Concepções sobre Interdisciplinaridade entre Arte e Ciências: estudo a partir do relato de um professor e de alunos da Educação Básica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320200045 http://hdl.handle.net/11449/212997 |
Resumo: | The present article aims at presenting the conceptions of a science teacher, as well as of a group of 33 students in the 9th grade of Fundamental Education in a public school of São Paulo state, about the interdisciplinarity between Art and Science. In both teaching and research activities, students were required to answer how they see the correlation of Art with other school subjects, more specifically Science. For the collection of data, interviews and semi-structured questionnaires were used, and the material was analyzed according to Bardin's proposal. In the answers provided by the teacher and the students, the need has been detected for interdisciplinary practices to expand and deconstruct mistaken knowledge that they have regarding Art and Science. |
id |
UNSP_9600ad950f2ad241ee2df4bc3f57bc48 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/212997 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Concepções sobre Interdisciplinaridade entre Arte e Ciências: estudo a partir do relato de um professor e de alunos da Educação BásicaConceptions about Interdisciplinarity between Art and Science: a study of the report by a teacher and students in Basic EducationInterdisciplinarity in educationArt teachingScience teachingBasic educationInterdisciplinaridade da educaçãoEnsino de arteEnsino de ciênciasEducação básicaThe present article aims at presenting the conceptions of a science teacher, as well as of a group of 33 students in the 9th grade of Fundamental Education in a public school of São Paulo state, about the interdisciplinarity between Art and Science. In both teaching and research activities, students were required to answer how they see the correlation of Art with other school subjects, more specifically Science. For the collection of data, interviews and semi-structured questionnaires were used, and the material was analyzed according to Bardin's proposal. In the answers provided by the teacher and the students, the need has been detected for interdisciplinary practices to expand and deconstruct mistaken knowledge that they have regarding Art and Science.O presente artigo tem por objetivo apresentar as concepções de um professor de ciências, bem como de um grupo formado por alunos do 9º ano do Ensino Fundamental de uma escola pública do interior do Estado de São Paulo, sobre a interdisciplinaridade entre arte e ciências. Em atividades de ensino e pesquisa, foi solicitado aos alunos que respondessem como percebem a relação da disciplina arte com as outras, mais especificamente com as ciências. Para a coleta de dados foram utilizadas entrevistas e questionários semiestruturados, cujo conteúdo foi analisado a partir da proposta de Bardin. Nas respostas do professor e dos alunos, observou-se a necessidade de práticas interdisciplinares para ampliar e desconstruir conhecimentos equivocados que ambos possuem em relação à arte e à ciência.Faculdades Integradas Regionais de AvaréUniversidade Estadual Paulista, Faculdade de CiênciasUniversidade Estadual Paulista, Faculdade de CiênciasPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Faculdades Integradas Regionais de AvaréUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Fernandes, Marco Antonio JoãoCaluzi, João José [UNESP]2021-07-14T10:48:21Z2021-07-14T10:48:21Z2020-10-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1516-731320200045Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 26, p. -, 2020.1516-73131980-850Xhttp://hdl.handle.net/11449/21299710.1590/1516-731320200045S1516-73132020000100242S1516-73132020000100242.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-25T17:40:20Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212997Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:26:56.915370Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Concepções sobre Interdisciplinaridade entre Arte e Ciências: estudo a partir do relato de um professor e de alunos da Educação Básica Conceptions about Interdisciplinarity between Art and Science: a study of the report by a teacher and students in Basic Education |
title |
Concepções sobre Interdisciplinaridade entre Arte e Ciências: estudo a partir do relato de um professor e de alunos da Educação Básica |
spellingShingle |
Concepções sobre Interdisciplinaridade entre Arte e Ciências: estudo a partir do relato de um professor e de alunos da Educação Básica Fernandes, Marco Antonio João Interdisciplinarity in education Art teaching Science teaching Basic education Interdisciplinaridade da educação Ensino de arte Ensino de ciências Educação básica |
title_short |
Concepções sobre Interdisciplinaridade entre Arte e Ciências: estudo a partir do relato de um professor e de alunos da Educação Básica |
title_full |
Concepções sobre Interdisciplinaridade entre Arte e Ciências: estudo a partir do relato de um professor e de alunos da Educação Básica |
title_fullStr |
Concepções sobre Interdisciplinaridade entre Arte e Ciências: estudo a partir do relato de um professor e de alunos da Educação Básica |
title_full_unstemmed |
Concepções sobre Interdisciplinaridade entre Arte e Ciências: estudo a partir do relato de um professor e de alunos da Educação Básica |
title_sort |
Concepções sobre Interdisciplinaridade entre Arte e Ciências: estudo a partir do relato de um professor e de alunos da Educação Básica |
author |
Fernandes, Marco Antonio João |
author_facet |
Fernandes, Marco Antonio João Caluzi, João José [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Caluzi, João José [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Faculdades Integradas Regionais de Avaré Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fernandes, Marco Antonio João Caluzi, João José [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Interdisciplinarity in education Art teaching Science teaching Basic education Interdisciplinaridade da educação Ensino de arte Ensino de ciências Educação básica |
topic |
Interdisciplinarity in education Art teaching Science teaching Basic education Interdisciplinaridade da educação Ensino de arte Ensino de ciências Educação básica |
description |
The present article aims at presenting the conceptions of a science teacher, as well as of a group of 33 students in the 9th grade of Fundamental Education in a public school of São Paulo state, about the interdisciplinarity between Art and Science. In both teaching and research activities, students were required to answer how they see the correlation of Art with other school subjects, more specifically Science. For the collection of data, interviews and semi-structured questionnaires were used, and the material was analyzed according to Bardin's proposal. In the answers provided by the teacher and the students, the need has been detected for interdisciplinary practices to expand and deconstruct mistaken knowledge that they have regarding Art and Science. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-09 2021-07-14T10:48:21Z 2021-07-14T10:48:21Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320200045 Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 26, p. -, 2020. 1516-7313 1980-850X http://hdl.handle.net/11449/212997 10.1590/1516-731320200045 S1516-73132020000100242 S1516-73132020000100242.pdf |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320200045 http://hdl.handle.net/11449/212997 |
identifier_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 26, p. -, 2020. 1516-7313 1980-850X 10.1590/1516-731320200045 S1516-73132020000100242 S1516-73132020000100242.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Ciência & Educação (Bauru) |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
- application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru. |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129428060897280 |