Estratégias Metacognitivas Para Análise De Assunto: Aspectos teóricos de superestrutura e esquemas sobre textos literários infanto-juvenis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves, Roberta Caroline Vesú [UNESP]
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: De Brito Neves, Dulce Amélia, Fujita, Mariângela Spotti Lopes [UNESP], De Moraes, João Batista Ernesto [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://hdl.handle.net/11449/234413
Resumo: The subject analysis in context of Documentary Analysis of Content, specifically identifying themes of infant-juvenile literary texts, require metacognitive strategies. Therefore, this study aimed to analyze some theoretical aspects of text and discourse which allow elucidating metacognitive strategies, schemes and superstructure of current infant-juvenile literature, with narrative text in prose, using the methodology of exploratory study. We analyzed as a result that superstructure of infant-juvenile literature may correspond in some respects to Generative Sense Course, which offers the means to be used as metacognitive strategies, identifying themes in Documentary Analysis of Content. We also emphasize that superstructure can indicate what should be considered as mental schemes for identifying structure and theme of texts.
id UNSP_aebfdf741b6dff3d8c4b056fda38409d
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/234413
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Estratégias Metacognitivas Para Análise De Assunto: Aspectos teóricos de superestrutura e esquemas sobre textos literários infanto-juvenisMetacognitive strategies for analysis of subject: Theoretical aspects of superstructure and schemes of infant-juvenile literary textsGenerative Sense CourseMetacognitionTextual superstructureThe subject analysis in context of Documentary Analysis of Content, specifically identifying themes of infant-juvenile literary texts, require metacognitive strategies. Therefore, this study aimed to analyze some theoretical aspects of text and discourse which allow elucidating metacognitive strategies, schemes and superstructure of current infant-juvenile literature, with narrative text in prose, using the methodology of exploratory study. We analyzed as a result that superstructure of infant-juvenile literature may correspond in some respects to Generative Sense Course, which offers the means to be used as metacognitive strategies, identifying themes in Documentary Analysis of Content. We also emphasize that superstructure can indicate what should be considered as mental schemes for identifying structure and theme of texts.Doutoranda No Programa Pós-Graduação em Ciência da Informação Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita FilhoDocente Permanente Do Programa Pós-graduação em Ciência da Informação Universidade Federal da ParaíbaDepartamento de Ciência da Informação e Docente Permanente Do Programa Pós-Graduação em Ciência da Informação Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita FilhoDoutoranda No Programa Pós-Graduação em Ciência da Informação Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita FilhoDepartamento de Ciência da Informação e Docente Permanente Do Programa Pós-Graduação em Ciência da Informação Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita FilhoUniversidade Estadual Paulista (UNESP)Universidade Federal da Paraíba (UFPB)Alves, Roberta Caroline Vesú [UNESP]De Brito Neves, Dulce AméliaFujita, Mariângela Spotti Lopes [UNESP]De Moraes, João Batista Ernesto [UNESP]2022-05-02T14:43:57Z2022-05-02T14:43:57Z2016-01-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article7-19Informacao e Sociedade, v. 26, n. 1, p. 7-19, 2016.1809-47830104-0146http://hdl.handle.net/11449/2344132-s2.0-84973861101Scopusreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporInformacao e Sociedadeinfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-05-02T14:43:57Zoai:repositorio.unesp.br:11449/234413Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T18:24:54.865510Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Estratégias Metacognitivas Para Análise De Assunto: Aspectos teóricos de superestrutura e esquemas sobre textos literários infanto-juvenis
Metacognitive strategies for analysis of subject: Theoretical aspects of superstructure and schemes of infant-juvenile literary texts
title Estratégias Metacognitivas Para Análise De Assunto: Aspectos teóricos de superestrutura e esquemas sobre textos literários infanto-juvenis
spellingShingle Estratégias Metacognitivas Para Análise De Assunto: Aspectos teóricos de superestrutura e esquemas sobre textos literários infanto-juvenis
Alves, Roberta Caroline Vesú [UNESP]
Generative Sense Course
Metacognition
Textual superstructure
title_short Estratégias Metacognitivas Para Análise De Assunto: Aspectos teóricos de superestrutura e esquemas sobre textos literários infanto-juvenis
title_full Estratégias Metacognitivas Para Análise De Assunto: Aspectos teóricos de superestrutura e esquemas sobre textos literários infanto-juvenis
title_fullStr Estratégias Metacognitivas Para Análise De Assunto: Aspectos teóricos de superestrutura e esquemas sobre textos literários infanto-juvenis
title_full_unstemmed Estratégias Metacognitivas Para Análise De Assunto: Aspectos teóricos de superestrutura e esquemas sobre textos literários infanto-juvenis
title_sort Estratégias Metacognitivas Para Análise De Assunto: Aspectos teóricos de superestrutura e esquemas sobre textos literários infanto-juvenis
author Alves, Roberta Caroline Vesú [UNESP]
author_facet Alves, Roberta Caroline Vesú [UNESP]
De Brito Neves, Dulce Amélia
Fujita, Mariângela Spotti Lopes [UNESP]
De Moraes, João Batista Ernesto [UNESP]
author_role author
author2 De Brito Neves, Dulce Amélia
Fujita, Mariângela Spotti Lopes [UNESP]
De Moraes, João Batista Ernesto [UNESP]
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves, Roberta Caroline Vesú [UNESP]
De Brito Neves, Dulce Amélia
Fujita, Mariângela Spotti Lopes [UNESP]
De Moraes, João Batista Ernesto [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Generative Sense Course
Metacognition
Textual superstructure
topic Generative Sense Course
Metacognition
Textual superstructure
description The subject analysis in context of Documentary Analysis of Content, specifically identifying themes of infant-juvenile literary texts, require metacognitive strategies. Therefore, this study aimed to analyze some theoretical aspects of text and discourse which allow elucidating metacognitive strategies, schemes and superstructure of current infant-juvenile literature, with narrative text in prose, using the methodology of exploratory study. We analyzed as a result that superstructure of infant-juvenile literature may correspond in some respects to Generative Sense Course, which offers the means to be used as metacognitive strategies, identifying themes in Documentary Analysis of Content. We also emphasize that superstructure can indicate what should be considered as mental schemes for identifying structure and theme of texts.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-01-01
2022-05-02T14:43:57Z
2022-05-02T14:43:57Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv Informacao e Sociedade, v. 26, n. 1, p. 7-19, 2016.
1809-4783
0104-0146
http://hdl.handle.net/11449/234413
2-s2.0-84973861101
identifier_str_mv Informacao e Sociedade, v. 26, n. 1, p. 7-19, 2016.
1809-4783
0104-0146
2-s2.0-84973861101
url http://hdl.handle.net/11449/234413
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Informacao e Sociedade
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 7-19
dc.source.none.fl_str_mv Scopus
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808128928896778240