Avaliação da aprendizagem e deficiência intelectual na perspectiva de professores do ensino comum
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://www2.pucpr.br/reol/index.php/DIALOGO?dd1=12298&dd99=view http://hdl.handle.net/11449/114988 |
Resumo: | The aim of this study was to identify and analyze the conceptions of a group of teachers in cycle-1 elementary school on intellectual disability and assessment of school learning. It is a qualitative research that used a semi-structured interview script for its investigation. The teachers' reports showed some weakness and lack of preparation to deal with the inclusion of pupils with intellectual disabilities, and consequently difficult to assess their learning conditions. It was also found that the assessment used by them was characterized by sluggish and it was based mainly on the use of quantitative measuring instruments. Such instruments shortly guide the process of teaching and learning, consequently do not contribute to effective the inclusion of these school students. |
id |
UNSP_a30b107dc5ccaeec31a0c55cfb219017 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/114988 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Avaliação da aprendizagem e deficiência intelectual na perspectiva de professores do ensino comumEvaluation of learning and intellectual disability in the perspective of teachers in the common teachingdeficiencia intelectualavaliação pedagógicaconcepção de professoresThe aim of this study was to identify and analyze the conceptions of a group of teachers in cycle-1 elementary school on intellectual disability and assessment of school learning. It is a qualitative research that used a semi-structured interview script for its investigation. The teachers' reports showed some weakness and lack of preparation to deal with the inclusion of pupils with intellectual disabilities, and consequently difficult to assess their learning conditions. It was also found that the assessment used by them was characterized by sluggish and it was based mainly on the use of quantitative measuring instruments. Such instruments shortly guide the process of teaching and learning, consequently do not contribute to effective the inclusion of these school students.O objetivo deste estudo é identificar e analisar as concepções de um grupo de professores do Ensino Fundamental (ciclo I) sobre deficiência intelectual e avaliação da aprendizagem escolar. Trata-se de uma pesquisa de cunho qualitativo que utilizou para investigação um roteiro de entrevista semiestruturado. Os relatos dos professores demonstraram certa fragilidade e despreparo para lidar com a inclusão escolar dos alunos com deficiência intelectual e, consequentemente, dificuldade de avaliar suas condições de aprendizagem. Verificou-se ainda que a avaliação utilizada por eles caracteriza-se por ser pouco dinâmica e baseia-se, essencialmente, na utilização de instrumentos quantitativos e de mensuração, que pouco orientam o processo de ensino e aprendizagem e, dessa forma, não contribuem para a efetivação da inclusão escolar desses alunos.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, RUA HYGINO MUZZI, 737, CAMPUS UNIVERSITÁRIO, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação Especial, Faculdade de Filosofia e Ciências - Campus de Marília, Marilia, RUA HYGINO MUZZI, 737, CAMPUS UNIVERSITÁRIO, CEP 17525-900, SP, BrasilUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Valentim, Fernanda Oscar DouradoOliveira, Anna Augusta Sampaio de [UNESP]2015-02-24T13:57:39Z2015-02-24T13:57:39Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article851-871application/pdfhttp://www2.pucpr.br/reol/index.php/DIALOGO?dd1=12298&dd99=viewRevista Diálogo Educacional, v. 13, n. 40, p. 851-871, 2013.1518-3483http://hdl.handle.net/11449/114988ISSN1518-3483-2013-13-40-851-871.pdfCurrículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Diálogo Educacionalinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-08-08T20:28:54Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114988Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-08T20:28:54Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação da aprendizagem e deficiência intelectual na perspectiva de professores do ensino comum Evaluation of learning and intellectual disability in the perspective of teachers in the common teaching |
title |
Avaliação da aprendizagem e deficiência intelectual na perspectiva de professores do ensino comum |
spellingShingle |
Avaliação da aprendizagem e deficiência intelectual na perspectiva de professores do ensino comum Valentim, Fernanda Oscar Dourado deficiencia intelectual avaliação pedagógica concepção de professores |
title_short |
Avaliação da aprendizagem e deficiência intelectual na perspectiva de professores do ensino comum |
title_full |
Avaliação da aprendizagem e deficiência intelectual na perspectiva de professores do ensino comum |
title_fullStr |
Avaliação da aprendizagem e deficiência intelectual na perspectiva de professores do ensino comum |
title_full_unstemmed |
Avaliação da aprendizagem e deficiência intelectual na perspectiva de professores do ensino comum |
title_sort |
Avaliação da aprendizagem e deficiência intelectual na perspectiva de professores do ensino comum |
author |
Valentim, Fernanda Oscar Dourado |
author_facet |
Valentim, Fernanda Oscar Dourado Oliveira, Anna Augusta Sampaio de [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Anna Augusta Sampaio de [UNESP] |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Valentim, Fernanda Oscar Dourado Oliveira, Anna Augusta Sampaio de [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
deficiencia intelectual avaliação pedagógica concepção de professores |
topic |
deficiencia intelectual avaliação pedagógica concepção de professores |
description |
The aim of this study was to identify and analyze the conceptions of a group of teachers in cycle-1 elementary school on intellectual disability and assessment of school learning. It is a qualitative research that used a semi-structured interview script for its investigation. The teachers' reports showed some weakness and lack of preparation to deal with the inclusion of pupils with intellectual disabilities, and consequently difficult to assess their learning conditions. It was also found that the assessment used by them was characterized by sluggish and it was based mainly on the use of quantitative measuring instruments. Such instruments shortly guide the process of teaching and learning, consequently do not contribute to effective the inclusion of these school students. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2015-02-24T13:57:39Z 2015-02-24T13:57:39Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www2.pucpr.br/reol/index.php/DIALOGO?dd1=12298&dd99=view Revista Diálogo Educacional, v. 13, n. 40, p. 851-871, 2013. 1518-3483 http://hdl.handle.net/11449/114988 ISSN1518-3483-2013-13-40-851-871.pdf |
url |
http://www2.pucpr.br/reol/index.php/DIALOGO?dd1=12298&dd99=view http://hdl.handle.net/11449/114988 |
identifier_str_mv |
Revista Diálogo Educacional, v. 13, n. 40, p. 851-871, 2013. 1518-3483 ISSN1518-3483-2013-13-40-851-871.pdf |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Diálogo Educacional |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
851-871 application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Currículo Lattes reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128189636018176 |