Psicologia como campo de constituição do sujeito infantil e a teoria de Jean Piaget
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www.psicopedagogia.com.br/artigos/artigo.asp?entrID=1276 http://hdl.handle.net/11449/127020 |
Resumo: | This article aims to question the knowledge created with psychology, taking a quick passage through the discourses of this science since its birth and questioning what is the implication of this knowledge to the children constituition. Then, we will reassemble the context in which it was forged and what revolutions in the ways of conceiving life became possible after the psychology advent being estabilished as a field of autonomous knowledge. Furthermore, as a way to illustrate what we understand about the psychology constituition of childhood we will discuss some aspects of Jean Piaget's theory in an attempt to elucidate how this speach was (and is) widely applied and "naturalized" in such way, that nowadays it is common to speak of "stages of development" when referring to children. To realize that problem, we will support the studies of Michel Foucault about the production of knoledge and especially of knowledge “psy” and what is its importance for the children. |
id |
UNSP_9a17f14bef003805ec8c576b060900a3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/127020 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Psicologia como campo de constituição do sujeito infantil e a teoria de Jean PiagetPsychologyConstitution of childhoodScientific statementsPsicologiaConstituição da infânciaEnunciados científicosThis article aims to question the knowledge created with psychology, taking a quick passage through the discourses of this science since its birth and questioning what is the implication of this knowledge to the children constituition. Then, we will reassemble the context in which it was forged and what revolutions in the ways of conceiving life became possible after the psychology advent being estabilished as a field of autonomous knowledge. Furthermore, as a way to illustrate what we understand about the psychology constituition of childhood we will discuss some aspects of Jean Piaget's theory in an attempt to elucidate how this speach was (and is) widely applied and "naturalized" in such way, that nowadays it is common to speak of "stages of development" when referring to children. To realize that problem, we will support the studies of Michel Foucault about the production of knoledge and especially of knowledge “psy” and what is its importance for the children.O artigo visa problematizar o saber criado com a Psicologia, dar uma rápida passagem pelos discursos desta ciência desde seu nascimento e interrogar qual seria a implicação deste saber para a constituição dos sujeitos infantis. Para isso, iremos remontar qual o contexto em que ele foi forjado e quais revoluções nos modos de se conceber a vida tornaram-se possíveis após o advento da Psicologia como um campo de saber autônomo. Além disso, como forma de exemplificar o que entendemos por uma psicologia eu constitui a infância, iremos abordar alguns aspectos presentes na teoria de Jean Piaget numa tentativa de elucidar como esse dito foi (e está) amplamente difundido, aplicado e “naturalizado” de tal forma que nos dias de hoje é comum falar em “fases de desenvolvimento” quando nos referimos à crianças. Para que essa problematização seja possível, iremos nos apoiar nos estudos de Michel Foucault sobre a produção de saberes e, em especial, dos saberes “psi”, e qual a sua importância para a constituição dos sujeitos infantis.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia Evolutiva Social e Escolar, Faculdade de Ciências e Letras de AssisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Rodrigues, Rafael de Oliveira [UNESP]Cruz, Soráia Georgina Ferreira de Paiva [UNESP]2015-08-21T17:53:44Z2015-08-21T17:53:44Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttp://www.psicopedagogia.com.br/artigos/artigo.asp?entrID=1276Psicopedagogia On Line, 2010.1808-6225http://hdl.handle.net/11449/1270203714392474398033Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicopedagogia On Lineinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-14T19:10:51Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127020Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:40:33.693627Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Psicologia como campo de constituição do sujeito infantil e a teoria de Jean Piaget |
title |
Psicologia como campo de constituição do sujeito infantil e a teoria de Jean Piaget |
spellingShingle |
Psicologia como campo de constituição do sujeito infantil e a teoria de Jean Piaget Rodrigues, Rafael de Oliveira [UNESP] Psychology Constitution of childhood Scientific statements Psicologia Constituição da infância Enunciados científicos |
title_short |
Psicologia como campo de constituição do sujeito infantil e a teoria de Jean Piaget |
title_full |
Psicologia como campo de constituição do sujeito infantil e a teoria de Jean Piaget |
title_fullStr |
Psicologia como campo de constituição do sujeito infantil e a teoria de Jean Piaget |
title_full_unstemmed |
Psicologia como campo de constituição do sujeito infantil e a teoria de Jean Piaget |
title_sort |
Psicologia como campo de constituição do sujeito infantil e a teoria de Jean Piaget |
author |
Rodrigues, Rafael de Oliveira [UNESP] |
author_facet |
Rodrigues, Rafael de Oliveira [UNESP] Cruz, Soráia Georgina Ferreira de Paiva [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Cruz, Soráia Georgina Ferreira de Paiva [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Rafael de Oliveira [UNESP] Cruz, Soráia Georgina Ferreira de Paiva [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Psychology Constitution of childhood Scientific statements Psicologia Constituição da infância Enunciados científicos |
topic |
Psychology Constitution of childhood Scientific statements Psicologia Constituição da infância Enunciados científicos |
description |
This article aims to question the knowledge created with psychology, taking a quick passage through the discourses of this science since its birth and questioning what is the implication of this knowledge to the children constituition. Then, we will reassemble the context in which it was forged and what revolutions in the ways of conceiving life became possible after the psychology advent being estabilished as a field of autonomous knowledge. Furthermore, as a way to illustrate what we understand about the psychology constituition of childhood we will discuss some aspects of Jean Piaget's theory in an attempt to elucidate how this speach was (and is) widely applied and "naturalized" in such way, that nowadays it is common to speak of "stages of development" when referring to children. To realize that problem, we will support the studies of Michel Foucault about the production of knoledge and especially of knowledge “psy” and what is its importance for the children. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010 2015-08-21T17:53:44Z 2015-08-21T17:53:44Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.psicopedagogia.com.br/artigos/artigo.asp?entrID=1276 Psicopedagogia On Line, 2010. 1808-6225 http://hdl.handle.net/11449/127020 3714392474398033 |
url |
http://www.psicopedagogia.com.br/artigos/artigo.asp?entrID=1276 http://hdl.handle.net/11449/127020 |
identifier_str_mv |
Psicopedagogia On Line, 2010. 1808-6225 3714392474398033 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Psicopedagogia On Line |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808129233455677440 |