Um Estudo Exploratório sobre as Atitudes em Relação aos Conhecimentos Matemáticos de Professoras da Educação Infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tortora, Evandro
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Pirola, Nelson Antonio [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320200069
http://hdl.handle.net/11449/213001
Resumo: This article aims to present the results of an investigation on the attitudes of early childhood education teachers towards working with mathematical knowledge. In this study, 115 kindergarten teachers participated, who responded to a scale of attitudes towards working with mathematical knowledge in kindergarten. In this group, 55 teachers responded to a questionnaire. The analysis of the data showed that the majority of the teachers who answered the scale of attitudes tend to have more negative attitudes; however, the qualitative analysis of the questionnaires revealed more positive attitudes. In addition, it pointed out that the positive experiences in relation to mathematics had greater influence on the formation of the teachers' attitudes, whereas the negative experiences served as examples of practices to be put aside in their teaching activities.
id UNSP_99b208db31591311453a5f2d00d73166
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/213001
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Um Estudo Exploratório sobre as Atitudes em Relação aos Conhecimentos Matemáticos de Professoras da Educação InfantilAn Exploratory Study on the Attitudes towards Mathematical Knowledge of Early Childhood Education TeachersEarly childhood EducationMathematics educationTeachers' behaviorTeachers' attitudesEducação infantilEducação matemáticaComportamento do professorAtitude do professorThis article aims to present the results of an investigation on the attitudes of early childhood education teachers towards working with mathematical knowledge. In this study, 115 kindergarten teachers participated, who responded to a scale of attitudes towards working with mathematical knowledge in kindergarten. In this group, 55 teachers responded to a questionnaire. The analysis of the data showed that the majority of the teachers who answered the scale of attitudes tend to have more negative attitudes; however, the qualitative analysis of the questionnaires revealed more positive attitudes. In addition, it pointed out that the positive experiences in relation to mathematics had greater influence on the formation of the teachers' attitudes, whereas the negative experiences served as examples of practices to be put aside in their teaching activities.Este artigo tem por objetivo apresentar os resultados de uma investigação sobre as atitudes de professoras da Educação Infantil frente aos conhecimentos matemáticos em suas práticas com as crianças. Participaram deste estudo 115 professoras de Educação Infantil que responderam a uma escala de atitudes em relação ao trabalho com conhecimentos matemáticos na Educação Infantil e, deste grupo, 55 professoras que responderam a um questionário. As análises dos dados mostraram que a maioria das professoras que respondeu à escala de atitudes tende a ser mais negativa; porém as análises qualitativas dos questionários revelaram atitudes mais positivas, bem como apontaram que as experiências positivas em relação à matemática tiveram maior influência na formação das atitudes das professoras e as experiências negativas serviram como exemplos de práticas a serem superadas em sua atividade docente.Secretaria Municipal de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de CiênciasUniversidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de CiênciasPrograma de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.Secretaria Municipal de EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Tortora, EvandroPirola, Nelson Antonio [UNESP]2021-07-14T10:48:22Z2021-07-14T10:48:22Z2020-11-20info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/1516-731320200069Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 26, p. -, 2020.1516-73131980-850Xhttp://hdl.handle.net/11449/21300110.1590/1516-731320200069S1516-73132020000100266S1516-73132020000100266.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporCiência & Educação (Bauru)info:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T14:40:20Zoai:repositorio.unesp.br:11449/213001Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T16:45:33.970473Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Um Estudo Exploratório sobre as Atitudes em Relação aos Conhecimentos Matemáticos de Professoras da Educação Infantil
An Exploratory Study on the Attitudes towards Mathematical Knowledge of Early Childhood Education Teachers
title Um Estudo Exploratório sobre as Atitudes em Relação aos Conhecimentos Matemáticos de Professoras da Educação Infantil
spellingShingle Um Estudo Exploratório sobre as Atitudes em Relação aos Conhecimentos Matemáticos de Professoras da Educação Infantil
Tortora, Evandro
Early childhood Education
Mathematics education
Teachers' behavior
Teachers' attitudes
Educação infantil
Educação matemática
Comportamento do professor
Atitude do professor
title_short Um Estudo Exploratório sobre as Atitudes em Relação aos Conhecimentos Matemáticos de Professoras da Educação Infantil
title_full Um Estudo Exploratório sobre as Atitudes em Relação aos Conhecimentos Matemáticos de Professoras da Educação Infantil
title_fullStr Um Estudo Exploratório sobre as Atitudes em Relação aos Conhecimentos Matemáticos de Professoras da Educação Infantil
title_full_unstemmed Um Estudo Exploratório sobre as Atitudes em Relação aos Conhecimentos Matemáticos de Professoras da Educação Infantil
title_sort Um Estudo Exploratório sobre as Atitudes em Relação aos Conhecimentos Matemáticos de Professoras da Educação Infantil
author Tortora, Evandro
author_facet Tortora, Evandro
Pirola, Nelson Antonio [UNESP]
author_role author
author2 Pirola, Nelson Antonio [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Secretaria Municipal de Educação
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Tortora, Evandro
Pirola, Nelson Antonio [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Early childhood Education
Mathematics education
Teachers' behavior
Teachers' attitudes
Educação infantil
Educação matemática
Comportamento do professor
Atitude do professor
topic Early childhood Education
Mathematics education
Teachers' behavior
Teachers' attitudes
Educação infantil
Educação matemática
Comportamento do professor
Atitude do professor
description This article aims to present the results of an investigation on the attitudes of early childhood education teachers towards working with mathematical knowledge. In this study, 115 kindergarten teachers participated, who responded to a scale of attitudes towards working with mathematical knowledge in kindergarten. In this group, 55 teachers responded to a questionnaire. The analysis of the data showed that the majority of the teachers who answered the scale of attitudes tend to have more negative attitudes; however, the qualitative analysis of the questionnaires revealed more positive attitudes. In addition, it pointed out that the positive experiences in relation to mathematics had greater influence on the formation of the teachers' attitudes, whereas the negative experiences served as examples of practices to be put aside in their teaching activities.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-20
2021-07-14T10:48:22Z
2021-07-14T10:48:22Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320200069
Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 26, p. -, 2020.
1516-7313
1980-850X
http://hdl.handle.net/11449/213001
10.1590/1516-731320200069
S1516-73132020000100266
S1516-73132020000100266.pdf
url http://dx.doi.org/10.1590/1516-731320200069
http://hdl.handle.net/11449/213001
identifier_str_mv Ciência & Educação (Bauru). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências, campus de Bauru., v. 26, p. -, 2020.
1516-7313
1980-850X
10.1590/1516-731320200069
S1516-73132020000100266
S1516-73132020000100266.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Ciência & Educação (Bauru)
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Faculdade de Ciências, campus de Bauru.
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128697277874176