Avaliação da aprendizagem e deficiência intelectual na perspectiva de professores do ensino comum

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Valentim, Fernanda Oscar Dourado
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Oliveira, Anna Augusta Sampaio de [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://www2.pucpr.br/reol/index.php/DIALOGO?dd1=12298&dd99=view
http://hdl.handle.net/11449/114988
Resumo: The aim of this study was to identify and analyze the conceptions of a group of teachers in cycle-1 elementary school on intellectual disability and assessment of school learning. It is a qualitative research that used a semi-structured interview script for its investigation. The teachers' reports showed some weakness and lack of preparation to deal with the inclusion of pupils with intellectual disabilities, and consequently difficult to assess their learning conditions. It was also found that the assessment used by them was characterized by sluggish and it was based mainly on the use of quantitative measuring instruments. Such instruments shortly guide the process of teaching and learning, consequently do not contribute to effective the inclusion of these school students.
id UNSP_a30b107dc5ccaeec31a0c55cfb219017
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114988
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Avaliação da aprendizagem e deficiência intelectual na perspectiva de professores do ensino comumEvaluation of learning and intellectual disability in the perspective of teachers in the common teachingdeficiencia intelectualavaliação pedagógicaconcepção de professoresThe aim of this study was to identify and analyze the conceptions of a group of teachers in cycle-1 elementary school on intellectual disability and assessment of school learning. It is a qualitative research that used a semi-structured interview script for its investigation. The teachers' reports showed some weakness and lack of preparation to deal with the inclusion of pupils with intellectual disabilities, and consequently difficult to assess their learning conditions. It was also found that the assessment used by them was characterized by sluggish and it was based mainly on the use of quantitative measuring instruments. Such instruments shortly guide the process of teaching and learning, consequently do not contribute to effective the inclusion of these school students.O objetivo deste estudo é identificar e analisar as concepções de um grupo de professores do Ensino Fundamental (ciclo I) sobre deficiência intelectual e avaliação da aprendizagem escolar. Trata-se de uma pesquisa de cunho qualitativo que utilizou para investigação um roteiro de entrevista semiestruturado. Os relatos dos professores demonstraram certa fragilidade e despreparo para lidar com a inclusão escolar dos alunos com deficiência intelectual e, consequentemente, dificuldade de avaliar suas condições de aprendizagem. Verificou-se ainda que a avaliação utilizada por eles caracteriza-se por ser pouco dinâmica e baseia-se, essencialmente, na utilização de instrumentos quantitativos e de mensuração, que pouco orientam o processo de ensino e aprendizagem e, dessa forma, não contribuem para a efetivação da inclusão escolar desses alunos.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, RUA HYGINO MUZZI, 737, CAMPUS UNIVERSITÁRIO, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, RUA HYGINO MUZZI, 737, CAMPUS UNIVERSITÁRIO, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Valentim, Fernanda Oscar DouradoOliveira, Anna Augusta Sampaio de [UNESP]2015-02-24T13:57:39Z2015-02-24T13:57:39Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article851-871application/pdfhttp://www2.pucpr.br/reol/index.php/DIALOGO?dd1=12298&dd99=viewRevista Diálogo Educacional, v. 13, n. 40, p. 851-871, 2013.1518-3483http://hdl.handle.net/11449/114988ISSN1518-3483-2013-13-40-851-871.pdfCurrículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Diálogo Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T20:28:54Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114988Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T20:28:54Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação da aprendizagem e deficiência intelectual na perspectiva de professores do ensino comum
Evaluation of learning and intellectual disability in the perspective of teachers in the common teaching
title Avaliação da aprendizagem e deficiência intelectual na perspectiva de professores do ensino comum
spellingShingle Avaliação da aprendizagem e deficiência intelectual na perspectiva de professores do ensino comum
Valentim, Fernanda Oscar Dourado
deficiencia intelectual
avaliação pedagógica
concepção de professores
title_short Avaliação da aprendizagem e deficiência intelectual na perspectiva de professores do ensino comum
title_full Avaliação da aprendizagem e deficiência intelectual na perspectiva de professores do ensino comum
title_fullStr Avaliação da aprendizagem e deficiência intelectual na perspectiva de professores do ensino comum
title_full_unstemmed Avaliação da aprendizagem e deficiência intelectual na perspectiva de professores do ensino comum
title_sort Avaliação da aprendizagem e deficiência intelectual na perspectiva de professores do ensino comum
author Valentim, Fernanda Oscar Dourado
author_facet Valentim, Fernanda Oscar Dourado
Oliveira, Anna Augusta Sampaio de [UNESP]
author_role author
author2 Oliveira, Anna Augusta Sampaio de [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Valentim, Fernanda Oscar Dourado
Oliveira, Anna Augusta Sampaio de [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv deficiencia intelectual
avaliação pedagógica
concepção de professores
topic deficiencia intelectual
avaliação pedagógica
concepção de professores
description The aim of this study was to identify and analyze the conceptions of a group of teachers in cycle-1 elementary school on intellectual disability and assessment of school learning. It is a qualitative research that used a semi-structured interview script for its investigation. The teachers' reports showed some weakness and lack of preparation to deal with the inclusion of pupils with intellectual disabilities, and consequently difficult to assess their learning conditions. It was also found that the assessment used by them was characterized by sluggish and it was based mainly on the use of quantitative measuring instruments. Such instruments shortly guide the process of teaching and learning, consequently do not contribute to effective the inclusion of these school students.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013
2015-02-24T13:57:39Z
2015-02-24T13:57:39Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www2.pucpr.br/reol/index.php/DIALOGO?dd1=12298&dd99=view
Revista Diálogo Educacional, v. 13, n. 40, p. 851-871, 2013.
1518-3483
http://hdl.handle.net/11449/114988
ISSN1518-3483-2013-13-40-851-871.pdf
url http://www2.pucpr.br/reol/index.php/DIALOGO?dd1=12298&dd99=view
http://hdl.handle.net/11449/114988
identifier_str_mv Revista Diálogo Educacional, v. 13, n. 40, p. 851-871, 2013.
1518-3483
ISSN1518-3483-2013-13-40-851-871.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Diálogo Educacional
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 851-871
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128189636018176