O ensino e a surpresa: experimentos surpreendentes e suas possibilidades no ensino de Física

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Reiss, Márcio [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/120740
Resumo: Some experiments in Physics teaching have an amazing effect among the students, that is, generally be characterized by counteracting the initial expectations of students. This characteristic may contribute to the emergence of learning situations extremely promising. However, the privilege, by the teacher, the description of certain results shortens the involvement that the student could establish on teaching situations favor a more careful observation that can be done. We discuss in this paper, the that surprise may be manifested in the student on an experimental demonstration and its ability to mobilize the interest and curiosity of this student. We intend to observe the pedagogic value that represents the amazing effect such in situations of teaching and learning, particularly for the Teaching of Physics, as well as the possibilities for educational approaches.Through an extensive analysis of several authors who address about experimental learning activities, Epistemology of Science and Education, we found some results that lead us to understand some of the possibilities that the surprise element can propose. We describe a demonstration activity that we consider amazingly from our point of view and that was realized in a regular classroom in a of Rio Claro Public High School in the year of 2011
id UNSP_991f1952524cc8e7aa9687333388e42c
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/120740
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O ensino e a surpresa: experimentos surpreendentes e suas possibilidades no ensino de FísicaFísica - Estudo e ensinoDidáticaLaboratorios de fisicaEletrostaticaFisica experimentalPhysics - study and teachingPhysical laboratoriesElectrostaticsTeachingPhysics - ExperimentsSome experiments in Physics teaching have an amazing effect among the students, that is, generally be characterized by counteracting the initial expectations of students. This characteristic may contribute to the emergence of learning situations extremely promising. However, the privilege, by the teacher, the description of certain results shortens the involvement that the student could establish on teaching situations favor a more careful observation that can be done. We discuss in this paper, the that surprise may be manifested in the student on an experimental demonstration and its ability to mobilize the interest and curiosity of this student. We intend to observe the pedagogic value that represents the amazing effect such in situations of teaching and learning, particularly for the Teaching of Physics, as well as the possibilities for educational approaches.Through an extensive analysis of several authors who address about experimental learning activities, Epistemology of Science and Education, we found some results that lead us to understand some of the possibilities that the surprise element can propose. We describe a demonstration activity that we consider amazingly from our point of view and that was realized in a regular classroom in a of Rio Claro Public High School in the year of 2011No ensino de Física alguns experimentos costumam apresentar resultados surpreendentes aos estudantes, isto é, geralmente se caracterizam por contrariar as expectativas iniciais dos alunos. Tal característica pode contribuir para o surgimento de situações extremamente promissoras à aprendizagem. Entretanto o privilégio, por parte do professor, à descrição de determinados resultados abrevia o envolvimento que o estudante poderia estabelecer diante situações favoráveis a uma reflexão mais cuidadosa das observações que se pode fazer. Discutimos neste trabalho a surpresa que pode se manifestar no estudante diante algumas demonstrações experimentais e sua capacidade de mobilizar o interesse e a curiosidade desse sujeito. Pretendemos observar o valor pedagógico que tais surpresas podem representar em situações de ensino e aprendizagem, particularmente para o Ensino de Física, bem como as possibilidades que permitem de abordagens pedagógicas. Procuramos com um aprofundamento teórico em obras de autores que tratam de questões acerca de atividades didáticas experimentais, Educação e Epistemologia da Ciência, esclarecimentos que nos permitam compreender, além das dificuldades, as oportunidades de aprendizagem que a manifestação da surpresa pode proporcionar. Descrevemos uma atividade de demonstração experimental que consideramos surpreendente e que foi realizada em sala de aula com alunos do Ensino Médio de uma escola pública em Rio Claro, 2011Universidade Estadual Paulista (Unesp)Ramos, Eugênio Maria de França [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Reiss, Márcio [UNESP]2015-03-23T15:27:51Z2015-03-23T15:27:51Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis58 f.application/pdfREISS, Márcio. O ensino e a surpresa: experimentos surpreendentes e suas possibilidades no ensino de Física. 2011. 58 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Física) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2011.http://hdl.handle.net/11449/120740000690287reiss_m_tcc_rcla.pdf54922499847676590000-0002-9787-0795Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-05T06:05:59Zoai:repositorio.unesp.br:11449/120740Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T14:05:07.368448Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O ensino e a surpresa: experimentos surpreendentes e suas possibilidades no ensino de Física
title O ensino e a surpresa: experimentos surpreendentes e suas possibilidades no ensino de Física
spellingShingle O ensino e a surpresa: experimentos surpreendentes e suas possibilidades no ensino de Física
Reiss, Márcio [UNESP]
Física - Estudo e ensino
Didática
Laboratorios de fisica
Eletrostatica
Fisica experimental
Physics - study and teaching
Physical laboratories
Electrostatics
Teaching
Physics - Experiments
title_short O ensino e a surpresa: experimentos surpreendentes e suas possibilidades no ensino de Física
title_full O ensino e a surpresa: experimentos surpreendentes e suas possibilidades no ensino de Física
title_fullStr O ensino e a surpresa: experimentos surpreendentes e suas possibilidades no ensino de Física
title_full_unstemmed O ensino e a surpresa: experimentos surpreendentes e suas possibilidades no ensino de Física
title_sort O ensino e a surpresa: experimentos surpreendentes e suas possibilidades no ensino de Física
author Reiss, Márcio [UNESP]
author_facet Reiss, Márcio [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ramos, Eugênio Maria de França [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Reiss, Márcio [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Física - Estudo e ensino
Didática
Laboratorios de fisica
Eletrostatica
Fisica experimental
Physics - study and teaching
Physical laboratories
Electrostatics
Teaching
Physics - Experiments
topic Física - Estudo e ensino
Didática
Laboratorios de fisica
Eletrostatica
Fisica experimental
Physics - study and teaching
Physical laboratories
Electrostatics
Teaching
Physics - Experiments
description Some experiments in Physics teaching have an amazing effect among the students, that is, generally be characterized by counteracting the initial expectations of students. This characteristic may contribute to the emergence of learning situations extremely promising. However, the privilege, by the teacher, the description of certain results shortens the involvement that the student could establish on teaching situations favor a more careful observation that can be done. We discuss in this paper, the that surprise may be manifested in the student on an experimental demonstration and its ability to mobilize the interest and curiosity of this student. We intend to observe the pedagogic value that represents the amazing effect such in situations of teaching and learning, particularly for the Teaching of Physics, as well as the possibilities for educational approaches.Through an extensive analysis of several authors who address about experimental learning activities, Epistemology of Science and Education, we found some results that lead us to understand some of the possibilities that the surprise element can propose. We describe a demonstration activity that we consider amazingly from our point of view and that was realized in a regular classroom in a of Rio Claro Public High School in the year of 2011
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2015-03-23T15:27:51Z
2015-03-23T15:27:51Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv REISS, Márcio. O ensino e a surpresa: experimentos surpreendentes e suas possibilidades no ensino de Física. 2011. 58 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Física) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2011.
http://hdl.handle.net/11449/120740
000690287
reiss_m_tcc_rcla.pdf
5492249984767659
0000-0002-9787-0795
identifier_str_mv REISS, Márcio. O ensino e a surpresa: experimentos surpreendentes e suas possibilidades no ensino de Física. 2011. 58 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Física) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2011.
000690287
reiss_m_tcc_rcla.pdf
5492249984767659
0000-0002-9787-0795
url http://hdl.handle.net/11449/120740
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 58 f.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128313338626048