Atendimento Educacional Especializado: planejamento e uso do recurso pedagógico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/s1413-24782018230016 http://hdl.handle.net/11449/157697 |
Resumo: | ABSTRACT The objective of this investigation was to analyze the constraints to which teachers of Specialized Educational Assistance are subject to when carrying out the development and use of pedagogical resources for students of multifunctional resource rooms. We used a semi-structured interview script followed by a content analysis. A flowchart illustrating the development of assistive technology resources served as a basis for the interviews and theoretical framework. The results showed that teachers followed the steps proposed by the flowchart, but they were not limited by it. The teachers expressed various concerns in their teaching practice, such as collaborative work, the “invisibility” of the assistive technology resources, continuous understanding of the universe of their students, and especially, monitoring of the use of resources in the school environment. Their actions show a convergence of theoretical knowledge, “praxis” and contextualization of reality. |
id |
UNSP_9ed8a8f0fef9246261140d9a200dd631 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/157697 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Atendimento Educacional Especializado: planejamento e uso do recurso pedagógicoSPECIALIZED EDUCATIONAL ASSISTANCE: PLANNING AND USE OF PEDAGOGICAL RESOURCESATENDIMIENTO ESPECIALIZADO EN EDUCACIÓN: PLANIFICACIÓN Y USO DEL RECURSO PEDAGÓGICOassistive technologypedagogical resourcesmultifunctional resource roomtecnologia assistivarecurso pedagógicosala de recurso multifuncionalABSTRACT The objective of this investigation was to analyze the constraints to which teachers of Specialized Educational Assistance are subject to when carrying out the development and use of pedagogical resources for students of multifunctional resource rooms. We used a semi-structured interview script followed by a content analysis. A flowchart illustrating the development of assistive technology resources served as a basis for the interviews and theoretical framework. The results showed that teachers followed the steps proposed by the flowchart, but they were not limited by it. The teachers expressed various concerns in their teaching practice, such as collaborative work, the “invisibility” of the assistive technology resources, continuous understanding of the universe of their students, and especially, monitoring of the use of resources in the school environment. Their actions show a convergence of theoretical knowledge, “praxis” and contextualization of reality.RESUMEN Analizar las contingencias a las que el profesor de Servicio Educativo Especialista está sometido al llevar a cabo el desarrollo y la aplicación de los recursos de enseñanza para estudiantes de la sala de recursos multifuncionales fue el objetivo de esta investigación. Se utilizó un guión de entrevista semiestructurada, seguido por análisis de contenido. Como base para la entrevista y alcance teórico, se utilizó un diagrama de flujo con las etapas para el desarrollo de los recursos de tecnología asistiva. Los resultados mostraron que los profesores llevan a cabo los pasos propuestos por el diagrama, pero no se exhalan en ellas, manifestando en la práctica de enseñanza preocupaciones en diferentes áreas, como el trabajo colaborativo, la invisibilidad del recurso de tecnología asistiva, el entendimiento constante del universo de alumno y, principalmente, el seguimiento del uso de los recursos en el ámbito escolar. Se presenta en la coyuntura de acciones de convergencia de conocimientos teóricos, de la praxis y de la contextualización con la realidad.RESUMO Analisar as contingências a que o professor do Atendimento Educacional Especializado está submetido ao realizar o desenvolvimento e aplicação dos recursos pedagógicos necessários aos estudantes da sala de recurso multifuncional foi o objetivo desta investigação. Utilizou-se roteiro de entrevista semiestruturada seguido por análise de conteúdo. Como base para a entrevista e escopo teórico, recorreu-se a um fluxograma com etapas para o desenvolvimento de recursos de tecnologia assistiva. Os resultados demonstraram que os professores realizam as etapas propostas pelo fluxograma, porém não se exaurem nelas, manifestando na prática docente preocupações em diferentes áreas, como o trabalho colaborativo, a invisibilidade do recurso de tecnologia assistiva, constante compreensão do universo do aluno e, principalmente, o acompanhamento do uso de recursos no ambiente escolar. Apresenta-se na conjuntura de ações convergência de conhecimentos teóricos, da práxis e da contextualização com a realidade.Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Seabra Junior, Manoel OsmarLacerda, Lonise Caroline Zengo De2018-11-12T17:26:33Z2018-11-12T17:26:33Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article-application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/s1413-24782018230016Revista Brasileira de Educação. ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, v. 23, p. -, 2018.1413-2478http://hdl.handle.net/11449/15769710.1590/s1413-24782018230016S1413-24782018000100212S1413-24782018000100212.pdf8039118755158155SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Educação0,244info:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-23T06:16:46Zoai:repositorio.unesp.br:11449/157697Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:33:01.271137Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Atendimento Educacional Especializado: planejamento e uso do recurso pedagógico SPECIALIZED EDUCATIONAL ASSISTANCE: PLANNING AND USE OF PEDAGOGICAL RESOURCES ATENDIMIENTO ESPECIALIZADO EN EDUCACIÓN: PLANIFICACIÓN Y USO DEL RECURSO PEDAGÓGICO |
title |
Atendimento Educacional Especializado: planejamento e uso do recurso pedagógico |
spellingShingle |
Atendimento Educacional Especializado: planejamento e uso do recurso pedagógico Seabra Junior, Manoel Osmar assistive technology pedagogical resources multifunctional resource room tecnologia assistiva recurso pedagógico sala de recurso multifuncional |
title_short |
Atendimento Educacional Especializado: planejamento e uso do recurso pedagógico |
title_full |
Atendimento Educacional Especializado: planejamento e uso do recurso pedagógico |
title_fullStr |
Atendimento Educacional Especializado: planejamento e uso do recurso pedagógico |
title_full_unstemmed |
Atendimento Educacional Especializado: planejamento e uso do recurso pedagógico |
title_sort |
Atendimento Educacional Especializado: planejamento e uso do recurso pedagógico |
author |
Seabra Junior, Manoel Osmar |
author_facet |
Seabra Junior, Manoel Osmar Lacerda, Lonise Caroline Zengo De |
author_role |
author |
author2 |
Lacerda, Lonise Caroline Zengo De |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Seabra Junior, Manoel Osmar Lacerda, Lonise Caroline Zengo De |
dc.subject.por.fl_str_mv |
assistive technology pedagogical resources multifunctional resource room tecnologia assistiva recurso pedagógico sala de recurso multifuncional |
topic |
assistive technology pedagogical resources multifunctional resource room tecnologia assistiva recurso pedagógico sala de recurso multifuncional |
description |
ABSTRACT The objective of this investigation was to analyze the constraints to which teachers of Specialized Educational Assistance are subject to when carrying out the development and use of pedagogical resources for students of multifunctional resource rooms. We used a semi-structured interview script followed by a content analysis. A flowchart illustrating the development of assistive technology resources served as a basis for the interviews and theoretical framework. The results showed that teachers followed the steps proposed by the flowchart, but they were not limited by it. The teachers expressed various concerns in their teaching practice, such as collaborative work, the “invisibility” of the assistive technology resources, continuous understanding of the universe of their students, and especially, monitoring of the use of resources in the school environment. Their actions show a convergence of theoretical knowledge, “praxis” and contextualization of reality. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-11-12T17:26:33Z 2018-11-12T17:26:33Z 2018 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/s1413-24782018230016 Revista Brasileira de Educação. ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, v. 23, p. -, 2018. 1413-2478 http://hdl.handle.net/11449/157697 10.1590/s1413-24782018230016 S1413-24782018000100212 S1413-24782018000100212.pdf 8039118755158155 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/s1413-24782018230016 http://hdl.handle.net/11449/157697 |
identifier_str_mv |
Revista Brasileira de Educação. ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, v. 23, p. -, 2018. 1413-2478 10.1590/s1413-24782018230016 S1413-24782018000100212 S1413-24782018000100212.pdf 8039118755158155 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação 0,244 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
- application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128945610031104 |