A prática avaliativa em uma instituição privada de ensino de língua estrangeira
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/6 http://hdl.handle.net/11449/122366 |
Resumo: | The main objective of this work is to describe conceptions and practices of evaluation observed at a private language school. The theoretical background was gathered from Demo (2002a, 2002b), Luckesi (2001), Romão (2001), Shohamy (2001), Hughes (1994) and Depresbiteris (1989). Regarding the data collected, we made use of questionnaires, interviews, group discussions and diaries. Results show that the topics “fear of test” and “test content” were the most frequent ones. Furthermore, there was a harmonious relationship between teacher and students when tests were applied. We observed a “non-verbal agreement” between them, that is, there was a minimum content to be studied and to be asked on a test. We also noticed that classroom activities had a more complex level than the content actually tested. |
id |
UNSP_91e1fb35fa9cd5e643f0d7383bb6674f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/122366 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
A prática avaliativa em uma instituição privada de ensino de língua estrangeiraAssessment practice in a private foreign language schoolavaliaçãolíngua inglesainstituição privadaevaluationEnglish languageprivate schoolThe main objective of this work is to describe conceptions and practices of evaluation observed at a private language school. The theoretical background was gathered from Demo (2002a, 2002b), Luckesi (2001), Romão (2001), Shohamy (2001), Hughes (1994) and Depresbiteris (1989). Regarding the data collected, we made use of questionnaires, interviews, group discussions and diaries. Results show that the topics “fear of test” and “test content” were the most frequent ones. Furthermore, there was a harmonious relationship between teacher and students when tests were applied. We observed a “non-verbal agreement” between them, that is, there was a minimum content to be studied and to be asked on a test. We also noticed that classroom activities had a more complex level than the content actually tested.O presente trabalho tem como objetivo descrever as práticas e concepções de avaliação de uma escola de idiomas. Para isso, recorremos aos trabalhos de Demo (2002a, 2002b), Luckesi (2001), Romão (2001), Shohamy (2001), Hughes (1994) e Depresbiteris (1989). Com relação aos instrumentos de coleta, fizemos uso de questionários, entrevistas, discussões em grupo e diários. Os resultados mostram que os tópicos “medo da prova” e “conteúdo da prova” foram os mais recorrentes. Além disso, observamos a existência de uma relação harmoniosa entre aluno e professor quanto à aplicação de provas. Tal fato pode ser explicado devido ao estabelecimento do “contrato tácito” entre ambos, ou seja, há um conteúdo mínimo a ser estudado pelo estudante e a ser aplicado pelo docente. Cabe salientar que, muitas vezes, a prática de sala de aula contemplava um número maior de atividades didáticas com um nível de complexidade superior ao que fora exigido nas provas aplicadas.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio Preto, Sao Jose do Rio Preto, Cristóvão Colombo, 2265, Jardim Nazareth, CEP 15054-000, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Letras Modernas, Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas de São José do Rio PretoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Rocha, Celso Fernando [UNESP]2015-04-27T11:55:39Z2015-04-27T11:55:39Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article15-38application/pdfhttp://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/6Linguagem & Ensino, v. 14, n. 1, p. 15-38, 2011.1415-1928http://hdl.handle.net/11449/122366ISSN1415-1928-2011-14-01-15-38.pdf4376809612317029Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporLinguagem & Ensinoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-11T06:10:12Zoai:repositorio.unesp.br:11449/122366Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:22:25.021356Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A prática avaliativa em uma instituição privada de ensino de língua estrangeira Assessment practice in a private foreign language school |
title |
A prática avaliativa em uma instituição privada de ensino de língua estrangeira |
spellingShingle |
A prática avaliativa em uma instituição privada de ensino de língua estrangeira Rocha, Celso Fernando [UNESP] avaliação língua inglesa instituição privada evaluation English language private school |
title_short |
A prática avaliativa em uma instituição privada de ensino de língua estrangeira |
title_full |
A prática avaliativa em uma instituição privada de ensino de língua estrangeira |
title_fullStr |
A prática avaliativa em uma instituição privada de ensino de língua estrangeira |
title_full_unstemmed |
A prática avaliativa em uma instituição privada de ensino de língua estrangeira |
title_sort |
A prática avaliativa em uma instituição privada de ensino de língua estrangeira |
author |
Rocha, Celso Fernando [UNESP] |
author_facet |
Rocha, Celso Fernando [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rocha, Celso Fernando [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
avaliação língua inglesa instituição privada evaluation English language private school |
topic |
avaliação língua inglesa instituição privada evaluation English language private school |
description |
The main objective of this work is to describe conceptions and practices of evaluation observed at a private language school. The theoretical background was gathered from Demo (2002a, 2002b), Luckesi (2001), Romão (2001), Shohamy (2001), Hughes (1994) and Depresbiteris (1989). Regarding the data collected, we made use of questionnaires, interviews, group discussions and diaries. Results show that the topics “fear of test” and “test content” were the most frequent ones. Furthermore, there was a harmonious relationship between teacher and students when tests were applied. We observed a “non-verbal agreement” between them, that is, there was a minimum content to be studied and to be asked on a test. We also noticed that classroom activities had a more complex level than the content actually tested. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011 2015-04-27T11:55:39Z 2015-04-27T11:55:39Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/6 Linguagem & Ensino, v. 14, n. 1, p. 15-38, 2011. 1415-1928 http://hdl.handle.net/11449/122366 ISSN1415-1928-2011-14-01-15-38.pdf 4376809612317029 |
url |
http://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/6 http://hdl.handle.net/11449/122366 |
identifier_str_mv |
Linguagem & Ensino, v. 14, n. 1, p. 15-38, 2011. 1415-1928 ISSN1415-1928-2011-14-01-15-38.pdf 4376809612317029 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Linguagem & Ensino |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
15-38 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128799904104448 |