Atendimento Educacional Especializado: planejamento e uso do recurso pedagógico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Seabra Junior, Manoel Osmar
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Lacerda, Lonise Caroline Zengo De
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/s1413-24782018230016
http://hdl.handle.net/11449/157697
Resumo: ABSTRACT The objective of this investigation was to analyze the constraints to which teachers of Specialized Educational Assistance are subject to when carrying out the development and use of pedagogical resources for students of multifunctional resource rooms. We used a semi-structured interview script followed by a content analysis. A flowchart illustrating the development of assistive technology resources served as a basis for the interviews and theoretical framework. The results showed that teachers followed the steps proposed by the flowchart, but they were not limited by it. The teachers expressed various concerns in their teaching practice, such as collaborative work, the “invisibility” of the assistive technology resources, continuous understanding of the universe of their students, and especially, monitoring of the use of resources in the school environment. Their actions show a convergence of theoretical knowledge, “praxis” and contextualization of reality.
id UNSP_9ed8a8f0fef9246261140d9a200dd631
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/157697
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Atendimento Educacional Especializado: planejamento e uso do recurso pedagógicoSPECIALIZED EDUCATIONAL ASSISTANCE: PLANNING AND USE OF PEDAGOGICAL RESOURCESATENDIMIENTO ESPECIALIZADO EN EDUCACIÓN: PLANIFICACIÓN Y USO DEL RECURSO PEDAGÓGICOassistive technologypedagogical resourcesmultifunctional resource roomtecnologia assistivarecurso pedagógicosala de recurso multifuncionalABSTRACT The objective of this investigation was to analyze the constraints to which teachers of Specialized Educational Assistance are subject to when carrying out the development and use of pedagogical resources for students of multifunctional resource rooms. We used a semi-structured interview script followed by a content analysis. A flowchart illustrating the development of assistive technology resources served as a basis for the interviews and theoretical framework. The results showed that teachers followed the steps proposed by the flowchart, but they were not limited by it. The teachers expressed various concerns in their teaching practice, such as collaborative work, the “invisibility” of the assistive technology resources, continuous understanding of the universe of their students, and especially, monitoring of the use of resources in the school environment. Their actions show a convergence of theoretical knowledge, “praxis” and contextualization of reality.RESUMEN Analizar las contingencias a las que el profesor de Servicio Educativo Especialista está sometido al llevar a cabo el desarrollo y la aplicación de los recursos de enseñanza para estudiantes de la sala de recursos multifuncionales fue el objetivo de esta investigación. Se utilizó un guión de entrevista semiestructurada, seguido por análisis de contenido. Como base para la entrevista y alcance teórico, se utilizó un diagrama de flujo con las etapas para el desarrollo de los recursos de tecnología asistiva. Los resultados mostraron que los profesores llevan a cabo los pasos propuestos por el diagrama, pero no se exhalan en ellas, manifestando en la práctica de enseñanza preocupaciones en diferentes áreas, como el trabajo colaborativo, la invisibilidad del recurso de tecnología asistiva, el entendimiento constante del universo de alumno y, principalmente, el seguimiento del uso de los recursos en el ámbito escolar. Se presenta en la coyuntura de acciones de convergencia de conocimientos teóricos, de la praxis y de la contextualización con la realidad.RESUMO Analisar as contingências a que o professor do Atendimento Educacional Especializado está submetido ao realizar o desenvolvimento e aplicação dos recursos pedagógicos necessários aos estudantes da sala de recurso multifuncional foi o objetivo desta investigação. Utilizou-se roteiro de entrevista semiestruturada seguido por análise de conteúdo. Como base para a entrevista e escopo teórico, recorreu-se a um fluxograma com etapas para o desenvolvimento de recursos de tecnologia assistiva. Os resultados demonstraram que os professores realizam as etapas propostas pelo fluxograma, porém não se exaurem nelas, manifestando na prática docente preocupações em diferentes áreas, como o trabalho colaborativo, a invisibilidade do recurso de tecnologia assistiva, constante compreensão do universo do aluno e, principalmente, o acompanhamento do uso de recursos no ambiente escolar. Apresenta-se na conjuntura de ações convergência de conhecimentos teóricos, da práxis e da contextualização com a realidade.