Fios e furos: a trama da subjetividade e a educação<A NAME=suptitulo></A>
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2004 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782004000200010 http://hdl.handle.net/11449/211550 |
Resumo: | Discusses the constitution of subjectivity cut through with pathos and logos and addressed to the singular and the collective. This conception requires the analysis of that which is excluded from the individualised identity of modern man and of knowledge as anchored exclusively in reason. Based on research developed with the school population and on listening to speeches produced by these people situated in subjective places with relation to knowledge, we question the possibility of pedagogical practice constituting experience, which produces subjective effects. |
id |
UNSP_9453e73fac48e9702014e976d5d3a31f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/211550 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Fios e furos: a trama da subjetividade e a educação<A NAME=suptitulo></A>Threads and holes: the plot of subjectivity and educationsubjectivityeducationschoolmodernitysubjetividadeeducaçãoescolamodernidadeDiscusses the constitution of subjectivity cut through with pathos and logos and addressed to the singular and the collective. This conception requires the analysis of that which is excluded from the individualised identity of modern man and of knowledge as anchored exclusively in reason. Based on research developed with the school population and on listening to speeches produced by these people situated in subjective places with relation to knowledge, we question the possibility of pedagogical practice constituting experience, which produces subjective effects.Discute a constituição da subjetividade atravessada pelo pathos e pelo logos e remetida ao singular e ao coletivo. Essa concepção demanda a análise do excluído da identidade individualizada do homem moderno e do conhecimento como ancorado exclusivamente na razão. Considerando o trabalho desenvolvido com a população escolar e a escuta dos discursos produzidos pela alocação dessas pessoas em lugares subjetivos perante o saber, indaga-se a possibilidade da prática pedagógica constituir-se em experiência produzindo efeitos de subjetivação.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Souza, Mériti De [UNESP]2021-07-14T10:26:02Z2021-07-14T10:26:02Z2004-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article119-132application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782004000200010Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, RJ, Brazil: ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, n. 26, p. 119-132, 2004.1413-24781809-449Xhttp://hdl.handle.net/11449/21155010.1590/S1413-24782004000200010S1413-24782004000200010S1413-24782004000200010.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-25T06:19:38Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211550Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-12-25T06:19:38Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Fios e furos: a trama da subjetividade e a educação<A NAME=suptitulo></A> Threads and holes: the plot of subjectivity and education |
title |
Fios e furos: a trama da subjetividade e a educação<A NAME=suptitulo></A> |
spellingShingle |
Fios e furos: a trama da subjetividade e a educação<A NAME=suptitulo></A> Souza, Mériti De [UNESP] subjectivity education school modernity subjetividade educação escola modernidade |
title_short |
Fios e furos: a trama da subjetividade e a educação<A NAME=suptitulo></A> |
title_full |
Fios e furos: a trama da subjetividade e a educação<A NAME=suptitulo></A> |
title_fullStr |
Fios e furos: a trama da subjetividade e a educação<A NAME=suptitulo></A> |
title_full_unstemmed |
Fios e furos: a trama da subjetividade e a educação<A NAME=suptitulo></A> |
title_sort |
Fios e furos: a trama da subjetividade e a educação<A NAME=suptitulo></A> |
author |
Souza, Mériti De [UNESP] |
author_facet |
Souza, Mériti De [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Mériti De [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
subjectivity education school modernity subjetividade educação escola modernidade |
topic |
subjectivity education school modernity subjetividade educação escola modernidade |
description |
Discusses the constitution of subjectivity cut through with pathos and logos and addressed to the singular and the collective. This conception requires the analysis of that which is excluded from the individualised identity of modern man and of knowledge as anchored exclusively in reason. Based on research developed with the school population and on listening to speeches produced by these people situated in subjective places with relation to knowledge, we question the possibility of pedagogical practice constituting experience, which produces subjective effects. |
publishDate |
2004 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2004-08 2021-07-14T10:26:02Z 2021-07-14T10:26:02Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782004000200010 Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, RJ, Brazil: ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, n. 26, p. 119-132, 2004. 1413-2478 1809-449X http://hdl.handle.net/11449/211550 10.1590/S1413-24782004000200010 S1413-24782004000200010 S1413-24782004000200010.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782004000200010 http://hdl.handle.net/11449/211550 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, RJ, Brazil: ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, n. 26, p. 119-132, 2004. 1413-2478 1809-449X 10.1590/S1413-24782004000200010 S1413-24782004000200010 S1413-24782004000200010.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
119-132 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1803047105603829760 |