Redes sociais digitais e a comunicação interna: manual de conduta como ferramenta estratégica para as organizações

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Penélope da Silva Almeida [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/136755
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/07-03-2016/000859724.pdf
Resumo: This dissertation analyzes the scenario of social interactions mediated by Social Networks Digital in the organizational context, including organization, workforce and the use of digital social networks. The emphasis is on preparing the Manual of Conduct, specific to the use of these networks, such as internal communication strategy for organizations. The overall goals is to understand how to conduct manuals and business ethics, strategic tool for organizational communication with internal stakeholders are addressing issues related to the use of digital social networks. The methodology used are: 1) bibliographic research on Communication, Organizational Culture, Identify, Image and Organizational Reputation, Internal Communication, Social Media and Digital Communications Addressed; 2) exploratory research to survey and analysis of layoffs arising from the use considered inappropriate online social networks by the internal public, though news stories selected on the Internet; and 3) Manual content analysis and ethical conduct of three companies: the Brazilian Agricultural Research Corporation (Embrapa), the NovAmerica and Communications Agency Group machine. The main results are identified the need to establish a participatory process of the the workforce in the preparation of manuals of conduct for digital social networks; that textbooks should mirror the the organizational culture and especially should be used as a strategic tool of communication with the workforce
id UNSP_9369a287cd64e84c509bceffc3a41d34
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/136755
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Redes sociais digitais e a comunicação interna: manual de conduta como ferramenta estratégica para as organizaçõesComunicaçãoCultura organizacionalConduta - Manuais, guias, etcÉticaRedes sociais on-lineCommunicationThis dissertation analyzes the scenario of social interactions mediated by Social Networks Digital in the organizational context, including organization, workforce and the use of digital social networks. The emphasis is on preparing the Manual of Conduct, specific to the use of these networks, such as internal communication strategy for organizations. The overall goals is to understand how to conduct manuals and business ethics, strategic tool for organizational communication with internal stakeholders are addressing issues related to the use of digital social networks. The methodology used are: 1) bibliographic research on Communication, Organizational Culture, Identify, Image and Organizational Reputation, Internal Communication, Social Media and Digital Communications Addressed; 2) exploratory research to survey and analysis of layoffs arising from the use considered inappropriate online social networks by the internal public, though news stories selected on the Internet; and 3) Manual content analysis and ethical conduct of three companies: the Brazilian Agricultural Research Corporation (Embrapa), the NovAmerica and Communications Agency Group machine. The main results are identified the need to establish a participatory process of the the workforce in the preparation of manuals of conduct for digital social networks; that textbooks should mirror the the organizational culture and especially should be used as a strategic tool of communication with the workforceEsta dissertação analisa o cenário das interações sociais mediadas pelas redes sociais digitais no contexto organizacional, abrangendo organização, público interno e o uso das redes sociais digitais. A ênfase é dada na elaboração do Manual de Conduta, específico para o uso dessas redes, como estratégia de comunicação interna para as organizações. O objetivo geral é compreender como os manuais de conduta e ética empresarial, ferramenta estratégia de comunicação organizacional como o público interno, estão abordando questões relacionadas ao uso das redes sociais digitais. Como metodologias são utilizadas: 1) pesquisa bibliográfica sobre Comunicação, Cultura Organizacional, Identidade, Imagem e Reputação Organizacional, Comunicação Interna, Redes Sociais Digitais e Comunicação Dirigida; 2) pesquisa exploratória para levantamento e análise de demissões provenientes do uso considerado inadequado das redes sociais digitais por parte do público interno, por meio de matérias jornalísticas selecionadas na internet; e 3) análise de conteúdo do manual de conduta e ética de três empressas; a Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária (Embrapa), a NovAmerica e a Agência de Comunicação Grupo Máquina. Como principais resultados, identificaram-se a necessidade de estabelecer um processo participativo do público interno na elaboração dos manuais de conduta para as redes sociais digitais; que os manuais devem espelhar a cultura organizacional e principalmente devem ser utilizados como ferramenta estratégica de comunicação com o público internoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Andrelo, Roseane [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Santos, Penélope da Silva Almeida [UNESP]2016-04-01T17:55:08Z2016-04-01T17:55:08Z2015-07-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis149 f. : il.application/pdfSANTOS, Penélope da Silva Almeida. Redes sociais digitais e a comunicação interna: manual de conduta como ferramenta estratégica para as organizações. 