Competência de juízo moral dos estudantes de medicina: um estudo piloto

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Feitosa, Helvécio Neves
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Rego, Sergio, Bataglia, Patricia [UNESP], Rego, Guilhermina, Nunes, Rui
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022013000100002
http://hdl.handle.net/11449/117857
Resumo: The authors conducted a cross-sectional short-term study using Lind's Moral Judgment Test (MJT) to compare the moral judgment competence (C-score) among students in the first and eighth semesters from a medical school in the Northeast region of Brazil. This study also evaluated the influence of such factors as age and gender on moral competence. A difference equal to or greater than 5.0 points (absolute effect-size) on the C-score was considered significant. A regression of moral judgment competence among the students in their eighth semester in relation to the students in the first semester (C-score: 20.5 and 26.2 points, respectively) was observed. In the analysis of the students' performances in terms of MJT dilemmas, the phenomenon of moral segmentation was observed in both semesters, and the students performed better on the worker's dilemma than on the doctor's dilemma. Among students in the same semester of study, older students had lower C-scores. When comparing performance by gender, there was no significant difference between men's and women's C-scores. The finding of regression or stagnation in moral competence among the medical students demands deep reflection by those who work with the political-pedagogical projects of medical schools and by the entire faculty, in order to seek strategies to reverse this condition.
id UNSP_9a8ec45f2f87e6a24859f7dbd206d5f1
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/117857
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Competência de juízo moral dos estudantes de medicina: um estudo pilotoMoral judgment competence of medical students: a pilot studyEducação MédicaEducação de Graduação em MedicinaEstudantes de MedicinaDesenvolvimento MoralEducation, MedicalEducation, Medical, UndergraduateStudents, MedicalMoral DevelopmentThe authors conducted a cross-sectional short-term study using Lind's Moral Judgment Test (MJT) to compare the moral judgment competence (C-score) among students in the first and eighth semesters from a medical school in the Northeast region of Brazil. This study also evaluated the influence of such factors as age and gender on moral competence. A difference equal to or greater than 5.0 points (absolute effect-size) on the C-score was considered significant. A regression of moral judgment competence among the students in their eighth semester in relation to the students in the first semester (C-score: 20.5 and 26.2 points, respectively) was observed. In the analysis of the students' performances in terms of MJT dilemmas, the phenomenon of moral segmentation was observed in both semesters, and the students performed better on the worker's dilemma than on the doctor's dilemma. Among students in the same semester of study, older students had lower C-scores. When comparing performance by gender, there was no significant difference between men's and women's C-scores. The finding of regression or stagnation in moral competence among the medical students demands deep reflection by those who work with the political-pedagogical projects of medical schools and by the entire faculty, in order to seek strategies to reverse this condition.Os autores realizaram estudo de corte transversal para avaliar a competência de juízo moral, com a aplicação do Moral Judgment Test (MJT) proposto por Lind, entre estudantes do primeiro e do oitavo semestre de uma escola médica na Região Nordeste do Brasil. Compararam-se as turmas do primeiro e do oitavo semestre com relação ao escore C e avaliou-se a influência de fatores como idade e sexo sobre a competência moral. Uma diferença igual ou superior a 5,0 pontos (absolute effect-size) entre os valores do escore C foi considerada significante. Observou-se regressão da competência de juízo moral entre os alunos do oitavo semestre com relação aos do primeiro semestre (escore C 20,5 x 26,2 pontos, respectivamente). Na análise do desempenho dos alunos por dilemas do MJT, observou-se o fenômeno da segmentação moral em ambas as turmas, com melhor desempenho dos alunos no dilema do operário com relação ao dilema do médico. Entre alunos do mesmo semestre, aqueles com idade mais avançada apresentaram níveis mais baixos de escore C quando comparados aos alunos mais jovens. Não houve diferença significante entre homens e mulheres com relação à competência de juízo moral. A constatação de que ocorre estagnação ou regressão da competência de juízo moral no transcurso da graduação médica deve ser motivo de preocupação para os professores e para os responsáveis pelo planejamento curricular, no sentido de buscar estratégias para reverter o quadro.Universidade de FortalezaUniversidade Federal do CearáUniversidade do PortoFundação Oswaldo CruzUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita FilhoAssociação Brasileira de Educação MédicaUniversidade de FortalezaUniversidade Federal