Salvando e aprendendo com megalobulimus: uma análise da evolução do projeto e das pesquisas envolvidas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pecora, Iracy Lea [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Correia, Lucas Vilas Bôas [UNESP], Miranda, Marcel Sabino
Tipo de documento: Artigo de conferência
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1144
http://hdl.handle.net/11449/142644
Resumo: Megalobulimus is one of most diverse genus of Brazilian land snail fauna. It has as threats to their conservation degradation of the natural environment and the introduction of invasive species such as the giant African snail, Achatina fulica. So, given the discovery of two species living in the same anthropic environment, M. paranaguensis and A. fulica, arose the idea of studying the relationships between them. These observations included the verification of the elimination of both species control campaigns African snail. Thus it was started an environmental education project involving the two species, the creation of a moluscário and a research laboratory in molluscs, which will be analyzed in this work. The project has proved to be an important tool for discussion, production and dissemination of knowledge on this issue, serving 3,578 students from 64 primary schools of São Vicente and Praia Grande, as well as about 2,500 participants from 24 professions fair (high school students). Up to now, 5 scholarship students PROEX / UNESP and 5 volunteers participated in the project; 3 students performed scientific projects, with 2 FAPESP grants. The moluscário currently has 59 individuals of M. paranaguensis adding the initial individuals and those born in the CLP; in all, there were 46 births. These results reinforce that teaching, research and extension are inseparable, and that together help in the full development of good students and professionals.
id UNSP_967dd787a99d6178b9c42e446c27a946
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/142644
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Salvando e aprendendo com megalobulimus: uma análise da evolução do projeto e das pesquisas envolvidasEnvironmental educationAruaConservationEducação ambientalAruáConservaçãoMegalobulimus is one of most diverse genus of Brazilian land snail fauna. It has as threats to their conservation degradation of the natural environment and the introduction of invasive species such as the giant African snail, Achatina fulica. So, given the discovery of two species living in the same anthropic environment, M. paranaguensis and A. fulica, arose the idea of studying the relationships between them. These observations included the verification of the elimination of both species control campaigns African snail. Thus it was started an environmental education project involving the two species, the creation of a moluscário and a research laboratory in molluscs, which will be analyzed in this work. The project has proved to be an important tool for discussion, production and dissemination of knowledge on this issue, serving 3,578 students from 64 primary schools of São Vicente and Praia Grande, as well as about 2,500 participants from 24 professions fair (high school students). Up to now, 5 scholarship students PROEX / UNESP and 5 volunteers participated in the project; 3 students performed scientific projects, with 2 FAPESP grants. The moluscário currently has 59 individuals of M. paranaguensis adding the initial individuals and those born in the CLP; in all, there were 46 births. These results reinforce that teaching, research and extension are inseparable, and that together help in the full development of good students and professionals.Megalobulimus é um dos gêneros mais diversos da fauna brasileira de moluscos terrestres. Possui como ameaças à sua conservação, a degradação do ambiente natural e a introdução de espécies invasoras, como o caracol gigante africano, Achatina fulica. Por isso, tendo em vista a descoberta de duas espécies convivendo no mesmo ambiente antropizado, M. paranaguensis e A. fulica, surgiu a ideia de se estudar as relações entre eles. Essas observações incluíram a constatação da eliminação de ambas espécies em campanhas de controle do caracol africano. Assim, foi iniciado um projeto de Educação Ambiental envolvendo as duas espécies, a criação de um moluscário e um laboratório de pesquisa em moluscos, que será analisado neste trabalho. O projeto revelou-se como uma importante ferramenta para discussão, produção e disseminação de conhecimento acerca desta problemática, atendendo até o momento 3.578 alunos de 64 escolas de Ensino Fundamental de São Vicente e Praia Grande, além de aproximadamente 2.500 participantes de 24 Feiras de Profissões (alunos do Ensino Médio). Até o momento, 5 alunos bolsistas PROEX/UNESP e 5 voluntários participaram do projeto; 3 alunos realizaram projetos de iniciação científica, com 2 bolsas FAPESP. O moluscário possui atualmente 59 indivíduos de M. paranaguensis somando-se as matrizes e os nascidos no CLP; ao todo, foram registrados 46 nascimentos. Esses resultados reforçam que ensino, pesquisa