O rádio na educação brasileira

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrelo, Roseane [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.fae.unicamp.br/revista/index.php/histedbr/article/view/4210
http://hdl.handle.net/11449/134967
Resumo: The scenario that outlines this research project is characterized by the centrality of ICT on society and the necessity of having them embedded on education, both face-to-face and distance learning. Amongst the available ICT, the medium radio has been chosen due to its popularity within Brazilian society, as well as its 90 years of initiatives applied on education. Although the radio seems to be historically useful to education, it has been supporting more conservative approaches, such as teaching centred practices, simplytransmitted lessons and assessment based on memorization. On the other hand, Brazilian educational system has been changed since the early 90s, and those reforms brought new challenges to the radio on education, such as training critical listeners, concerned citizens, people with aesthetic sensibility, ethical standards etc. Thus, a systematic assessment of the real educational possibilities of the radio is even more necessary. This research projectaims to retrieve the most prominent educational initiatives using the radio, connecting them to the Brazilian regulatory framework on Education. The methodology consists of desk research and official documents analyses.
id UNSP_9711e6e96d3ec0ed02c031080844546c
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/134967
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O rádio na educação brasileiraRadio supporting the brazilian education: a nine decades historyRadio on educationHistory of EducationEducation through the mediaMedia educationRádio na educaçãoHistória da educaçãoEducação pelas mídiasEducação às mídiasThe scenario that outlines this research project is characterized by the centrality of ICT on society and the necessity of having them embedded on education, both face-to-face and distance learning. Amongst the available ICT, the medium radio has been chosen due to its popularity within Brazilian society, as well as its 90 years of initiatives applied on education. Although the radio seems to be historically useful to education, it has been supporting more conservative approaches, such as teaching centred practices, simplytransmitted lessons and assessment based on memorization. On the other hand, Brazilian educational system has been changed since the early 90s, and those reforms brought new challenges to the radio on education, such as training critical listeners, concerned citizens, people with aesthetic sensibility, ethical standards etc. Thus, a systematic assessment of the real educational possibilities of the radio is even more necessary. This research projectaims to retrieve the most prominent educational initiatives using the radio, connecting them to the Brazilian regulatory framework on Education. The methodology consists of desk research and official documents analyses.O cenário que delineia este trabalho é marcado pela centralidade que as tecnologias da informação e comunicação ocupam na sociedade e pela necessidade de incorporá-las na educação, seja a distância ou presencial. Entre as TICs, foi escolhido para análise o rádio, pela penetração que tem no Brasil e pela história de quase noventa anos de ações pontuais educativas. Vale ressaltar, contudo, que o rádio tem servido historicamente à educação, mas parece ter atendido com eficiência as concepções mais conservadoras, como o processo centrado no professor-emissor, na transmissão de conteúdos estagnados e na avaliação que cobrava a memorização de aspectos pontuais do conteúdo ensinado. Porém, o sistema educacional brasileiro sofreu reformas importantes nos anos 1990 e esse quadro traz novas exigências para o rádio na educação – formar ouvintes críticos, cidadãos conscientes, pessoas com sensibilidade estética, ética etc. Portanto, é necessária uma avaliação sistemática das reais possibilidades educativas do veículo. Sendo assim, esta pesquisa tem como objetivo principal resgatar as principais ações educativas no rádio, relacionando-as à regulamentação da educação no Brasil. Para isso, pauta-se em pesquisa bibliográfica e documental.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Comunicação Social, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação de Bauru, Bauru, Av Eng Luiz Edmundo Carrijo Coube, nº 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Comunicação Social, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação de Bauru, Bauru, Av Eng Luiz Edmundo Carrijo Coube, nº 14-01, Vargem Limpa, CEP 17033-360, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Andrelo, Roseane [UNESP]2016-03-02T12:59:10Z2016-03-02T12:59:10Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article139-146application/pdfhttp://www.fae.unicamp.br/revista/index.php/histedbr/article/view/4210Revista HISTEDBR On-line, v. 12, n. 47, p. 139-146, 2012.1676-2584http://hdl.handle.net/11449/134967ISSN1676-2584-2012-12-47-139-146.pdf3501886345972906Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista HISTEDBR On-lineinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-17T15:50:21Zoai:repositorio.unesp.br:11449/134967Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T22:40:14.473619Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O rádio na educação brasileira
Radio supporting the brazilian education: a nine decades history
title O rádio na educação brasileira
spellingShingle O rádio na educação brasileira
Andrelo, Roseane [UNESP]
Radio on education
History of Education
Education through the media
Media education
Rádio na educação
História da educação
Educação pelas mídias
Educação às mídias
title_short O rádio na educação brasileira
title_full O rádio na educação brasileira
title_fullStr O rádio na educação brasileira
title_full_unstemmed O rádio na educação brasileira
title_sort O rádio na educação brasileira
author Andrelo, Roseane [UNESP]
author_facet Andrelo, Roseane [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrelo, Roseane [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Radio on education
History of Education
Education through the media
Media education
Rádio na educação
História da educação
Educação pelas mídias
Educação às mídias
topic Radio on education
History of Education
Education through the media
Media education
Rádio na educação
História da educação
Educação pelas mídias
Educação às mídias
description The scenario that outlines this research project is characterized by the centrality of ICT on society and the necessity of having them embedded on education, both face-to-face and distance learning. Amongst the available ICT, the medium radio has been chosen due to its popularity within Brazilian society, as well as its 90 years of initiatives applied on education. Although the radio seems to be historically useful to education, it has been supporting more conservative approaches, such as teaching centred practices, simplytransmitted lessons and assessment based on memorization. On the other hand, Brazilian educational system has been changed since the early 90s, and those reforms brought new challenges to the radio on education, such as training critical listeners, concerned citizens, people with aesthetic sensibility, ethical standards etc. Thus, a systematic assessment of the real educational possibilities of the radio is even more necessary. This research projectaims to retrieve the most prominent educational initiatives using the radio, connecting them to the Brazilian regulatory framework on Education. The methodology consists of desk research and official documents analyses.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2016-03-02T12:59:10Z
2016-03-02T12:59:10Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.fae.unicamp.br/revista/index.php/histedbr/article/view/4210
Revista HISTEDBR On-line, v. 12, n. 47, p. 139-146, 2012.
1676-2584
http://hdl.handle.net/11449/134967
ISSN1676-2584-2012-12-47-139-146.pdf
3501886345972906
url http://www.fae.unicamp.br/revista/index.php/histedbr/article/view/4210
http://hdl.handle.net/11449/134967
identifier_str_mv Revista HISTEDBR On-line, v. 12, n. 47, p. 139-146, 2012.
1676-2584
ISSN1676-2584-2012-12-47-139-146.pdf
3501886345972906
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista HISTEDBR On-line
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 139-146
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129449249472512