Instrumentos sistemáticos e formais de avaliação da linguagem de pré-escolares no brasil: uma revisão de literatura

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lindau, Tâmara Andrade
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Lucchesi, Fernando Del Mando, Rossi, Natalia Freitas, Giacheti, Célia Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1982-021620151114
http://hdl.handle.net/11449/157749
Resumo: Systematic and formal instruments of language in children aged between two and five years are of predominant importance both for the investigation of possible alterations and to propose language intervention. However, currently there are few instruments available in Brazilian Portuguese for research and clinical use. The aim of this study therefore was to present a review on systematic and formal assessment instruments spoken language in preschool, used in scientific research in Brazil, built nationally or in the adaptation and validation process. Seven different instruments have been described in 22 scientific papers, which is a low number compared to other countries, and especially in comparison to non-scientific publications, not necessarily validate the efficiency of the instrument. It is suggested increased investment both in the construction of instruments as in the adaptation and validation of instruments already used in other languages.
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spelling Instrumentos sistemáticos e formais de avaliação da linguagem de pré-escolares no brasil: uma revisão de literaturaSystematic and formal instruments for language assessment of preschoolers in brazil: a literature reviewLanguage TestsChildPreschoolChild LanguageReviewTestes de LinguagemPré-EscolarLinguagem InfantilRevisãoSystematic and formal instruments of language in children aged between two and five years are of predominant importance both for the investigation of possible alterations and to propose language intervention. However, currently there are few instruments available in Brazilian Portuguese for research and clinical use. The aim of this study therefore was to present a review on systematic and formal assessment instruments spoken language in preschool, used in scientific research in Brazil, built nationally or in the adaptation and validation process. Seven different instruments have been described in 22 scientific papers, which is a low number compared to other countries, and especially in comparison to non-scientific publications, not necessarily validate the efficiency of the instrument. It is suggested increased investment both in the construction of instruments as in the adaptation and validation of instruments already used in other languages.Instrumentos sistemáticos e formais de avaliação da linguagem em crianças com idade entre dois e cinco anos são de suma importância, tanto para a investigação de possíveis alterações quanto para propor intervenção fonoaudiológica. No entanto, atualmente, são poucos os instrumentos disponíveis no Português brasileiro para investigações e uso clínico. O objetivo do presente estudo, portanto, foi apresentar uma revisão bibliográfica sobre instrumentos sistemáticos e formais de avaliação da linguagem falada em pré-escolares, utilizados em investigações científicas no Brasil, construídos em âmbito nacional ou em processo de adaptação e validação. Foram descritos sete diferentes instrumentos em 22 artigos científicos, número este baixo em comparação a outros países e, sobretudo, em comparação a publicações não científicas, que não necessariamente validam a eficiência do instrumento. Sugere-se maior investimento, tanto na construção de instrumentos quanto na adaptação e validação de instrumentos já utilizados em outras línguas.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaABRAMO Associação Brasileira de Motricidade OrofacialUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Lindau, Tâmara AndradeLucchesi, Fernando Del MandoRossi, Natalia FreitasGiacheti, Célia Maria2018-11-12T17:26:45Z2018-11-12T17:26:45Z2015-04-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article656-662application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1982-021620151114Revista CEFAC. ABRAMO Associação Brasileira de Motricidade Orofacial, v. 17, n. 2, p. 656-662, 2015.1516-1846http://hdl.handle.net/11449/15774910.1590/1982-021620151114S1516-18462015000200656S1516-18462015000200656.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista CEFACinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-24T06:18:06Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157749Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:38:38.824713Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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description Systematic and formal instruments of language in children aged between two and five years are of predominant importance both for the investigation of possible alterations and to propose language intervention. However, currently there are few instruments available in Brazilian Portuguese for research and clinical use. The aim of this study therefore was to present a review on systematic and formal assessment instruments spoken language in preschool, used in scientific research in Brazil, built nationally or in the adaptation and validation process. Seven different instruments have been described in 22 scientific papers, which is a low number compared to other countries, and especially in comparison to non-scientific publications, not necessarily validate the efficiency of the instrument. It is suggested increased investment both in the construction of instruments as in the adaptation and validation of instruments already used in other languages.
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