Atitudes frente a fontes de tensão do curso médico: um estudo exploratório com alunos do segundo e do sexto ano
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNIFESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000200010 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5111 |
Resumo: | Two random samples of medical students (50 each from the second and sixth years) were interviewed with the Scale of Attitudes Towards Sources of Tension During Medical School, which assesses four factors: psychological aspects and adaptation to medical school; career choice and characteristics of medical school; manifestations of dysfunctional behavior; personal health; and lifestyle. The students also answered open questions on their experience during undergraduate training. According to the scale, 24.1% of the interviewees were potentially subject to developing adaptive crises. The material obtained from analysis of the open questions allowed constructing two discourses, corresponding to second and sixth-year students, respectively. Based on an analysis of the quantitative and qualitative data, we discuss themes related to the second year (teaching/learning process, faculty's teaching practice, and grading) and sixth year (organization of hands-on experience with patients, admissions process for residency programs, and ethical aspects of medical practice). We comment on preventive measures and interventions on the basis of the themes developed in the discussion. |
id |
UFSP_220fc001b7fd534b5e2638b0fa6456f3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unifesp.br/:11600/5111 |
network_acronym_str |
UFSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository_id_str |
3465 |
spelling |
Atitudes frente a fontes de tensão do curso médico: um estudo exploratório com alunos do segundo e do sexto anoAttitudes towards sources of tension during undergraduate medical education: an exploratory study of second and sixth-year studentsEducation medical undergraduateMedical educationMedical psychologyMedicine studentsEducação de graduação em medicinaEducação médicaPsicologia médicaEstudantes de medicinaTwo random samples of medical students (50 each from the second and sixth years) were interviewed with the Scale of Attitudes Towards Sources of Tension During Medical School, which assesses four factors: psychological aspects and adaptation to medical school; career choice and characteristics of medical school; manifestations of dysfunctional behavior; personal health; and lifestyle. The students also answered open questions on their experience during undergraduate training. According to the scale, 24.1% of the interviewees were potentially subject to developing adaptive crises. The material obtained from analysis of the open questions allowed constructing two discourses, corresponding to second and sixth-year students, respectively. Based on an analysis of the quantitative and qualitative data, we discuss themes related to the second year (teaching/learning process, faculty's teaching practice, and grading) and sixth year (organization of hands-on experience with patients, admissions process for residency programs, and ethical aspects of medical practice). We comment on preventive measures and interventions on the basis of the themes developed in the discussion.A duas amostras randomizadas de 50 alunos do segundo e 50 do sexto ano médico foi aplicada a Escala de atitudes frente a algumas fontes de tensão do curso médico, que avalia quatro fatores: aspectos psicológicos e adaptação ao curso médico; escolha profissional e características do curso médico; manifestações de comportamento disfuncional; saúde pessoal e estilo de vida. Os alunos também responderam a questões abertas, que versavam sobre as experiências vivenciadas durante o curso de Medicina. Os dados oriundos da aplicação da escala revelaram que 24,1% dos estudantes pesquisados foram considerados potencialmente sujeitos a desenvolver crises adaptativas. O material obtido na análise das questões abertas permitiu a construção de dois discursos: o do aluno de segundo ano e o do aluno de sexto ano. A partir da análise dos dados quantitativos e dos qualitativos, são discutidos temas relacionados ao segundo ano (processo de ensino-aprendizagem, prática pedagógica dos docentes, avaliação da aprendizagem) e ao sexto ano (organização do trabalho assistencial, seleção para a residência médica, aspectos éticos das práticas assistenciais). Considerações sobre medidas preventivas e interventivas são apresentadas com base nos temas desenvolvidos na discussão.Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Secretaria de Estado da Saúde de São Paulo Instituto de SaúdeUNIFESPSciELOAssociação Brasileira de Educação MédicaUniversidade Federal de São Paulo (UNIFESP)Secretaria de Estado da Saúde de São Paulo Instituto de SaúdeSilva, Fernanda Braga [UNIFESP]Mascia, Adriana Rainha [UNIFESP]Lucchese, Ana Cecília [UNIFESP]De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP]Nogueira-Martins, Maria Cezira Fantini [UNIFESP]Nogueira-Martins, Luiz Antonio [UNIFESP]2015-06-14T13:40:59Z2015-06-14T13:40:59Z2009-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion230-239application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000200010Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, n. 2, p. 230-239, 2009.10.1590/S0100-55022009000200010S0100-55022009000200010.pdf0100-5502S0100-55022009000200010http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5111porRevista Brasileira de Educação Médicainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UNIFESPinstname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)instacron:UNIFESP2024-08-04T22:36:36Zoai:repositorio.unifesp.br/:11600/5111Repositório InstitucionalPUBhttp://www.repositorio.unifesp.br/oai/requestbiblioteca.csp@unifesp.bropendoar:34652024-08-04T22:36:36Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Atitudes frente a fontes de tensão do curso médico: um estudo exploratório com alunos do segundo e do sexto ano Attitudes towards sources of tension during undergraduate medical education: an exploratory study of second and sixth-year students |