2015. 149 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2015.http://hdl.handle.net/11449/136755000859724http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/07-03-2016/000859724.pdf33004056081P4Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-22T13:26:02Zoai:repositorio.unesp.br:11449/136755Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T14:59:16.736699Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Redes sociais digitais e a comunicação interna: manual de conduta como ferramenta estratégica para as organizações
title Redes sociais digitais e a comunicação interna: manual de conduta como ferramenta estratégica para as organizações
spellingShingle Redes sociais digitais e a comunicação interna: manual de conduta como ferramenta estratégica para as organizações
Santos, Penélope da Silva Almeida [UNESP]
Comunicação
Cultura organizacional
Conduta - Manuais, guias, etc
Ética
Redes sociais on-line
Communication
title_short Redes sociais digitais e a comunicação interna: manual de conduta como ferramenta estratégica para as organizações
title_full Redes sociais digitais e a comunicação interna: manual de conduta como ferramenta estratégica para as organizações
title_fullStr Redes sociais digitais e a comunicação interna: manual de conduta como ferramenta estratégica para as organizações
title_full_unstemmed Redes sociais digitais e a comunicação interna: manual de conduta como ferramenta estratégica para as organizações
title_sort Redes sociais digitais e a comunicação interna: manual de conduta como ferramenta estratégica para as organizações
author Santos, Penélope da Silva Almeida [UNESP]
author_facet Santos, Penélope da Silva Almeida [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Andrelo, Roseane [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Penélope da Silva Almeida [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Comunicação
Cultura organizacional
Conduta - Manuais, guias, etc
Ética
Redes sociais on-line
Communication
topic Comunicação
Cultura organizacional
Conduta - Manuais, guias, etc
Ética
Redes sociais on-line
Communication
description This dissertation analyzes the scenario of social interactions mediated by Social Networks Digital in the organizational context, including organization, workforce and the use of digital social networks. The emphasis is on preparing the Manual of Conduct, specific to the use of these networks, such as internal communication strategy for organizations. The overall goals is to understand how to conduct manuals and business ethics, strategic tool for organizational communication with internal stakeholders are addressing issues related to the use of digital social networks. The methodology used are: 1) bibliographic research on Communication, Organizational Culture, Identify, Image and Organizational Reputation, Internal Communication, Social Media and Digital Communications Addressed; 2) exploratory research to survey and analysis of layoffs arising from the use considered inappropriate online social networks by the internal public, though news stories selected on the Internet; and 3) Manual content analysis and ethical conduct of three companies: the Brazilian Agricultural Research Corporation (Embrapa), the NovAmerica and Communications Agency Group machine. The main results are identified the need to establish a participatory process of the the workforce in the preparation of manuals of conduct for digital social networks; that textbooks should mirror the the organizational culture and especially should be used as a strategic tool of communication with the workforce
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-07-15
2016-04-01T17:55:08Z
2016-04-01T17:55:08Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SANTOS, Penélope da Silva Almeida. Redes sociais digitais e a comunicação interna: manual de conduta como ferramenta estratégica para as organizações. 2015. 149 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2015.
http://hdl.handle.net/11449/136755
000859724
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/07-03-2016/000859724.pdf
33004056081P4
identifier_str_mv SANTOS, Penélope da Silva Almeida. Redes sociais digitais e a comunicação interna: manual de conduta como ferramenta estratégica para as organizações. 2015. 149 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2015.
000859724
33004056081P4
url http://hdl.handle.net/11449/136755
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/07-03-2016/000859724.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 149 f. : il.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128445321838592