Instrumentos de avaliação da linguagem falada de pré-escolares nascidos prematuros: uma revisão de literatura
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1982-0216201719112416 http://hdl.handle.net/11449/157762 |
Resumo: | ABSTRACT Prematurity is considered a risk factor for the overall development of children, especially of the spoken language. The current study had as purpose to introduce a bibliographic review about assessment instruments of spoken language in preschoolers born premature, used in scientific research nationally, and to contrast the results of this assessment. We selected eleven articles and eight assessment instruments related to the spoken language skills of preschoolers born premature. Out of these eight instruments, six of them are international adapted for the Brazilian culture, and two of them were built by Brazilians researchers. Among the instruments used in Brazil, there are: two scales and one screening instrument; one observation protocol; two assessment instruments of specific skills (i.e., vocabulary, fluency); and two for assessment of the receptive and expressive skills. The results of the evaluations revealed that preschool children born preterm might show changes in the spoken language. It is emphasized that, despite previous researches, the dimension of the linguistic problems of the development of children born premature still must be studied, considering the heterogeneity of this population. |
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Instrumentos de avaliação da linguagem falada de pré-escolares nascidos prematuros: uma revisão de literaturaPreschool preterm infants’ oral language assessment instruments: a literature reviewLanguageLanguage TestsInfant, PrematurePremature BirthChild, Preschool.LinguagemTestes de LinguagemLactentePrematuroNascimento PrematuroPré-EscolarABSTRACT Prematurity is considered a risk factor for the overall development of children, especially of the spoken language. The current study had as purpose to introduce a bibliographic review about assessment instruments of spoken language in preschoolers born premature, used in scientific research nationally, and to contrast the results of this assessment. We selected eleven articles and eight assessment instruments related to the spoken language skills of preschoolers born premature. Out of these eight instruments, six of them are international adapted for the Brazilian culture, and two of them were built by Brazilians researchers. Among the instruments used in Brazil, there are: two scales and one screening instrument; one observation protocol; two assessment instruments of specific skills (i.e., vocabulary, fluency); and two for assessment of the receptive and expressive skills. The results of the evaluations revealed that preschool children born preterm might show changes in the spoken language. It is emphasized that, despite previous researches, the dimension of the linguistic problems of the development of children born premature still must be studied, considering the heterogeneity of this population.RESUMO A prematuridade é considerada um fator de risco para o desenvolvimento global de crianças, sobretudo da linguagem falada. O presente estudo teve como objetivo apresentar uma revisão bibliográfica sobre instrumentos de avaliação da linguagem falada de pré-escolares nascidos prematuros, utilizados em investigações científicas em âmbito nacional, e destacar os resultados dessas avaliações. Onze artigos foram selecionados, os quais utilizaram 8 instrumentos para a avaliação de habilidades relacionadas à linguagem falada de pré-escolares nascidos prematuros. Destes 8 instrumentos, 6 são internacionais adaptados para a cultura brasileira e 2 construídos por pesquisadores brasileiros. Dentre os instrumentos utilizados no Brasil têm-se: duas escalas e um instrumento de triagem; um protocolo de observação; dois instrumentos para avaliação de habilidades específicas; e dois para avaliação dos níveis receptivo e expressivo. Em relação aos resultados das avaliações observou-se que pré-escolares nascidos prematuros podem apresentar alterações na linguagem falada. Destaca-se que, apesar das investigações já realizadas, a dimensão dos problemas linguísticos a respeito do desenvolvimento de crianças nascidas prematuras ainda deve ser objeto de estudo, considerando a heterogeneidade desta população.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Federal de São CarlosInstituto Nacional de Ciência e Tecnologia sobre Comportamento, Cognição e EnsinoUniversidade Estadual PaulistaABRAMO Associação Brasileira de Motricidade OrofacialUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Federal de São CarlosInstituto Nacional de Ciência e Tecnologia sobre Comportamento, Cognição e EnsinoSilva, Isabella Bonamigo DaLindau, Tâmara AndradeGiacheti, Célia Maria2018-11-12T17:26:50Z2018-11-12T17:26:50Z2017-02-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article90-98application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1982-0216201719112416Revista CEFAC. ABRAMO Associação Brasileira de Motricidade Orofacial, v. 19, n. 1, p. 90-98, 2017.1516-1846http://hdl.handle.net/11449/15776210.1590/1982-0216201719112416S1516-18462017000100090S1516-18462017000100090.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista CEFACinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-27T06:16:14Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157762Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:53:07.671362Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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