e extensão são indissociáveis, e que em conjunto auxiliam na formação plena de bons alunos e profissionais.Pró-Reitoria de Extensão Universitária (PROEX UNESP)Universidade Estadual de Campinas, Departamento de Biologia Animal, Instituto de BiologiaUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Departamento de Ciências Biológicas, Instituto de Biociências de São VicenteUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)Pecora, Iracy Lea [UNESP]Correia, Lucas Vilas Bôas [UNESP]Miranda, Marcel Sabino2016-08-04T13:36:03Z2016-08-04T13:36:03Z2015-08-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObject1-6application/pdfhttp://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/11448º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-6, 2015.2176-9761http://hdl.handle.net/11449/142644ISSN2176-9761-2015-01-06-pecora.pdf2276502021143056PROEXreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCongresso de extensão universitária da UNESPinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-14T06:08:24Zoai:repositorio.unesp.br:11449/142644Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:36:59.682647Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Salvando e aprendendo com megalobulimus: uma análise da evolução do projeto e das pesquisas envolvidas
title Salvando e aprendendo com megalobulimus: uma análise da evolução do projeto e das pesquisas envolvidas
spellingShingle Salvando e aprendendo com megalobulimus: uma análise da evolução do projeto e das pesquisas envolvidas
Pecora, Iracy Lea [UNESP]
Environmental education
Arua
Conservation
Educação ambiental
Aruá
Conservação
title_short Salvando e aprendendo com megalobulimus: uma análise da evolução do projeto e das pesquisas envolvidas
title_full Salvando e aprendendo com megalobulimus: uma análise da evolução do projeto e das pesquisas envolvidas
title_fullStr Salvando e aprendendo com megalobulimus: uma análise da evolução do projeto e das pesquisas envolvidas
title_full_unstemmed Salvando e aprendendo com megalobulimus: uma análise da evolução do projeto e das pesquisas envolvidas
title_sort Salvando e aprendendo com megalobulimus: uma análise da evolução do projeto e das pesquisas envolvidas
author Pecora, Iracy Lea [UNESP]
author_facet Pecora, Iracy Lea [UNESP]
Correia, Lucas Vilas Bôas [UNESP]
Miranda, Marcel Sabino
author_role author
author2 Correia, Lucas Vilas Bôas [UNESP]
Miranda, Marcel Sabino
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
dc.contributor.author.fl_str_mv Pecora, Iracy Lea [UNESP]
Correia, Lucas Vilas Bôas [UNESP]
Miranda, Marcel Sabino
dc.subject.por.fl_str_mv Environmental education
Arua
Conservation
Educação ambiental
Aruá
Conservação
topic Environmental education
Arua
Conservation
Educação ambiental
Aruá
Conservação
description Megalobulimus is one of most diverse genus of Brazilian land snail fauna. It has as threats to their conservation degradation of the natural environment and the introduction of invasive species such as the giant African snail, Achatina fulica. So, given the discovery of two species living in the same anthropic environment, M. paranaguensis and A. fulica, arose the idea of studying the relationships between them. These observations included the verification of the elimination of both species control campaigns African snail. Thus it was started an environmental education project involving the two species, the creation of a moluscário and a research laboratory in molluscs, which will be analyzed in this work. The project has proved to be an important tool for discussion, production and dissemination of knowledge on this issue, serving 3,578 students from 64 primary schools of São Vicente and Praia Grande, as well as about 2,500 participants from 24 professions fair (high school students). Up to now, 5 scholarship students PROEX / UNESP and 5 volunteers participated in the project; 3 students performed scientific projects, with 2 FAPESP grants. The moluscário currently has 59 individuals of M. paranaguensis adding the initial individuals and those born in the CLP; in all, there were 46 births. These results reinforce that teaching, research and extension are inseparable, and that together help in the full development of good students and professionals.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-08-28
2016-08-04T13:36:03Z
2016-08-04T13:36:03Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1144
8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-6, 2015.
2176-9761
http://hdl.handle.net/11449/142644
ISSN2176-9761-2015-01-06-pecora.pdf
2276502021143056
url http://200.145.6.205/index.php/congressoextensao/8congressoextensao/paper/view/1144
http://hdl.handle.net/11449/142644
identifier_str_mv 8º Congresso de extensão universitária da UNESP, p. 1-6, 2015.
2176-9761
ISSN2176-9761-2015-01-06-pecora.pdf
2276502021143056
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Congresso de extensão universitária da UNESP
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 1-6
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv PROEX
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128835116335104