O espírito de horror à vida educativa nos campos: a educação rural paulista nas décadas de 1930 e 1940

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Celeste Filho, Macioniro [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.1590/S2236-34592014000200004
http://hdl.handle.net/11449/114438
Resumo: In the 1930s and 1940s, the school system was consolidated in new institutional organization in the State of São Paulo. School administrators, the regional teaching delegates organized in a new level the primary education in this period. In urban areas, school groups were the model to be followed. However, how the rural schools were? This paper will present the vision of these teaching delegates about the calamitous situation of the rural education in São Paulo during this period. This text will address the conflict between the everyday reality of the feasible school system and the targeted ideal for rural education in São Paulo. The source material utilized for this study contemplates the reports of the school administrators preserved in the Public Archives of the State of São Paulo.
id UNSP_a67293c830d3dc6e37142244d1ba4b18
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/114438
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O espírito de horror à vida educativa nos campos: a educação rural paulista nas décadas de 1930 e 1940El espíritu del horror a la vida educativa en el campo: la educación rural en el estado de são paulo en los años 1930 y 1940The spirit of horror to educational life in the country: the rural education in the state of São Paulo in the 1930s and 1940sL'esprit d'horreur de la vie educatif aux champs: l'education rurale a são paulo dans les decennies de 1930 et 1940escolas ruraisescolas isoladashistória da educaçãoensino primário paulistarural schoolsisolated schoolshistory of educationprimary education of the State of São PauloIn the 1930s and 1940s, the school system was consolidated in new institutional organization in the State of São Paulo. School administrators, the regional teaching delegates organized in a new level the primary education in this period. In urban areas, school groups were the model to be followed. However, how the rural schools were? This paper will present the vision of these teaching delegates about the calamitous situation of the rural education in São Paulo during this period. This text will address the conflict between the everyday reality of the feasible school system and the targeted ideal for rural education in São Paulo. The source material utilized for this study contemplates the reports of the school administrators preserved in the Public Archives of the State of São Paulo.Dans les années 1930 et 1940, le système scolaire a consolidée à São Paulo une nouvelle organisation institutionnelle à travers l'État. Les administrateurs scolaires, les délégués régionaux ont organisés l'enseignement l'enseignement primaire à un neuf niveau dans au cours de cette période. Dans les zones urbaines, les groupes scolaires étaient le modèle à suivre. Cependant, comment se trouvent les écoles rurales? Ce document presentera la vision de ces délégués d'enseignement sur ​​la situation désastreuse de l'éducation rurale. Le texte traite du conflit entre la réalité quotidienne du système scolaire possible et de l'idéal recherché par l'éducation rurale dans São Paulo. Le source documentel utilisé étaient les rapports scolaires, conservés dans les Archives de l'État de São Paulo.Nas décadas de 1930 e 1940 o sistema escolar paulista se consolidou em nova organização institucional em todo o Estado. Administradores escolares, os delegados regionais do ensino, organizaram em novo patamar a educação primária neste período. No espaço urbano, os grupos escolares eram o modelo a ser seguido. Contudo, como se encontravam as escolas rurais? Apresenta-se neste trabalho a visão destes delegados de ensino sobre a situação da educação rural em São Paulo neste período. O texto aborda o conflito entre a realidade cotidiana do sistema escolar possível e o ideal almejado para a educação rural no Estado de São Paulo. Os documentos utilizados foram os relatórios destes administradores escolares, preservados no Arquivo Público do Estado de São Paulo.En los años 1930 y 1940 el sistema escolar de São Paulo se ha consolidado en una nueva organización institucional en todo el estado. Administradores escolares, los delegados regionales de la enseñanza organizaron en nuevo nivel la educación primaria en este período. En las ciudades, los grupos escolares fueron el modelo a seguir. Sin embargo, ¿cómo eran las escuelas rurales? En este trabajo se presenta la visión de estos delegados de enseñanza acerca de la grave situación de la educación rural en São Paulo. El texto trata del conflicto entre la realidad cotidiana del sistema escolar posible y el ideal deseado para la educación rural en São Paulo. Como fuente documental se utilizaron los informes de los administradores escolares conservados en el Archivo del Estado de São Paulo.