Significados atribuídos por graduandos de enfermagem aos cuidados paliativos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Germano, Karoline Dos Santos [UNESP]
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Meneguin, Silmara [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002013000600003
http://hdl.handle.net/11449/109824
Resumo: OBJECTIVE: To reveal the meaning given by the students of the fourth year of nursing undergraduate course in the experience of palliative care. METHODS: Qualitative study carried out in a population of 33 nursing undergraduates who attended the curriculum subject of nursing care for critically ill patients. The interviews were transcribed and analyzed using the methodological strategy of the Collective Subject's Discourse. RESULTS: The results depict the professional training that is focused on the biomedical and curative model of care, as well as unprepared to face the situations of death and dying in the context of palliative care. CONCLUSION: The following meanings were unveiled by undergraduates: feelings of powerlessness and frustration in dealing with death, the dilemma between being a nurse and being a teacher and the difficulty in dealing with family members of patients in palliative care.
id UNSP_a1e8ca6a0da0443480cf2061d06441b4
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/109824
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Significados atribuídos por graduandos de enfermagem aos cuidados paliativosMeanings attributed to palliative care by nursing undergraduatesCuidados paliativosUnidades de terapia intensivaEstudantes de enfermagemTemas bioéticosPalliative careIntensive care unitsStudents, nursingBioethical issuesOBJECTIVE: To reveal the meaning given by the students of the fourth year of nursing undergraduate course in the experience of palliative care. METHODS: Qualitative study carried out in a population of 33 nursing undergraduates who attended the curriculum subject of nursing care for critically ill patients. The interviews were transcribed and analyzed using the methodological strategy of the Collective Subject's Discourse. RESULTS: The results depict the professional training that is focused on the biomedical and curative model of care, as well as unprepared to face the situations of death and dying in the context of palliative care. CONCLUSION: The following meanings were unveiled by undergraduates: feelings of powerlessness and frustration in dealing with death, the dilemma between being a nurse and being a teacher and the difficulty in dealing with family members of patients in palliative care.OBJETIVO: Desvelar o significado atribuído pelos alunos do quarto ano de curso de graduação em enfermagem à experiência de cuidados paliativos. MÉTODOS: Estudo qualitativo realizado em população de 33 graduandos de enfermagem cursaram a disciplina curricular de assistência de enfermagem ao paciente crítico. As entrevistas foram transcritas e analisadas utilizando-se a estratégia metodológica do Discurso do Sujeito Coletivo. RESULTADOS: Os resultados retratam a formação profissional focada no modelo biomédico e curativo de assistência, além do despreparo para enfrentar as situações de morte e morrer no contexto da assistência paliativa. CONCLUSÃO: Foram desvelados os seguintes significados pelos graduandos: sentimentos de impotência e frustração ao lidar com a morte, o dilema entre ser enfermeiro e ser docente e a dificuldade em lidar com os familiares dos pacientes em cuidado paliativo.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita FilhoUniversidade Estadual Paulista Julio de Mesquita FilhoFAPESP: 12/04973-0Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), Escola Paulista de EnfermagemUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Germano, Karoline Dos Santos [UNESP]Meneguin, Silmara [UNESP]2014-10-01T13:08:35Z2014-10-01T13:08:35Z2013-12-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article522-528application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002013000600003Acta Paulista de Enfermagem. Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo, v. 26, n. 6, p. 522-528, 2013.0103-2100http://hdl.handle.net/11449/10982410.1590/S0103-21002013000600003S0103-21002013000600003WOS:000332514100003S0103-21002013000600003.pdf5997609813899904SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporActa Paulista de Enfermagem0.4630,275info:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-15T18:46:57Zoai:repositorio.unesp.br:11449/109824Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-15T18:46:57Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Significados atribuídos por graduandos de enfermagem aos cuidados paliativos
Meanings attributed to palliative care by nursing undergraduates
title Significados atribuídos por graduandos de enfermagem aos cuidados paliativos
spellingShingle Significados atribuídos por graduandos de enfermagem aos cuidados paliativos
Germano, Karoline Dos Santos [UNESP]
Cuidados paliativos
Unidades de terapia intensiva
Estudantes de enfermagem
Temas bioéticos
Palliative care
Intensive care units
Students, nursing
Bioethical issues
title_short Significados atribuídos por graduandos de enfermagem aos cuidados paliativos
title_full Significados atribuídos por graduandos de enfermagem aos cuidados paliativos
title_fullStr Significados atribuídos por graduandos de enfermagem aos cuidados paliativos
title_full_unstemmed Significados atribuídos por graduandos de enfermagem aos cuidados paliativos
title_sort Significados atribuídos por graduandos de enfermagem aos cuidados paliativos
author Germano, Karoline Dos Santos [UNESP]
author_facet Germano, Karoline Dos Santos [UNESP]
Meneguin, Silmara [UNESP]
author_role author
author2 Meneguin, Silmara [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Germano, Karoline Dos Santos [UNESP]
Meneguin, Silmara [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Cuidados paliativos
Unidades de terapia intensiva
Estudantes de enfermagem
Temas bioéticos
Palliative care
Intensive care units
Students, nursing
Bioethical issues
topic Cuidados paliativos
Unidades de terapia intensiva
Estudantes de enfermagem
Temas bioéticos
Palliative care
Intensive care units
Students, nursing
Bioethical issues
description OBJECTIVE: To reveal the meaning given by the students of the fourth year of nursing undergraduate course in the experience of palliative care. METHODS: Qualitative study carried out in a population of 33 nursing undergraduates who attended the curriculum subject of nursing care for critically ill patients. The interviews were transcribed and analyzed using the methodological strategy of the Collective Subject's Discourse. RESULTS: The results depict the professional training that is focused on the biomedical and curative model of care, as well as unprepared to face the situations of death and dying in the context of palliative care. CONCLUSION: The following meanings were unveiled by undergraduates: feelings of powerlessness and frustration in dealing with death, the dilemma between being a nurse and being a teacher and the difficulty in dealing with family members of patients in palliative care.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-12-01
2014-10-01T13:08:35Z
2014-10-01T13:08:35Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002013000600003
Acta Paulista de Enfermagem. Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo, v. 26, n. 6, p. 522-528, 2013.
0103-2100
http://hdl.handle.net/11449/109824
10.1590/S0103-21002013000600003
S0103-21002013000600003
WOS:000332514100003
S0103-21002013000600003.pdf
5997609813899904
url http://dx.doi.org/10.1590/S0103-21002013000600003
http://hdl.handle.net/11449/109824
identifier_str_mv Acta Paulista de Enfermagem. Escola Paulista de Enfermagem, Universidade Federal de São Paulo, v. 26, n. 6, p. 522-528, 2013.
0103-2100
10.1590/S0103-21002013000600003
S0103-21002013000600003
WOS:000332514100003
S0103-21002013000600003.pdf
5997609813899904
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Acta Paulista de Enfermagem
0.463
0,275
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 522-528
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), Escola Paulista de Enfermagem
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), Escola Paulista de Enfermagem
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128156316467200