Estudo sobre a fidelidade à palavra empenhada entre os estudantes<A NAME=n1></A>
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Data de Publicação: | 2004 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722004000200009 http://hdl.handle.net/11449/211563 |
Resumo: | We present results of a research whose purpose was to investigate the influence of the faithfulness to the pledged word among students. We have adopted the Piagetian framework and the theory of values. We have used 186 informers of both sexes, from different ages and from unfavorable social and economical level. By means of six little stories, we have contrasted faithfulness to theft and lies. The results have indicated that age and interpersonal involvement do not interfere in judgments; there is a predominance of a view circumscribed to the male universe and another to the female universe and most of the students choose the ethics of justice. We believe that it has happened because the interviewees prioritized private values related to glory. |
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Estudo sobre a fidelidade à palavra empenhada entre os estudantes<A NAME=n1></A>A study on the faithfullness to the pledged word among studentsfaithfulness to the pledged wordstudents valuespsychology of human moralityFidelidade à palavra empenhadavalores dos escolarespsicologia da moralidade humanaWe present results of a research whose purpose was to investigate the influence of the faithfulness to the pledged word among students. We have adopted the Piagetian framework and the theory of values. We have used 186 informers of both sexes, from different ages and from unfavorable social and economical level. By means of six little stories, we have contrasted faithfulness to theft and lies. The results have indicated that age and interpersonal involvement do not interfere in judgments; there is a predominance of a view circumscribed to the male universe and another to the female universe and most of the students choose the ethics of justice. We believe that it has happened because the interviewees prioritized private values related to glory.Apresentamos resultados de pesquisa cujo propósito foi investigar a influência da fidelidade à palavra empenhada entre escolares. Adotamos o referencial piagetiano e o da teoria dos valores. Utilizamos 186 informantes de ambos os sexos, de diferentes idades e nível socioeconômico desfavorecido. Mediante seis historietas, confrontamos a fidelidade ao furto e à mentira. Os resultados indicaram que a idade e o envolvimento interpessoal não interferem nos julgamentos; há predomínio de uma visão circunscrita ao universo masculino e outra ao feminino e a maioria dos escolares opta pela ética da justiça. Isto ocorreu, acreditamos, pelo fato de os entrevistados priorizarem valores privados e ligados à glória.USP, Instituto de PsicologiaUniversidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e LetrasUniversidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e LetrasUniversidade Estadual de MaringáUniversidade de São Paulo (USP)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Silva, Nelson Pedro2021-07-14T10:26:17Z2021-07-14T10:26:17Z2004-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article229-242application/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722004000200009Psicologia em Estudo. Maringá, PR, Brazil: Universidade Estadual de Maringá, v. 9, n. 2, p. 229-242, 2004.1413-73721807-0329http://hdl.handle.net/11449/21156310.1590/S1413-73722004000200009S1413-73722004000200009S1413-73722004000200009.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporPsicologia em Estudoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-01-24T06:37:05Zoai:repositorio.unesp.br:11449/211563Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:53:00.601936Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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