Significados atribuídos por graduandos de enfermagem aos cuidados paliativos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002013000600003 http://hdl.handle.net/11449/109824 |
Resumo: | OBJECTIVE: To reveal the meaning given by the students of the fourth year of nursing undergraduate course in the experience of palliative care. METHODS: Qualitative study carried out in a population of 33 nursing undergraduates who attended the curriculum subject of nursing care for critically ill patients. The interviews were transcribed and analyzed using the methodological strategy of the Collective Subject's Discourse. RESULTS: The results depict the professional training that is focused on the biomedical and curative model of care, as well as unprepared to face the situations of death and dying in the context of palliative care. CONCLUSION: The following meanings were unveiled by undergraduates: feelings of powerlessness and frustration in dealing with death, the dilemma between being a nurse and being a teacher and the difficulty in dealing with family members of patients in palliative care. |
id |
UNSP_a1e8ca6a0da0443480cf2061d06441b4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/109824 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Significados atribuídos por graduandos de enfermagem aos cuidados paliativosMeanings attributed to palliative care by nursing undergraduatesCuidados paliativosUnidades de terapia intensivaEstudantes de enfermagemTemas bioéticosPalliative careIntensive care unitsStudents, nursingBioethical issuesOBJECTIVE: To reveal the meaning given by the students of the fourth year of nursing undergraduate course in the experience of palliative care. METHODS: Qualitative study carried out in a population of 33 nursing undergraduates who attended the curriculum subject of nursing care for critically ill patients. The interviews were transcribed and analyzed using the methodological strategy of the Collective Subject's Discourse. RESULTS: The results depict the professional training that is focused on the biomedical and curative model of care, as well as unprepared to face the situations of death and dying in the context of palliative care. CONCLUSION: The following meanings were unveiled by undergraduates: feelings of powerlessness and frustration in dealing with death, the dilemma between being a nurse and being a teacher and the difficulty in dealing with family members of patients in palliative care.OBJETIVO: Desvelar o significado atribuído pelos alunos do quarto ano de curso de graduação em enfermagem à experiência de cuidados paliativos. MÉTODOS: Estudo qualitativo realizado em população de 33 graduandos de enfermagem cursaram a disciplina curricular de assistência de enfermagem ao paciente crítico. As entrevistas foram transcritas e analisadas utilizando-se a estratégia metodológica do Discurso do Sujeito Coletivo. RESULTADOS: Os resultados retratam a formação profissional focada no modelo biomédico e curativo de assistência, além do despreparo para enfrentar as situações de morte e morrer no contexto da assistência paliativa. CONCLUSÃO: Foram desvelados os seguintes significados pelos graduandos: sentimentos de impotência e frustração ao lidar com a morte, o dilema entre ser enfermeiro e ser docente e a dificuldade em lidar com os familiares dos pacientes em cuidado paliativo.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita FilhoUniversidade Estadual Paulista Julio de Mesquita FilhoFAPESP: 12/04973-0Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), Escola Paulista de EnfermagemUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Germano, Karoline Dos Santos [UNESP]Meneguin, Silmara [UNESP]2014-10-01T13:08:35Z2014-10-01T13:08:35Z2013-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article522-528application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002013000600003Acta Paulista de Enfermagem. Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo, v. 26, n. 6, p. 522-528, 2013.0103-2100http://hdl.handle.net/11449/10982410.1590/S0103-21002013000600003S0103-21002013000600003WOS:000332514100003S0103-21002013000600003.pdf5997609813899904SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporActa Paulista de Enfermagem0.4630,275info:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-15T18:46:57Zoai:repositorio.unesp.br:11449/109824Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-15T18:46:57Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Significados atribuídos por graduandos de enfermagem aos cuidados paliativos Meanings attributed to palliative care by nursing undergraduates |
title |
Significados atribuídos por graduandos de enfermagem aos cuidados paliativos |
spellingShingle |
Significados atribuídos por graduandos de enfermagem aos cuidados paliativos Germano, Karoline Dos Santos [UNESP] Cuidados paliativos Unidades de terapia intensiva Estudantes de enfermagem Temas bioéticos Palliative care Intensive care units Students, nursing Bioethical issues |
title_short |
Significados atribuídos por graduandos de enfermagem aos cuidados paliativos |
title_full |
Significados atribuídos por graduandos de enfermagem aos cuidados paliativos |
title_fullStr |
Significados atribuídos por graduandos de enfermagem aos cuidados paliativos |
title_full_unstemmed |
Significados atribuídos por graduandos de enfermagem aos cuidados paliativos |
title_sort |
Significados atribuídos por graduandos de enfermagem aos cuidados paliativos |
author |
Germano, Karoline Dos Santos [UNESP] |
author_facet |
Germano, Karoline Dos Santos [UNESP] Meneguin, Silmara [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Meneguin, Silmara [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Germano, Karoline Dos Santos [UNESP] Meneguin, Silmara [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cuidados paliativos Unidades de terapia intensiva Estudantes de enfermagem Temas bioéticos Palliative care Intensive care units Students, nursing Bioethical issues |
topic |
Cuidados paliativos Unidades de terapia intensiva Estudantes de enfermagem Temas bioéticos Palliative care Intensive care units Students, nursing Bioethical issues |
description |
OBJECTIVE: To reveal the meaning given by the students of the fourth year of nursing undergraduate course in the experience of palliative care. METHODS: Qualitative study carried out in a population of 33 nursing undergraduates who attended the curriculum subject of nursing care for critically ill patients. The interviews were transcribed and analyzed using the methodological strategy of the Collective Subject's Discourse. RESULTS: The results depict the professional training that is focused on the biomedical and curative model of care, as well as unprepared to face the situations of death and dying in the context of palliative care. CONCLUSION: The following meanings were unveiled by undergraduates: feelings of powerlessness and frustration in dealing with death, the dilemma between being a nurse and being a teacher and the difficulty in dealing with family members of patients in palliative care. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-12-01 2014-10-01T13:08:35Z 2014-10-01T13:08:35Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002013000600003 Acta Paulista de Enfermagem. Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo, v. 26, n. 6, p. 522-528, 2013. 0103-2100 http://hdl.handle.net/11449/109824 10.1590/S0103-21002013000600003 S0103-21002013000600003 WOS:000332514100003 S0103-21002013000600003.pdf 5997609813899904 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002013000600003 http://hdl.handle.net/11449/109824 |
identifier_str_mv |
Acta Paulista de Enfermagem. Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo, v. 26, n. 6, p. 522-528, 2013. 0103-2100 10.1590/S0103-21002013000600003 S0103-21002013000600003 WOS:000332514100003 S0103-21002013000600003.pdf 5997609813899904 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Acta Paulista de Enfermagem 0.463 0,275 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
522-528 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), Escola Paulista de Enfermagem |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), Escola Paulista de Enfermagem |
dc.source.none.fl_str_mv |
SciELO reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128156316467200 |