A dimensão moral do cuidar na educação infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Agulhare, Andressa Helena [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/126655
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2015-07-21/000838030.pdf
Resumo: Present research investigated how morality has been developed from kinder garten through care relationships established between the nursery assistants, caregivers calls, and children aged 0-2 years old in order to identify if there the action of caring expressions of generosity, considered one of the virtues that are the genesis of human morality, as well as to analyze the conceptions of these nursery assistants about care as a possibility for the moral development of children. The research was based on theoretical studies of Jean Piaget (1932), a pioneer in psychological research on the development of moral judgment in children, and others who own research in the field of moral psychology related to the educational context as well as the care relationship with morality in order to support the research. The results show that the understanding of care in early child hood education is still superficial and based on concepts related to welfare, including caring in a limited way, just as an action aimed at the physical integrity of children. Unable to note concerns and moral development of children, taking care as a support. We hope this research instigate reflections on the importance of care in day care and their contributions to the moral awakening the children they serve
id UNSP_9daf829301d5b5bc6337fb5d1efdebb2
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/126655
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A dimensão moral do cuidar na educação infantilAvaliação educacionalAutonomiaÉticaEnsino fundamentalDesenvolvimento moralEducação de criançasLudoterapiaDesenvolvimento cognitivoEducation EvaluationPresent research investigated how morality has been developed from kinder garten through care relationships established between the nursery assistants, caregivers calls, and children aged 0-2 years old in order to identify if there the action of caring expressions of generosity, considered one of the virtues that are the genesis of human morality, as well as to analyze the conceptions of these nursery assistants about care as a possibility for the moral development of children. The research was based on theoretical studies of Jean Piaget (1932), a pioneer in psychological research on the development of moral judgment in children, and others who own research in the field of moral psychology related to the educational context as well as the care relationship with morality in order to support the research. The results show that the understanding of care in early child hood education is still superficial and based on concepts related to welfare, including caring in a limited way, just as an action aimed at the physical integrity of children. Unable to note concerns and moral development of children, taking care as a support. We hope this research instigate reflections on the importance of care in day care and their contributions to the moral awakening the children they serveA presente pesquisa investigou como a moralidade vem sendo desenvolvida desde a Educação Infantil por meio das relações de cuidado que se estabelecem entre as auxiliares de creche, as chamadas cuidadoras, e as crianças da faixa etária de 0 a 2 anos de idade, buscando identificar se há a ação de cuidar expressões de generosidade, considerada uma das virtudes que constituem a gênese da moralidade humana, assim como analisar as concepções dessas auxiliares de creche sobre o cuidar como uma possibilidade para o desenvolvimento moral das crianças. A pesquisa teve como base teórica os estudos de Jean Piaget (1932), pioneiro nas investigações psicológicas sobre o desenvolvimento do juízo moral na criança, e outros autores que possuem pesquisas na área da psicologia moral relacionadas ao contexto educacional, assim como a relação do cuidado com a moralidade de modo a fundamentar a investigação. Os resultados revelam que o entendimento sobre o cuidar na educação infantil ainda é superficial e fundamentado em concepções ligadas ao assistencialismo, compreendendo o cuidado de forma limitada, apenas como uma ação voltada à integridade física das crianças. Não foi possível notar preocupações com o desenvolvimento moral das crianças tendo os cuidados como aporte. Esperamos que essa investigação instigue reflexões sobre a importância do cuidar na creche e suas contribuições ao despertar moral das crianças atendidasUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Lepre, Rita Melissa [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Agulhare, Andressa Helena [UNESP]2015-08-20T18:50:04Z2015-08-20T18:50:04Z2015-03-02info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfAGULHARE, Andressa Helena. A dimensão moral do cuidar na educação infantil. 2015. . Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2015.http://hdl.handle.net/11449/126655000838030http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2015-07-21/000838030.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-23T14:27:04Zoai:repositorio.unesp.br:11449/126655Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:36:38.838966Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A dimensão moral do cuidar na educação infantil
title A dimensão moral do cuidar na educação infantil
spellingShingle A dimensão moral do cuidar na educação infantil
Agulhare, Andressa Helena [UNESP]
Avaliação educacional
Autonomia
Ética
Ensino fundamental
Desenvolvimento moral
Educação de crianças
Ludoterapia
Desenvolvimento cognitivo
Education Evaluation
title_short A dimensão moral do cuidar na educação infantil
title_full A dimensão moral do cuidar na educação infantil
title_fullStr A dimensão moral do cuidar na educação infantil
title_full_unstemmed A dimensão moral do cuidar na educação infantil
title_sort A dimensão moral do cuidar na educação infantil
author Agulhare, Andressa Helena [UNESP]
author_facet Agulhare, Andressa Helena [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Lepre, Rita Melissa [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Agulhare, Andressa Helena [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação educacional
Autonomia
Ética
Ensino fundamental
Desenvolvimento moral
Educação de crianças
Ludoterapia
Desenvolvimento cognitivo
Education Evaluation
topic Avaliação educacional
Autonomia
Ética
Ensino fundamental
Desenvolvimento moral
Educação de crianças
Ludoterapia
Desenvolvimento cognitivo
Education Evaluation
description Present research investigated how morality has been developed from kinder garten through care relationships established between the nursery assistants, caregivers calls, and children aged 0-2 years old in order to identify if there the action of caring expressions of generosity, considered one of the virtues that are the genesis of human morality, as well as to analyze the conceptions of these nursery assistants about care as a possibility for the moral development of children. The research was based on theoretical studies of Jean Piaget (1932), a pioneer in psychological research on the development of moral judgment in children, and others who own research in the field of moral psychology related to the educational context as well as the care relationship with morality in order to support the research. The results show that the understanding of care in early child hood education is still superficial and based on concepts related to welfare, including caring in a limited way, just as an action aimed at the physical integrity of children. Unable to note concerns and moral development of children, taking care as a support. We hope this research instigate reflections on the importance of care in day care and their contributions to the moral awakening the children they serve
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-08-20T18:50:04Z
2015-08-20T18:50:04Z
2015-03-02
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv AGULHARE, Andressa Helena. A dimensão moral do cuidar na educação infantil. 2015. . Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2015.
http://hdl.handle.net/11449/126655
000838030
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2015-07-21/000838030.pdf
identifier_str_mv AGULHARE, Andressa Helena. A dimensão moral do cuidar na educação infantil. 2015. . Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2015.
000838030
url http://hdl.handle.net/11449/126655
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2015-07-21/000838030.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129226059022336