Formação docente e práticas de leitura: experiências iniciais e na atuação profissional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Boldarine, Rosária de Fátima [UNESP]
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Barbosa, Raquel Lazzari Leite [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/2565
http://hdl.handle.net/11449/126963
Resumo: The objective of this work is to present an analysis of the results of a study about the reading practices of a group of teachers from the public school, discussing how these practices constitute themselves since the initial formation until the teaching period. The selected teachers had their formation between the end of the 60’s and the beginning of the 80’s, remaining as teachers of the public school for the next twenty years. Using as methodology the narrative research, we are going to discuss how the reading appears in the lives of these professionals, what their representations about it are and how the reading permeates their lives and their actuations in the school, passing through the first contacts with the books until the collision between theory and practice, observed in the speech of the teachers who were interviewed, always taking into account the teaching formation.
id UNSP_a6b3e9ad17b4339699e2cb35cb757d43
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/126963
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Formação docente e práticas de leitura: experiências iniciais e na atuação profissionalTeaching formation and reading practices: initial experiences and in the professional actingTeaching formationReading practicesRepresentationsSchoolNarrative researchFormação docentePráticas de leituraEscolaRepresentaçõesPesquisa narrativaThe objective of this work is to present an analysis of the results of a study about the reading practices of a group of teachers from the public school, discussing how these practices constitute themselves since the initial formation until the teaching period. The selected teachers had their formation between the end of the 60’s and the beginning of the 80’s, remaining as teachers of the public school for the next twenty years. Using as methodology the narrative research, we are going to discuss how the reading appears in the lives of these professionals, what their representations about it are and how the reading permeates their lives and their actuations in the school, passing through the first contacts with the books until the collision between theory and practice, observed in the speech of the teachers who were interviewed, always taking into account the teaching formation.O objetivo deste trabalho é apresentar uma análise dos resultados de um estudo sobre as práticas de leitura de um grupo de professores da escola pública, discutindo como estas práticas se constituem desde a formação inicial até o período de atuação docente. Os professores selecionados tiveram sua formação entre o fim da década de 1960 e o início de 1980, permanecendo como docentes da escola pública nos vinte anos posteriores. Utilizando como metodologia a pesquisa narrativa, discutiremos como a questão da leitura aparece na vida desses profissionais, quais suas representações a respeito da mesma e de que maneira a leitura permeia suas vidas e suas atuações na escola, passando pelos primeiros contatos com os livros até o embate entre teoria e prática, observado nas falas dos professores entrevistados, sempre levando em conta a formação docente.Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Departamento de Educação, Faculdade de Ciências e Letras de AssisUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Boldarine, Rosária de Fátima [UNESP]Barbosa, Raquel Lazzari Leite [UNESP]2015-08-21T17:53:35Z2015-08-21T17:53:35Z2012info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article125-143application/pdfhttp://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/2565Reflexão e Ação, v. 20, n. 1, p. 125-143, 2012.1982-9949http://hdl.handle.net/11449/12696310.17058/rea.v20i1.2565ISSN1982-9949-2012-20-01-125-143.pdf07346506281546870000-0002-7688-8486Currículo Lattesreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporReflexão e Açãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-06-13T18:44:52Zoai:repositorio.unesp.br:11449/126963Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T19:28:52.873521Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação docente e práticas de leitura: experiências iniciais e na atuação profissional
Teaching formation and reading practices: initial experiences and in the professional acting
title Formação docente e práticas de leitura: experiências iniciais e na atuação profissional
spellingShingle Formação docente e práticas de leitura: experiências iniciais e na atuação profissional
Boldarine, Rosária de Fátima [UNESP]
Teaching formation
Reading practices
Representations
School
Narrative research
Formação docente
Práticas de leitura
Escola
Representações
Pesquisa narrativa
title_short Formação docente e práticas de leitura: experiências iniciais e na atuação profissional
title_full Formação docente e práticas de leitura: experiências iniciais e na atuação profissional
title_fullStr Formação docente e práticas de leitura: experiências iniciais e na atuação profissional
title_full_unstemmed Formação docente e práticas de leitura: experiências iniciais e na atuação profissional
title_sort Formação docente e práticas de leitura: experiências iniciais e na atuação profissional
author Boldarine, Rosária de Fátima [UNESP]
author_facet Boldarine, Rosária de Fátima [UNESP]
Barbosa, Raquel Lazzari Leite [UNESP]
author_role author
author2 Barbosa, Raquel Lazzari Leite [UNESP]
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Boldarine, Rosária de Fátima [UNESP]
Barbosa, Raquel Lazzari Leite [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Teaching formation
Reading practices
Representations
School
Narrative research
Formação docente
Práticas de leitura
Escola
Representações
Pesquisa narrativa
topic Teaching formation
Reading practices
Representations
School
Narrative research
Formação docente
Práticas de leitura
Escola
Representações
Pesquisa narrativa
description The objective of this work is to present an analysis of the results of a study about the reading practices of a group of teachers from the public school, discussing how these practices constitute themselves since the initial formation until the teaching period. The selected teachers had their formation between the end of the 60’s and the beginning of the 80’s, remaining as teachers of the public school for the next twenty years. Using as methodology the narrative research, we are going to discuss how the reading appears in the lives of these professionals, what their representations about it are and how the reading permeates their lives and their actuations in the school, passing through the first contacts with the books until the collision between theory and practice, observed in the speech of the teachers who were interviewed, always taking into account the teaching formation.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012
2015-08-21T17:53:35Z
2015-08-21T17:53:35Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/2565
Reflexão e Ação, v. 20, n. 1, p. 125-143, 2012.
1982-9949
http://hdl.handle.net/11449/126963
10.17058/rea.v20i1.2565
ISSN1982-9949-2012-20-01-125-143.pdf
0734650628154687
0000-0002-7688-8486
url http://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/2565
http://hdl.handle.net/11449/126963
identifier_str_mv Reflexão e Ação, v. 20, n. 1, p. 125-143, 2012.
1982-9949
10.17058/rea.v20i1.2565
ISSN1982-9949-2012-20-01-125-143.pdf
0734650628154687
0000-0002-7688-8486
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Reflexão e Ação
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 125-143
application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Currículo Lattes
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129075490848768