Psicologia como campo de constituição do sujeito infantil e a teoria de Jean Piaget

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Rafael de Oliveira [UNESP]
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Cruz, Soráia Georgina Ferreira de Paiva [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.psicopedagogia.com.br/artigos/artigo.asp?entrID=1276
http://hdl.handle.net/11449/127020
Resumo: This article aims to question the knowledge created with psychology, taking a quick passage through the discourses of this science since its birth and questioning what is the implication of this knowledge to the children constituition. Then, we will reassemble the context in which it was forged and what revolutions in the ways of conceiving life became possible after the psychology advent being estabilished as a field of autonomous knowledge. Furthermore, as a way to illustrate what we understand about the psychology constituition of childhood we will discuss some aspects of Jean Piaget's theory in an attempt to elucidate how this speach was (and is) widely applied and "naturalized" in such way, that nowadays it is common to speak of "stages of development" when referring to children. To realize that problem, we will support the studies of Michel Foucault about the production of knoledge and especially of knowledge “psy” and what is its importance for the children.
id UNSP_9a17f14bef003805ec8c576b060900a3
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/127020
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Psicologia como campo de constituição do sujeito infantil e a teoria de Jean PiagetPsychologyConstitution of childhoodScientific statementsPsicologiaConstituição da infânciaEnunciados científicosThis article aims to question the knowledge created with psychology, taking a quick passage through the discourses of this science since its birth and questioning what is the implication of this knowledge to the children constituition. Then, we will reassemble the context in which it was forged and what revolutions in the ways of conceiving life became possible after the psychology advent being estabilished as a field of autonomous knowledge. Furthermore, as a way to illustrate what we understand about the psychology constituition of childhood we will discuss some aspects of Jean Piaget's theory in an attempt to elucidate how this speach was (and is) widely applied and "naturalized" in such way, that nowadays it is common to speak of "stages of development" when referring to children. To realize that problem, we will support the studies of Michel Foucault about the production of knoledge and especially of knowledge “psy” and what is its importance for the children.O artigo visa problematizar o saber criado com a Psicologia, dar uma rápida passagem pelos discursos desta ciência desde seu nascimento e interrogar qual seria a implicação deste saber para a constituição dos sujeitos infantis. Para isso, iremos remontar qual o contexto em que ele foi forjado e quais revoluções nos modos de se conceber a vida tornaram-se possíveis após o advento da Psicologia como um campo de saber autônomo. Além disso, como forma de exemplificar o que entendemos por uma psicologia eu constitui a infância, iremos abordar alguns aspectos presentes na teoria de Jean Piaget numa tentativa de elucidar como esse dito foi (e está) amplamente difundido, aplicado e “naturalizado” de tal forma que nos dias de hoje é comum falar em “fases de desenvolvimento” quando nos referimos à crianças. Para que essa problematização seja possível, iremos nos apoiar nos estudos de Michel Foucault sobre a produção de saberes e, em especial, dos saberes “psi”, e qual a sua importância para a constituição dos sujeitos infantis.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Psicologia Evolutiva Social e Escolar, Faculdade de Ciências e Letras de AssisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Rodrigues, Rafael de Oliveira [UNESP]Cruz, Soráia Georgina Ferreira de Paiva [UNESP]2015-08-21T17:53:44Z2015-08-21T17:53:44Z2010info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlehttp://www.psicopedagogia.com.br/artigos/artigo.asp?entrID=1276Psicopedagogia On Line, 2010.1808-6225http://hdl.handle.net/11449/1270203714392474398033Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicopedagogia On Lineinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-14T19:10:51Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127020Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:40:33.693627Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Psicologia como campo de constituição do sujeito infantil e a teoria de Jean Piaget
title Psicologia como campo de constituição do sujeito infantil e a teoria de Jean Piaget
spellingShingle Psicologia como campo de constituição do sujeito infantil e a teoria de Jean Piaget
Rodrigues, Rafael de Oliveira [UNESP]
Psychology
Constitution of childhood
Scientific statements
Psicologia
Constituição da infância
Enunciados científicos
title_short Psicologia como campo de constituição do sujeito infantil e a teoria de Jean Piaget
title_full Psicologia como campo de constituição do sujeito infantil e a teoria de Jean Piaget
title_fullStr Psicologia como campo de constituição do sujeito infantil e a teoria de Jean Piaget
title_full_unstemmed Psicologia como campo de constituição do sujeito infantil e a teoria de Jean Piaget
title_sort Psicologia como campo de constituição do sujeito infantil e a teoria de Jean Piaget
author Rodrigues, Rafael de Oliveira [UNESP]
author_facet Rodrigues, Rafael de Oliveira [UNESP]
Cruz, Soráia Georgina Ferreira de Paiva [UNESP]
author_role author
author2 Cruz, Soráia Georgina Ferreira de Paiva [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Rafael de Oliveira [UNESP]
Cruz, Soráia Georgina Ferreira de Paiva [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Psychology
Constitution of childhood
Scientific statements
Psicologia
Constituição da infância
Enunciados científicos
topic Psychology
Constitution of childhood
Scientific statements
Psicologia
Constituição da infância
Enunciados científicos
description This article aims to question the knowledge created with psychology, taking a quick passage through the discourses of this science since its birth and questioning what is the implication of this knowledge to the children constituition. Then, we will reassemble the context in which it was forged and what revolutions in the ways of conceiving life became possible after the psychology advent being estabilished as a field of autonomous knowledge. Furthermore, as a way to illustrate what we understand about the psychology constituition of childhood we will discuss some aspects of Jean Piaget's theory in an attempt to elucidate how this speach was (and is) widely applied and "naturalized" in such way, that nowadays it is common to speak of "stages of development" when referring to children. To realize that problem, we will support the studies of Michel Foucault about the production of knoledge and especially of knowledge “psy” and what is its importance for the children.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010
2015-08-21T17:53:44Z
2015-08-21T17:53:44Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.psicopedagogia.com.br/artigos/artigo.asp?entrID=1276
Psicopedagogia On Line, 2010.
1808-6225
http://hdl.handle.net/11449/127020
3714392474398033
url http://www.psicopedagogia.com.br/artigos/artigo.asp?entrID=1276
http://hdl.handle.net/11449/127020
identifier_str_mv Psicopedagogia On Line, 2010.
1808-6225
3714392474398033
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Psicopedagogia On Line
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129233455677440