Educação ambiental em praça pública no município de Botucatu/SP
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2004 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/149 http://hdl.handle.net/11449/143197 |
Resumo: | Science teaching can be carried out in different ways, but practical activities make the teaching more meaningful and effective trough the involvement of the students with the subject. Environmental education which is part of the Science subject in the elementary school has been seen as a way to improve life quality, changing the students’ values and attitudes towards the environment. Public squares are the appropriated setting to develop methodology in environmental education because one can treat the subject in an interdisciplinary way (involving historical, natural and political aspects). There the students immediately apply the recently acquired knowledge in the preservation and care of historical buildings of their town. The activities carried out, both in school and at the square, were related to the perception of the environment and identification of problems and solutions, aiming to build responsibilities and civic awareness. The research was carried out at Isabel Arruda square, involving 41 students from the 6th grade of an elementary school from 09/11 to 10/04/2001. |
id |
UNSP_a4ae6ec0e8e92c26dbaaf5ec26463572 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/143197 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Educação ambiental em praça pública no município de Botucatu/SPEnvironmental education on the public square, Botucatu city/SPEnvironmental educationScienceElementary schoolPublic squaresInterdisciplinary activitiesEducação ambientalCiênciasEnsino fundamentalPraças públicasInterdisciplinaridadeScience teaching can be carried out in different ways, but practical activities make the teaching more meaningful and effective trough the involvement of the students with the subject. Environmental education which is part of the Science subject in the elementary school has been seen as a way to improve life quality, changing the students’ values and attitudes towards the environment. Public squares are the appropriated setting to develop methodology in environmental education because one can treat the subject in an interdisciplinary way (involving historical, natural and political aspects). There the students immediately apply the recently acquired knowledge in the preservation and care of historical buildings of their town. The activities carried out, both in school and at the square, were related to the perception of the environment and identification of problems and solutions, aiming to build responsibilities and civic awareness. The research was carried out at Isabel Arruda square, involving 41 students from the 6th grade of an elementary school from 09/11 to 10/04/2001.O ensino de ciências pode ser abordado de diferentes modos, porém atividades práticas tornam o ensino mais significativo por envolver os alunos com o objeto de estudo. A educação ambiental que faz parte da disciplina de ciências no ensino fundamental é vista como um caminho para melhorar a qualidade de vida mudando valores e atitudes dos alunos frente ao ambiente. As praças públicas mostram-se como locais propícios para a aplicação de metodologias em educação ambiental, pois nelas pode-se abordar o tema de forma interdisciplinar (envolvendo aspectos históricos, culturais, naturais, políticos), os alunos podem aplicar os conhecimentos adquiridos prontamente (o que facilita a aprendizagem) e desperta nesses sentimentos de preservação e cuidado com o patrimônio histórico da sua cidade. O presente estudo foi desenvolvido no período de 11/09 a 04/10/2001, contando com a colaboração de uma turma de 41 alunos da 6ª série do ensino fundamental, com a qual foram realizadas atividades de percepção e observação no ambiente escolar e na praça Isabel Arruda, município de Botucatu/SP, no sentido de despertar estas capacidades nos alunos para que eles possam perceber o ambiente, reconhecer seus problemas e buscar soluções. As atividades desenvolvidas na escola e na praça auxiliaram os alunos a perceber o ambiente e, conseqüentemente, os despertou para a responsabilidade da cidadania.UNICAMP Instituto de BiologiaUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Botânica, Instituto de Biociências, BotucatuUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Botânica, Instituto de Biociências, BotucatuUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Moreira-Coneglian, Inara RegianeDiniz, Renato Eugênio da Silva [UNESP]Bicudo, Luiz Roberto Hernandes [UNESP]2016-08-24T12:43:47Z2016-08-24T12:43:47Z2004info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article39-42application/pdfhttp://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/149Revista Ciência em Extensão, v. 1, n. 1, p. 39-52, 2004.1679-4605http://hdl.handle.net/11449/143197ISSN1679-4605-2004-01-01-39-42.pdf237497431395377234105201085835320000-0002-0192-3988PROEXreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Ciência em Extensãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-11-11T06:09:21Zoai:repositorio.unesp.br:11449/143197Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:21:56.915875Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação ambiental em praça pública no município de Botucatu/SP Environmental education on the public square, Botucatu city/SP |
title |
Educação ambiental em praça pública no município de Botucatu/SP |
spellingShingle |
Educação ambiental em praça pública no município de Botucatu/SP Moreira-Coneglian, Inara Regiane Environmental education Science Elementary school Public squares Interdisciplinary activities Educação ambiental Ciências Ensino fundamental Praças públicas Interdisciplinaridade |
title_short |
Educação ambiental em praça pública no município de Botucatu/SP |
title_full |
Educação ambiental em praça pública no município de Botucatu/SP |
title_fullStr |
Educação ambiental em praça pública no município de Botucatu/SP |
title_full_unstemmed |
Educação ambiental em praça pública no município de Botucatu/SP |
title_sort |
Educação ambiental em praça pública no município de Botucatu/SP |
author |
Moreira-Coneglian, Inara Regiane |
author_facet |
Moreira-Coneglian, Inara Regiane Diniz, Renato Eugênio da Silva [UNESP] Bicudo, Luiz Roberto Hernandes [UNESP] |
author_role |
author |
author2 |
Diniz, Renato Eugênio da Silva [UNESP] Bicudo, Luiz Roberto Hernandes [UNESP] |
author2_role |
author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moreira-Coneglian, Inara Regiane Diniz, Renato Eugênio da Silva [UNESP] Bicudo, Luiz Roberto Hernandes [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Environmental education Science Elementary school Public squares Interdisciplinary activities Educação ambiental Ciências Ensino fundamental Praças públicas Interdisciplinaridade |
topic |
Environmental education Science Elementary school Public squares Interdisciplinary activities Educação ambiental Ciências Ensino fundamental Praças públicas Interdisciplinaridade |
description |
Science teaching can be carried out in different ways, but practical activities make the teaching more meaningful and effective trough the involvement of the students with the subject. Environmental education which is part of the Science subject in the elementary school has been seen as a way to improve life quality, changing the students’ values and attitudes towards the environment. Public squares are the appropriated setting to develop methodology in environmental education because one can treat the subject in an interdisciplinary way (involving historical, natural and political aspects). There the students immediately apply the recently acquired knowledge in the preservation and care of historical buildings of their town. The activities carried out, both in school and at the square, were related to the perception of the environment and identification of problems and solutions, aiming to build responsibilities and civic awareness. The research was carried out at Isabel Arruda square, involving 41 students from the 6th grade of an elementary school from 09/11 to 10/04/2001. |
publishDate |
2004 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2004 2016-08-24T12:43:47Z 2016-08-24T12:43:47Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/149 Revista Ciência em Extensão, v. 1, n. 1, p. 39-52, 2004. 1679-4605 http://hdl.handle.net/11449/143197 ISSN1679-4605-2004-01-01-39-42.pdf 2374974313953772 3410520108583532 0000-0002-0192-3988 |
url |
http://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/149 http://hdl.handle.net/11449/143197 |
identifier_str_mv |
Revista Ciência em Extensão, v. 1, n. 1, p. 39-52, 2004. 1679-4605 ISSN1679-4605-2004-01-01-39-42.pdf 2374974313953772 3410520108583532 0000-0002-0192-3988 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Ciência em Extensão |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
39-42 application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
PROEX reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128798795759616 |