Demandas de professores de física em exercício no Ensino Médio: subsídios para um processo de reestruturação de um curso de licenciatura
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://revistas.if.usp.br/rbpec/article/view/335 http://hdl.handle.net/11449/135435 |
Resumo: | In this paper we analyze in-service high school physics teachers’ demands when consulted with the aim of subsiding discussions about the restructuration of a new pedagogical project of an undergraduate physics education program (called licenciatura in Brazil) of a public university, designed to future teachers. The discourses were analyzed looking for interpreting how their demands could be considered in the design of a new pedagogical project. For reading and interpretation of the sense effects present in teachers’ discourses we based on the French line discourse analysis. We noticed that in-service teachers’ discourses match with those of future teachers, taking the last year of the physics education program, as well as on outcomes of teachers’ education research literature. Some of the teachers’ expectations were considered in the design of the new pedagogical project initiated in 2006 in this institution analyzed. |
id |
UNSP_950c32f225ddbc879b50e1639424f948 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/135435 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Demandas de professores de física em exercício no Ensino Médio: subsídios para um processo de reestruturação de um curso de licenciaturaDemands of in-service physics High School teachers: subsidies for a process of reestructuration of an initial teachers education undergraduate programPhysics teachingPhysics teachers’ initial educationCurricular restructurationDiscourse analysisPhysics teachers’ demandsEnsino de FísicaFormação inicial de professores de FísicaReestruturação curricularAnálise de discursoDemandas de professores de FísicaIn this paper we analyze in-service high school physics teachers’ demands when consulted with the aim of subsiding discussions about the restructuration of a new pedagogical project of an undergraduate physics education program (called licenciatura in Brazil) of a public university, designed to future teachers. The discourses were analyzed looking for interpreting how their demands could be considered in the design of a new pedagogical project. For reading and interpretation of the sense effects present in teachers’ discourses we based on the French line discourse analysis. We noticed that in-service teachers’ discourses match with those of future teachers, taking the last year of the physics education program, as well as on outcomes of teachers’ education research literature. Some of the teachers’ expectations were considered in the design of the new pedagogical project initiated in 2006 in this institution analyzed.Neste artigo analisamos demandas de professores de Física em exercício na rede pública de ensino, ouvidos com a finalidade de subsidiar as discussões sobre a reestruturação de um curso de licenciatura em Física de uma universidade pública. Os discursos foram analisados procurando-se interpretar como suas demandas poderiam ser consideradas no novo projeto pedagógico deste curso. Para a leitura e interpretação dos efeitos de sentido presentes nos discursos desses professores, apoiamo-nos em noções da análise de discurso na linha francesa. Percebeu-se que os discursos dos professores em exercício aproximaram-se daqueles defendidos pelos licenciandos do último ano do curso de licenciatura e de resultados de pesquisa constantes na literatura da área formação de professores. Verificou-se que, após a reestruturação curricular, parte das demandas dos professores foi considerada no desenho do novo projeto pedagógico implantado nesta instituição a partir de 2006.Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Federal do Paraná, Departamento de Teoria e Prática de EnsinoUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências de BauruUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Física, Faculdade de Ciências de BauruUniversidade Federal do Paraná (UFPR)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Camargo, SérgioNardi, Roberto [UNESP]Rubo, Elisabete Aparecida Andrello [UNESP]2016-03-02T13:02:44Z2016-03-02T13:02:44Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article13-40application/pdfhttp://revistas.if.usp.br/rbpec/article/view/335Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 14, n. 3, p. 13-40, 2014.1806-5104http://hdl.handle.net/11449/135435ISSN1806-5104-2014-14-03-13-40.pdf44499477834749456719368282265238Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciênciasinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-26T19:48:02Zoai:repositorio.unesp.br:11449/135435Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:35:03.079318Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Demandas de professores de física em exercício no Ensino Médio: subsídios para um processo de reestruturação de um curso de licenciatura Demands of in-service physics High School teachers: subsidies for a process of reestructuration of an initial teachers education undergraduate program |
title |
Demandas de professores de física em exercício no Ensino Médio: subsídios para um processo de reestruturação de um curso de licenciatura |
spellingShingle |
Demandas de professores de física em exercício no Ensino Médio: subsídios para um processo de reestruturação de um curso de licenciatura Camargo, Sérgio Physics teaching Physics teachers’ initial education Curricular restructuration Discourse analysis Physics teachers’ demands Ensino de Física Formação inicial de professores de Física Reestruturação curricular Análise de discurso Demandas de professores de Física |
title_short |
Demandas de professores de física em exercício no Ensino Médio: subsídios para um processo de reestruturação de um curso de licenciatura |
title_full |
Demandas de professores de física em exercício no Ensino Médio: subsídios para um processo de reestruturação de um curso de licenciatura |
title_fullStr |
Demandas de professores de física em exercício no Ensino Médio: subsídios para um processo de reestruturação de um curso de licenciatura |
title_full_unstemmed |
Demandas de professores de física em exercício no Ensino Médio: subsídios para um processo de reestruturação de um curso de licenciatura |
title_sort |
Demandas de professores de física em exercício no Ensino Médio: subsídios para um processo de reestruturação de um curso de licenciatura |
author |
Camargo, Sérgio |
author_facet |
Camargo, Sérgio Nardi, Roberto [UNESP] Rubo, Elisabete Aparecida Andrello [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Nardi, Roberto [UNESP] Rubo, Elisabete Aparecida Andrello [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Paraná (UFPR) Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Camargo, Sérgio Nardi, Roberto [UNESP] Rubo, Elisabete Aparecida Andrello [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Physics teaching Physics teachers’ initial education Curricular restructuration Discourse analysis Physics teachers’ demands Ensino de Física Formação inicial de professores de Física Reestruturação curricular Análise de discurso Demandas de professores de Física |
topic |
Physics teaching Physics teachers’ initial education Curricular restructuration Discourse analysis Physics teachers’ demands Ensino de Física Formação inicial de professores de Física Reestruturação curricular Análise de discurso Demandas de professores de Física |
description |
In this paper we analyze in-service high school physics teachers’ demands when consulted with the aim of subsiding discussions about the restructuration of a new pedagogical project of an undergraduate physics education program (called licenciatura in Brazil) of a public university, designed to future teachers. The discourses were analyzed looking for interpreting how their demands could be considered in the design of a new pedagogical project. For reading and interpretation of the sense effects present in teachers’ discourses we based on the French line discourse analysis. We noticed that in-service teachers’ discourses match with those of future teachers, taking the last year of the physics education program, as well as on outcomes of teachers’ education research literature. Some of the teachers’ expectations were considered in the design of the new pedagogical project initiated in 2006 in this institution analyzed. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2016-03-02T13:02:44Z 2016-03-02T13:02:44Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://revistas.if.usp.br/rbpec/article/view/335 Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 14, n. 3, p. 13-40, 2014. 1806-5104 http://hdl.handle.net/11449/135435 ISSN1806-5104-2014-14-03-13-40.pdf 4449947783474945 6719368282265238 |
url |
http://revistas.if.usp.br/rbpec/article/view/335 http://hdl.handle.net/11449/135435 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 14, n. 3, p. 13-40, 2014. 1806-5104 ISSN1806-5104-2014-14-03-13-40.pdf 4449947783474945 6719368282265238 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
13-40 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129532182396928 |