do CearáUniversidade do PortoFundação Oswaldo CruzUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Feitosa, Helvécio NevesRego, SergioBataglia, Patricia [UNESP]Rego, GuilherminaNunes, Rui2015-03-19T16:20:24Z2015-03-19T16:20:24Z2013-03-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article5-14application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022013000100002Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 37, n. 1, p. 5-14, 2013.0100-5502http://hdl.handle.net/11449/11785710.1590/S0100-55022013000100002S0100-55022013000100002S0100-55022013000100002.pdf48239367388522640000-0002-2575-3020SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-09T18:36:36Zoai:repositorio.unesp.br:11449/117857Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestrepositoriounesp@unesp.bropendoar:29462024-08-09T18:36:36Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Competência de juízo moral dos estudantes de medicina: um estudo piloto
Moral judgment competence of medical students: a pilot study
title Competência de juízo moral dos estudantes de medicina: um estudo piloto
spellingShingle Competência de juízo moral dos estudantes de medicina: um estudo piloto
Feitosa, Helvécio Neves
Educação Médica
Educação de Graduação em Medicina
Estudantes de Medicina
Desenvolvimento Moral
Education, Medical
Education, Medical, Undergraduate
Students, Medical
Moral Development
title_short Competência de juízo moral dos estudantes de medicina: um estudo piloto
title_full Competência de juízo moral dos estudantes de medicina: um estudo piloto
title_fullStr Competência de juízo moral dos estudantes de medicina: um estudo piloto
title_full_unstemmed Competência de juízo moral dos estudantes de medicina: um estudo piloto
title_sort Competência de juízo moral dos estudantes de medicina: um estudo piloto
author Feitosa, Helvécio Neves
author_facet Feitosa, Helvécio Neves
Rego, Sergio
Bataglia, Patricia [UNESP]
Rego, Guilhermina
Nunes, Rui
author_role author
author2 Rego, Sergio
Bataglia, Patricia [UNESP]
Rego, Guilhermina
Nunes, Rui
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade de Fortaleza
Universidade Federal do Ceará
Universidade do Porto
Fundação Oswaldo Cruz
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Feitosa, Helvécio Neves
Rego, Sergio
Bataglia, Patricia [UNESP]
Rego, Guilhermina
Nunes, Rui
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Médica
Educação de Graduação em Medicina
Estudantes de Medicina
Desenvolvimento Moral
Education, Medical
Education, Medical, Undergraduate
Students, Medical
Moral Development
topic Educação Médica
Educação de Graduação em Medicina
Estudantes de Medicina
Desenvolvimento Moral
Education, Medical
Education, Medical, Undergraduate
Students, Medical
Moral Development
description The authors conducted a cross-sectional short-term study using Lind's Moral Judgment Test (MJT) to compare the moral judgment competence (C-score) among students in the first and eighth semesters from a medical school in the Northeast region of Brazil. This study also evaluated the influence of such factors as age and gender on moral competence. A difference equal to or greater than 5.0 points (absolute effect-size) on the C-score was considered significant. A regression of moral judgment competence among the students in their eighth semester in relation to the students in the first semester (C-score: 20.5 and 26.2 points, respectively) was observed. In the analysis of the students' performances in terms of MJT dilemmas, the phenomenon of moral segmentation was observed in both semesters, and the students performed better on the worker's dilemma than on the doctor's dilemma. Among students in the same semester of study, older students had lower C-scores. When comparing performance by gender, there was no significant difference between men's and women's C-scores. The finding of regression or stagnation in moral competence among the medical students demands deep reflection by those who work with the political-pedagogical projects of medical schools and by the entire faculty, in order to seek strategies to reverse this condition.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-03-01
2015-03-19T16:20:24Z
2015-03-19T16:20:24Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022013000100002
Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 37, n. 1, p. 5-14, 2013.
0100-5502
http://hdl.handle.net/11449/117857
10.1590/S0100-55022013000100002
S0100-55022013000100002
S0100-55022013000100002.pdf
4823936738852264
0000-0002-2575-3020
url http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022013000100002
http://hdl.handle.net/11449/117857
identifier_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 37, n. 1, p. 5-14, 2013.
0100-5502
10.1590/S0100-55022013000100002
S0100-55022013000100002
S0100-55022013000100002.pdf
4823936738852264
0000-0002-2575-3020
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação Médica
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 5-14
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Educação Médica
publisher.none.fl_str_mv Associação Brasileira de Educação Médica
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv repositoriounesp@unesp.br
_version_ 1826303451936587776