Jornalismo de moda e identidade: uma análise dos padrões estéticos estabelecidos pela revista Vogue Brasil
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UNESP |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/11449/155697 http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-08-03/000888378.pdf |
Resumo: | The fashion journalism has past for many changes across the history. Your contest goes beyond the clothing boundaries and direct the public to an universe that clothing part have meaning when allied to culture, behavior and feminine body. Thus, the fashion magazine becomes an essential material for the study of society, assisting in proving the construction of the identity of woman, This study aims to evaluate the aesthetic standards established by the magazine Vogue Brazil by means of the content analysis method in order to understand the social role of the magazine. However, it should be stressed that the media are only one piece in the operation of collectivity and social relations. The society and its cultural processes, including the fashion trend, also help in thes practice. Thus, Vogue Brazil, allied to the social system, interferes in the construction of the feminine identity, establishing and disseminating aesthetic standards. However, it can be seen that the processes has been evolved over the years and the magazines has addressed important social patterns such as freedom of gender, women's empowerment and representativeness |
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Jornalismo de moda e identidade: uma análise dos padrões estéticos estabelecidos pela revista Vogue BrasilJornalismo sobre modaModaIdentidadeFashion writingThe fashion journalism has past for many changes across the history. Your contest goes beyond the clothing boundaries and direct the public to an universe that clothing part have meaning when allied to culture, behavior and feminine body. Thus, the fashion magazine becomes an essential material for the study of society, assisting in proving the construction of the identity of woman, This study aims to evaluate the aesthetic standards established by the magazine Vogue Brazil by means of the content analysis method in order to understand the social role of the magazine. However, it should be stressed that the media are only one piece in the operation of collectivity and social relations. The society and its cultural processes, including the fashion trend, also help in thes practice. Thus, Vogue Brazil, allied to the social system, interferes in the construction of the feminine identity, establishing and disseminating aesthetic standards. However, it can be seen that the processes has been evolved over the years and the magazines has addressed important social patterns such as freedom of gender, women's empowerment and representativenessO jornalismo de moda passou por diversas transformações ao longo da história. Seu conteúdo ultrapassa as fronteiras da indumentária e direcionam o público em um universo no qual as peças de roupa ganham significado quando aliadas à cultura, ao comportamento e ao corpo feminino. Nesse sentido, a revista de moda transforma-se em um material essencial para o estudo da sociedade, auxiliando no processo de construção da identidade e representação da mulher. O presente trabalho tem como objetivo geral avaliar os padrões estéticos estabelecidos pela revista Vogue Brasil. Já os objetivos específicos são: refletir sobre a história da imprensa de moda brasileira, compreender o processo de construção da identidade da revista Vogue Brasil, definir os estereótipos e o grau de representatividade do público feminino, discutir sobre jornalismo especializado em moda e debater sobre jornalismo de revista. Por meio do método de análise de conteúdo, buscou-se compreender o papel social do veículo. Entretanto, é necessário salientar que os meios de comunicação são apenas uma peça no funcionamento da coletividade e das relações sociais. A sociedade e seus processos culturais, incluindo os modismos, também auxiliam nessa prática. Dessa maneira, a Vogue Brasil aliada ao sistema social, interfere na construção da identidade feminina estabelecendo e disseminando padrões estéticos. Contudo, pode-se constatar que este processo vem evoluindo ao longo dos anos e a revista tem abordado pautas sociais importantes como liberdade de gênero, empoderamento feminino e representatividadeUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Gossi, Angela Maria [UNESP]Universidade Estadual Paulista (Unesp)Esteves, Lais Fernanda [UNESP]2018-08-30T18:22:44Z2018-08-30T18:22:44Z2017-03-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesis93 p.application/pdfESTEVES, Lais Fernanda. Jornalismo de moda e identidade: uma análise dos padrões estéticos estabelecidos pela revista Vogue Brasil. 2017. 93 p. Trabalho de conclusão de curso (bacharelado - Comunicação Social-Jornalismo) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, 2017.http://hdl.handle.net/11449/155697000888378http://www.athena.biblioteca.unesp.br/exlibris/bd/capelo/2017-08-03/000888378.pdfAlephreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-04-19T19:20:25Zoai:repositorio.unesp.br:11449/155697Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T23:14:15.070739Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false |
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