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Seabra Junior, Manoel OsmarLacerda, Lonise Caroline Zengo De2018-11-12T17:26:33Z2018-11-12T17:26:33Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/s1413-24782018230016Revista Brasileira de Educação. ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, v. 23, p. -, 2018.1413-2478http://hdl.handle.net/11449/15769710.1590/s1413-24782018230016S1413-24782018000100212S1413-24782018000100212.pdf8039118755158155SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educação0,244info:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-23T06:16:46Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157697Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:33:01.271137Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Atendimento Educacional Especializado: planejamento e uso do recurso pedagógico
SPECIALIZED EDUCATIONAL ASSISTANCE: PLANNING AND USE OF PEDAGOGICAL RESOURCES
ATENDIMIENTO ESPECIALIZADO EN EDUCACIÓN: PLANIFICACIÓN Y USO DEL RECURSO PEDAGÓGICO
title Atendimento Educacional Especializado: planejamento e uso do recurso pedagógico
spellingShingle Atendimento Educacional Especializado: planejamento e uso do recurso pedagógico
Seabra Junior, Manoel Osmar
assistive technology
pedagogical resources
multifunctional resource room
tecnologia assistiva
recurso pedagógico
sala de recurso multifuncional
title_short Atendimento Educacional Especializado: planejamento e uso do recurso pedagógico
title_full Atendimento Educacional Especializado: planejamento e uso do recurso pedagógico
title_fullStr Atendimento Educacional Especializado: planejamento e uso do recurso pedagógico
title_full_unstemmed Atendimento Educacional Especializado: planejamento e uso do recurso pedagógico
title_sort Atendimento Educacional Especializado: planejamento e uso do recurso pedagógico
author Seabra Junior, Manoel Osmar
author_facet Seabra Junior, Manoel Osmar
Lacerda, Lonise Caroline Zengo De
author_role author
author2 Lacerda, Lonise Caroline Zengo De
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Seabra Junior, Manoel Osmar
Lacerda, Lonise Caroline Zengo De
dc.subject.por.fl_str_mv assistive technology
pedagogical resources
multifunctional resource room
tecnologia assistiva
recurso pedagógico
sala de recurso multifuncional
topic assistive technology
pedagogical resources
multifunctional resource room
tecnologia assistiva
recurso pedagógico
sala de recurso multifuncional
description ABSTRACT The objective of this investigation was to analyze the constraints to which teachers of Specialized Educational Assistance are subject to when carrying out the development and use of pedagogical resources for students of multifunctional resource rooms. We used a semi-structured interview script followed by a content analysis. A flowchart illustrating the development of assistive technology resources served as a basis for the interviews and theoretical framework. The results showed that teachers followed the steps proposed by the flowchart, but they were not limited by it. The teachers expressed various concerns in their teaching practice, such as collaborative work, the “invisibility” of the assistive technology resources, continuous understanding of the universe of their students, and especially, monitoring of the use of resources in the school environment. Their actions show a convergence of theoretical knowledge, “praxis” and contextualization of reality.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-11-12T17:26:33Z
2018-11-12T17:26:33Z
2018
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/s1413-24782018230016
Revista Brasileira de Educação. ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, v. 23, p. -, 2018.
1413-2478
http://hdl.handle.net/11449/157697
10.1590/s1413-24782018230016
S1413-24782018000100212
S1413-24782018000100212.pdf
8039118755158155
url http://dx.doi.org/10.1590/s1413-24782018230016
http://hdl.handle.net/11449/157697
identifier_str_mv Revista Brasileira de Educação. ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, v. 23, p. -, 2018.
1413-2478
10.1590/s1413-24782018230016
S1413-24782018000100212
S1413-24782018000100212.pdf
8039118755158155
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação
0,244
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv -
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação
publisher.none.fl_str_mv ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128945610031104