Informática para a terceira idade: características de um curso bem sucedido

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bizelli, Maria Helena Sebastiana Sahão [UNESP]
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: Barrozo, Sidineia [UNESP], Tanaka, Julia Sawaki [UNESP], Sandron, Daniela Corsino [UNESP]
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
Texto Completo: http://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/43
http://hdl.handle.net/11449/143254
Resumo: The increase in life expectancy of humans brings new demands, particularly in the areas of health, in which actions must be planned to ensure a healthy elderly ageing. Among these are the actions that stimulate mental and social activities of the individual, slowing the degenerative processes of the mind and depression due to isolation. In this sense, computer courses have been of great importance to this age group, providing both benefits. However, activities geared to call elderly should be specific to it, so as to meet their needs without causing discomfort and/or feelings of failure. This article reports a study that is being developed in a course in basic computing for the elderly, offered at the Chemistry Institute at UNESP, Araraquara campus whose proposal is to focus in its planning and development, the peculiarities of the elderly. Therefore, the methodology adopted for the teaching-learning is different and the material is adequately prepared for the course.
id UNSP_b0a34dc32cfb767aca4a5230ead5446c
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/143254
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling Informática para a terceira idade: características de um curso bem sucedidoComputer for seniors: characteristics of a successful courseInformática para el adulto mayor: características de un curso bien sucedidoBasic computer courseElderlyWindowsWordInternetInformática básicaTercera edadWindowsWordInternetInformática básicaTerceira idadeWindowsWordInternetThe increase in life expectancy of humans brings new demands, particularly in the areas of health, in which actions must be planned to ensure a healthy elderly ageing. Among these are the actions that stimulate mental and social activities of the individual, slowing the degenerative processes of the mind and depression due to isolation. In this sense, computer courses have been of great importance to this age group, providing both benefits. However, activities geared to call elderly should be specific to it, so as to meet their needs without causing discomfort and/or feelings of failure. This article reports a study that is being developed in a course in basic computing for the elderly, offered at the Chemistry Institute at UNESP, Araraquara campus whose proposal is to focus in its planning and development, the peculiarities of the elderly. Therefore, the methodology adopted for the teaching-learning is different and the material is adequately prepared for the course.El aumento de la expectativa de vida de los seres humanos acarreta nuevas necesidades, especialmente en las áreas de salud, cuyas acciones deben estar previstas con el propósito de garantizar al anciano un envejecimiento saludable. Entre estas acciones estan las que estimulan las actividades mentales y sociales del individuo, retardando los procesos degenerativos y depresivos de la mente, que son resultados del aislamiento. En este sentido los cursos de imformática han sido de gran importancia para esa faja de edad,proporcionando benefícios en ambos lados de la actividad individual.Aún más, las actividades dirigidas especialmente para la tercera edad deben ser bastante específicas, visando atender a las necesidades, sin causar deconfort o sensación de incapacidad. Este articulo relata un trabajo desarrollado en un curso de informática Básica para la Tercera Edad, ofrecido por el Instituto de Química de la UNESP Campus de Araraquara, cuya propuesta visa en su plan el desarrollo peculiar del idoso. Asi, la metodología adoptada en el proceso de enseñanza -aprendizaje es diferenciada como también el material adecuado para el curso.O aumento da expectativa de vida dos seres humanos traz consigo novas demandas, especialmente nas áreas da saúde, na qual devem estar previstas ações no sentido de garantir ao idoso um envelhecimento saudável. Entre estas ações estão as que estimulam as atividades mentais e sociais do indivíduo, retardando os processos degenerativos e os depressivos da mente, resultantes do isolamento. Neste sentido, os cursos de informática têm sido de grande relevância para esta faixa etária, proporcionando benefícios aos dois âmbitos de atividade do indivíduo. Todavia, as atividades voltadas para a chamada terceira idade devem ser específicas para ela, de modo a atender às suas necessidades sem causar desconforto e/ou sensação de incapacidade. Este artigo relata um trabalho que vem sendo desenvolvido em um curso de Informática Básica para a Terceira Idade, oferecido no Instituto de Química da UNESP, campus de Araraquara, cuja proposta é focar, no