Educação ambiental em praça pública no município de Botucatu/SP

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moreira-Coneglian, Inara Regiane
Data de Publicação: 2004
Outros Autores: Diniz, Renato Eugênio da Silva [UNESP], Bicudo, Luiz Roberto Hernandes [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/149
http://hdl.handle.net/11449/143197
Resumo: Science teaching can be carried out in different ways, but practical activities make the teaching more meaningful and effective trough the involvement of the students with the subject. Environmental education which is part of the Science subject in the elementary school has been seen as a way to improve life quality, changing the students’ values and attitudes towards the environment. Public squares are the appropriated setting to develop methodology in environmental education because one can treat the subject in an interdisciplinary way (involving historical, natural and political aspects). There the students immediately apply the recently acquired knowledge in the preservation and care of historical buildings of their town. The activities carried out, both in school and at the square, were related to the perception of the environment and identification of problems and solutions, aiming to build responsibilities and civic awareness. The research was carried out at Isabel Arruda square, involving 41 students from the 6th grade of an elementary school from 09/11 to 10/04/2001.
id UNSP_a4ae6ec0e8e92c26dbaaf5ec26463572
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/143197
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Educação ambiental em praça pública no município de Botucatu/SPEnvironmental education on the public square, Botucatu city/SPEnvironmental educationScienceElementary schoolPublic squaresInterdisciplinary activitiesEducação ambientalCiênciasEnsino fundamentalPraças públicasInterdisciplinaridadeScience teaching can be carried out in different ways, but practical activities make the teaching more meaningful and effective trough the involvement of the students with the subject. Environmental education which is part of the Science subject in the elementary school has been seen as a way to improve life quality, changing the students’ values and attitudes towards the environment. Public squares are the appropriated setting to develop methodology in environmental education because one can treat the subject in an interdisciplinary way (involving historical, natural and political aspects). There the students immediately apply the recently acquired knowledge in the preservation and care of historical buildings of their town. The activities carried out, both in school and at the square, were related to the perception of the environment and identification of problems and solutions, aiming to build responsibilities and civic awareness. The research was carried out at Isabel Arruda square, involving 41 students from the 6th grade of an elementary school from 09/11 to 10/04/2001.O ensino de ciências pode ser abordado de diferentes modos, porém atividades práticas tornam o ensino mais significativo por envolver os alunos com o objeto de estudo. A educação ambiental que faz parte da disciplina de ciências no ensino fundamental é vista como um caminho para melhorar a qualidade de vida mudando valores e atitudes dos alunos frente ao ambiente. As praças públicas mostram-se como locais propícios para a aplicação de metodologias em educação ambiental, pois nelas pode-se abordar o tema de forma interdisciplinar (envolvendo aspectos históricos, culturais, naturais, políticos), os alunos podem aplicar os conhecimentos adquiridos prontamente (o que facilita a aprendizagem) e desperta nesses sentimentos de preservação e cuidado com o patrimônio histórico da sua cidade. O presente estudo foi desenvolvido no período de 11/09 a 04/10/2001, contando com a colaboração de uma turma de 41 alunos da 6ª série do ensino fundamental, com a qual foram realizadas atividades de percepção e observação no ambiente escolar e na praça Isabel Arruda, município de Botucatu/SP, no sentido de despertar estas capacidades nos alunos para que eles possam perceber o ambiente, reconhecer seus problemas e buscar soluções. As atividades desenvolvidas na escola e na praça auxiliaram os alunos a perceber o ambiente e, conseqüentemente, os despertou para a responsabilidade da cidadania.UNICAMP Instituto de BiologiaUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Botânica, Instituto de Biociências, BotucatuUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Botânica, Instituto de Biociências, BotucatuUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Moreira-Coneglian, Inara RegianeDiniz, Renato Eugênio da Silva [UNESP]Bicudo, Luiz Roberto Hernandes [UNESP]2016-08-24T12:43:47Z2016-08-24T12:43:47Z2004info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article39-42application/pdfhttp://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/149Revista Ciência em Extensão, v. 1, n. 1, p. 39-52, 2004.1679-4605http://hdl.handle.net/11449/143197ISSN1679-4605-2004-01-01-39-42.pdf237497431395377234105201085835320000-0002-0192-3988PROEXreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Ciência em Extensãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-11T06:09:21Zoai:repositorio.unesp.br:11449/143197Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:21:56.915875Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação ambiental em praça pública no município de Botucatu/SP
Environmental education on the public square, Botucatu city/SP
title Educação ambiental em praça pública no município de Botucatu/SP
spellingShingle Educação ambiental em praça pública no município de Botucatu/SP
Moreira-Coneglian, Inara Regiane
Environmental education
Science
Elementary school
Public squares
Interdisciplinary activities
Educação ambiental
Ciências
Ensino fundamental
Praças públicas
Interdisciplinaridade
title_short Educação ambiental em praça pública no município de Botucatu/SP
title_full Educação ambiental em praça pública no município de Botucatu/SP
title_fullStr Educação ambiental em praça pública no município de Botucatu/SP
title_full_unstemmed Educação ambiental em praça pública no município de Botucatu/SP
title_sort Educação ambiental em praça pública no município de Botucatu/SP
author Moreira-Coneglian, Inara Regiane
author_facet Moreira-Coneglian, Inara Regiane
Diniz, Renato Eugênio da Silva [UNESP]
Bicudo, Luiz Roberto Hernandes [UNESP]
author_role author
author2 Diniz, Renato Eugênio da Silva [UNESP]
Bicudo, Luiz Roberto Hernandes [UNESP]
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Moreira-Coneglian, Inara Regiane
Diniz, Renato Eugênio da Silva [UNESP]
Bicudo, Luiz Roberto Hernandes [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Environmental education
Science
Elementary school
Public squares
Interdisciplinary activities
Educação ambiental
Ciências
Ensino fundamental
Praças públicas
Interdisciplinaridade
topic Environmental education
Science
Elementary school
Public squares
Interdisciplinary activities
Educação ambiental
Ciências
Ensino fundamental
Praças públicas
Interdisciplinaridade
description Science teaching can be carried out in different ways, but practical activities make the teaching more meaningful and effective trough the involvement of the students with the subject. Environmental education which is part of the Science subject in the elementary school has been seen as a way to improve life quality, changing the students’ values and attitudes towards the environment. Public squares are the appropriated setting to develop methodology in environmental education because one can treat the subject in an interdisciplinary way (involving historical, natural and political aspects). There the students immediately apply the recently acquired knowledge in the preservation and care of historical buildings of their town. The activities carried out, both in school and at the square, were related to the perception of the environment and identification of problems and solutions, aiming to build responsibilities and civic awareness. The research was carried out at Isabel Arruda square, involving 41 students from the 6th grade of an elementary school from 09/11 to 10/04/2001.
publishDate 2004
dc.date.none.fl_str_mv 2004
2016-08-24T12:43:47Z
2016-08-24T12:43:47Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/149
Revista Ciência em Extensão, v. 1, n. 1, p. 39-52, 2004.
1679-4605
http://hdl.handle.net/11449/143197
ISSN1679-4605-2004-01-01-39-42.pdf
2374974313953772
3410520108583532
0000-0002-0192-3988
url http://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/149
http://hdl.handle.net/11449/143197
identifier_str_mv Revista Ciência em Extensão, v. 1, n. 1, p. 39-52, 2004.
1679-4605
ISSN1679-4605-2004-01-01-39-42.pdf
2374974313953772
3410520108583532
0000-0002-0192-3988
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Ciência em Extensão
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 39-42
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv PROEX
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128798795759616