Teoria histórico-cultural e intervenções pedagógicas: possibilidades e realizações do bom ensino
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.5902/198464444210 http://hdl.handle.net/11449/114963 |
Resumo: | This text has the objective of reflecting and socializing the educa- tional practices and experiences of formation in service carried out in cities of the states of Paraná and São Paulo, as deployment of researches, projects and extension courses. The present elaboration contemplates studies on the organization of teaching and it is gui- ded according to the Historical-Cultural Theory, which sustains the pedagogical interventions to Children Education and Basic Educa- tion. The Historical-Cultural Theory is presented as a theoretical reference for a purpose of acting in a humanization and emancipa- tion perspective. Therefore, so that the didactic procedures be rich in meaning, the communication, the affection and the choice of the resources and procedures must act as essential characteristics in the teaching process. |
id |
UNSP_96c81b2027b59968b4c59911427bb754 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/114963 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Teoria histórico-cultural e intervenções pedagógicas: possibilidades e realizações do bom ensinoHistorical-cultural theory and pedagogical interventions: possibilities and achievements of good teachingteoria histórico-culturalIntervenção PedagógicaEducação Infantil e Ensino FundamentalThis text has the objective of reflecting and socializing the educa- tional practices and experiences of formation in service carried out in cities of the states of Paraná and São Paulo, as deployment of researches, projects and extension courses. The present elaboration contemplates studies on the organization of teaching and it is gui- ded according to the Historical-Cultural Theory, which sustains the pedagogical interventions to Children Education and Basic Educa- tion. The Historical-Cultural Theory is presented as a theoretical reference for a purpose of acting in a humanization and emancipa- tion perspective. Therefore, so that the didactic procedures be rich in meaning, the communication, the affection and the choice of the resources and procedures must act as essential characteristics in the teaching process.Este texto tem por objetivo refletir e socializar práticas educativas e experiências de formação em serviço realizadas em municípios dos estados do Paraná e São Paulo, como desdobramento de pesquisas, projetos e cursos de extensão. A presente elaboração contempla estudos sobre a organização do ensino e pauta-se na Teoria Histórico-Cultural, que ampara as intervenções pedagógicas para a Educação Infantil e o Ensino Fundamental. A Teoria Histórico-Cultural apresenta-se como referencial teórico para uma proposta de atuar em uma perspectiva de humanização e emancipação. Assim, para que os procedimentos didáticos sejam ricos de significado, a comunicação, a afetividade e a escolha de recursos e procedimentos devem figurar como características essenciais no processo de ensino.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Didática, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, Rua Hygino Muzzi Filho, 737, Campus Universitário, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual de Maringá (UEM)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Chaves, MartaTuleski, Silvana CalvoLima, Elieuza Aparecida de [UNESP]Girotto, Cyntia Graziella Guizelin Simões [UNESP]2015-02-24T13:57:37Z2015-02-24T13:57:37Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article129-142application/pdfhttp://dx.doi.org/10.5902/198464444210Educação, v. 39, n. 1, p. 129-142, 2014.1984-6444http://hdl.handle.net/11449/11496310.5902/198464444210ISSN19846444-2014-39-01-129-142.pdf96000621692500205702962982414366Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T19:47:43Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114963Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T19:47:43Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teoria histórico-cultural e intervenções pedagógicas: possibilidades e realizações do bom ensino Historical-cultural theory and pedagogical interventions: possibilities and achievements of good teaching |
title |
Teoria histórico-cultural e intervenções pedagógicas: possibilidades e realizações do bom ensino |
spellingShingle |
Teoria histórico-cultural e intervenções pedagógicas: possibilidades e realizações do bom ensino Chaves, Marta teoria histórico-cultural Intervenção Pedagógica Educação Infantil e Ensino Fundamental |
title_short |
Teoria histórico-cultural e intervenções pedagógicas: possibilidades e realizações do bom ensino |
title_full |
Teoria histórico-cultural e intervenções pedagógicas: possibilidades e realizações do bom ensino |
title_fullStr |
Teoria histórico-cultural e intervenções pedagógicas: possibilidades e realizações do bom ensino |
title_full_unstemmed |
Teoria histórico-cultural e intervenções pedagógicas: possibilidades e realizações do bom ensino |
title_sort |
Teoria histórico-cultural e intervenções pedagógicas: possibilidades e realizações do bom ensino |
author |
Chaves, Marta |
author_facet |
Chaves, Marta Tuleski, Silvana Calvo Lima, Elieuza Aparecida de [UNESP] Girotto, Cyntia Graziella Guizelin Simões [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Tuleski, Silvana Calvo Lima, Elieuza Aparecida de [UNESP] Girotto, Cyntia Graziella Guizelin Simões [UNESP] |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Maringá (UEM) Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Chaves, Marta Tuleski, Silvana Calvo Lima, Elieuza Aparecida de [UNESP] Girotto, Cyntia Graziella Guizelin Simões [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
teoria histórico-cultural Intervenção Pedagógica Educação Infantil e Ensino Fundamental |
topic |
teoria histórico-cultural Intervenção Pedagógica Educação Infantil e Ensino Fundamental |
description |
This text has the objective of reflecting and socializing the educa- tional practices and experiences of formation in service carried out in cities of the states of Paraná and São Paulo, as deployment of researches, projects and extension courses. The present elaboration contemplates studies on the organization of teaching and it is gui- ded according to the Historical-Cultural Theory, which sustains the pedagogical interventions to Children Education and Basic Educa- tion. The Historical-Cultural Theory is presented as a theoretical reference for a purpose of acting in a humanization and emancipa- tion perspective. Therefore, so that the didactic procedures be rich in meaning, the communication, the affection and the choice of the resources and procedures must act as essential characteristics in the teaching process. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2015-02-24T13:57:37Z 2015-02-24T13:57:37Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.5902/198464444210 Educação, v. 39, n. 1, p. 129-142, 2014. 1984-6444 http://hdl.handle.net/11449/114963 10.5902/198464444210 ISSN19846444-2014-39-01-129-142.pdf 9600062169250020 5702962982414366 |
url |
http://dx.doi.org/10.5902/198464444210 http://hdl.handle.net/11449/114963 |
identifier_str_mv |
Educação, v. 39, n. 1, p. 129-142, 2014. 1984-6444 10.5902/198464444210 ISSN19846444-2014-39-01-129-142.pdf 9600062169250020 5702962982414366 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
129-142 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128180023721984 |