Teoria histórico-cultural e intervenções pedagógicas: possibilidades e realizações do bom ensino

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Chaves, Marta
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Tuleski, Silvana Calvo, Lima, Elieuza Aparecida de [UNESP], Girotto, Cyntia Graziella Guizelin Simões [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.5902/198464444210
http://hdl.handle.net/11449/114963
Resumo: This text has the objective of reflecting and socializing the educa- tional practices and experiences of formation in service carried out in cities of the states of Paraná and São Paulo, as deployment of researches, projects and extension courses. The present elaboration contemplates studies on the organization of teaching and it is gui- ded according to the Historical-Cultural Theory, which sustains the pedagogical interventions to Children Education and Basic Educa- tion. The Historical-Cultural Theory is presented as a theoretical reference for a purpose of acting in a humanization and emancipa- tion perspective. Therefore, so that the didactic procedures be rich in meaning, the communication, the affection and the choice of the resources and procedures must act as essential characteristics in the teaching process.
id UNSP_96c81b2027b59968b4c59911427bb754
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114963
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Teoria histórico-cultural e intervenções pedagógicas: possibilidades e realizações do bom ensinoHistorical-cultural theory and pedagogical interventions: possibilities and achievements of good teachingteoria histórico-culturalIntervenção PedagógicaEducação Infantil e Ensino FundamentalThis text has the objective of reflecting and socializing the educa- tional practices and experiences of formation in service carried out in cities of the states of Paraná and São Paulo, as deployment of researches, projects and extension courses. The present elaboration contemplates studies on the organization of teaching and it is gui- ded according to the Historical-Cultural Theory, which sustains the pedagogical interventions to Children Education and Basic Educa- tion. The Historical-Cultural Theory is presented as a theoretical reference for a purpose of acting in a humanization and emancipa- tion perspective. Therefore, so that the didactic procedures be rich in meaning, the communication, the affection and the choice of the resources and procedures must act as essential characteristics in the teaching process.Este texto tem por objetivo refletir e socializar práticas educativas e experiências de formação em serviço realizadas em municípios dos estados do Paraná e São Paulo, como desdobramento de pesquisas, projetos e cursos de extensão. A presente elaboração contempla estudos sobre a organização do ensino e pauta-se na Teoria Histórico-Cultural, que ampara as intervenções pedagógicas para a Educação Infantil e o Ensino Fundamental. A Teoria Histórico-Cultural apresenta-se como referencial teórico para uma proposta de atuar em uma perspectiva de humanização e emancipação. Assim, para que os procedimentos didáticos sejam ricos de significado, a comunicação, a afetividade e a escolha de recursos e procedimentos devem figurar como características essenciais no processo de ensino.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual de Maringá (UEM)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Chaves, MartaTuleski, Silvana CalvoLima, Elieuza Aparecida de [UNESP]Girotto, Cyntia Graziella Guizelin Simões [UNESP]2015-02-24T13:57:37Z2015-02-24T13:57:37Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article129-142application/pdfhttp://dx.doi.org/10.5902/198464444210Educação, v. 39, n. 1, p. 129-142, 2014.1984-6444http://hdl.handle.net/11449/11496310.5902/198464444210ISSN19846444-2014-39-01-129-142.pdf96000621692500205702962982414366Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T19:47:43Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114963Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T19:47:43Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teoria histórico-cultural e intervenções pedagógicas: possibilidades e realizações do bom ensino
Historical-cultural theory and pedagogical interventions: possibilities and achievements of good teaching
title Teoria histórico-cultural e intervenções pedagógicas: possibilidades e realizações do bom ensino
spellingShingle Teoria histórico-cultural e intervenções pedagógicas: possibilidades e realizações do bom ensino
Chaves, Marta
teoria histórico-cultural
Intervenção Pedagógica
Educação Infantil e Ensino Fundamental
title_short Teoria histórico-cultural e intervenções pedagógicas: possibilidades e realizações do bom ensino
title_full Teoria histórico-cultural e intervenções pedagógicas: possibilidades e realizações do bom ensino
title_fullStr Teoria histórico-cultural e intervenções pedagógicas: possibilidades e realizações do bom ensino
title_full_unstemmed Teoria histórico-cultural e intervenções pedagógicas: possibilidades e realizações do bom ensino
title_sort Teoria histórico-cultural e intervenções pedagógicas: possibilidades e realizações do bom ensino
author Chaves, Marta
author_facet Chaves, Marta
Tuleski, Silvana Calvo
Lima, Elieuza Aparecida de [UNESP]
Girotto, Cyntia Graziella Guizelin Simões [UNESP]
author_role author
author2 Tuleski, Silvana Calvo
Lima, Elieuza Aparecida de [UNESP]
Girotto, Cyntia Graziella Guizelin Simões [UNESP]
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Maringá (UEM)
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Chaves, Marta
Tuleski, Silvana Calvo
Lima, Elieuza Aparecida de [UNESP]
Girotto, Cyntia Graziella Guizelin Simões [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv teoria histórico-cultural
Intervenção Pedagógica
Educação Infantil e Ensino Fundamental
topic teoria histórico-cultural
Intervenção Pedagógica
Educação Infantil e Ensino Fundamental
description This text has the objective of reflecting and socializing the educa- tional practices and experiences of formation in service carried out in cities of the states of Paraná and São Paulo, as deployment of researches, projects and extension courses. The present elaboration contemplates studies on the organization of teaching and it is gui- ded according to the Historical-Cultural Theory, which sustains the pedagogical interventions to Children Education and Basic Educa- tion. The Historical-Cultural Theory is presented as a theoretical reference for a purpose of acting in a humanization and emancipa- tion perspective. Therefore, so that the didactic procedures be rich in meaning, the communication, the affection and the choice of the resources and procedures must act as essential characteristics in the teaching process.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2015-02-24T13:57:37Z
2015-02-24T13:57:37Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.5902/198464444210
Educação, v. 39, n. 1, p. 129-142, 2014.
1984-6444
http://hdl.handle.net/11449/114963
10.5902/198464444210
ISSN19846444-2014-39-01-129-142.pdf
9600062169250020
5702962982414366
url http://dx.doi.org/10.5902/198464444210
http://hdl.handle.net/11449/114963
identifier_str_mv Educação, v. 39, n. 1, p. 129-142, 2014.
1984-6444
10.5902/198464444210
ISSN19846444-2014-39-01-129-142.pdf
9600062169250020
5702962982414366
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 129-142
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128180023721984