Imagem política e comunicação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/118072 |
Resumo: | This paper presents the communication as a major part in construction of a reality symbolized by the individual, his close relationship with politics and how political leaders use it to build a positive image that gives them credibility, membership of the intended audience, the assumption and maintenance of the power to represent the collective body. In the light of sociological, anthropological and discourse theories, understands communication as a social phenomenon indispensable to building democracy while, paradoxically, becomes part of the political problem when it’s used to override individual interests to collective interests. It concludes by examining the documentary Entreatos to demonstrate how the theory presented is applicable in political campaigns and their use in promoting the political leader as a formatted product to be “consumed” by the voter |
id |
UNSP_af91467487992200af76b4297c03102b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.unesp.br:11449/118072 |
network_acronym_str |
UNSP |
network_name_str |
Repositório Institucional da UNESP |
repository_id_str |
2946 |
spelling |
Imagem política e comunicaçãoCiência políticaPoliticosIdentidadeImagem (Psicologia)Carisma (Traço da personalidade)Political scienceIdentityImagery (Psychology)Charisma (Personality trait)PoliticiansThis paper presents the communication as a major part in construction of a reality symbolized by the individual, his close relationship with politics and how political leaders use it to build a positive image that gives them credibility, membership of the intended audience, the assumption and maintenance of the power to represent the collective body. In the light of sociological, anthropological and discourse theories, understands communication as a social phenomenon indispensable to building democracy while, paradoxically, becomes part of the political problem when it’s used to override individual interests to collective interests. It concludes by examining the documentary Entreatos to demonstrate how the theory presented is applicable in political campaigns and their use in promoting the political leader as a formatted product to be “consumed” by the voterO presente trabalho apresenta a comunicação como aspecto preponderante na construção da realidade simbolizada pelo indivíduo, sua intrínseca relação com a política e a forma como líderes políticos utilizam-na para a construção de uma imagem positiva que lhes garante credibilidade, filiação dos públicos pretendidos, a assunção e manutenção do poder de representar o corpo coletivo. À luz de teorias sociológicas, antropológicas e discursivas compreende-se a comunicação como um fenômeno social indispensável à construção da democracia enquanto, paradoxalmente, torna-se parte do problema político ao ser utilizada para sobrepor interesses particulares aos interesses coletivos. Ao final é feita a análise do documentário Entreatos para demonstrar como a teoria apresentada encontra aplicação em campanhas políticas e sua utilização na promoção do líder político como um produto formatado para ser “consumido” pelo eleitorUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Gobbi, Maria Cristina [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Antunes, Marcelo Ferreira [UNESP]2015-03-23T15:05:30Z2015-03-23T15:05:30Z2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfANTUNES, Marcelo Ferreira. Imagem política e comunicação. 2011. . Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Comunicação Social - Relações Públicas) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2011.http://hdl.handle.net/11449/118072000691029antunes_mf_tcc_bauru.pdf2302756561160804Alephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-19T19:15:40Zoai:repositorio.unesp.br:11449/118072Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T17:46:30.244386Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Imagem política e comunicação |
title |
Imagem política e comunicação |
spellingShingle |
Imagem política e comunicação Antunes, Marcelo Ferreira [UNESP] Ciência política Politicos Identidade Imagem (Psicologia) Carisma (Traço da personalidade) Political science Identity Imagery (Psychology) Charisma (Personality trait) Politicians |
title_short |
Imagem política e comunicação |
title_full |
Imagem política e comunicação |
title_fullStr |
Imagem política e comunicação |
title_full_unstemmed |
Imagem política e comunicação |
title_sort |
Imagem política e comunicação |
author |
Antunes, Marcelo Ferreira [UNESP] |
author_facet |
Antunes, Marcelo Ferreira [UNESP] |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Gobbi, Maria Cristina [UNESP] Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Antunes, Marcelo Ferreira [UNESP] |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ciência política Politicos Identidade Imagem (Psicologia) Carisma (Traço da personalidade) Political science Identity Imagery (Psychology) Charisma (Personality trait) Politicians |
topic |
Ciência política Politicos Identidade Imagem (Psicologia) Carisma (Traço da personalidade) Political science Identity Imagery (Psychology) Charisma (Personality trait) Politicians |
description |
This paper presents the communication as a major part in construction of a reality symbolized by the individual, his close relationship with politics and how political leaders use it to build a positive image that gives them credibility, membership of the intended audience, the assumption and maintenance of the power to represent the collective body. In the light of sociological, anthropological and discourse theories, understands communication as a social phenomenon indispensable to building democracy while, paradoxically, becomes part of the political problem when it’s used to override individual interests to collective interests. It concludes by examining the documentary Entreatos to demonstrate how the theory presented is applicable in political campaigns and their use in promoting the political leader as a formatted product to be “consumed” by the voter |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011 2015-03-23T15:05:30Z 2015-03-23T15:05:30Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ANTUNES, Marcelo Ferreira. Imagem política e comunicação. 2011. . Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Comunicação Social - Relações Públicas) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2011. http://hdl.handle.net/11449/118072 000691029 antunes_mf_tcc_bauru.pdf 2302756561160804 |
identifier_str_mv |
ANTUNES, Marcelo Ferreira. Imagem política e comunicação. 2011. . Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Comunicação Social - Relações Públicas) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2011. 000691029 antunes_mf_tcc_bauru.pdf 2302756561160804 |
url |
http://hdl.handle.net/11449/118072 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual Paulista (Unesp) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Aleph reponame:Repositório Institucional da UNESP instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP) instacron:UNESP |
instname_str |
Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
instacron_str |
UNESP |
institution |
UNESP |
reponame_str |
Repositório Institucional da UNESP |
collection |
Repositório Institucional da UNESP |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1808128855121068032 |