A educação em Direitos Humanos nos projetos político-pedagógicos das escolas de São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Klein, Ana Maria [UNESP]
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: D'Água, Solange Lima [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602015000100277&lng=pt&nrm=iso&tlng=en
http://hdl.handle.net/11449/127359
Resumo: The article presents data from a qualitative study that aimed to investigate the presence of aspects that integrate knowledge, values and practice of the Human Rights Education (HRE) in the political-pedagogical projects (PPPs) of public schools in the state of São Paulo. 15 documents were analyzed from criteria based on reference documents for HRE in Brazil. The criteria were organized into seven areas: internal and external community; principles and concepts of education; goals; curriculum; democratic participation and school environment; teacher training and evaluation. We sought to identify whether the HRE related elements were missing, or if they were just mentioned or stood out through propositional planned actions in PPPs. The data demonstrate that the contents directly related to HRE are absent from PPPs, some issues related to this type of education are weakly mentioned and there are some planned actions that promote rights. However, the intentional, systematic and conscious planning of HRE is not yet reflected in this document type.
id UNSP_9f8ac51d1357e90bcf24f68d2be3be9c
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/127359
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A educação em Direitos Humanos nos projetos político-pedagógicos das escolas de São PauloHuman Rights education in political-pedagogical projects of São Paulo's schoolsHuman Rights Educationpolitical-pedagogical projectschools.Educação em Direitos HumanosProjeto Político-Pedagógicoescolas.The article presents data from a qualitative study that aimed to investigate the presence of aspects that integrate knowledge, values and practice of the Human Rights Education (HRE) in the political-pedagogical projects (PPPs) of public schools in the state of São Paulo. 15 documents were analyzed from criteria based on reference documents for HRE in Brazil. The criteria were organized into seven areas: internal and external community; principles and concepts of education; goals; curriculum; democratic participation and school environment; teacher training and evaluation. We sought to identify whether the HRE related elements were missing, or if they were just mentioned or stood out through propositional planned actions in PPPs. The data demonstrate that the contents directly related to HRE are absent from PPPs, some issues related to this type of education are weakly mentioned and there are some planned actions that promote rights. However, the intentional, systematic and conscious planning of HRE is not yet reflected in this document type.O artigo traz os dados de uma pesquisa qualitativa que teve por objetivo levantar, por meio da análise dos Projetos Político-Pedagógicos (PPPs), a presença de elementos que integram conhecimentos, valores e práticas da Educação em Direitos Humanos (EDH) nas escolas públicas do estado de São Paulo. Foram analisados 15 documentos a partir de critérios estabelecidos com base em documentos-referência para a EDH no país. Os critérios foram organizados em sete âmbitos: comunidade interna e externa; princípios e concepções de educação; objetivos; currículo; participação democrática e ambiente escolar; formação docente e avaliação. Buscou-se identificar se elementos relacionados à EDH estavam ausentes, se eram apenas mencionados ou se destacavam de maneira propositiva, por meio de ações planejadas nos PPPs. Os dados demonstram que os conteúdos diretamente relacionados à EDH estão ausentes dos PPPs, algumas temáticas relacionadas a este tipo de educação são fracamente mencionadas e há ações planejadas pelas escolas que promovem direitos, no entanto, o planejamento intencional, sistematizado e consciente da EDH ainda não se reflete neste tipo de documento.Universidade Estadual Paulista. Campus São José do Rio Preto. São José do Rio PretoUniversidade Estadual Paulista. Campus São José do Rio Preto. São José do Rio PretoSetor de Educação da Universidade Federal do ParanáUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Klein, Ana Maria [UNESP]D'Água, Solange Lima [UNESP]2015-08-26T19:19:20Z2015-08-26T19:19:20Z2015-03-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article277-292application/pdfhttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602015000100277&lng=pt&nrm=iso&tlng=enEducar em Revista, n. 55, p. 277-292, 2015.0104-4060http://hdl.handle.net/11449/12735910.1590/0104-4060.38443S0104-40602015000100277S0104-40602015000100277.pdf0777944599592711SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporEducar em Revistainfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-17T06:17:22Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127359Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462023-12-17T06:17:22Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A educação em Direitos Humanos nos projetos político-pedagógicos das escolas de São Paulo
Human Rights education in political-pedagogical projects of São Paulo's schools
title A educação em Direitos Humanos nos projetos político-pedagógicos das escolas de São Paulo
spellingShingle A educação em Direitos Humanos nos projetos político-pedagógicos das escolas de São Paulo
Klein, Ana Maria [UNESP]
Human Rights Education
political-pedagogical project
schools.
Educação em Direitos Humanos
Projeto Político-Pedagógico
escolas.
title_short A educação em Direitos Humanos nos projetos político-pedagógicos das escolas de São Paulo
title_full A educação em Direitos Humanos nos projetos político-pedagógicos das escolas de São Paulo
title_fullStr A educação em Direitos Humanos nos projetos político-pedagógicos das escolas de São Paulo
title_full_unstemmed A educação em Direitos Humanos nos projetos político-pedagógicos das escolas de São Paulo
title_sort A educação em Direitos Humanos nos projetos político-pedagógicos das escolas de São Paulo
author Klein, Ana Maria [UNESP]
author_facet Klein, Ana Maria [UNESP]
D'Água, Solange Lima [UNESP]
author_role author
author2 D'Água, Solange Lima [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Klein, Ana Maria [UNESP]
D'Água, Solange Lima [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Human Rights Education
political-pedagogical project
schools.
Educação em Direitos Humanos
Projeto Político-Pedagógico
escolas.
topic Human Rights Education
political-pedagogical project
schools.
Educação em Direitos Humanos
Projeto Político-Pedagógico
escolas.
description The article presents data from a qualitative study that aimed to investigate the presence of aspects that integrate knowledge, values and practice of the Human Rights Education (HRE) in the political-pedagogical projects (PPPs) of public schools in the state of São Paulo. 15 documents were analyzed from criteria based on reference documents for HRE in Brazil. The criteria were organized into seven areas: internal and external community; principles and concepts of education; goals; curriculum; democratic participation and school environment; teacher training and evaluation. We sought to identify whether the HRE related elements were missing, or if they were just mentioned or stood out through propositional planned actions in PPPs. The data demonstrate that the contents directly related to HRE are absent from PPPs, some issues related to this type of education are weakly mentioned and there are some planned actions that promote rights. However, the intentional, systematic and conscious planning of HRE is not yet reflected in this document type.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-08-26T19:19:20Z
2015-08-26T19:19:20Z
2015-03-01
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602015000100277&lng=pt&nrm=iso&tlng=en
Educar em Revista, n. 55, p. 277-292, 2015.
0104-4060
http://hdl.handle.net/11449/127359
10.1590/0104-4060.38443
S0104-40602015000100277
S0104-40602015000100277.pdf
0777944599592711
url http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602015000100277&lng=pt&nrm=iso&tlng=en
http://hdl.handle.net/11449/127359
identifier_str_mv Educar em Revista, n. 55, p. 277-292, 2015.
0104-4060
10.1590/0104-4060.38443
S0104-40602015000100277
S0104-40602015000100277.pdf
0777944599592711
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educar em Revista
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 277-292
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná
publisher.none.fl_str_mv Setor de Educação da Universidade Federal do Paraná
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1803046985600598016