Fios e furos: a trama da subjetividade e a educação<A NAME=suptitulo></A>

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Mériti De [UNESP]
Data de Publicação: 2004
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782004000200010
http://hdl.handle.net/11449/211550
Resumo: Discusses the constitution of subjectivity cut through with pathos and logos and addressed to the singular and the collective. This conception requires the analysis of that which is excluded from the individualised identity of modern man and of knowledge as anchored exclusively in reason. Based on research developed with the school population and on listening to speeches produced by these people situated in subjective places with relation to knowledge, we question the possibility of pedagogical practice constituting experience, which produces subjective effects.
id UNSP_9453e73fac48e9702014e976d5d3a31f
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/211550
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Fios e furos: a trama da subjetividade e a educação<A NAME=suptitulo></A>Threads and holes: the plot of subjectivity and educationsubjectivityeducationschoolmodernitysubjetividadeeducaçãoescolamodernidadeDiscusses the constitution of subjectivity cut through with pathos and logos and addressed to the singular and the collective. This conception requires the analysis of that which is excluded from the individualised identity of modern man and of knowledge as anchored exclusively in reason. Based on research developed with the school population and on listening to speeches produced by these people situated in subjective places with relation to knowledge, we question the possibility of pedagogical practice constituting experience, which produces subjective effects.Discute a constituição da subjetividade atravessada pelo pathos e pelo logos e remetida ao singular e ao coletivo. Essa concepção demanda a análise do excluído da identidade individualizada do homem moderno e do conhecimento como ancorado exclusivamente na razão. Considerando o trabalho desenvolvido com a população escolar e a escuta dos discursos produzidos pela alocação dessas pessoas em lugares subjetivos perante o saber, indaga-se a possibilidade da prática pedagógica constituir-se em experiência produzindo efeitos de subjetivação.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Souza, Mériti De [UNESP]2021-07-14T10:26:02Z2021-07-14T10:26:02Z2004-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article119-132application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782004000200010Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, RJ, Brazil: ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, n. 26, p. 119-132, 2004.1413-24781809-449Xhttp://hdl.handle.net/11449/21155010.1590/S1413-24782004000200010S1413-24782004000200010S1413-24782004000200010.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-25T06:19:38Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211550Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-12-25T06:19:38Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Fios e furos: a trama da subjetividade e a educação<A NAME=suptitulo></A>
Threads and holes: the plot of subjectivity and education
title Fios e furos: a trama da subjetividade e a educação<A NAME=suptitulo></A>
spellingShingle Fios e furos: a trama da subjetividade e a educação<A NAME=suptitulo></A>
Souza, Mériti De [UNESP]
subjectivity
education
school
modernity
subjetividade
educação
escola
modernidade
title_short Fios e furos: a trama da subjetividade e a educação<A NAME=suptitulo></A>
title_full Fios e furos: a trama da subjetividade e a educação<A NAME=suptitulo></A>
title_fullStr Fios e furos: a trama da subjetividade e a educação<A NAME=suptitulo></A>
title_full_unstemmed Fios e furos: a trama da subjetividade e a educação<A NAME=suptitulo></A>
title_sort Fios e furos: a trama da subjetividade e a educação<A NAME=suptitulo></A>
author Souza, Mériti De [UNESP]
author_facet Souza, Mériti De [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Mériti De [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv subjectivity
education
school
modernity
subjetividade
educação
escola
modernidade
topic subjectivity
education
school
modernity
subjetividade
educação
escola
modernidade
description Discusses the constitution of subjectivity cut through with pathos and logos and addressed to the singular and the collective. This conception requires the analysis of that which is excluded from the individualised identity of modern man and of knowledge as anchored exclusively in reason. Based on research developed with the school population and on listening to speeches produced by these people situated in subjective places with relation to knowledge, we question the possibility of pedagogical practice constituting experience, which produces subjective effects.
publishDate 2004
dc.date.none.fl_str_mv 2004-08
2021-07-14T10:26:02Z
2021-07-14T10:26:02Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782004000200010
Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, RJ, Brazil: ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, n. 26, p. 119-132, 2004.
1413-2478
1809-449X
http://hdl.handle.net/11449/211550
10.1590/S1413-24782004000200010
S1413-24782004000200010
S1413-24782004000200010.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782004000200010
http://hdl.handle.net/11449/211550
identifier_str_mv Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, RJ, Brazil: ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, n. 26, p. 119-132, 2004.
1413-2478
1809-449X
10.1590/S1413-24782004000200010
S1413-24782004000200010
S1413-24782004000200010.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 119-132
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação
publisher.none.fl_str_mv ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803047105603829760