O ensino de geometria através da pavimentação do plano

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lourenço, Marcia Terumi Cunita [UNESP]
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/127641
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/14-09-2015/000846535.pdf
Resumo: The teaching of geometry allows the student to the analysis and understanding of the physical world around, facilitating the understanding and application of mathematical concepts and problem solving.This paper presents a proposal for teaching plane geometry through the tiles or tessellations of the plane. The study and construction of the mosaics, its elements, properties and classifications are discussed in official curricula of mathematics for its dynamic, playful aesthetic and contributing to the development of competencies and skills in geometry.Will be discussed: the historical context, tessellations with regular and irregular polygons, artistic mosaics Escher and Penrose, and ultimately a teaching proposal using Geogebra software.My goal is to demonstrate that it is possible to teach geometry pleasant, artistic and simple way, with interesting activities integrated with reality
id UNSP_a6b68523a771364b178e8c9937e130b6
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/127641
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O ensino de geometria através da pavimentação do planoMatemática - Estudo e ensinoGeometrai - Estudo e ensinoGeometria plana - Estudo e ensinoPolígonosMosaicos (Matematica) - MotodologiaThe teaching of geometry allows the student to the analysis and understanding of the physical world around, facilitating the understanding and application of mathematical concepts and problem solving.This paper presents a proposal for teaching plane geometry through the tiles or tessellations of the plane. The study and construction of the mosaics, its elements, properties and classifications are discussed in official curricula of mathematics for its dynamic, playful aesthetic and contributing to the development of competencies and skills in geometry.Will be discussed: the historical context, tessellations with regular and irregular polygons, artistic mosaics Escher and Penrose, and ultimately a teaching proposal using Geogebra software.My goal is to demonstrate that it is possible to teach geometry pleasant, artistic and simple way, with interesting activities integrated with realityO ensino de Geometria permite ao aluno a análise e conhecimento do mundo físico que o cerca, facilitando a compreensão e aplicação de conceitos matemáticos e a resolução de problemas.Este trabalho apresenta uma proposta de ensino de Geometria Plana através dos mosaicos ou pavimentações do plano. O estudo e construção destes mosaicos, seus elementos, propriedades e classificações são abordados em currículos oficiais de Matemática por sua característica dinâmica, lúdica e estética contribuindo para o desenvolvimento de competências e habilidades em Geometria. Serão abordados: o contexto histórico, as pavimentações com polígonos regulares e irregulares, os mosaicos artísticos de Escher e Penrose e ao final, uma proposta de ensino utilizando o software Geogebra. Meu objetivo é demonstrar que é possível ensinar Geometria de maneira prazerosa, artística e simples, com atividades interessantes integradas com a realidadeCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Oliveira, Luis Antonio Fernandes de [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Lourenço, Marcia Terumi Cunita [UNESP]2015-09-17T15:24:42Z2015-09-17T15:24:42Z2014-12-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis121 f. : il., gráfs. tabs. color.application/pdfLOURENÇO, Marcia Terumi Cunita. O ensino de geometria através da pavimentação do plano. 2014. 121 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, 2014.http://hdl.handle.net/11449/127641000846535http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/14-09-2015/000846535.pdf31075010001P23380005959124580Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-10-01T06:06:29Zoai:repositorio.unesp.br:11449/127641Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T13:41:15.279512Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O ensino de geometria através da pavimentação do plano
title O ensino de geometria através da pavimentação do plano
spellingShingle O ensino de geometria através da pavimentação do plano
Lourenço, Marcia Terumi Cunita [UNESP]
Matemática - Estudo e ensino
Geometrai - Estudo e ensino
Geometria plana - Estudo e ensino
Polígonos
Mosaicos (Matematica) - Motodologia
title_short O ensino de geometria através da pavimentação do plano
title_full O ensino de geometria através da pavimentação do plano
title_fullStr O ensino de geometria através da pavimentação do plano
title_full_unstemmed O ensino de geometria através da pavimentação do plano
title_sort O ensino de geometria através da pavimentação do plano
author Lourenço, Marcia Terumi Cunita [UNESP]
author_facet Lourenço, Marcia Terumi Cunita [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Oliveira, Luis Antonio Fernandes de [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Lourenço, Marcia Terumi Cunita [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática - Estudo e ensino
Geometrai - Estudo e ensino
Geometria plana - Estudo e ensino
Polígonos
Mosaicos (Matematica) - Motodologia
topic Matemática - Estudo e ensino
Geometrai - Estudo e ensino
Geometria plana - Estudo e ensino
Polígonos
Mosaicos (Matematica) - Motodologia
description The teaching of geometry allows the student to the analysis and understanding of the physical world around, facilitating the understanding and application of mathematical concepts and problem solving.This paper presents a proposal for teaching plane geometry through the tiles or tessellations of the plane. The study and construction of the mosaics, its elements, properties and classifications are discussed in official curricula of mathematics for its dynamic, playful aesthetic and contributing to the development of competencies and skills in geometry.Will be discussed: the historical context, tessellations with regular and irregular polygons, artistic mosaics Escher and Penrose, and ultimately a teaching proposal using Geogebra software.My goal is to demonstrate that it is possible to teach geometry pleasant, artistic and simple way, with interesting activities integrated with reality
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-08
2015-09-17T15:24:42Z
2015-09-17T15:24:42Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LOURENÇO, Marcia Terumi Cunita. O ensino de geometria através da pavimentação do plano. 2014. 121 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, 2014.
http://hdl.handle.net/11449/127641
000846535
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/14-09-2015/000846535.pdf
31075010001P2
3380005959124580
identifier_str_mv LOURENÇO, Marcia Terumi Cunita. O ensino de geometria através da pavimentação do plano. 2014. 121 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas, 2014.
000846535
31075010001P2
3380005959124580
url http://hdl.handle.net/11449/127641
http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/cathedra/14-09-2015/000846535.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 121 f. : il., gráfs. tabs. color.
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128264133148672