Concepções sobre Interdisciplinaridade entre Arte e Ciências: estudo a partir do relato de um professor e de alunos da Educação Básica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, Marco Antonio João
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Caluzi, João José [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320200045
http://hdl.handle.net/11449/212997
Resumo: The present article aims at presenting the conceptions of a science teacher, as well as of a group of 33 students in the 9th grade of Fundamental Education in a public school of São Paulo state, about the interdisciplinarity between Art and Science. In both teaching and research activities, students were required to answer how they see the correlation of Art with other school subjects, more specifically Science. For the collection of data, interviews and semi-structured questionnaires were used, and the material was analyzed according to Bardin's proposal. In the answers provided by the teacher and the students, the need has been detected for interdisciplinary practices to expand and deconstruct mistaken knowledge that they have regarding Art and Science.
id UNSP_9600ad950f2ad241ee2df4bc3f57bc48
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/212997
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Concepções sobre Interdisciplinaridade entre Arte e Ciências: estudo a partir do relato de um professor e de alunos da Educação BásicaConceptions about Interdisciplinarity between Art and Science: a study of the report by a teacher and students in Basic EducationInterdisciplinarity in educationArt teachingScience teachingBasic educationInterdisciplinaridade da educaçãoEnsino de arteEnsino de ciênciasEducação básicaThe present article aims at presenting the conceptions of a science teacher, as well as of a group of 33 students in the 9th grade of Fundamental Education in a public school of São Paulo state, about the interdisciplinarity between Art and Science. In both teaching and research activities, students were required to answer how they see the correlation of Art with other school subjects, more specifically Science. For the collection of data, interviews and semi-structured questionnaires were used, and the material was analyzed according to Bardin's proposal. In the answers provided by the teacher and the students, the need has been detected for interdisciplinary practices to expand and deconstruct mistaken knowledge that they have regarding Art and Science.O presente artigo tem por objetivo apresentar as concepções de um professor de ciências, bem como de um grupo formado por alunos do 9º ano do Ensino Fundamental de uma escola pública do interior do Estado de São Paulo, sobre a interdisciplinaridade entre arte e ciências. Em atividades de ensino e pesquisa, foi solicitado aos alunos que respondessem como percebem a relação da disciplina arte com as outras, mais especificamente com as ciências. Para a coleta de dados foram utilizadas entrevistas e questionários semiestruturados, cujo conteúdo foi analisado a partir da proposta de Bardin. Nas respostas do professor e dos alunos, observou-se a necessidade de práticas interdisciplinares para ampliar e desconstruir conhecimentos equivocados que ambos possuem em relação à arte e à ciência.Faculdades Integradas Regionais de AvaréUniversidade Estadual Paulista, Faculdade de CiênciasUniversidade Estadual Paulista, Faculdade de CiênciasPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Faculdades Integradas Regionais de AvaréUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Fernandes, Marco Antonio JoãoCaluzi, João José [UNESP]2021-07-14T10:48:21Z2021-07-14T10:48:21Z2020-10-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1516-731320200045Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 26, p. -, 2020.1516-73131980-850Xhttp://hdl.handle.net/11449/21299710.1590/1516-731320200045S1516-73132020000100242S1516-73132020000100242.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-25T17:40:20Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212997Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:26:56.915370Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Concepções sobre Interdisciplinaridade entre Arte e Ciências: estudo a partir do relato de um professor e de alunos da Educação Básica
Conceptions about Interdisciplinarity between Art and Science: a study of the report by a teacher and students in Basic Education
title Concepções sobre Interdisciplinaridade entre Arte e Ciências: estudo a partir do relato de um professor e de alunos da Educação Básica
spellingShingle Concepções sobre Interdisciplinaridade entre Arte e Ciências: estudo a partir do relato de um professor e de alunos da Educação Básica
Fernandes, Marco Antonio João
Interdisciplinarity in education
Art teaching
Science teaching
Basic education
Interdisciplinaridade da educação
Ensino de arte
Ensino de ciências
Educação básica
title_short Concepções sobre Interdisciplinaridade entre Arte e Ciências: estudo a partir do relato de um professor e de alunos da Educação Básica
title_full Concepções sobre Interdisciplinaridade entre Arte e Ciências: estudo a partir do relato de um professor e de alunos da Educação Básica
title_fullStr Concepções sobre Interdisciplinaridade entre Arte e Ciências: estudo a partir do relato de um professor e de alunos da Educação Básica
title_full_unstemmed Concepções sobre Interdisciplinaridade entre Arte e Ciências: estudo a partir do relato de um professor e de alunos da Educação Básica
title_sort Concepções sobre Interdisciplinaridade entre Arte e Ciências: estudo a partir do relato de um professor e de alunos da Educação Básica
author Fernandes, Marco Antonio João
author_facet Fernandes, Marco Antonio João
Caluzi, João José [UNESP]
author_role author
author2 Caluzi, João José [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Faculdades Integradas Regionais de Avaré
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes, Marco Antonio João
Caluzi, João José [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Interdisciplinarity in education
Art teaching
Science teaching
Basic education
Interdisciplinaridade da educação
Ensino de arte
Ensino de ciências
Educação básica
topic Interdisciplinarity in education
Art teaching
Science teaching
Basic education
Interdisciplinaridade da educação
Ensino de arte
Ensino de ciências
Educação básica
description The present article aims at presenting the conceptions of a science teacher, as well as of a group of 33 students in the 9th grade of Fundamental Education in a public school of São Paulo state, about the interdisciplinarity between Art and Science. In both teaching and research activities, students were required to answer how they see the correlation of Art with other school subjects, more specifically Science. For the collection of data, interviews and semi-structured questionnaires were used, and the material was analyzed according to Bardin's proposal. In the answers provided by the teacher and the students, the need has been detected for interdisciplinary practices to expand and deconstruct mistaken knowledge that they have regarding Art and Science.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-09
2021-07-14T10:48:21Z
2021-07-14T10:48:21Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320200045
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 26, p. -, 2020.
1516-7313
1980-850X
http://hdl.handle.net/11449/212997
10.1590/1516-731320200045
S1516-73132020000100242
S1516-73132020000100242.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320200045
http://hdl.handle.net/11449/212997
identifier_str_mv Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 26, p. -, 2020.
1516-7313
1980-850X
10.1590/1516-731320200045
S1516-73132020000100242
S1516-73132020000100242.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ciência & Educação (Bauru)
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129428060897280