title |
Atitudes frente a fontes de tensão do curso médico: um estudo exploratório com alunos do segundo e do sexto ano |
spellingShingle |
Atitudes frente a fontes de tensão do curso médico: um estudo exploratório com alunos do segundo e do sexto ano Silva, Fernanda Braga [UNIFESP] Education medical undergraduate Medical education Medical psychology Medicine students Educação de graduação em medicina Educação médica Psicologia médica Estudantes de medicina |
title_short |
Atitudes frente a fontes de tensão do curso médico: um estudo exploratório com alunos do segundo e do sexto ano |
title_full |
Atitudes frente a fontes de tensão do curso médico: um estudo exploratório com alunos do segundo e do sexto ano |
title_fullStr |
Atitudes frente a fontes de tensão do curso médico: um estudo exploratório com alunos do segundo e do sexto ano |
title_full_unstemmed |
Atitudes frente a fontes de tensão do curso médico: um estudo exploratório com alunos do segundo e do sexto ano |
title_sort |
Atitudes frente a fontes de tensão do curso médico: um estudo exploratório com alunos do segundo e do sexto ano |
author |
Silva, Fernanda Braga [UNIFESP] |
author_facet |
Silva, Fernanda Braga [UNIFESP] Mascia, Adriana Rainha [UNIFESP] Lucchese, Ana Cecília [UNIFESP] De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP] Nogueira-Martins, Maria Cezira Fantini [UNIFESP] Nogueira-Martins, Luiz Antonio [UNIFESP] |
author_role |
author |
author2 |
Mascia, Adriana Rainha [UNIFESP] Lucchese, Ana Cecília [UNIFESP] De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP] Nogueira-Martins, Maria Cezira Fantini [UNIFESP] Nogueira-Martins, Luiz Antonio [UNIFESP] |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) Secretaria de Estado da Saúde de São Paulo Instituto de Saúde |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Fernanda Braga [UNIFESP] Mascia, Adriana Rainha [UNIFESP] Lucchese, Ana Cecília [UNIFESP] De Marco, Mario Alfredo [UNIFESP] Nogueira-Martins, Maria Cezira Fantini [UNIFESP] Nogueira-Martins, Luiz Antonio [UNIFESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Education medical undergraduate Medical education Medical psychology Medicine students Educação de graduação em medicina Educação médica Psicologia médica Estudantes de medicina |
topic |
Education medical undergraduate Medical education Medical psychology Medicine students Educação de graduação em medicina Educação médica Psicologia médica Estudantes de medicina |
description |
Two random samples of medical students (50 each from the second and sixth years) were interviewed with the Scale of Attitudes Towards Sources of Tension During Medical School, which assesses four factors: psychological aspects and adaptation to medical school; career choice and characteristics of medical school; manifestations of dysfunctional behavior; personal health; and lifestyle. The students also answered open questions on their experience during undergraduate training. According to the scale, 24.1% of the interviewees were potentially subject to developing adaptive crises. The material obtained from analysis of the open questions allowed constructing two discourses, corresponding to second and sixth-year students, respectively. Based on an analysis of the quantitative and qualitative data, we discuss themes related to the second year (teaching/learning process, faculty's teaching practice, and grading) and sixth year (organization of hands-on experience with patients, admissions process for residency programs, and ethical aspects of medical practice). We comment on preventive measures and interventions on the basis of the themes developed in the discussion. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-06-01 2015-06-14T13:40:59Z 2015-06-14T13:40:59Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000200010 Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, n. 2, p. 230-239, 2009. 10.1590/S0100-55022009000200010 S0100-55022009000200010.pdf 0100-5502 S0100-55022009000200010 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5111 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0100-55022009000200010 http://repositorio.unifesp.br/handle/11600/5111 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica. Associação Brasileira de Educação Médica, v. 33, n. 2, p. 230-239, 2009. 10.1590/S0100-55022009000200010 S0100-55022009000200010.pdf 0100-5502 S0100-55022009000200010 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação Médica |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
230-239 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Educação Médica |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Brasileira de Educação Médica |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UNIFESP instname:Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) instacron:UNIFESP |
instname_str |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
instacron_str |
UNIFESP |
institution |
UNIFESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNIFESP |
collection |
Repositório Institucional da UNIFESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNIFESP - Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca.csp@unifesp.br |
_version_ |
1814268410242007040 |