seu planejamento e desenvolvimento, as peculiaridades do idoso. Assim, a metodologia adotada para o processo de ensino-aprendizagem é diferenciada e o material é adequadamente preparado para o curso.Universidade Estadual Paulista, Departamento de FísicQuímica, Istituto de Química, AraraquaraUniversidade Estadual Paulista, Departamento de Físico-Química, Istituto de Química, AraraquaraUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Estadual Paulista (Unesp)Bizelli, Maria Helena Sebastiana Sahão [UNESP]Barrozo, Sidineia [UNESP]Tanaka, Julia Sawaki [UNESP]Sandron, Daniela Corsino [UNESP]2016-08-24T12:43:58Z2016-08-24T12:43:58Z2009info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article4-14application/pdfhttp://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/43Revista Ciência em Extensão, v. 5, n. 2, p. 4-14, 2009.1679-4605http://hdl.handle.net/11449/143254ISSN1679-4605-2009-05-04-14.pdf27758692731468744863740609557657PROEXreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Ciência em Extensãoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-14T06:21:03Zoai:repositorio.unesp.br:11449/143254Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:19:19.215016Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Informática para a terceira idade: características de um curso bem sucedido
Computer for seniors: characteristics of a successful course
Informática para el adulto mayor: características de un curso bien sucedido
title Informática para a terceira idade: características de um curso bem sucedido
spellingShingle Informática para a terceira idade: características de um curso bem sucedido
Bizelli, Maria Helena Sebastiana Sahão [UNESP]
Basic computer course
Elderly
Windows
Word
Internet
Informática básica
Tercera edad
Windows
Word
Internet
Informática básica
Terceira idade
Windows
Word
Internet
title_short Informática para a terceira idade: características de um curso bem sucedido
title_full Informática para a terceira idade: características de um curso bem sucedido
title_fullStr Informática para a terceira idade: características de um curso bem sucedido
title_full_unstemmed Informática para a terceira idade: características de um curso bem sucedido
title_sort Informática para a terceira idade: características de um curso bem sucedido
author Bizelli, Maria Helena Sebastiana Sahão [UNESP]
author_facet Bizelli, Maria Helena Sebastiana Sahão [UNESP]
Barrozo, Sidineia [UNESP]
Tanaka, Julia Sawaki [UNESP]
Sandron, Daniela Corsino [UNESP]
author_role author
author2 Barrozo, Sidineia [UNESP]
Tanaka, Julia Sawaki [UNESP]
Sandron, Daniela Corsino [UNESP]
author2_role author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.contributor.author.fl_str_mv Bizelli, Maria Helena Sebastiana Sahão [UNESP]
Barrozo, Sidineia [UNESP]
Tanaka, Julia Sawaki [UNESP]
Sandron, Daniela Corsino [UNESP]
dc.subject.por.fl_str_mv Basic computer course
Elderly
Windows
Word
Internet
Informática básica
Tercera edad
Windows
Word
Internet
Informática básica
Terceira idade
Windows
Word
Internet
topic Basic computer course
Elderly
Windows
Word
Internet
Informática básica
Tercera edad
Windows
Word
Internet
Informática básica
Terceira idade
Windows
Word
Internet
description The increase in life expectancy of humans brings new demands, particularly in the areas of health, in which actions must be planned to ensure a healthy elderly ageing. Among these are the actions that stimulate mental and social activities of the individual, slowing the degenerative processes of the mind and depression due to isolation. In this sense, computer courses have been of great importance to this age group, providing both benefits. However, activities geared to call elderly should be specific to it, so as to meet their needs without causing discomfort and/or feelings of failure. This article reports a study that is being developed in a course in basic computing for the elderly, offered at the Chemistry Institute at UNESP, Araraquara campus whose proposal is to focus in its planning and development, the peculiarities of the elderly. Therefore, the methodology adopted for the teaching-learning is different and the material is adequately prepared for the course.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009
2016-08-24T12:43:58Z
2016-08-24T12:43:58Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/43
Revista Ciência em Extensão, v. 5, n. 2, p. 4-14, 2009.
1679-4605
http://hdl.handle.net/11449/143254
ISSN1679-4605-2009-05-04-14.pdf
2775869273146874
4863740609557657
url http://ojs.unesp.br/index.php/revista_proex/article/view/43
http://hdl.handle.net/11449/143254
identifier_str_mv Revista Ciência em Extensão, v. 5, n. 2, p. 4-14, 2009.
1679-4605
ISSN1679-4605-2009-05-04-14.pdf
2775869273146874
4863740609557657
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Ciência em Extensão
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 4-14
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual Paulista (Unesp)
dc.source.none.fl_str_mv PROEX
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1808129188292460544