Temas das Brincadeiras de Papéis na Educação Infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marcolino, Suzana
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Mello, Suely Amaral
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1982-370302432013
http://hdl.handle.net/11449/157735
Resumo: The goal of this paper is to identify themes of role play in Early Childhood Education. The analysis was based on studies of historical-cultural psychology. For Elkonin roleplay in preschool reaches its maximum development when children create an imaginary situation to interpret social roles oriented by rules. We observed role play situations with children from 4 ½ to 5 ½ years old in 11 municipal schools in a medium size city in the state of São Paulo. From the observations, we constructed 27 episodes of role play. The collected data analyses confirm Elkonin's thesis that role play development is related to the child social reality and indicate the necessity to establish certain conditions for this development in early childhood education. To overwhelm this condition, we argue that the teacher's mediation must be grounded on the understanding of the implications that role play has in the formation of children's personality.
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spelling Temas das Brincadeiras de Papéis na Educação InfantilRole Play Themes in Early Childhood EducationTemáticas del Juego en la Educación InfantilEarly Childhood EducationRole Play DevelopmentHistoric-Cultural PsychologyChildhood developmentEducação InfantilBrincadeira de PapéisPsicologia Histórico-CulturalDesenvolvimento infantilThe goal of this paper is to identify themes of role play in Early Childhood Education. The analysis was based on studies of historical-cultural psychology. For Elkonin roleplay in preschool reaches its maximum development when children create an imaginary situation to interpret social roles oriented by rules. We observed role play situations with children from 4 ½ to 5 ½ years old in 11 municipal schools in a medium size city in the state of São Paulo. From the observations, we constructed 27 episodes of role play. The collected data analyses confirm Elkonin's thesis that role play development is related to the child social reality and indicate the necessity to establish certain conditions for this development in early childhood education. To overwhelm this condition, we argue that the teacher's mediation must be grounded on the understanding of the implications that role play has in the formation of children's personality.El propósito de este artículo es identificar los temas del juego de roles en la Educación Infantil. El análisis se realizó sobre la base de los estudios de la psicología histórico-cultural. Para Elkonin, en niños de edad preescolar el juego alcanza su máximo desarrollo cuando los niños crean una situación imaginaria de interpretar roles sociales orientados por reglas. Hemos observado situaciones de juego de niños de cuatro años y medio a cinco años y medio en 11 escuelas municipales de una ciudad de tamaño medio del estado de São Paulo. Desde el registro de las observaciones, identificamos 27 escenas de juego de roles. El análisis de los datos recogidos confirma la tesis de Elkonin que el desarrollo del juego de roles se ubica en el conocimiento que los niños tienen de su realidad e indica la necesidad de establecer ciertas condiciones para el desarrollo que se realiza en el preescolar. Argumentamos la necesidad de la mediación basada en la comprensión de la riqueza de las implicaciones que el juego tiene en la formación de la persona.O objetivo do artigo é discutir os temas da brincadeira de papéis sociais na Educação Infantil, revelados por meio de análise conduzida com base nos estudos da Psicologia Histórico-Cultural. Para Elkonin, na idade pré-escolar a brincadeira atinge o auge de seu desenvolvimento, e se caracteriza pela criação de uma situação imaginária, pela presença de regras e de papéis sociais. Foram observadas situações de brincadeira de crianças de quatro anos e meio a cinco anos e meio em 11 escolas da rede municipal de uma cidade de médio porte do interior paulista. A partir do registro das observações, foram identificadas 27 cenas de brincadeira de papéis. A análise dos dados colhidos confirma a tese de Elkonin de que o desenvolvimento da brincadeira de papéis relaciona-se com o que a criança conhece de sua realidade, e indica a necessidade do estabelecimento de certas condições para que esse desenvolvimento ocorra na Educação Infantil. Nesse sentido, discute-se a necessidade de uma mediação do professor calcada na compreensão da riqueza de implicações que a brincadeira de papéis tem para a formação da pessoa.MaríliaUniversidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaConselho Federal de PsicologiaMaríliaUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Marcolino, SuzanaMello, Suely Amaral2018-11-12T17:26:42Z2018-11-12T17:26:42Z2015-06-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article457-472application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1982-370302432013Psicologia: Ciência e Profissão. Conselho Federal de Psicologia, v. 35, n. 2, p. 457-472, 2015.1414-9893http://hdl.handle.net/11449/15773510.1590/1982-370302432013S1414-98932015000200457S1414-98932015000200457.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia: Ciência e Profissãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-20T06:25:16Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157735Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-12-20T06:25:16Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
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