O ensino de matemática: uma proposta para a aprendizagem dos números

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Vanessa Aparecida [UNESP]
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/118023
Resumo: The objective of this study is an analysis of the actions of teacherand students when inserted in the teaching-learning in mathematics classes in a class of third year of elementary school. A didactic proposal construction, was developed taking into account the history of the number as a human, considering its evolution through its conceptual nexus, so that the teaching-learning process would enable the construction of theoretical thought. This paper presents a brief study of teacher education, specifically early carrer, basing themselves in difficulties and knowledge of teaching practice and curriculum framework that guided the didactic proposal. Thus, not only students but also teachers are undergoing training. From the study for the preparation of didactic proposal, the proposal development process in teaching and learning skills and analysis of actions, it was possible to follow the movement of formation of a teacher-researcher in early carrer
id UNSP_aa60205ca8c259240f451490990491b1
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/118023
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling O ensino de matemática: uma proposta para a aprendizagem dos númerosMatemáticaNumeraisEnsinoAprendizagemMatemática - Formação de professoresEnsino fundamentalPensamento logicoMathematicsNumeralsTeachingLearningMathematics teachers - Training ofLogicThe objective of this study is an analysis of the actions of teacherand students when inserted in the teaching-learning in mathematics classes in a class of third year of elementary school. A didactic proposal construction, was developed taking into account the history of the number as a human, considering its evolution through its conceptual nexus, so that the teaching-learning process would enable the construction of theoretical thought. This paper presents a brief study of teacher education, specifically early carrer, basing themselves in difficulties and knowledge of teaching practice and curriculum framework that guided the didactic proposal. Thus, not only students but also teachers are undergoing training. From the study for the preparation of didactic proposal, the proposal development process in teaching and learning skills and analysis of actions, it was possible to follow the movement of formation of a teacher-researcher in early carrerO objetivo do presente trabalho é uma análise das ações de professora e alunos quando inseridos no processo de ensino-aprendizagem, em aulas de matemática, em uma turma de terceiro ano do Ensino Fundamental. Uma proposta didática foi desenvolvida levando em consideração a História do número, enquanto construção humana, considerando sua evolução, por meio de seus nexos conceituais, de forma que o processo de ensino-aprendizagem possibilitasse a construção do pensamento teórico. Este trabalho apresenta um breve estudo sobre a formação de professores, especificamente no início de carreira, pautando-se nas dificuldades e saberes da prática docente e nos parâmetros curriculares que orientaram a proposta didática. Dessa forma, não somente aluno, mas também o professor encontra-se em processo de formação. A partir do estudo para elaboração da proposta didática, o desenvolvimento da proposta em processo de ensino e aprendizagem escolar e análise das ações, foi possível acompanhar o movimento de constituição de um professor-pesquisador em início de carreiraUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Dias, Marisa da Silva [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Alves, Vanessa Aparecida [UNESP]2015-03-23T15:05:11Z2015-03-23T15:05:11Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfALVES, Vanessa Aparecida. O ensino de matemática: uma proposta para a aprendizagem dos números. 2011. . Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2011.http://hdl.handle.net/11449/118023000690492alves_va_tcc_bauru.pdf4508251745364291Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-23T14:27:04Zoai:repositorio.unesp.br:11449/118023Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:31:32.048319Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv O ensino de matemática: uma proposta para a aprendizagem dos números
title O ensino de matemática: uma proposta para a aprendizagem dos números
spellingShingle O ensino de matemática: uma proposta para a aprendizagem dos números
Alves, Vanessa Aparecida [UNESP]
Matemática
Numerais
Ensino
Aprendizagem
Matemática - Formação de professores
Ensino fundamental
Pensamento logico
Mathematics
Numerals
Teaching
Learning
Mathematics teachers - Training of
Logic
title_short O ensino de matemática: uma proposta para a aprendizagem dos números
title_full O ensino de matemática: uma proposta para a aprendizagem dos números
title_fullStr O ensino de matemática: uma proposta para a aprendizagem dos números
title_full_unstemmed O ensino de matemática: uma proposta para a aprendizagem dos números
title_sort O ensino de matemática: uma proposta para a aprendizagem dos números
author Alves, Vanessa Aparecida [UNESP]
author_facet Alves, Vanessa Aparecida [UNESP]
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Dias, Marisa da Silva [UNESP]
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Vanessa Aparecida [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática
Numerais
Ensino
Aprendizagem
Matemática - Formação de professores
Ensino fundamental
Pensamento logico
Mathematics
Numerals
Teaching
Learning
Mathematics teachers - Training of
Logic
topic Matemática
Numerais
Ensino
Aprendizagem
Matemática - Formação de professores
Ensino fundamental
Pensamento logico
Mathematics
Numerals
Teaching
Learning
Mathematics teachers - Training of
Logic
description The objective of this study is an analysis of the actions of teacherand students when inserted in the teaching-learning in mathematics classes in a class of third year of elementary school. A didactic proposal construction, was developed taking into account the history of the number as a human, considering its evolution through its conceptual nexus, so that the teaching-learning process would enable the construction of theoretical thought. This paper presents a brief study of teacher education, specifically early carrer, basing themselves in difficulties and knowledge of teaching practice and curriculum framework that guided the didactic proposal. Thus, not only students but also teachers are undergoing training. From the study for the preparation of didactic proposal, the proposal development process in teaching and learning skills and analysis of actions, it was possible to follow the movement of formation of a teacher-researcher in early carrer
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011
2015-03-23T15:05:11Z
2015-03-23T15:05:11Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ALVES, Vanessa Aparecida. O ensino de matemática: uma proposta para a aprendizagem dos números. 2011. . Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2011.
http://hdl.handle.net/11449/118023
000690492
alves_va_tcc_bauru.pdf
4508251745364291
identifier_str_mv ALVES, Vanessa Aparecida. O ensino de matemática: uma proposta para a aprendizagem dos números. 2011. . Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Pedagogia) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, 2011.
000690492
alves_va_tcc_bauru.pdf
4508251745364291
url http://hdl.handle.net/11449/118023
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv Aleph
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129214702944256