Como se dá a concepção de genêro na educação infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fonseca, Livia da [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/119091
Resumo: This research will try to understand how the concept of gender works at school, since working and discussing the body and sexuality is not a matter to be treated only within the family environment, school is a place for formal and appropriate new knowledge about sexuality, gender and body, in order to be part of the child framework according to adequate theory. At school, which is a place of different social values and especially to build readings world is surrounded by theoretical frameworks appropriate to think of the body not only as biological, but as one that can vary, feel desires and pleasures, changes and growth. This research aims to understand the notes of literature regarding to teaching children about respect for others, how children notice parts of your body, the space they are in, how they build their own and other perceptions, supported by their teachers, how they express themselves and show social rules and behaviors, focusing on building an egalitarian and respectful society regarding to relations between men and women which begin in childhood and is part of sexuality taught at school by teachers. This research will focus on methodology bibliographic through exploratory, interpretive and selective reading
id UNSP_8c5973ff81731bb27a178249024d7f45
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/119091
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Como se dá a concepção de genêro na educação infantilEducação sexualEducação de criançasRelações de gêneroSexoAmbiente escolarSociologia educacionalThis research will try to understand how the concept of gender works at school, since working and discussing the body and sexuality is not a matter to be treated only within the family environment, school is a place for formal and appropriate new knowledge about sexuality, gender and body, in order to be part of the child framework according to adequate theory. At school, which is a place of different social values and especially to build readings world is surrounded by theoretical frameworks appropriate to think of the body not only as biological, but as one that can vary, feel desires and pleasures, changes and growth. This research aims to understand the notes of literature regarding to teaching children about respect for others, how children notice parts of your body, the space they are in, how they build their own and other perceptions, supported by their teachers, how they express themselves and show social rules and behaviors, focusing on building an egalitarian and respectful society regarding to relations between men and women which begin in childhood and is part of sexuality taught at school by teachers. This research will focus on methodology bibliographic through exploratory, interpretive and selective readingEsta pesquisa buscou entender como a concepção de gênero é construída na escola, já que trabalhar e discutir o corpo e a sexualidade não é assunto para ser tratado apenas com pessoas íntimas dentro do ambiente familiar, a escola é um espaço formal e adequado para que novos conhecimentos a respeito de sexualidade, corpo e gênero, possam, fazer parte do arcabouço infantil, apoiados em referencial teórico adequado. Na escola, lugar de diferentes valores sociais e principalmente de construções de leituras de mundo permeadas por referenciais teóricos adequados, para pensar o corpo não apenas como biológico, mas como aquele que sofre variações, que sente desejos e prazeres, modificações e crescimento. Esta pesquisa teve por objetivo entender os apontamentos da literatura com relação aos ensinamentos a criança sobre o respeito ao próximo; como as crianças percebem as partes do seu corpo; o espaço que ocupam; como elas constroem mediadas pelo professor a sua percepção de eu e do outro; como elas se expressam e reproduzem os comportamentos e regras sociais, com foco, na construção de uma sociedade igualitária e respeitosa no que se refere às relações entre homens e mulheres, que se inicia na infância e é parte da sexualidade que o professor ensina na escola. Para tal esta pesquisa ocorreu por uma metodologia de cunho bibliográfico, através de leitura exploratória, interpretativa e seletivaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Rossi, Celia Regina [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Fonseca, Livia da [UNESP]2015-03-23T15:15:59Z2015-03-23T15:15:59Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis52 f.application/pdfFONSECA, Livia da. Como se dá a concepção de genêro na educação infantil. 2013. 52 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2013.http://hdl.handle.net/11449/119091000797422000797422.pdf5048619255003350Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-08T06:29:33Zoai:repositorio.unesp.br:11449/119091Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-01-08T06:29:33Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Como se dá a concepção de genêro na educação infantil
title Como se dá a concepção de genêro na educação infantil
spellingShingle Como se dá a concepção de genêro na educação infantil
Fonseca, Livia da [UNESP]
Educação sexual
Educação de crianças
Relações de gênero
Sexo
Ambiente escolar
Sociologia educacional
title_short Como se dá a concepção de genêro na educação infantil
title_full Como se dá a concepção de genêro na educação infantil
title_fullStr Como se dá a concepção de genêro na educação infantil
title_full_unstemmed Como se dá a concepção de genêro na educação infantil
title_sort Como se dá a concepção de genêro na educação infantil
author Fonseca, Livia da [UNESP]
author_facet Fonseca, Livia da [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Rossi, Celia Regina [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Fonseca, Livia da [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Educação sexual
Educação de crianças
Relações de gênero
Sexo
Ambiente escolar
Sociologia educacional
topic Educação sexual
Educação de crianças
Relações de gênero
Sexo
Ambiente escolar
Sociologia educacional
description This research will try to understand how the concept of gender works at school, since working and discussing the body and sexuality is not a matter to be treated only within the family environment, school is a place for formal and appropriate new knowledge about sexuality, gender and body, in order to be part of the child framework according to adequate theory. At school, which is a place of different social values and especially to build readings world is surrounded by theoretical frameworks appropriate to think of the body not only as biological, but as one that can vary, feel desires and pleasures, changes and growth. This research aims to understand the notes of literature regarding to teaching children about respect for others, how children notice parts of your body, the space they are in, how they build their own and other perceptions, supported by their teachers, how they express themselves and show social rules and behaviors, focusing on building an egalitarian and respectful society regarding to relations between men and women which begin in childhood and is part of sexuality taught at school by teachers. This research will focus on methodology bibliographic through exploratory, interpretive and selective reading
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-03-23T15:15:59Z
2015-03-23T15:15:59Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FONSECA, Livia da. Como se dá a concepção de genêro na educação infantil. 2013. 52 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2013.
http://hdl.handle.net/11449/119091
000797422
000797422.pdf
5048619255003350
identifier_str_mv FONSECA, Livia da. Como se dá a concepção de genêro na educação infantil. 2013. 52 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Biociências de Rio Claro, 2013.
000797422
000797422.pdf
5048619255003350
url http://hdl.handle.net/11449/119091
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 52 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803650206105862144