Recursos computacionais paralisia cerebral inclusão escolar |
topic |
tecnologia assistiva Recursos computacionais paralisia cerebral inclusão escolar |
description |
In Brazil, the interest on the applicability of assistive technology resources in the school environment has grown for children with cerebral palsy, according to the evidences on the diffi culties in their process of scholarization. The objective of the project was the construction of a data base about the resources of high assistive technology in the national market, indicated for the use in the classroom environment for children with cerebral palsy, with the purpose to systemize information, to assist in the selection, prescription and implementation of this type of resource. From a search in the literature available in existing national sites, a computerized archive on the availability of these resources was constructed, having as parameters the applied methodology already used in previous study. Therefore, information on adapted resources had been systemized, constituting an accessible source of data to all the interested parties, aiming to contribute for a effective implementation of these resources in the promotion of the scholarization of children with cerebral palsy in the country. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012 2015-02-24T13:57:43Z 2015-02-24T13:57:43Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/article/view/23165 Informática na Educação, v. 15, n. 2, p. 229-245, 2012. 1516-084X http://hdl.handle.net/11449/115051 ISSN1516084X-2012-15-02-229-245.pdf 3897627554738983 5872141115382552 |
url |
http://seer.ufrgs.br/InfEducTeoriaPratica/article/view/23165 http://hdl.handle.net/11449/115051 |
identifier_str_mv |
Informática na Educação, v. 15, n. 2, p. 229-245, 2012. 1516-084X ISSN1516084X-2012-15-02-229-245.pdf 3897627554738983 5872141115382552 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Informática na Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
229-245 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128211585859584 |