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual PaulistaUniversidade Estadual PaulistaAssociação Sul-Rio-Grandense de Pesquisadores em História da EducaçãoUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Celeste Filho, Macioniro [UNESP]2015-02-02T12:39:32Z2015-02-02T12:39:32Z2014-09-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article49-70application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S2236-34592014000200004História da Educação. Associação Sul-Rio-Grandense de Pesquisadores em História da Educação, v. 18, n. 43, p. 49-70, 2014.2236-3459http://hdl.handle.net/11449/11443810.1590/S2236-34592014000200004S2236-34592014000200004S2236-34592014000200004.pdf4837831739771633SciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporHistória da Educação0,151info:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-24T14:40:52Zoai:repositorio.unesp.br:11449/114438Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-06T00:04:58.459936Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O espírito de horror à vida educativa nos campos: a educação rural paulista nas décadas de 1930 e 1940
El espíritu del horror a la vida educativa en el campo: la educación rural en el estado de são paulo en los años 1930 y 1940
The spirit of horror to educational life in the country: the rural education in the state of São Paulo in the 1930s and 1940s
L'esprit d'horreur de la vie educatif aux champs: l'education rurale a são paulo dans les decennies de 1930 et 1940
title O espírito de horror à vida educativa nos campos: a educação rural paulista nas décadas de 1930 e 1940
spellingShingle O espírito de horror à vida educativa nos campos: a educação rural paulista nas décadas de 1930 e 1940
Celeste Filho, Macioniro [UNESP]
escolas rurais
escolas isoladas
história da educação
ensino primário paulista
rural schools
isolated schools
history of education
primary education of the State of São Paulo
title_short O espírito de horror à vida educativa nos campos: a educação rural paulista nas décadas de 1930 e 1940
title_full O espírito de horror à vida educativa nos campos: a educação rural paulista nas décadas de 1930 e 1940
title_fullStr O espírito de horror à vida educativa nos campos: a educação rural paulista nas décadas de 1930 e 1940
title_full_unstemmed O espírito de horror à vida educativa nos campos: a educação rural paulista nas décadas de 1930 e 1940
title_sort O espírito de horror à vida educativa nos campos: a educação rural paulista nas décadas de 1930 e 1940
author Celeste Filho, Macioniro [UNESP]
author_facet Celeste Filho, Macioniro [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Celeste Filho, Macioniro [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv escolas rurais
escolas isoladas
história da educação
ensino primário paulista
rural schools
isolated schools
history of education
primary education of the State of São Paulo
topic escolas rurais
escolas isoladas
história da educação
ensino primário paulista
rural schools
isolated schools
history of education
primary education of the State of São Paulo
description In the 1930s and 1940s, the school system was consolidated in new institutional organization in the State of São Paulo. School administrators, the regional teaching delegates organized in a new level the primary education in this period. In urban areas, school groups were the model to be followed. However, how the rural schools were? This paper will present the vision of these teaching delegates about the calamitous situation of the rural education in São Paulo during this period. This text will address the conflict between the everyday reality of the feasible school system and the targeted ideal for rural education in São Paulo. The source material utilized for this study contemplates the reports of the school administrators preserved in the Public Archives of the State of São Paulo.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-01
2015-02-02T12:39:32Z
2015-02-02T12:39:32Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.1590/S2236-34592014000200004
História da Educação. Associação Sul-Rio-Grandense de Pesquisadores em História da Educação, v. 18, n. 43, p. 49-70, 2014.
2236-3459
http://hdl.handle.net/11449/114438
10.1590/S2236-34592014000200004
S2236-34592014000200004
S2236-34592014000200004.pdf
4837831739771633
url http://dx.doi.org/10.1590/S2236-34592014000200004
http://hdl.handle.net/11449/114438
identifier_str_mv História da Educação. Associação Sul-Rio-Grandense de Pesquisadores em História da Educação, v. 18, n. 43, p. 49-70, 2014.
2236-3459
10.1590/S2236-34592014000200004
S2236-34592014000200004
S2236-34592014000200004.pdf
4837831739771633
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv História da Educação
0,151
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 49-70
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Sul-Rio-Grandense de Pesquisadores em História da Educação
publisher.none.fl_str_mv Associação Sul-Rio-Grandense de Pesquisadores em História da Educação
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129581253656576